I aftes så jeg en dokumentar på DR2, som har efterladt mig ret forvirret i forhold til min egen holdning omkring aktiv dødshjælp.
Det er jo et følsomt emne, og jeg vil lige kort ridse de tre "vinkler" fra dokumentaren op.
1) En man har uhelbredelig hjernekræft og vist også i ryggen. Assisteret selvmord, som de kalder det, er ikke tilladt i deres stat. Manden lider voldsomt og kan ikke smertedækkes. Hans eneste ønske er at dø. Den stakkels hustru kan kun se til og holde i hånden. Hun lover ham, at hun vil kæmpe for, at loven bliver vedtaget i deres stat. Manden dør en smertefuld død.
2) En dame får konstateret leverkræft og kan ikke helbredes. Hun har i perioder stærke smerter, som ikke kan lindres. I hendes stat er assisteret selvmord lovligt. Kvindens læge udskriver dødsmedicin til hende, som hun kan vælge at tage eller lade være. Valget er hendes eget. Flere gange sætter hun en dato for, hvornår hun vil dø, men hver gang oplever hun en opblomstring og får det bedre. Faktisk lever hun rigtig længe og godt, selv om hun burde være død af kræften. På et tidspunkt går det dog stærkt ned ad bakke, og alle ved, at hun nærmer sig slutningen. Men hendes krop er stærk og vil ikke dø. Kvinden beslutter sig at tage medicinen og dør, mens hun er omgivet af den nærmeste familie.
3) En mand har kræft. Han vil gerne leve. Han har fået en enkelt kemokur, som ikke har gjort nogen væsentlig bedring. Hans læge foreslår en kraftigere kemokur og manden takker ja. Men manden afvises af sit forsikringsselskab. De vil ikke betale for hans behandling. Men de skriver til ham, at de gerne betaler for smertedækning eller et assisteret selvmord. Forsikringsselskabet vil altså gerne betale manden for at slå sig selv ihjel men ikke helbrede ham. Men det er jo også billigst at slå ham ihjel. Men da sagen så kommer i nyhederne, så får manden alligevel sin kemokur. Han dør desværre efter 3 uger.
De forskellige senarier giver jo forskellige holdninger. Og derfor synes jeg, at det er enormt svært.
Hvad mener I?