Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Angstanfald?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 20:59

Åh ja, desværre. Jeg er begyndt at få angstanfald. Jeg vidste ikke hvad det var i starten eller hvad det er jeg er gået rundt med de sidste par dage.. Men nu kan jeg godt se det.

Det er noget rigtig bæ. Jeg har aldrig lidt af sådan noget før??

Hvad gør man?

Siden i mandags har jeg haft tydelige tegn på angstanfald, jeg bliver svimmel, får kvalme, hjertet HAMRE afsted (og det gør det hele tiden, kan ikke få det til at blive normalt?) Jeg har en ubehagelig følelse/ondt i min mave og bugen. Jeg kan ikke fokusere..

Jeg vil bare virkelig gerne ud af det her, og det kan slet ikke gå hurtigt nok...

Om natten vågner jeg hypervenlitere og kan ikke få vejret.

Hvad gør jeg? Går man til lægen?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

gdsgsdgdsgsd
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 21:01

Man går til lægen først.

Bagefter - Er der sikker kurser og andre ting man kan deltage i, for at lære at håndtere sin angst, forhåbentlig uden medicin.

Jeg håber, du kan få det under kontrol igen! Gode tanker herfra :)

- Krølfrit Silke

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 21:04

Det er bare virkelig mystisk, for når jeg på arbejde, ude blandt folk og laver noget med folk - så stopper det. Men så snart jeg er alene igen, så starter det igen...

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tror du ikke
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 21:21

bare det er sorgen over at ha sagt farvel til Cashew, der presser på??? og på den måde udmønter sig i fysisk ubehag?

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 21:25

først afsted til læge!

og så tænker jeg du skal snakke med nogen for at kunne finde en evt årsag.

du har sagt farvel til Cashew ikk? for hvis det ikke er der når du er sammen med mennesker på dit arbejde, kan det være du ubevidst er fokuseret på cashew når du ikke er "underholdt" andre steder fra.

på jobbet har han aldrig været en del af det, så der mangler du ham nok ikke på samme måde som når du har fri, og højst sansynligt ville bruge tid hos ham.

efter jeg fik at vide min pony blev aflivet, har jeg været nærmest hjemsøgt af nogle super ubehagelige drømme hvor vi kan snakke, og hvor hele drømmen bare går ud på at jeg skal prøve at redde ham, men vi ved begge to at det kan jeg ikke. - dagene efter sådan en drøm har jeg det forfærdeligt i min krop. det er en følelse jeg slet ikke kan forklare. specielt når jeg vågner op efter sådan en drøm og resten af dagen er slem. de kan komme ud af ingenting, og river ligesom det hele op igen. - jeg ejede ikke Bob mere og havde derfor ikke mulighed for at sige farvel og hygge med ham de sidste dage og tror det er det der ubevidst hænger i mig.

super ubehageligt for dig og håber for dig du hurtigt for en løsning på det

..... .............LOUISE.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 21:28

Jeg hælder også til at det skyldes sorgen.. Min kæreste havde også angst som følge af hans depression, det er dog heldigvis ikke noget han mærker nu hvor han får piller for det. Men det er altså ikke for sjov, og mit gæt er at det bare er din psyke der er under pres pga det med Cashew.. Det er ganske normalt, har selv haft noget lignende da jeg mistede en jeg holdt af. Det gik væk efterhånden som sorgen lagde sig

0
0
Svar på denne tråd

Sorg...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 22:34

...kan sagtens give udslag i fysiske smerter, opkastning, manglende appetit, problemer med mavesyre, hjertebanken og søvnløshed.

Uanset er det måske en god idé at kikke forbi lægen og blive tjekket.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Hurtig....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2012 22:36

Find næreste Body sds behandler og tag en sak og få en tid.....

det er vigtig det kommer ud sf din krop, læger symptom behandler bare og giver medicin, det ar din krop ikke behov for.

Håber du får det bedre, noget ved ud og måske er det slet ikke så skidt ;-)

-At turde er for en tid at miste fodfæste,
ikke at turde er at miste sig selv!

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 00:07

Jeg ved ikke lige hvad der sker :S

Men jeg har taget nogle baldrian nu og de har hjulpet.

Jeg ringer til lægen mandag hvis det ikke er bedre weekenden over. Jeg tror måske jeg ved hvorfor at jeg får det. Har noget ufærdigt og svært jeg skal have gjort.. Tror det er det jeg går og tænker for meget over og så får jeg disse anfald.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 01:22

Det tror jeg du har ganske ret i, Sandra.. Indre uro viser sig meget ofte fysisk. Godt du får ringet til lægen, under alle omstændgheder kan det lette lidt at få snakket med nogen om det; dette er også en af lægernes funktioner, de om nogen ved at psyksike ting kan vise sig fysisk.

Den her ting du skal have gjort, som er svær. Er det noget du kan få gjort noget hurtigere? Det er tit man går for længe og ruger over noget ubehageligt, så man får det dårligere og dårligere. Så kan det være bedre bare at tølle til 3 og få det overstået.

0
0
Svar på denne tråd

sorgen....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 07:00

Da jeg for 1½ år siden fik aflivet min smukke prinsessehest efter 11 års venskab, kunne jeg få det så dårlig når jeg kom til at savne hende (kvalme, ondt i maven, svimmel...det gjorde bare ondt i hele kroppen ikke kun i sjælen/hjertet)

Jeg må sige selv om der til april er gået 2 år har jeg det til tider stadig dårligt når jeg ser billeder af hende, en fletning af hendes hale hænger stadig inde i vores entré og jeg kan stadig ikke få mig selv til at få lavet et armbånd af det for så skal jeg tage det ned. I sommers sprang elastiken der var sat rundt om og det var så grænseoverskridene at sætte en ny på, for havde slet ikke lyst til at røre noget der har siddet på hende (Ja det lyder jo sygt)

Men JA jeg tror desværre bare at sorgen kan vise sig på mange forskelige måder

0
0
Svar på denne tråd

Angst.......
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 09:19

Jeg syntes det er rigtig synd for dig sandra hvis du skal til at bøvle med angstanfald. Men jeg tror nu også du er sorgfuld efter din hest. Når man får angstanfald er det så voldsomt at man kun har ET ønske, og det er at få det stoppet HURTIGT. Derfor vil de fleste med angstanfald opsøge hospital eller læge meget meget hurtigt, og ikke vente weekenden over.

Anne >> jeg bliver så vred når jeg læser at du skriver at læger kun symptombehandler, for det passer ikke. Der er uden tvivl læger der gør, men idag er lægerne meget meget bedre til at forstå og behandle angst. Det ´sidste en angstpatient har brug for er at en anden fortæller at ens læge ikke duer til sit job. For os angstpatienter er lægen en rigtig god livline når vi har det skidt!

Jeg lider af Panik angst i perioder og så har jeg det forfærdeligt. har lidt af det on/off i 8 år efter en meget traumatisk oplevelse. Jeg ved at jeg skal leve med min angst resten af mit liv, og det betyder også at jeg skal have medicin. Det har jeg det fantastisk med, for det hjælper mig til at få en normal og dejlig hverdag med min familie. Når jeg er i angste perioder så er jeg meget indelukket og har bestemt ikke lyst til at være sammen med andre mennesker.

Sandra> gå til lægen og tag en snak med ham/hende. Mange gange forløser det også nogle ting inden i som du måske går og gemmer på. Jo og så er mit bedste råd når du har det skidt. UD OG MOTIONER! Når kroppen er angst ophober der sig en kæmpe masse energi og man ryster som en gal og bliver anspændt. Når man motionere får man brændt alt krudtet af og har det fantastisk bagefter. Kroppen får brugt sig og der udskilles en masse gode endofiner.

God bedring.

Kh mette

Team Lodberg Riders Coaching
undervisning og uddannelse
af hest og rytter
tlf. 20924205

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 10:20

Nu må jeg simpelthen ud med det, og det er ikke henvendt på dig TS.

Men jeg bliver simpelthen så træt af at høre folk snakke negativt om det at tage medicin, og at læger bare udskriver medicin til folk.

Nu ville de slet ikke gøre det til en som kun har haft symptomerne i så kort tid i første omgang, og jeg tror også TS mærker noget sorg, og lider ikke af decideret angst.

Men jeg har haft problemer med angst i årevis, har gået hos en psykolog i 2 år, og alligevel var det først for nogle måneder siden jeg tog mig sammen til at sige det til min læge. Da hun hørte hvor mange år det har stået på, hvor meget det griber ind i mit liv samt at psykologbehandling ikke har været tilstrækkeligt, SÅ fik jeg en recept på medicin - og så den laveste dosis der findes!

Det er grundet holdninger som jeres at de piller har ligget i min skuffe i flere måneder nu - jeg har ikke kunnet overskue at være "en af dem" og skulle høre på folks negative holdninger, som om det skulle være en let løsning, eller at jeg ikke har gjort andet for at løse det.

Vis dog noget respekt, og lad være med at være så uvidende og generaliserende uden at ane hvad i snakker om.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 10:59

Det er ikke alle, der kontakter hospitaler eller lign., når de ikke kan holde det ud længere. Man skal passe på med at generalisere på den måde..

Er i øvrigt enig omkring medicin, det kan være en life-saver, og jeg er i øvrigt enig med Anne omkring folks negative udtalelser omkring det.

Derudover vil jeg pege på andre former for angst end lige den klassiske panikangst. Man kan sagtens have i en periode generelt forhøjet angstniveau, som kan spidse til, aftage, spidse til, aftage, eller måske bare være rimeligt konstant. Det kan være meget generende, præcis ligesom panikangst og tæt på uudholdeligt, bare på en lidt anden måde.

Det behøver ikke være tegn på, at du er ved at udvikle en kronisk psykisk lidelse, det kan altså også være det pres, du pt er under, der viser sig på denne måde. Og hvis du håndterer det, er det meget sandsynligt, at det går over igen. De fleste mennesker reagerer på en eller anden måde, når der er under voldsot psykisk pres, og det er jo forskelligt, hvor voldsomt sorgen påvirker folk.

Men det bør håndteres. Gå til lægen først og hør, om du kan blive henvist til psykolog eller psykiater, eller anden lign. behandling. Fordelen ved at blive henvist gennem lægen er, at der i mange tilfælde kan ydes en hvis støtte til de første 12-24 samtaler. Og det er jo ikke engang sikkert, du nogensinde får brug for så mange.

Praktiske her-og-nu-råd indtil du kommer til en læge:

- Motion, hvis du kan - evt sammen med en veninde? Min erfaring er, at løb o.l. virker væsentligt bedre end ridning. Det må gerne få pulsen op og hjernen til at slå fra.

- Ekstra varme i lejligheden, varme bade etc. Det lyder måske tåbeligt, men man har en tendens til at spænde op i kroppen og det bliver værre af at småfryse.

- Få afviklet alle stressende forpligtelser, allerhelst med hjælp fra en veninde, forælder, kæreste eller lign., så du ikke sidder med det selv, og så det ikke ligger i baghovedet hele tiden

- Snak med nogen om det; Når du vågner og har det skidt kan det være en enorm hjælp bare at vide, at din veninde, kæreste, forælder kun er et opkald væk.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 11:04

- Men lad være at vente og se tiden an. Hellere for tidligt til læge, end for sent, hellere afsted en gang for meget end en gang for lidt. Og det, du beskriver er ikke rart, og uanset hvor voldsomt det er (det er det jo lidt svært for os at vurdere gennem skærmen), så er det ikke noget at gå og forsøge at ignorere. Om det så er den mildeste milde version, så er det bedst at få styr på det og få lidt hjælp til det. Nogle gange, er det ikke så meget der skal til, men det betyder jo rigtig meget i din hverdag, at slippe for at have det sådan

Mvh. Katja

0
0
Svar på denne tråd

Angst..
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 11:10

Kære Sandra,

Jeg tror, at du nu har fat i, hvorfor du får angstanfald. Det ufærdige trænger sig på, du vil på en måde gerne have det overstået men det er smertefuldt at skulle gøre det. Jeg tror jeg ved, hvad det er.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan du måske tale med en god veninde eller din mor om dine tanker om det ufærdige, og du kan også be' om hjælp til at få det gjort, hvis du ikke vil gøre det selv.

Jeg genkender at få angst, når der er ting, jeg ikke får gjort. Ting jeg er bange for, noget der konfronterer mig i at mærke det, jeg ikke har lyst til at mærke. Samtidig ved jeg, at når jeg har trukket vejret dybt, måske bedt om hjælp og herefter gjort det ufærdige, så er angsten væk. Der kan komme noget ked af det hed, og måske har jeg brug for at græde. Jeg ser min angst i denne sammenhæng som en vejviser ift. at der er noget vigtigt, jeg skal have gjort.

Gode tanker til dig.

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

Are you present in the moment, right here, right now?

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 13:09

Esma: Du sætter præcise ord på det jeg skal og føler lige nu.

Idag gør jeg det, jeg kan mærke angsten lure her i overfladen her til morgen fordi jeg ved hvad jeg skal gøre. Min veninde kommer og hjælper mig. Men det skal gøres ..

Jeg håber den angst jeg har indei mig forsvinder når jeg får det gjort...

McLean

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 16:00

BigWhopper: (sorry jeg lige låner tråden Sandra) jeg vil egentlig gerne give dig et stort virtuelt kram og sige, at der ikke er noget galt med at tage piller. Jeg synes det er hul i hovedet af folk at sige, at læger bare kaster om sig med medicin osv. Nej, de giver det når det er alvorligt. Jeg synes ikke du skal føle dig "som en af dem", jeg synes du skal tage de piller og få det bedre.

Jeg ved selv hvor meget det gør for min kæreste. I nogle perioder glemmer han at tage dem, og der er tydeligt forskel. Det er måske svært at se forskel hos én selv, men os andre der står udenfor, kan sagtens se den store virkning det har. Glem hvad sure mennesker siger, og gør det du har brug for, så du kan få det bedre :)

Sandra: vi håber allesammen det bedste for dig, og vi er med dig i tankerne i dag og de følgende dage <3

0
0
Svar på denne tråd

ddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 00:32

Jeg fik gjort hvad jeg skulle gøre idag. Jeg fik min veninde til at hjælpe mig. Jeg fik gjort noget af det.

Jeg har ikke haft flere angstanfald, jeg føler mig gladere i maven nu. Hjertet føles mere let. Jeg håber det fortsætter.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 00:51

Godt du fik gjort det ufærdige mere færdigt..

Håber for dig du får en god weekend..

Kram herfra..

0
0
Svar på denne tråd

tumlet umt
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 08:52

jeg fik angstanfald for nogle år tilbage efter et overfald. Jeg gik til lægen med det samme, det er jo ikke til at leve med, og jeg kom så til nogle samtaler og det hjalp.

" He who is tired of Weird Al, is tired of life " ....Qoute Homer Simpson

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 11:10

Jeg håber for dig det fortsætter i den rigtige retning! :)

..... .............LOUISE.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 11:42

Sandra - du reagerer helt helt normalt og sundt, på den store følelsesmæssige og sorgfulde omvæltning som du lige nu oplever. Bedre du reagerer nu - end det sætter sig til noget mere alvorligt på længere sigt.

Du er ked, du er stadig usikker, du har et "oprydningsarbejde" foran dig både bogstavligt og følelsesmæssigt. Tag det i den rækkefølge der forstyrrer dig mest - så får du det langsomt men sikkert bedre.

Kram til dig.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Det er naturligt
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 13:48

Jeg er helt utroligt enig med pony-mor.

Du er sund og velfungerende - derfor reagerer du.

Stort, stort knus.

I

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 19:09

Tak for jeres svar, jeg troede virkelig at jeg var ved at gå total ned eller der skete noget mærkeligt med mig.

Jeg har fået ordnet det sidste (næsten), det sidste jeg i hvert fald har gået og tænkt og tænkt over, samt frygtet.

Jeg har fået hans boks muget ud og væk og jeg har tømt boksen helt. Alt udstyr der også hang på bokse, hans hønet der hang i boksen - væk.

Jeg er lettet, mere lettet end jeg nogensinde har været siden...

McLean

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 20:04

Det er godt at høre Sandra, tak for updaten. Bare kør på <3

0
0
Svar på denne tråd

sorg er sorg
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 23:36

Hej Sandra,

du får et kæmpe kram afra mig også. sorg kan være overvældende og sorg skal ud. måske du bare skal give dig selv lov til at være ked af det. mange mennesker har så travlt med at behandle sig ud af sorg på den ene eller anden måde, men det er en helt naturlig reaktion på det, du har været igennem. sender dig et stort kram. du gjorde det helt rigtige,

kh lilliam

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 19:20

Tak Sophie - det varmede faktisk.

Jeg valgte at begynde på dem i går - og det er jeg glad for :)

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 19:22

Det er jeg glad for at høre, Anne :) jeg håber du snart får det bedre!

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 22:20

Hvor er det godt at høre, at du har fået det bedre

Mvh. Katja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider