Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

E-cigaret på sygehus...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 21:49

Jeg er indlagt på hospitalet og er nu kommet på stue med en der ryger E-cigaretter på stuen. Jeg blev meget forarget og spurgte om det kunne være rigtigt at man gerne måtte det. Svaret var JA!

Kan det virkelig være rigtigt, at man må det?

0
0
Svar på denne tråd

Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 21:52

erhmn ja, hvad skulle grunden være at man ikke måtte ?

Ved min far begyndte på dem fordi han skulle sidde i 11 timer i en flyver, og der måtte han gerne bruge den. og den lettede hans rejse meget.

" He who is tired of Weird Al, is tired of life " ....Qoute Homer Simpson

0
0
Svar på denne tråd

fordi man ikke ved om det er skadeligt
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 21:54

Fordi man ikke ved om det er skadeligt, der kommer jo dampe og jeg kan lugte det. Bla. kræftens bekæmpelse fraråder dem.

0
0
Svar på denne tråd

Nedtur
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 22:48

Der er nogle af dem der er tilsat parfume (vanilie) og jeg får megaondt i hovedet af dem, så jeg håber da ved gud ikke det er lovligt

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Tør du gå på gaden Dorthe
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 22:52

- det kan nemlig også være kræft fremkaldende.... Nu må folk da snart stoppe...

så vidt jeg ved er e-cigaretter ikke undersøgt, men det er os fra biler..

0
0
Svar på denne tråd

ja det gør jeg
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 23:01

Ja det gør jeg, men synes ikke helt det kan sammenlignes.

0
0
Svar på denne tråd

Hold nu op
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 02:04

Altså.

Længe leve intolerance.

Kræftens bekæmpelse siger:

Kræftens Bekæmpelse fraråder dog, at e-cigaretterne undtages rygelovene, indtil der er klar dokumentation for, at de er ufarlige.

Der er endnu ikke dokumentation for, at E-cigaretterne er skadelige. Måske dampene lugter lidt, men det er da en klar forbedring fra alm. røg fra cigaretter, piber osv.

Måske er det ikke godt nok, at man må dampe på sygehusene før der er forsket færdigt i disse ting, det kan jeg for så vidt være enig i, men som Nete skriver, så er der sørme mange ting, som er mere farlige eller ligeså farlige, bla. os fra biler eller en grillet bøf om sommeren www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/ Emner/Mad_og_drikke/Sider/ Grillet_koed.aspx

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 08:36

Der er ikke ret mange undersøgelser om "udledning" fra e-cigs. Nogle kan findes her: www.vapersclub.com/science.php Det er så en engelsk forening for dampere, der har samlet dem... Det giver det jo i princippet samme (lave) troværdighedsgrad som medicinalindustrien og Kræftens Bekæmpelse...

En af hovedingredienserne (propylen glykol) er det samme, som man bruger til teaterrøg. Det kan, i store mængder, give en tør fornemmelse i mund og hals. Men nok mest for den, der inhalerer... Det bruges forresten også til astmapatienter.

Den anden hovedingrediens er vegetabilsk glycerin.

Og så er der aromastofferne, som er godkendt til fødevarebrug, men som ikke rigtig er undersøgt som luftbårne stoffer. Der er så også så mange forskellige, at det er forholdsvist uoverskueligt...

Jeg har prøvet at puste damp i hovedet på min mor, som har astma ( det var hendes forslag) uden nogen reaktioner. Hun plejer ellers at reagere på lidt af hvert, bl.a. den lugt af tobaksrøg, der hænger i tøjet.

Jeg mener seriøst ikke, det er farligere at være i stue med, end et par tændte stearinlys. (Det er der så også nogle (få) der ikke kan tåle). Men jeg vil da gerne høre fra folk, der har haft reelle gener af, at være i samme rum som en "damper". Og her tæller lugten s'gu ikke med, før de også forbyder brugen af parfumer! Jeg får reelt kvælningsfornemmelser af, f.eks. at køre i elevator med folk, der har brugt parfume.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 08:45

forarget over at du er forarget!

Karin

0
0
Svar på denne tråd

på stuen...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 08:54

Noget andet er, at hvis din "stue-makker" er bare nogenlunde mobil, så kunne vedkommende vel dampe i den "dagligstue" der findes på de fleste afdelinger. Du kunne jo spørge pænt, hvis du føler dig generet af andet end synet... Det ville jeg gøre. Altså, både spørge pænt, hvis der var noget, jeg følte mig generet af, OG bevæge mig til en dagligstue el.lign. for at dampe.

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Ufarligt
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 09:10

Jeg synes, de hellere må "dampe" frem for at snige sig til at ryge rigtige cigaretter med ild i - alene pga. brandfaren.

Det gælder både sygehuse, plejehjem, private hjem - alle steder.

Når jeg tænker på før, hvor min bonusfar om natten sad og faldt i søvn foran tv med en tændt smøg, render det mig koldt ned af ryggen.

Han er så stoppet fuldstændigt, men ellers ville jeg klart foretrække, han røg E-cig.

0
0
Svar på denne tråd

sagen er opklaret
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 09:36

Denne sætning som blev sat ind tidligere, siger jo netop at man fra kræftens bekæmpelse side, ikke frikender e-cigaretten.

Kræftens Bekæmpelse fraråder dog, at e-cigaretterne undtages rygelovene, indtil der er klar dokumentation for, at de er ufarlige.

Jeg spurgte nu egentlig bare til om det kunne passe, at det var lovligt på sygehuset, da jeg ikke kunne finde ud af om det var lovligt. Har dog fået opklaret det, og det er ikke lovligt.

0
0
Svar på denne tråd

Mener du dermed...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 14:57

at det er U-lovligt - jeg har ikke set nogen lovgivning nogen steder om E-cig - men kan du linke til den?

Karin

0
0
Svar på denne tråd

det er en beslutning
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 15:27

det er en beslutning der er taget på sygehuset - så ingen lovgivning at linke til, det er heller ikke tilladt at ryge dem i DSB toge.

0
0
Svar på denne tråd

Nåå - OK
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 15:30

det er en lokal regel, så forstår jeg bedre - det er altså stadig ikke Ulovligt, men nogen steder ikke tilladt - jeg ved det er tilladt på flere sygehuse/hospitaler

Karin

0
0
Svar på denne tråd

kræftens bekæmpelse
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 17:19

Hvem har sagt, at kræftens bekæmpelse frikender e-cig??? De får så megen støtte fra medicinalfirmaerne bag Nicorette, at det på ingen måde er i deres interesse, at der findes alternativer.

0
0
Svar på denne tråd

ondt et vist sted
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 17:55

Hold da helt op, dette er sgu da snart blevet det rene forbudsland.

Eciggeretter er ikke forbudt, og kan ikke forbydes

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 19:43

Ej hold nu lige. Det er så vidt jeg ved vanddamp der kommer ud!

Jeg har selv set flere e-cigaretter, og det var helt ren, hvid damp, samt en ganske let duft af noget lækkert (mener det var jordbær).

Det er vel ved gud bedre end at vedkommende belaster samfundet med tobaksrøg....

0
0
Svar på denne tråd

E cigaretter
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 20:01

Jeg er sygeplejerske på Aalborg sygehus, og har netop idag fået en mail fra ledelsen der bekendtgør, at al brug af E-cigaretter indendørs er forbudt (på Aalborg sygehus)

Begrundelsen ligger i en undersøgelse der har vist at dampene KAN være skadelige, noget med at de indeholder kølervæske/ sprinklervæske for at kunne producere damp.

Anyways, undersøgelsen er lavet af "The European Respiratory Socieaty", og synes den lyder til at være valid.

Desuden har WHO fundet ud af at der er et højt niveau af pancreas-kræftfremkaldende stoffer i mange af cigaretterne, hvorfor de også fraråder brugen af cigaretterne.

Så trådstarter: Jeg synes bestemt ikke du er urimelig! Folk må benytte sig af den dertil indrettede rygehave hvis de vil ryge.. hvadenten det er på en e-cigaret eller en almindelig :)

0
0
Svar på denne tråd

kølervæske
Forfatter: 
Dato:  27-11-2012 12:29

Kølervæske, det lyder jo farligt. Prøv at søge på anvendelse af propylen glykol.

0
0
Svar på denne tråd

kølervæske igen...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2012 12:39

Se f.eks. her: www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/ tf.asp?id=1121&tid=240

Jeg har klippet det relevante her, og ja, propylenglykol bruges i kølervæske, men også i fødevarer, kosmetik og medicin. Jeg vil meget håbe, at der på Aalborg sygehus findes folk med en naturvidenskabelig uddannelse, der kan sætte sig ind i dette dilemma, at ikke ALT indholdet i kølervæske er giftigt, ligesom vand kan være både livsfarligt og livsnødvendigt, alt efter anvendelsen...

"Propylene glycol is a clear liquid used in antifreeze and deicing solutions. It is generally regarded as safe for use in food. Propylene glycol has been found in at least 5 of the 1,416 National Priorities List sites identified by the Environmental Protection Agency (EPA).
What is propylene glycol?

Propylene glycol is a clear, colorless, slightly syrupy liquids at room temperature. It may exist in air in the vapor form, although propylene glycol must be heated or briskly shaken to produce a vapor. Propylene glycol is practically odorless and tasteless.

Propylene glycol is used to make antifreeze and deicing solutions for cars, airplanes, and boats; to make polyester compounds; and as solvent in the paint and plastics industries.

The Food and Drug Administration (FDA) has classified propylene glycol as an additive that is "generally recognized as safe" for use in food. It is used to absorb extra water and maintain moisture in certain medicines, cosmetics, or food products. It is a solvent for food colors and flavors.
What happens to propylene glycol when it enters the environment?
Propylene glycol is not likely to exist in large amounts in air.
About half of the propylene glycol that enters the air will break down in 24-50 hours.
It will break down within several days to a week in water and soil.
How might I be exposed to propylene glycol?
You can be exposed to propylene glycol by eating food products, using cosmetics, or taking medicine that contains it.
If you work in an industry that uses propylene glycol or products containing propylene glycol, you could be exposed by breathing or touching these substances.
How can propylene glycol affect my health?

Propylene glycol increases the amount of acid in the body. However, large amounts of propylene glycol are needed to cause this effect.

Propylene glycol breaks down at the same rate as ethylene glycol, although it does not form harmful crystals when it breaks down.

Frequent skin exposure to propylene glycol can sometimes irritate the skin.
How likely is propylene glycol to cause cancer?

The Department of Health and Human Services (DHHS), the International Agency for Research on Cancer (IARC), and the EPA have not classified propylene glycol for carcinogenicity. Animal studies have not shown this chemical to be carcinogen."

0
0
Svar på denne tråd

Kræftens
Forfatter: 
Dato:  27-11-2012 13:10

Bekæmpelse fraråder, at E-cig undtages de nuværende rygelove, men siger ikke, at de ikke vil frikende dem efter yderligere forskning.

På psyk. afd. hvor jeg arbejder må der indtil videre gerne dampes indendøre, men nu er det også de færreste af vores patienter, som damper. De er mere til the real thing (og andre gode ting).

Jeg har ingen problemer med dette, og det har mine ikke-ryger kollegaer heller ikke.

Jeg kommer til, at tænke på en tidl. debat her på HN, hvor det for Gud ved hvilken gang handlede om, at rygere kun ryger for at genere andre mennesker, der var der mange som var generet af røgen, som lugtede både på gaden og oppe i opgange, så der må E-cig da være en kæmpe forbedring.

0
0
Svar på denne tråd

Mange..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2012 21:26

steder står der jo heldigvis "tobaksrygning forbudt" - og så er sagen jo helt klar ;-)

Synes jeg har læst et eller andet sted, at propylen glykol endda er i astmamedicin........

Mvh

Line

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

0
0
Svar på denne tråd

Begrænset
Forfatter: 
Dato:  28-11-2012 12:05

mængde ...

hvis jeg MOTOR DAMPER en hel dag - kan jeg fyre ca. 3,2 milliliter af - det er så lidt at det næsten er løgn - samtidig er det en blanding, så det er ikke 100 % PG der er også VG så skaderne for omgivelserne må siges at være yderst begrænset.

Handler det efterhånden ikke mere om - at være politisk korrekt istedet for at være et åbent og givende menneske der kan acceptere og tolerere andres behov og væremåde.

Karin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider