Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nu OK med 4 cm ponysporer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 23:18

Rideforbundets nye reglenter i spring, dressur og alm. bestemmelser er kommet for næste år.

Så nu er det officielt med hestesporer på ponyrytterben i både spring og dressur fra og med januar 2013.
Om jeg fatter det...

Er jeg helt ved siden af, eller hvad mener i?

www.facebook.com/ danskrideforbund?ref=ts&fref=ts

www.rideforbund.dk/Ridesport/ Reglementer.aspx

/Patricia

- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 23:22

Jeg kan ikke se problemet.

Jeg tror faktisk at de fleste ponyryttere (især de lidt ældre børn som rider nogle af deres sidste år ud på ponyerne) har nemmere ved at indvirke mere korrekt med deres lidt for lange ben til ponyen.

Og derved vil komme til at sidde mere stille.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 23:39

Jeg må indrømme, at jeg synes blot det er at skifte problem! Hvis lange ben er så stort et problem, burde de sætte aldersgrænsen ned.

Med det ponyridning man ser i spring på C-plan og opefter hører 4 cm sporer ingen steder hjemme...

/Patricia

- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life

0
0
Svar på denne tråd

ddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 23:58

Ja det kan man så diskutere - så bør vi vel også komme hele vejen rundt om emnet; Du skriver at med ponyridning i spring på C plan høre det ingen steder hjemme. Jeg går udfra du mener at det er pga for hårdhændet ridning og udnyttelse af sporene.

Så kan vi også snakke om at vi måske bør have nogle nye springdommere - eller en ny uddannelse til disse.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:03

Man kan jo starte i det små, og holde sig til emnet

Det ridning jeg mener, er at rutinen nødvendigvis ikke følger med højderne. Så må du læse det som du vil...

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:14

Du vælger simpelthen at sætte rullende øjne ind af mig fordi jeg ikek er enig med dig.

Meget voksnet ;)

Og jeg holder mig til emnet, det er dig der sprang til siden - og som jeg så sagde til hvad du skrev før; At hvis vi skal gøre noget ved problemerne, skal vi gøre noget ved det hele vejen rundt.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:35

Beklager Sandra, men det bliver bare sådan lidt langhåret, når det hver eneste gang bliver sådan lidt langhåret: "Blaim the system, duuude" (her skulle så være en smiley med en joint, men det havde HN desværre ikke til rådighed).

I stedet for at være konkret, og evt. starte i det små med det, som man rent faktisk har en mulighed for at ændre. Man kommer heller ikke helt op for enden af trappen i et enkelt skridt, vel

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:41

Tja, man kan starte i det små med sporerne. Dette ville jeg kalde at symptombehandle. Som Sandra mener jeg, at man bør starte med årsagen til, at sporerne giver problemer: Den ridning, du selv nævner.

Jeg vil medgive, at jeg synes, det er meget lange sporer, hvis man samtidig ikke har seriøse planer om at sørge for, at de ikke misbruges.

Men jeg synes ikke, at nogles grimme ridning skal ramme alle. Jeg synes, at man bør slå ned på misbrug af sporer, i stedet for blot at forbyde dem.

Og således synes jeg også, at de nye sporeregler er ok.

Men, at problemet snarere er, hvis der ikke bliver slået ned på misbrug af dem (og til dels også, at det tilsyneladende skal være så svært for TD'ere og dommere at slå ned på det, som der ofte klages over, at det er).

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

1234566
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 00:43

Spore - uanset længe, burde destrueres for good.

Der findes ikke dem der er perfekte - kun dem der er perfekte for hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 01:07

Præcis Katja, nu var det også kun for at fremhæve et enkelt eksempelt, tror hurtigt man kan komme på, som du selv nævner, flere grunde til, at der ikke skal rides med så lange sporer.

De lange sporer, er bl.a. også selvmodsigende da "Hest/pony og rytter skal udgøre en harmonisk ekvipage", og det er vel ikke en harmonisk ekvipage, hvis rytteren er for lang til at indvirke korrekt på ponyen uden overdrevne hjælpemidler.

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

to sider...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 01:25

Vil 4 cm lange sporer med fører at nogle ponyer frem over vil være udsat for mere smerte? Ja..

Vil 4 cm sporer fremover gøre det lettere for nogle ryttere at ride med korrekt og rolig indvirken? Ja..
Begge sider har jo ret..

Personligt så mener jeg ikke at nogen somhelst pony ryttere burde ride med sporer, før den dag hvor man ser en general forvandling i deres ridning. Hvem der så tager ansvaret for dét, er jeg lidt lige- glad med, det er gudskelov ikke mine børn man regelmæssigt ser, drøne rundt på deres små stakkels dyr og ride klasser de slet ikke er kvalificerede til..

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

lange ponyben
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 07:11

Som jeg læser det er det ikke blevet tilladt at ride med længere sporer..det er bare "målet" der er flyttet lidt. Sidste år var det tilladt at ride med 3,5 cm lang dorn, nu er ordlyden ændret til 4 cm fra støvlekanten (nogen kunne nemli vælge at ride med gummiindlæg der så gjorde sporen længere)

Nu er min datter en af de meget lange ponypiger 14 år og 175 cm, hende har det hjulpet meget til at bevare en bedre benstilling at hun har kunne ride med længere sporer, i princippet har min datter to hele år tilbage på pony og der kan den lange spore hjælpe meget. Mange ponypiger knokler mange år for at blive virkelig gode ponyryttere og det er ikke "bare" at skifte ponyen ud med hest når man har knoklet år for at nå et evt. landsplan og så måtte droppe ud pga.højde og jeg kan godt forstå de ponyryttere der vælger at ride tiden ud for at få det hele med, om det så er et kønt syn, da overkroppen også ofte vokser, er en anden sag.

Billedet her er fra i sommer og som i kan se er der liiidt langt op til ponyen, men med længere sporer kan hun "nøjes" med at twiste anklen i stedet for at skulle ride med springbøjler.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 10:10

Har tit undret mig over, de der sporer, på ponyrytterben... Mest på elevryttere, da det er dem jeg har set mest og ikke på stævneplan...

Men jeg må indrømme, at jeg krummer tæer, når ungerne kommer dappende i fuldt udstyr, med spore og pisk, fordi "det er smart" og hopper op på lille Lotte, det så bliver hakket i siden og klasket på halsen, time efter time...

Mener ikke, at en rytter, ligemeget alder, skal i nærheden af pisk eller spore, før de kan sidde på en hest og ved at det er et levende væsen...

Ja, underviseren har et ansvar, men i sidste ende er ansvaret for børnene, ALTID forældrenes og da det er forældrene, der køber udstyret(for det meste) er det også forældrene, der bestemmer hvad der skal købes...

Jeg mener, at hvis en rytter ved hvordan sporer, skal bruges, så er det ligemeget, hvor lange de er...Bare de bliver brugt korrekt og efter hensigten...De er IKKE ment som en speeder, men som en forlængelse af hjælperne...

Mvh. Heidi

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 18:29

En ting har jeg bare aldrig forstået. En spore sidder på hælen. Men til daglig siges det, at man rider, flytter og indvirker på hesten med sin schenkel - ikke sin hæl. Så hvorfor spore?

Der findes ikke dem der er perfekte - kun dem der er perfekte for hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 23:02

Jeg synes ikke det er længden på sporen, der er problemet. Nok snarere at rytterne ikke er uddannet/opdraget i korrekt brug af sporer.

Camilla Samsø »Frida Taulund: Hælen er en del af undeschenklen, derfor. Desuden ville det se fjollet ud, at have sporer på læggen

Mette

Cum insantientibus fuere necesse est -

Blandt vanvittige må man selv være gal.

0
0
Svar på denne tråd

som krogsbolll skriver
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 01:34

og som MAN ville vide hvis ellers MAN nogen sinde har oplevet en måling af spore til et stævne, så er sporene ikke pludselig blevet fra 2 til 4 cm, men et sprøgsmål om hvordan de måles fra støvle til kanten af dorn og er i øvrigt kun gældende for kat 1, bemærk dornen stadig har samme længde, kopi fra reglementet.

Ponyryttere: Tilladt. Skal være afrundede og bagudvendte, dornen må være
max. 1,5 cm. lang (målt fra støvlens hælkappe til sporespids må højst være
2 cm). For kat. 1 ponyryttere ved A, B og C stævner gælder, at sporen ikke
må være længere end 4 cm målt fra støvle til enden af dornen,

Ved og forlænge dem med ,5 cm, er det nu muligt og ride med beskyttende gummi omkring sporen, dette var ikke muligt før og derfor et unødigt slid på støvlerne. Så alt i alt er denne debat om sporenes længde en storm i et glas vand.

Hvem der så i kongeriget Danmark (Dronningeriget) må ride med spore i følge HN's lokale ordensmagt og moralske dommere, kan jeg kun sige følgende til, tag til nogle flere stævner, lige dele pony og hest og lur mig den % vise grimme ridning er lang højere til hestestævner end til ponystævner, så stop dog for h...... den jagt på ponyryttere og bliv opdateret på ridningen ano 2012 snart 13. Der e faktisk rigtig meget flot ridning i det ganske danske land og erkend dog at det grimme findes alle steder og især hvis man leder grundig nok.

mvh.

en som kommer til både hest og ponystævner og har fulgt sporten tæt de sidste 8 år.

Glædelig jul til alle, må julefreden sænke sig.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 10:06

Konstant klapren af støvle i ribbenene - som ses rigtig tit - er langt værrer end et vip med støvlen, hvor sporedonen rammer hesten.

Og så vil jeg da opfordre folk til , at læse hvad der står i reglementet. Sporen må være 4 cm FRA STØVLEN og sådan har man ALTID målt ponysporer i reglemente.

Glædelig jul og god læselyst.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

jeg bifalder sporer
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 12:48

uanset længde....

Men fordrer så også at den rytter der sidder med sporen på ved PRÆCIS hvad de laver.

I min verden er en spore en meget MEGET forfinet hjælp - og er man ikke "uddannet" til at bruge den - så skal man IKKE ha' dem på.

Schenklens/hælens bredde har ét råderum.

Sporen har et meget bredere råderum og kan gi' en meget præcis markering. Og den præcise markering kan hjælpe hesten til at forstå hvad rytter ønsker.

Jeg skriver og mener MARKERING - en spore må ALDRIG være et drivinstrument, en "forstærkning" af hjælperne - eller et redskab til at gennemtvinge rytterens ønsker.

Præcis som en pisk....der IKKE må være "pisk", men rytterens forlængede "ben" til at gi' et blødt tryk hvor man ikke kan nå.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 14:41

Pruhest - Sikke et sprog

Jeg vil nu mene rimelig opdateret med, hvad der sker i stævneregi, små som store, og hest, som pony!!! Vel er der flot ponyridning, især i dressur , men der er dælme også meget grim ridning stadig. Så meget, at jeg ikke ville turde drysse 4 cm lange sporer ud over den ridende børneflok i DK.

Der er ingen hetz på ponyrytterne, ej heller er jeg imod sporer, men jeg er imod, at ponyryttere skal have så lange sporer på. Hvis en pige på 13-14 år er 175-180 stykker i højden, så burde hun finde sig en hest! Der er mange fine og letridelige heste derude til unge ryttere.
Det kan selvfølgelig også være, at der er et eller andet ved ponyårene jeg aldrig har fattet helt?

Ponymor - Sådan har det ikke "altid" været. Sådan var det i 2012 reglementet. Jeg har et gammelt reglement fra 2007 og der må dornen være 1,5 cm, altså 2 fra støvle til spids.

Nu sidder jeg ikke og nærlæser ponydelen i reglementet, men hvis jeg havde set at der også sidste år måtte rides med en maxlængde på 4 cm, så havde jeg nok oprettet den her tråd noget før!

Der er mange forskellige meninger derude, og hurra for det! Jeg oprettede ikke tråden for at være "like hunter" eller for at træde emsige ponymødre over tæerne, men for at høre andres mening.
Tilsyneladende har jeg en lidt speciel holdning ang. kunnen kontra ambitioner, og højde - og det kan jeg sagtens leve med

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 15:36

Helt enig dem Adian.

Patricia - kan god se at det jeg har skrevet, kan forstås på to måder. Jeg mener at det altid har været sådan, at ponysporer skulle måles FRA STØVLEN.

Og så Patricia - fej lige foran egen dør mht sproget, HVIS du vil korrekse andre.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Patricia
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 15:38

du læser jo netop ikke reglementer, for ville du have opdaget at DORNEN stadig kun må være 1.5 cm og intet andet end målemåden er ændret.

Min pointe er ja der er grim ridning, men det er der sørme også blandt hesteryttere i særdeleshed uanset om det er spring eller dressur om det er pony eller hest.

En endeløs debat som jo, jeg er fælt træt af fordi jeg synes den er dybt uretfærdig og vidner om man ikke har set ponyridning siden Lund-generationen red pony.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Undren
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 17:50

Jeg tænker, at nogle af jer måske kan hjælpe mig med min undren.

For et par weekender siden var jeg i Middelfart og så bl.a. Ecco cup finalen for 2'er ponyer. Min veninde og jeg bemærkede netop, at der blev redet med længere sporer end da vi var unge...

Men som jeg læser her i denne tråd, gælder de længere sporer kun for 1'er ponyer. Og så er det jeg undres, mest over, hvad det er jeg ikke lige har fanget. For jeg er ikke spor i tvivl om, at alle regler blev overholdt til sådan et stort stævne..

Som ekstra kommentar, kan jeg så sige, at der bestemt ikke var noget grim ridning, hverken som følge af længere sporer eller i det hele taget. :-)

Mvh Nana

0
0
Svar på denne tråd

NanaSofie
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 20:14

Jeg tror du har ret så lang som at de nok er blevet 0.3 mm længere i selv dornen i løbet af årene.

At de har kunne blive længere med tiden handler om målemetoden som i gennem årene har ændret sig.

Da vi startede hed det sig at dornet måtte være 1.5 cm og fra sporehæl til dorn"spids" max 2 cm. Men da stykket omkring hælen som regel var tykkere end .5 endte du med spore i 1.2 for og overholde målene. Det var altså kun selve sporen som blev målt

Så blev reglerne lavet om og der blev nu målt fra selve støvlenhælen og ud til dornen, hvilket så betød at de som havde gummi omkring hælsiden af sporen eller at sporene ikke sad 100% tæt op ad støvlenikke længere red med lovlige spore også selv om dornet stadig kun var 1.5 cm.

Så al i alt har man gemmen årene forsøgt og tilgode se udstyrskrav og krav fra resten af fei, vi har får nogle år siden oplevet at vores danske ponyspore ikke var lovlige i Norge simpelthen fordi man målte forskelligt og vores var derfor .2 for lange i alt, men ikke i dorn.

Men at påstå at der må rides med 4 cm lange spore for ponyryttere læser jeg ingen steder. Længere oppe har jeg kopieret fra reglementet og jeg kan på inen måde tolke at 4 cm er ok tvært i mod står der dorn 1.5 cm og ingen afvigelser fra dette.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Pruhest
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 22:18

Hvad er så dette :

For kat. 1 ponyryttere ved A, B og C stævner gælder, at sporen ikke

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

ok en gang mere for prins knud
Forfatter: 
Dato:  17-12-2012 03:44

Ponyryttere: Tilladt. Skal være afrundede og bagudvendte, dornen må være
2 cm). For kat. 1 ponyryttere ved A, B og C stævner gælder, at sporen ikke

Jeg prøver igen. 1. del Ponyryttere: Tilladt. Skal være afrundede og bagudvendte, dornen må være
2 cm). Her beskrives dornen tydeligt at den må højst være 1.5 cm.

Så er der tillæget til kat 1. For kat. 1 ponyryttere ved A, B og C stævner gælder, at sporen ikke må være længere end 4 cm målt fra støvle til enden af dornen. Her er på igen måde tilkendegivet at dornen må være mere de 1.5, blot at sporen som helhed må være 4 cm ergo gælder de 1.5 cm stadig, da det ellers ville være præciseret med mål.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider