Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kanel når man fylder 25?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 17:42

Hej HN :)

Jeg læste lige i en anden tråd her på hyggen, og blev inspireret til at spørge jer om dette emne.

Altså når man fylder 25, er der åbenbart tradition for, at man overøser vedkommende med kanel.

Jeg fylder 21 om en måned og synes lige pludselig det er skræmmende tæt på, selvom der er mange år til.

Kender i til nogle søde måder at give kanel på?

Om nogle år kommer min omgangskreds jo også op i den alder, men jeg tror simpelthen ikke jeg kan få mig selv til at gøre sådan noget.

Det skyldes nok at jeg kun har set dårlige oplevelser med det.

Der var en herinde på HN, der skrev at til en fest på kollegiet, hældte folk kanel ud over hendes tøj, og stanken gik ikke væk.

Derudover har jeg en ældre veninde, som fik ødelagt sit fine, flotte tøj, inkl kjoler!!! Det var IKKE til at få af, hverken stanken eller selve kanelen. Hendes gulvtæppe måtte hun også smide ud.

Og så her for et par uger siden, efter eksamen, var der en fra studiet der fyldte 25. Han blev bundet til en lygtepæl udenfor, og overøset med kanel, ud over hans hår og tøj. Han fik proppet kanel i munden og skulle samtidigt drikke øl for at få det ned.

Han syntes heldigvis det var skide sjovt! så ingen ko på isen der, men jeg ville hade hvis det skete for mig selv!

Måske er jeg bare vildt kedelig. Hår kan vaskes, men tøj osv?! Eeej, ved i hvad, jeg synes det lyder rigtig modbydeligt faktisk, at ødelægge andres tøj på den måde :( puha, kan lige se mine kjoler blive nødt til at ryge i skraldespanden..

Hvad mener i andre egentlig? Hvad er det sjove i at ødelægge andres ting? Eller er der forskel på hvor grov man er, afhængig af om det er dreng/pige?

Har i selv gode/dårlige oplevelser omkring det, og kender i som sagt en sød måde at gøre det på? Jeg tænker på at lave kanelsnegle :) som sagt har jeg ikke lyst til at øse kanel ud over andre.

Og er det ok at frabede sig den behandling? Eller bliver man set som kedelig og tvunget til det alligevel?

Som in kan høre er det ikke noget der har været praktiseret i min familie, har aldrig set det i virkeligheden, før der efter eksamen for nogle uger siden.

Er det virkelig så udbredt, at os almindelige mennesker skal gå og frygte det? :P

Kom med alle jeres tanker omkring det! :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:04

Jeg fik kanel da jeg blev 25, kanel-gifler

og intet andet kanel :D

Sagde Natascha den lykkelige ejer af:

My Last Heartbeat og Sir. Malibu.

Django, en stjerne på himlen <3

Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:11

Nu er jeg 23 og gift, så jeg regner ikke lige med, at jeg kommer til at skulle have hverken kanel eller peber, men jeg tænker at en fin måde at give kanel på kunne eksempelvis være et par kanelstænger pakket ind i noget gennemsigtigt med en fin sløjfe på. Det virker da rimelig uskadeligt i hvert fald ;)

Der kan sikkert sagtens være nogen der synes du er kedelig hvis du frabeder dig det, men de bør da stadig respektere at du i hvert fald gerne vil undgå at have dine ting ødelagt eller lignende. Så kan det jo lade sig gøre at give kanel på en lidt mere uskadelig måde :)

www.auriklen.dk

Gør livet til en fest - rid den hest der passer dig bedst

0
0
Svar på denne tråd

Natascha
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:12

Den var go den der Man kan jo også bare vælge og købe en masse pakker kanel så ødelægger man ik noget. eller kanel knækbrød

Mange kærlige hilsner Jannie Banani og Ringo. Tjek også lige min præs.

0
0
Svar på denne tråd

kanel..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:38

Jeg oplever ofte at folk ikke respekterer at man ikke ønsker sig kanel.

jeg ville nok for bare at være på den sikre side, tage noget gammelt tøj på, du kunne smides ud bagefter.

med mindre du har venner/klassekammerater der respekterer at det ikke lige er noget du ønsker :)

Man kunne også vælge at stikke af den dag, eller bliv gift

hvis du selv øsnker at give kanel på en sød måde, synes jeg som Natascha skriver, give kanelgifler :) man kunne også bage en kanelkage

jeg kunne ikke forstille mig at det er super behageligt at få kanel udover det hele.

sidst der var en ude på min skole der fik kanel, blev vedkommende bundet fast til et rio-net og rejst op. en spand koldt vand udover sig, efterfuldt af kanel der blev blæst ud af en tømt skumslukker. dette var vel og mærket om vinteren.

det var ihvertfald ikke nogen rar fornemmelse for vedkommende der fyldte 25

0
0
Svar på denne tråd

Julemanden
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:48

Jeg har været med til at give kanel en gang og kendte faktisk ikke traditionen før den dag.

Vi gjorde det således at fødselaren fik bind for øjnene, afklædt til underbukserne og så blev han bundet til en stol på badeværelset. Han troede selv at der var en stripper eller andet sjov på vej (det var ren drengeaften, bortset fra mig. Og jeg stripper ikke :-P ) og så blev han ellers bare overdænget med kanel. Fordelen var at der ikke var noget tøj at ødelægge og han kunne gå direkte i bad bagefter. Men vi lugtede nu alle sammen lidt af kanel bagefter :-P

Selv håber jeg da at mine venner gider at gøre en indsats og gøre det sjovt når jeg fylder 25, selvfølgelig på en ansvarlig måde, men jeg er heller ikke så sart med sådan noget :-)

Hilsen Rikke

RIP Kenzo

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 18:51

jeg har bagt kanelmuffins til mine veninder da de blev 25

Carina Overgaard... Militaryrytter

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 19:21

Jeg har været med til at give andre kanel mange gange :)

jeg arbejde på et lager på et tidspunkt, og der kunne jeg købe 1 kg kanel med hjem. Altså 1 kg i en pose :D

min søsters kæreste fik hældt sådan 1 kg ud over sig, da han blev 25 år her for et par år siden Han var pænt rusten i farven, og lugtede langt væk af risengrød - og både ham og hans tøj overlevede ;)

en af mine kollegaer fik bare et par kanelstænger pakket ind i gavepapir.

jeg må så sige at det er værre at blive 30, og skal ha peber! - det går lige i øjne, næse og mund Og man skal IKKE gå i varmt bad, når man har peber over hele kroppen... Det brænder over alt! Så koldt vand er vejen frem ;) blev selv offer for en spand kold vand og 1 kg peber i sommers

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

Kanel og peber
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 19:59

Kanel og peber. Det er ikke skikke vi har brugt i min familie, men har altid kendt til det :-)

Da min ven fyldte 30 år, fik han peber af sin søster. Meget peber. Nemlig 30 forskellige poser, glas og kværne med både stødt peber og hele peberkorn og div. blandinger. Dergik mange år, før han skulle huske at købe peber...

Da hans bror fyldte 25, havde deres søster igen været kreativ. 25 forskellige af div. alt muligt med kanel. Poser, glas, stænger, knækbrød, chokolade, brændte mandler, div. bagværk osv. Aftensmaden? Det var selvfølgelig risengrød. Med kanelsukker.

Det var gode måder at gøre det på, synes jeg. :-)

Salvia

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 20:02

Tak for jeres inputs! Det lyder som en rigtig sød gave at give kanelgifler, eller kanelstænger pakket pænt ind :)

Og jeg synes heller ikke det lyder slemt den måde det blev gjort på, hvor vedkommende ikke havde tøj på og kunne gå lige i bad. Det kan jeg godt overleve ;)

Mine tanker var mere på hende veninden der var knust over hendes kjoler måtte smides ud..

Giver man pepper til folk der fylder 30? Det anede jeg ikke :P

Er der desuden nogen der ved, hvorfor man giver kanel til folk der fylder 25 uden at være gift? Jeg kan forstå det var "vildt" i gamle dage, men nu til dags er det jo de færreste der bliver gift så tidligt, så det er egentlig lidt en mærkelig tradition. 30 år kan jeg så faktisk bedre forstå :)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 20:26

Peber og 30 år - heraf "pebermø" ;D

Jeg har aldrig være med til at give hverken peber eller kanel. Jeg har heller endnu ikke nået den alder, hvor jeg skulle have nogen af delene, men jeg har vilde planer om at finde mig langt væk fra alle mulige andre, på min 25-års fødselsdag ;D

... for man må kun give disse krydderier PÅ dagen, ikke..?

Bissen

Tomorrow - do better

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom med peber
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 21:31

kan man kun få det hvis man er ugift....så der er en løsning :-)

Nej meld klart ud at du ikke ønsker det store kanelbad. Det gjorde jeg heller ikke. Man kan sagtens feks give div. kager med kanel, kanel i bøtter eller binde kanelstænger på en flot buket osv.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Det du gør
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 22:43

er at tage til Canada og gemme dig på en hestegård langt oppe i bjergene sammen med hollændere, islændinge og tyskere, som aldrig har hørt om kaneltraditionen, på din 25-års fødselsdag - det virkede for mig

Ellers har det også været kanelgifler i min omgangskreds - vi er ret søde ved hinanden

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

Svar.....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 05:15

Jeg er ikke selv til den slags og håber og tror at mine venner ved det. Jeg synes ærlig talt det er ret tåbeligt Personligt ville jeg blive irriteret over det og det kunne i værste fald godt koste et venskab hvis nogen ødelagde mit tøj mv. Nu bliver jeg snart 30 og jeg håber virkelig ikke der er nogen der har tænkt sig at troppe op med peber for jeg gider virkelig ikke have ødelagt min dag med den slags pjat!

Det kan godt være jeg virker som en humor-forladt trunte Men når jeg holder fødselsdag vil jeg gerne det er festligt for mig, og jeg gider ikke bruge tid og energi på at afvaske, og afskaffe diverse kanel/peber ting.....

Men synes man det er sjovt, så fred være med det !

Smile for no reason

- and give someone else a reason to smile!

0
0
Svar på denne tråd

Kanel og peber
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 07:12

Nu er jeg så gammel så jeg er over både kanel og peber. Men på diverse dage havde jeg frabedt mig nogen form for pulver. På invitationen til min 30 års havde jeg sågar skrevet det, fordi jeg vidste at det bare ville ødelægge min dag fuldstændig..

Og det respekterede folk. Nogen var sure og muggede over det, men det må de sku selvom.. Hvis de ikke kunne respektere mine ønsker så må de lade være med at komme. Og havde de ikke respekteret det var det nok også sidste gang de havde set mig!!!

Kald mig kedelig, i dont care.

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 08:10

Jeg plejer at bage kanelsnegle (det fik jeg også selv) og pakke dem ind i pakket pyntet med stænger af kanel.

Da min søster fyldte 30 lavede jeg en kurv ved peberfrugter, økologisk peber på "dåse" og chilipeber + nogle opskrifter til retter med peber. De store peber frugter var så udhulet og nede i dem lå der små gaver (troldekugle smykker) den blev hun meget glad for :)

0
0
Svar på denne tråd

kanel....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2012 20:56

altså..... jeg fik kanel, med en pulver slukker, jep en pulver slukker, pumpet op med luft og kanel :-) jo du lugter lidt af kanel i et døgns tid men så er det jo heller ikke værre, i min vennekreds får du chancen for og skifte tøj inden og siger du nej til kanel og skifte tøj, jaaaa så må tøjet blive ødelagt

det er slet ikke så slemt som det bliver gjort til og er egentlig lidt en skide sjov tradition, hele min familie brækkede sig af grin, specielt da de fik krammmere bagefter hehe

grin af det og nyd dagen og elsk og tage hævn senere :-)

part søges til nicolai...

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-11-2012 15:21

Jeg blir 25år næste år, og der er da nogle der er begyndt at spørge om jeg holder noget..

Har sagt at HVIS jeg holder noget, frabeder jeg mig venligst, men bestemt at få kanel. Jeg er støv allergiker, og har bestemt ikke lyst til at sidde i det støv!

De har tilmed fået afvide at er der nogen af dem der vil give kanel, må de gerne blive væk :)

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

tra la la
Forfatter: 
Dato:  21-11-2012 15:59

Har ikke selv nået den alder og regner bestemt med at blive gift inden

Men de gange nogen i vores vennekreds har fået kanel har de været forberedt.

Min kæreste havde til hans 25 års fødselsdag det ældste og mest hullede tøj på han havde. Da han så havde fået kanel - hvilket foregik udenfor - var han i bad og skiftede tøj. Tøjet røg i skraldespanden og hans hår lugtede af kanel i et stykke tid derefter, men ellers ret harmløst.

Men man må acceptere hvis folk ikke ønsker den form for kanel. Det er trods alt deres dag.

Hilsen Fie

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  21-11-2012 17:14

jeg ville kort sagt blive fuldstændig hysterisk hvis folk tillod sig at afgøre at det var okay at ødelægge mit tøj, sko eller andet med kanel! bare fordig jeg var 25 og ugift. (mht alderen er det tydeligt det er en tradition af lidt ældre model, for selvom nogen er gift inden de er 25, er det satme ikke særlig udbredt mere )

jeg er ikke sart med sådan noget overhovedet, men folk skal ikke tage mine ting, eller ødelægge dem. Det er spillereglerne for at lege med mig.

jeg ville selv kunne finde på at give:

kanelgifler

kanelsnegle

kanelkage

kanelmuffins

Chai chino/Chai latte

kanelstang

kanel - som i at folk fik en bøtte/pose til kryderiskabet

det er ting jeg selv ville blive glad for og kunne ikke finde på at give noget jeg selv ville hade.

men overrasker folk mig med nedern kanel med ødelagt tøj eller andet til følge kan de blive smidt hjem, og erstatte hvad de har ødelagt, eller betale for rensning hvis det er muligt

-også selvom det sikkert er ment sødt. der må man bare tænke sig mere om.

..... .............LOUISE.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd

kanel.
Forfatter: 
Dato:  24-11-2012 21:45

Åh det er fantastisk sjovt at smide på folk :D

Og nu har vi så den regel, som alle overholder, at personen skal ha lov til at tage noget tøj på som bare skal smides ud bagefter eller kan holde til det... :D

og derefter giver vi den bare gas ;)

Er der folk som ikke kan tåle det, astma fx, allergi, så har vi altså også taget vores forholdsregler der...

Og min plan er at jeg er gift om 2 år, og derfor ikke skal have pay back :P

Maria B.P
Søger opstaldning i århus området til hingsteplag.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider