|
|
| At invitere en vegetar på middag |
|
|
Jeg er lige blevet inviteret ud og spise og som en sidebemærkning lød det at, jeg jo var noget besværlig at invitere ud... . Nu er det desværre ikke første gang jeg hører denne bemærkning.. Hvor er det så svært at invitere en vegetar ud? Der er forskelle på, hvad vegetare spiser, men for mit vedkommende, så er det eneste jeg ikke spiser bare "kød". . Det gør mig da lidt ked af det hvis jeg / vi, ikke bliver inviteret ud, fordi jeg er "besværlig" at lave mad til. 
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! Lækker Dartmoor hoppe og stor Welsh Cob, sælges Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
det lyder godt nok sært! er man på restaurant findes der masser af lækre vegetarretter. og skal de selv kokkerere, så kan de da enten lave en masse lækkert "tilbehør" og se stege et stykke kød til sig selv. jeg er ikke vegetar, men spiser langt fra kød hver dag. vegetarkontakt.dk har mange ting jeg rigtig gerne vil prøve, og jeg syntes rigtig mange ting er lækre selvom der ikke er kød til. held og lykke med at få en masse hyggelige timer med nogen der ikke syntes det er besværligt. for det syntes jeg da overhovedet ikke det er. jrg syntes de dage uden kød er dejlige for så kan man prøve en masse nye ting af i stedet for man bare spiser det samme slags tilbehør, til det kød man nu får, og så er der heller ikke kødet at tage stilling til. det er udelukkende grøntsager og diverse man skal overveje 
..... .............LOUISE. Hále Bob & Perle de Phantomic
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegetar |
|
|
Jeg har selv været vegetar engang. Ikke kun baseret på etiske overvejelser, men fordi jeg var træt af kød. Det jeg gjorde meget ud af dengang var at forklare at ingen skulle lave særlig mad til mig!!!! De skulle bare lave lidt ekstra af tilbehøret og så hvis folk spurgte til det der med at være vegetar så kom der ALDRIG en svada om dyrevelfærd eller om synd for dyret  Det er specielt vigtigt at du understreger at du selvfølgelig spiser hvad der på bordet (pånær kødet)!! Så er det jo ikke besværligt . At man så nogle gange ender med at sidde kun med kartofler, det må man så tage med  Idag bor jeg selv på landet og har klappegrise (der bliver til flæskesteg på mandag), køber oksekød af en bonde fra landsbyen (hvor jeg kan komme og klappe kalvene anytime) og laver suppe på mine høns når de ikke lægger æg mere (eller er haner ). Så idag er jeg noget mere "moraliserende" når jeg er til middag Fordi jeg kan se at man kan have dyr der har det godt og at de smager bedre når de har haft det godt og frit 
Mvh Charlotte
Spild ikke tiden paa at ærgre dig over ting du alligevel ikke har magt til at ændre!! La Rochefoucauld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vel er det... |
|
|
... da besværligt at invitere en vegetar, en kræsen eller en der har religiøse forbehold for hvad der kan spises. Men en god vært vil da absolut ikke lade det gå ud over gæsten - og heller ikke lade sig mærke med det. Mange har svært ved at lave et måltid der er helt vegetarisk - fordi de f.eks. måske er i tvivl om hvad "slags" vegetar der er tale om - må der mon være æg i, hvad med mælk, nogle "vegetarer" spiser gerne fisk - men det er ikke alle, kan man mon bruge en kyllingboullionterning i suppen eller vil det også være "forkert" osv. osv. Så hvad kan man servere som gæsten vil have - og som ikke er et "forkert" måltid for alle andre (mange vil nok f.eks. synes at nøddepate og lignende ikke er et aftensmåltid). Som vært vil man jo være ked af at have lavet noget, der så viser sig at være "uspiseligt" for ens gæster - og man har måske heller ikke lyst til at skulle lave et helt separat måltid til den der er kræsen o.l. Det er også grunden til at jeg - der virkelig ikke kan fordrage fisk - spiser det alligevel hvis jeg er inviteret ud og det kommer på bordet (så må jeg nøjes med lidt) - for det bliver jo serveret i den bedste mening. For en ting er at værten måske bør være en "god vært" ved at prøve at tilpasse måltidet til gæsterne - men man må også selv være en "god gæst" og spise det der serveret.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Det komemr vel lidt an på, hvor "hellig" man er. Da jeg i sin tid var vegetar, undgik jeg alle former for kød og døde dyr. Det betød jo også gelatine, sovse, boullion osv. Det kan godt være ret besværligt.
Bissen Tomorrow - do better
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg tror det har noget at gøre med, at der er MEGA forskel på vegetarer. Nogle er det halvt, andre helt, nogle helt men med få undtagelser osv. Det kan være en jungle. For altså, hvis man er vegetar pga dyrevelfærd, og ikke spiser kød.. Jamen drikker man så mælk, og hvad med æg? For selvom de dyr ikke dør, er det jo stadig et meget stort problem mht velfærd, det med mælke- og ægproduktion? Så hvorfor spiser nogle det, og andre ikke, og hvad med fisk, det er jo også kød, uanset om det er fra fisk eller okse? Alt sådan noget er mega forvirrende, syntes jeg. Så på den måde kan det altså godt være lidt svært. Medmindre din omgangskreds selvfølgelig ved hvilken "slags" du er om det kun er kød fra gris og ko, eller om det også gælder kød fra kylling og fisk (jeg kan personligt ikke se forskellen, men det er jo bare mig). Hvis du mener "inviterer ud" som i ud at spise, forstår jeg ikke problemet. Alle restauranter har vegetar-retter, og mange af dem er faktisk mere lækre end de normale, jeg vælger dem da tit selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegatar eller |
|
|
alle andre der ikke er belagt med teflon inden i som jeg selv, der kan æde alt, men ikke nødvendigvis bryder mig om alt, ja de kan være svære at lave mad til. Jeg har lige haft 23 mennesker til spisning, og der tænkte jeg da over menuen. Nogen kunne ikke li rejer, andre ikke rødt kød, spiser ikke kartofler, en tåler ikke alkohol, en har sukkersyge, flere tåler ikke mælk, og nogen bryder sig ikke rosiner i salatten. Pt er der jo så mange ting som folk ikke spiser af den ene eller anden grund, nogen pga af helbredet, nogen pga af sundhed, ande pga af slankekur, religion, allergi osv. Så jow det kan være besværligt at lave mad som til gode ser alle gæster. Egentligt er det vel nemmester at lave en eller andet sund ret som raw food eller lign. Men jeg selv ser det nu som min pligt at så vidt muligt at tilgode se alle så alle føler de kan spise sig mætte i noget de kan li, og kan tåle.. Så selvom jeg godt kan morer mig lidt over alt det man skal tage hensyn til, så tager jeg det faktisk ikke så tungt, selvom jeg godt kan tale højt om det, men det mest fordi jeg går op i mad.
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh jo kender det. |
|
|
Jeg kender ganske udmærket og det kan gøre mig lidt trist ind imellem, at jeg bliver opfattet som værende besværlig. Tillige drikker jeg ikke vin, sjældent andet alkohol, men jeg elsker hyggeligt samvær og kan sagtens lave ballade og sjov alligevel, selv om jeg ikke nyder røde bøffer og sprut  Jeg har ikke lyst til at være til besvær/være speciel og spiser jo alt, undtagen kød. Bryder mig faktisk slet ikke om at skulle sige, at jeg er vegetar, hvis jeg bliver inviteret hjem privat, men indskyder altid, at jeg kan tage noget med selv, hvilket jeg, heldigvis , sjældent skal. Min eks-svigerfamilie "forbød" mig at lave noget til mig selv med hvidløg i, til jul, for der måtte ikke lugte af hvidløg juleaften. Men gerne af brændt svin . Behøver jeg at nævne at der alligevel kom hvidløg i min egen mad??  For nylig var jeg inviteret til fødselsdag hos et vennepar....de havde lavet 7 forskellige retter, sådan lidt indisk inspireret, med kun én med kød i...og kun for min skyld!! Dér følte jeg mig godt nok værdsat....sikke dejlige mennesker. Vil lige sluttelig sige, at nej, det er desværre ikke alle restaurenter der har vegetarretter, men det er blevet meget bedre de det seneste årti. Inviterer jeg selv gæster, hvor jeg ikke ved, hvad folk kan lide, laver jeg altid en buffet, salat, folk selv blander, kød og en del vegeretter 
En glad hest er en naturhest!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle vegetarer |
|
|
I burde komme til fest i min familie. Vi laver altid det fulde vegetarbord (dog ikke særlig vegansk, til min store fortrydelse) og så med kødtilbehør til dem der er til den slags. Jeg tror ikke det er fordi vegetarer er besværlige, jeg tror bare gode værter gør det besværligt fordi vi gerne vil gøre det rigtig godt for ALLE vores gæster, og så vil vi også gerne ryste et eller andet mere lækkert ud af ærmet, end bare tilbehør. Alt hvad der afviger fra ens vaner er jo egentlig besværligt, også selvom det i virkeligheden er mere enkelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Når jeg har de nærmeste på besøg kan jeg også få helt hovedpine af at overveje menuen. Far vil helst have vegetar mad, gerne fisk. Dog kan han ikke tåle skaldyr. Svigerinde kan ikke tåle løg Veninde 1 kan ikke tåle gluten Veninden 2 kan ikke tåle æg Søster 1 kan ikke tåle hasselnødder Søster 2 kan ikke tåle appelsin Bror vil helst have pæleokost Mor vil helst have kaloriefattige retter. Mand vil helst have sovs og kartofler Jeg selv er ikke en fantastisk kok og synes det kan være noget svært at tilgodese alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetar til middag |
|
|
Jeg tror ikke det er fordi vegetarer er besværlige, jeg tror bare gode værter gør det besværligt fordi vi gerne vil gøre det rigtig godt for ALLE vores gæster, og så vil vi også gerne ryste et eller andet mere lækkert ud af ærmet, end bare tilbehør. Alt hvad der afviger fra ens vaner er jo egentlig besværligt, også selvom det i virkeligheden er mere enkelt. Jeg er selv vegetar og er enig i ovenstående, da jeg oplever det på samme måde, som Trille 4 beskriver det.
KH Esma Healing hest og rytter Psykoterapi Afbalancering og harmoni til din hest og dig Are you present in the moment, right here, right now?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegetar mad |
|
|
Nu hvor jeg nok får fat på en del vegetarer så vil jeg høre om nogen kender en opskrift på en ret med disse ting? Revet ost mælk linser ( brune) Gulerod løg porrer hasselnødder det er en ret der skal i ovnen, der er måske mere i men den smagte himmelsk og jeg kan ikke rigtig finde opskriften på den på nettet:-)
Hilsen den heldige ejer af en fantastisk connemarapony:-) R.I.P fantastiske Charly-dyr- aldrig vil du blive glemt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetarmad |
|
|
Som de andre skriver er der meget forskel på vegetarer. Nogle spiser blot ikke kød, mens andre slet ikke kan spise noget der har været i nærheden af kød, f.eks. en sovs der er lavet på fonden fra en steg, eller, som min mor der engang (uden at have tænkt over det) havde lavet en fromage med husblas i, og så var der en vegetar i selskabet. Jeg kender også en der slet ikke vil have kød i sit køleskab, så hvis hendes kæreste vil have kød, må han spise det udenfor hjemmet. Det er så en smule hysterisk efter min mening. Meget kommer dog an på ens egen indstilling til hvad man er, om man forventer at der bliver taget specielle hensyn eller om man bare stille og roligt tager hvad man synes man vil spise og ikke gør et stort nummer ud af det. Jeg er ikke selv ret glad for is (det er noget med kulden jeg synes er ubehagelig, så jeg spiser det aldrig frivilligt), men hvor bliver der dog tit serveret is som dessert. Så tager jeg bare en lille smule, og siger pænt nej tak til anden portion (selvom mange folk virkelig har meget svært ved at forstå hvordan man kan sige nej til is). Det er ærgerligt hvis man ikke bliver inviteret fordi folk synes at man er besværlig, men så må man måske bare forklare lidt grundigt hvad man spiser og ikke spiser, og hvorfor. Så er det nemmere for alle parter.  Lene
- Home is where the heart is -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegetar |
|
|
Sidst jeg havde en lille flok damer til frokost, hvoraf en var vegetar, så lavede jeg da bare det hele vegetarisk. Et par tærter og nogle lækre salater. Tror ikke nogen så noget mærkeligt i det - fik i hvert fald ros for maden og flere spurgte efterfølgende efter opskrifterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ikke |
|
|
vegetar, men laver oftest mad med masser af grøntsager (og ting som kikærter, bønner, etc), da det jo er sundest for os allesammen Derfor ville det ikke være besværligt for mig at lave mad uden kød, men hvis det bevæger sig over i ingen æg, mælk, etc., så skulle jeg nok have fat i kogebogen At kommentere på det overfor vegetaren kunne jeg dog aldrig finde på - når man inviterer folk på middag, så er det da, fordi man gerne vil se dem, og så er der jo ingen pointe i at få dem til at føle sig til besvær.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
vegetarer og veganere er de mindst besværlige at invitere hjem, men nu har jeg heller ikke grøntsags og bønneskræk  Jeg tænker at folk der synes det er meget besværligt og nærmest går i panik over at en vegetar kommer til middag, er mennesker der i bund og grund ikke har interesse i mad og derfor ikke har "groundfeeling" med råvarerne. Folk som måske varierer deres hverdag med 5 til 6 forskellige retter de føler sig trygge ved og måske en fast gæstemenu. Min mor er sådan, det er stort set altid mig der skal lave maden hvis der kommer veganere på besøg, hun panikker fuldstændig, men hun har altså heller ikke en særlig stor forståelse for råvarer og er heller ikke interesseret i at erhverve sig viden på området. Til gengæld er hun eminent til at få bord og anretning til at se godt ud  Jeg er ret nazistioid når det er meget kræsne mennesker der kommer, resten af gæsterne skal altså ikke lide fordi der er en madfobiker ved bordet, så må de selv tage med eller komme efter middagen. Selvfølgelig serverer jeg ikke fisk hvis folk ikke kan lide det, men hvis det eneste de kan spise er knorlasagne og spegepølsemadder, så må de altså selv medbringe middagen (og, nej, jeg kender ingen der er SÅ kræsne )
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
I får altså lige min igen for jeg glemte de to sidste der får læsset til at vælte. Når jeg har de nærmeste på besøg kan jeg også få helt hovedpine af at overveje menuen. Far vil helst have vegetar mad, gerne fisk. Dog kan han ikke tåle skaldyr. Svigerinde kan ikke tåle løg Veninde 1 kan ikke tåle gluten Veninden 2 kan ikke tåle æg Søster 1 kan ikke tåle hasselnødder Søster 2 kan ikke tåle appelsin Bror vil helst have pæleokost Mor vil helst have kaloriefattige retter. Mand vil helst have sovs og kartofler Nevø 1: Vil have kød og spiser næsten ikke andet. Nevø 2: Spiser kun pasta Og nej det er ikke mit job at opdrage på mine nevøer, selv om det kan være fristende  Hvis der er nogen, der ligger inde med opskrifter som kan tilgodese denne flok så sig endelig til. Selvfølgelig kan jeg se stort på deres behov, men det har jeg faktisk ikke altid lyst til. Jeg selv er ikke en fantastisk kok og synes det kan være noget svært at tilgodese alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hvad... |
|
|
... er egentlig forskellen på f.eks. veganeren og den meget kræsne "madfobiker"? Den ene fravælger meget store dele af det der indgår i en "normal afbalanceret kost" pga kræsenhed (eller manglende mod til at prøve det) - den anden pga et princip. Hvorfor er det en forskel for værten hvorfor gæsten ikke kan spise det ene eller det andet? Jeg kan også sagtens lave god mad uden kød - men det er egentlig ikke havd jeg betragter som gæstemad. (faktisk spiser jeg selv kun kød ca hver 2. dag - det er jo dyrt hvis man gerne vil have GODT kød) Man kan selvfølgelig lave noget andet til vegetaren end til de andre - men så risikerer man at ende med at vedkommende føler sig til besvær. (jeg har f.eks. engang hvor jeg ellers serverede bøffer, lavet en separat portion med fyldte portobellosvampe - de var da også lækre, og blev værdsat. Det er noget jeg jævnligt laver til mig selv. Men jeg ville ikke servere dem som festmad for nogen som jeg VED meget hellere ville have en bøf) Med en forsamling som den Hundiversitetet nævner, ville jeg lave en buffet. Og med allergikere for så mange forskellige ting, ville jeg simpelthen sætte en lille note ved de retter der indeholdt noget de ikke kunne tåle. Men det VIL da være et gedemarked at have dem alle på besøg - og sørge for at alle får noget at spise som de kan lide og tåle.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad forskellen er? |
|
|
på en madfobiker der spiser meget begrænset og dissikerer alt havd der er på tallerkenen og en vegetar som kun udelader kød fra menuen? For mig er der STOR forskel. Madfobikere og let kræsenhed er i min verden to meget forskellige ting. Kald mig afstumpet, men jeg har det ufatteligt svært med madfobikere der spiser begrænset og vrænger på næsen af stort set alt hvad der bliver serveret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
voksne kræsme mennesker får ingen særbehandling her - i det hele taget, når jeg inviterer er det my party, my rules. MED MINDRE: jeg har en del vegetarvenner og inviterer jeg dem til hyggeaften, er det fordi at jeg vi se dem og vi skal have det godt sammen. Og så laver jeg selvfølgelig lækker mad, som alle synes er lækkert! Herhjemme er der næsten ingen kød på menuen, da vi kun vil spise dyr som er opdrættet og slagtet under forhold vi kan leve med. Så vi får vildsvin og hjort af en ven som er jæger, fisk af min far som er meget ivrig lystfisker og skal der okse/svin på bordet, må vi fylde kummefryseren med indkøb fra gårdbutikken. Får og lam slagter vi selv på mit arbejde. Det betyder at en alm leverpostej er hjemmelavet, ligesom spegepølsen og saltkødet. Og det er pissebesværligt. Nogle gange henter vi pålæg hos en gårdbutik med egen slagter, fordi jeg ikke magter at lave alt fra grunden... Så vi får meget vegetarmad og fisk, fordi det simpelthen er lettes. Og gæster som sidder og piller, fordi de kun spiser medister/pasta/sovs? det er uopdragne gæster! gluten og mælk er let at undgå, men mange "mad-allergier" er tit selvskabte af kræsenhed. Havde f.eks en ven som ikke kune tåle tomater! på nær når jeg lavede pizza og lasange.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men med en... |
|
|
..."rigtig" vegetar er det jo ikke kun kød! Man skal være sikker på at osten f.eks. også er uden kalveløbe (der findes vegetabilsk løbe, men det bliver ikke brugt i alle oste). Og som der er nævnt et eksempel højere oppe i tråden, kan man hurtigt komme galt afsted med f.eks. en dessert med husblas. Vælger man at købe brød til maden, frem for at bage selv, kan man også risikere at der er animalsk fedt i. Man kan ikke lige tilsætte en sjat engelsk sauce til dressingen (der er ansjoser i). Man kan ikke være sikker på at yoghurten er fri for gelatine - osv osv osv.... Kød er en ting - men der er faktisk rigtigt mange produkter hvor der er animalske dele i - som man derfor ikke kan servere for vegetaren. Jeg beklager - jeg ser ikke forskellen. Ingen af delene er noget der ville afholde mig fra at invitere. Men jeg ville finde begge dele lige "besværlige".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Lad os antage, at der er tale om selvskabte allergier - gør det nogen forskel? Hvis folk har besluttet sig for ikke at spise noget så ændrer de jo ikke holdning af, at man stiller spørgsmålstegn. Hvilket jeg faktisk også synes er temmelig uhøfligt. Jeg synes ikke det er mit job at opdrage andre mennesker. Jeg er enig med Eisbeth. Det er vildt besværligt at have gæster med alle de præferencer og der er ingen forskel på om det er vegetarer eller bare kræsne mennesker. Men der skal altså være plads til alle og jeg elsker dem alligevel og står på hovedet for at gøre det godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg var selv vegetar i 10 år, mest fordi jeg var TRÆT af kød. Efter et stykke tid mistede jeg faktisk evnen til at fordøje det. En parisertoast har engang kostet mig 3 dage med dårlig mave. Til gengæld var jeg ikke hellig med gelatine, osteløbe mv. Og den "hellighed" tror jeg da også, de fleste vegetarer kan lægge fra sig en enkelt aften. Jeg spiser stadig helst ikke svinekød, med mindre det er røget, eller hakket og krydret til ukendelighed. Og jeg har det også svært med lugten. Så en tynd skive flæskesteg kan jeg skubbe rundt med i den tid, de andre kan spise 3-4 skiver. Men det er bare ren kræsenhed! Til gengæld elsker jeg gule ærter - altså ærtesuppen, som jeg gerne tager 2-3 gange af. Så må de andre spise sig mætte i kødet.  Hundediversitet: Hvad med noget med en steg, og så 2-3 forskellige salater, f.eks en med quinoa (mener jeg er glutenfri), en pastasalat, (billigt, og så er nevøen tilfreds), og en på basis af linser og bønner, med en god marinade. Eventuelt nogle bær, f. eks. tørrede tranebær, til at spice enten bønnesalat eller quinoasalat op med. Så må du diskulere med manden, om der også skal sovs og kartofler til. En grillet / ovnstegt fisk kunne måske også indgå.
Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tak for ideer. Indtil videre har jeg inviteret dem i hold så kan jeg lettere overskue retterne. Har hverken tid eller lyst til at stå hele dagen i køkkenet. Den letteste er min søn på 8 måneder. Tror ikke hans smagsløg er udviklet endnu, for han spiser alt. Chili, hvidløg, gedeost, you name it.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
jeg accepterer at du synes det er besværligt med vegetarer, jeg kan altså godt lave mad til vegetarer/veganere som er nemt, overskueligt og uden kød i nogen form og som alle kan være med til at spise. Som sagt, mine venner er ikke kræsne og de fleste ligeglade med kød bare det smager godt, ergo er det ikke mere besværligt for MIG at have en vegetar til middag. At du synes det er svært kan jeg godt leve med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Faktisk... |
|
|
... synes jeg ikke det er svært - men besværligt. Forskellen er, at jeg da godt KAN finde på et måltid - men der skal altså en del mere undersøgelse af tingene til, hvis man skal invitere nogen der sætter store begrænsninger for hvad de spiser. De "vegetarer" jeg kender nu, er heller ikke hysteriske med f.eks. om der er en sjat worcester sauce i dressingen - men jeg har da haft en bekendt der var veganer, og der var det noget af et cirkus at lave noget jeg kunne byde på. Og jeg ser stadig ikke forskellen i om gæsterne har begrænsninger pga kræsenhed eller fordi de er vegetarer (eller religiøse). Eneste hvor jeg IKKE ser det som lidt hysterisk er hvor der er tale om reelle allergier - heldigvis har jeg kun en enkelt alvorligt allergisk person i vennekredsen - og de ting hun ikke kan tåle er lette at undgå. Jeg er i øvrigt selv kræsen med mange ting - men spiser det alligevel hvis jeg er ude. Og tænk, mange gange opdager jeg jo at det jeg ikke kan lide faktisk godt kan smage ok hvis det tilberedes på en anden måde end jeg kender  Jeg tror det eneste jeg ville have svært ved at prøve, var selleri - det KAN jeg bare ikke få ned (og høfligheden går jo fløjten hvis man ender med at kaste op ved bordet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som udgangspunkt |
|
|
laver jeg altid vegansk mad til vegetarer, jeg spiser ofte selv vegansk eller vegetarisk, derfor er det ikke mere omfattende for mig når der kommer den slags gæster - det er det for andre, det ved jeg godt. Når jeg taler ekstremt kræsen eller madfobisk, så er det jo ikke mennesker der godt kan spise ting af høflighed, de er jo angste for at prøve nye ting. jeg kender da massere af mennesker der er selektivt kræsne, altså at de sagtens kan spise ting de ikke laver hjemme og som netop kan få aha-oplevelser, men det synes jeg ikke handler om kræsenhed i samme grad som det handler om at man bare spiser det man kan lide hjemme, altså er selektiv i sine madvaner. Jeg er godt klar over at vi ikke nødvendigvis er uenige, bortset fra at jeg så ikke synes det gør en forskel om gæsterne er vegetarer, veganere eller ikke spiser stivelse. Allergikere plejer at være ret gode til at oplyse om de ting de ikke kan tåle, jeg kender ingen multiallergikere, men kan da forestille mig at de kan være svære at lave mad til, eller nøddeallergikere. Jeg har en veninde der kan dø af at kaste op, hende er jeg ret påpasselig med når jeg laver mad, det ville være ret fatalt med en madforgiftning til sådan en person 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetarer !!! |
|
|
Jeg må sige - jeg elsker at blive udfordret !! og det bliver jeg godt nok hvis / når jeg har vegetarere til middag. Det er så nemt at have " almindelige " mennesker til middag. Vi laver det der er "nemt og sikkert". En steg med tilbehør og så er den "hjemme". Kommer der til gængæld en vegetar til middag er jeg/vi jo nødt til at tænke ud over det almindelige  Jeg må lige indskyde her, at jeg er gift men en køkkenchef og derfor er "almindeligt" nok ikke helt almindeligt. Men jeg synes nok at det selvfølgelig er besværligt men samtidig, også meget givende ikke kun at skulle tænke i " det sikre" men også at skulle være kreativ - ud over det sædvanlige 
Hilsen Anne Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vegetar |
|
|
Vi er veganere og folk synes vi er enormt besværlige. En enkelt veninde har sagt, at hvis jeg kommer til middag laver hun kun mad til sig selv, det andet er for surt. Generelt synes jeg dog at folk prøver - medmindre de som omtalte veninde og en del af vores familie decideret har et princip om at vi skal spise den samme mad som alle andre eller helt undvære. Det handler måske ikke så meget om at være besværlig når man er inviteret ud, men jeg synes nu også at mennesker der spiser "almindelig" mad kan være besværlige, når mine madvaner skal kritiseres, grines af eller på anden vis kommenteres. Det sker tit, selvom jeg aldrig kunne drømme om at pege fingre af deres leverpostej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
rart at få andre øjne på det der med mad til gæster. . Hvad der ligger til grund for, at folk syntes "jeg / det" er besværligt at spise sammen med mig har jeg ofte undret mig over.. . Som jeg læser det er det besværligt fordi det er anderledes og ukendt, altså kun, hvis man ikke er frisk på at tage udfordringen op, som mange heldigvis gør. . Jeg spiser alle former for grøntsager enten rå, stegte, kogt eller hvad det nu måtte være. Jeg spiser brød (feks. flutes) og feks. æg, ost og lign. Kun sjældent er det et "problem" da der som regel altid er noget jeg kan spise, men jeg har da også været ude og det var kød, kød og atter kød. Feks. salat med bacon og lign.. . Tilgengæld så tager jeg også gerne noget med selv (bare jeg må komme med. ) En gang var jeg til "fin fest" og der blev serveret noget kød og grøntsager, som var anrettet på samme fad. Jeg tog den høflige mine på og spiste af grøntsagerne, selvom de havde ligget i kødsaft, men det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg blev så syg, så syg, syg så det lærte mig altså, at det ikke skal gå ud over mit helbred, at jeg er vegetar. Jeg kan simpelthen ikke tåle det! For en del år siden gik jeg / boede på landbrugsskole og jeg var nok køkkenets skræk fordi deres fantasi sjældent rakte til andet end kogte kartofler. Det er også ok, men ikke 5 dage om ugen i flere måneder! . Skete det at de en sjælden gang i mellem tog udfordringen op og lavede noget "kødfrit" til mig så var det næsten sikkert og vist, at det blev "taget" fra rullebordene inden jeg nåede at finde ud af, at der lige var lavet et eller andet til mig.. Det blev nemlig aldrig "varslet". . (Men når der dukkede noget vegetarisk op, så var det alligevel så spændende at de andre elever gerne ville spise det... ) De mente at jeg skulle betale for en ekstra kok, hvis jeg ville have andet end de kogte kartofler så enden blev at jeg flyttede hjem og tog turen på skole dagligt (60 km hver vej.) At gæster kan være besværlige har vi da også oplevet. Feks. havde vi en gang en menu der bestod af forret: Pikant legeret porre suppe, hovederet var noget med røget vildsvinekølle og så is til dessert. Da forretten kom på bordet så hørte jeg en sige til sin mand: Jeg skal nok smørre en leverpostegmad til dig når vi kommer hjem... . Hold kæ** jeg syntes det var frækt! Fordi forretten var "kødløs" blev det så hurtigt vurderet, at man var gået galt i byen, så at sige..! Vi har da også personer med allergi eller sukkersyge i omgangskredsen og det er da helt naturligt at tage hensyn til dem, hvis vi laver mad til dem, men som en skriver så er det jo ikke maden alene som skal være omdrejningspunktet men samværet! . Er vi inviteret til frokost (brød) så kan det da ske at jeg tager en dåse paté i tasken 'just in case' og nogle gange kommer den frem og andre gange med hjem igen. . Et sted blev det faktisk sådan at jeg spiste hjemme fra.. . Jeg syntes bare det er synd / ærligeligt, hvis man ikke invitere folk fordi de har andre spisevaner. De fleste "problem-gæster" er da villige til at tage mad med selv så vidt jeg ved. Vores egne børn har været vegetarer til de var 1 år og derfra har de selv bestemt, hvad de vil spise. De smager på det der bliver serveret men (selvfølgelig) ikke alt de bryder sig om. . De er både med på vegetarmad såvel som andet, men måske lidt træls at det gang på gang, er ungerne der tømmer salat skålen. . Det de bryder sig mindst om er faktisk nok mad med hakkekød, som frikadeller, kødsovs og lign.. Ærgeligt nok så elllsker de rosenkål.. . .
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! Lækker Dartmoor hoppe og stor Welsh Cob, sælges Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Kan godt forstå at der er nogen der bliver lidt kede af, at få at vide at de er besværlige, men jeg må indrømme at jeg ikke ville ane hvad jeg skulle gøre hvis der kom en vegetar til middag. Ville ikke bryde mig om at servere kartofler og stort set intet andet. En salat måske, men mere rækker mine evner/kreativitet i køkkenet sig ikke til. Jeg har en onkel som stort set kun vil spise gl. dansk mad, frikadeller, flæskesteg, hakkebøffer osv. Det er også besværligt når der gerne skal andet på menuen (ved fester) men det er trods alt nemt at varme en købt frikadelle  Og jeg ville aldrig turde kaste mig ud i linser, tofu oma. jeg har hørt om til vegetarer  I bund og grund ender det faktisk ud i, at det er besværligt for mig, fordi at jeg vil gerne have at mine gæster er mætte og tilfredse når de tager herfra. Er de ikke det, så har jeg været en dårlig vært (Og tror heller ikke jeg ville være særlig henrykt hvis mine gæster tog en madpakke op af tasken ) Men for at i prøver at hjælpe, for i gør det jo i den bedste mening 
Belinda "Tag ikke livet så alvorligt. Du slipper alligevel ikke levende fra det" Citat : Van Wilder Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og milj ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Faktisk så... |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
14-11-2012 00:31 |
|
... er jeg tilbøjelig til at synes, at en megakræsen person er mindre "besværlig" end en vegetar. For vegetaren vælger for det meste selv, og ofte af idealistiske årsager. Jeg er selv stort set altædende, men kender godt den der fornemmelse af, at man får noget i munden, der bare ikke VIL ned. Og jeg har set min bror kæmpe, dag efter dag, nogle dage op til flere timer, hvor han sad der ved bordet og skubbede rundt med den halve kartoffel, som han skulle spise, før han måtte gå med håbløsheden malet i ansigtet. Heldigvis er vi da begyndt at se anderledes på kræsne børn - nu mangler vi bare lidt tolerance for de kræsne voksne også. Hvor MÅ det være træls at være så lidt madglad, at få så lidt glæde og sanselighed - andet en brækfornemmelser - ud af et måltid! Nå, men her er vegetarer, veganere og kræsne mennesker ligeligt velkomne. Ikke at jeg kender nogen af dem, og da jeg samtidig ikke er nogen ret fantasifuld kok, ville en invitation til sådan et menneske derfor her ssandsynligvis bestå af et forslag om, at vi handler og laver maden sammen. Det er nemlig også drøn-hyggeligt  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tania, det du siger er altså |
|
|
at man ikke må synes det er besværligt med ekstremt kræsne mennesker fordi de ikke kan gøre for det, men man må gerne synes vegetarer er besværlige fordi de selv har valgt det? Det er synd for din bror at han blev tvunget til at spise ting han ikke kunne lide som barn, det er sandt, børn skal bestemt ikke tvinges, måske havde din bror haft et større madforråd hvis han ikke blev tvunget som barn. Jeg finder det stadig besværligt at lave mad til madfobikere, især fordi en anden måde at tilberede en fødevare der ellers hører til det spisbare kan vælte hele læsset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frækt... |
|
|
Jeg skal nok smørre en leverpostegmad til dig når vi kommer hjem...  Ja det må du nok sige er frækt! HVIS man har den holdning, så må man holde sin KÆFT og vente til man kommer hjem - alt andet er da dybt flabet ovrfor værterne. (for slet ikke at tale om at manden da for pokker selv kan smøre sin mad - men det er jo nok en anden diskussion)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg synes altså det her er gået helt galt i byen, det handler vel grundlæggende om hvad der forventes af vært og af gæsten? Mange mennesker er vegetarer af forskellige årsager, så inviterer man 20 personer, vil der statistsik set nok være en vegetar i blandt. og de fleste vegetarer er lette at lave mad til, især når de er gæster. For de spiser jo alt, som ikke er kød. Især hvis de er høflige vegetarer. Og at bruge cheddar ost, som er uden animalsk løbe er ikke vanskeligt. Men som vært ville jeg synes det var helt i skoven, at mine gæster gjorde opmærksomme på deres lyster og præferencer indenfor mad - undskyld mig, men det bør man være vokset fra når man ikke er teenager mere! Kommer der mange børn til en middag, jamen så anretter jeg maden, så den er mere børnevenlig, og sørger for der er et bred udvalg. Men som vært ville jeg nærmest blive fornærmet, hvis en gæst ringede og gav en liste over de ting vedkommende ikke kan lide. Kan man ikke lide mad, må man jo lade være med at spise - ihvertfald ved mit bord.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grøntsager |
|
|
Bare jeg dog havde en vegetar eller flere i omgangskredsen! Tænk at skulle researce nye menuer, finde lækre opskrifter på ny og spændende mad! Det ville godt nok være en kærkommen udfordring! Ingen tvivl om at jeg elsker kød og elsker at tilberede det, så smag, konsistens og saft og kraft kommer bedst mulig til deres ret. Men det er altså mere end sundt at komme lidt ud af rammen.. Nytænkning og udfordring i stedet for at være så pokkers traditionsbunden og angst for at prøve noget nyt.. Jeg er sikker på at ALLE kan lave dejlig mad til en vegetar - hvis bare de gider prøve. Gider sætte sig en smule ind i tingene og ikke mindst være glad for en udfordring. Så svært er det vel heller ikke at google lidt og kigge i kogebøger? Hey - supergod grund til omgående at investere i endnu flere kogebøger, så jeg kan være forberedt. Hvilke er Jeres foretrukne vegetarkogebøger?
mvh PiaR quantum in me fuit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kræsen eller ej |
|
|
Tina/er jeg tilbøjelig til at synes, at en megakræsen person er mindre "besværlig" end en vegetar. For vegetaren vælger for det meste selv, og ofte af idealistiske årsager. Jeg kan desværre ikke forstå dit argument. . Både vegetaren og den kræsene person har vel valgt selv! . Personligt så bryder jeg mig simpelthen bare ikke om smagen af kød. Længere er den ikke og så er jeg gammel nok til at bestemme, hvad jeg vil "grisse" min mave med. . (Det som mange så finder yderst komisk, er at jeg faktisk har været landmand i rigtig mange år.) Havde for år tilbage en kollega som var vegetar og hun undlod så vidt muligt, at fortælle en vært om hendes spisevaner for så "gik de ikke i panik" over det. Jeg ved ikke hvad der som vært er værst? Ikke at vide eller få en som måske sidder med en tom tallerken.. . Selv bryder jeg mig ikke om, at give den slags uvelkommende overraskelser! Uanset om man har den ene spisevane eller den anden, så er man sikkert som en nævner, tilbøjelig til at køre meget omkring de samme retter, i forhold til årstid, vaner og hvad man syntes om. . Det kunne være sjovt at komme lidt bagom en middag i Dronnings selskab, for jeg har da indimellem tænkt på, at der måtte være mange udfordringer med så store og fine selskaber. Da jeg blev vegetar og fandt ro i mit "madunivers" så fandt jeg også ud af at vegetar kogebøger var vildt dyre. Da jeg var aftager af Familie jounalen fra en, så gemte jeg alle opskrifter som var kødfri. Jeg har et kladehæfte fuld af fantastiske retter især fra Kirsten Hüttemeir og den er faktisk den dag i dag en skattet kogebog. . Helt gratis! En opskrift har også været nem at fjerne igen, hvis den var ren fiasko. PiaR/Hvis du alligevel investere i vegetarkogebøger så vil jeg da gerne være din "prøvekanin". . Menúen i aften er pizza. Dejen kom på køl tidligere i dag og om ikke så længe så deler jeg den og laver 3 eller 4 forskellige. Min med spinat fyld. . Ej, den skal i da have. . I opskriften står der en dej, som jeg dog aldrig bruger... Enten bruger jeg en alm. lys brøddej baseret på vand, eller jeg køber pizza mel (i netto) og laver den som der står på posen. Fyld (tilpasses jeres egne smagsløg): 1 pakke frossen spinat (450g) som tør op( men det kan sikkert laves af frisk spinat.) skal klemmes fri for væde i en sigte. Spinaten let steger i lidt smør / olie i en gryde, med lidt knust hvidløg. Herover pudres 2 sp. mel og der spædes med 1 dl piskefløde. Spinaten smages til med (Italiensk) kryderi, salt og peber. Til sidst røres 3 - 4 dl revet ost i. Lad den køle lidt mens dejen gøres klar og husk at komme godt med ost over. Bages ved 225 grader i 20 min. Smager også dejlig kold dagen derpå, evnt. i en madpakke. Ellers tror jeg at vi får inspiration alle mulige steder som andre "almindelige" mennesker. På TV, i blade, aviser og når man kommer lidt ud og så er googel jo hjælpsom mht. opskrifter på alt muligt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Pia: Det skal da ikke afholde dig fra at lave vegetar mad selvom du ikke har vegetarer i omgangskredsen. Kom du bare i gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt... |
|
|
... er der i mit univers stor forskel på at det "bare er kødfrit" eller om det er rigtigt vegetarisk - eller måske endda vegansk. Jeg spiser i øvrigt selv kun kød ca hver 2. dag (som tidligere skrevet) og synes da egentlig at jeg har et pænt udvalg af kødfrit mad. Men det er ikke altsammen garanteret vegetarisk - der kan sagtens f.eks. komme en cecardressing over salaten, eller lignende - og så er det ikke længere vegetarisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen igen |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
14-11-2012 21:06 |
|
Golda Showers / Shagya: Jeg ved ikke, om det bare ikke lykkedes mig at formulere mig ret elegant. Selvfølgelig må I mene helt, hvad I har lyst til om den ene eller den anden type madfornægter Det, jeg mente, var, at jeg synes, det er synd for de voksne kræsne, som oplever det som fysisk ubehageligt at spise mange ting, at de af nogle anses som lidt forkælede. Jeg er overbevist om, at 99 procent af de superkræsne ville give højre arm for at kunne nyde helt almindelige måltider med helt almindelige madvarer. Jeg tror egentlig også, at jeg kom til at blande tingene lidt sammen - eller rettere, at dele dem et forkert sted. For jeg tror, at nogle vegetarer har det som dig, Shagya, at man får det fysisk dårligt at af spise kød. Og der har man vel strengt taget lige så meget eller lidt valg som den kræsne, man kan vælge at være høflig at køre kødet eller broccolien rundt i munden 100 gange, inden det ryger ned, og levne en hel masse - eller man kan sige nej tak. Derudover findes der en gruppe vegetarer / veganere, som har valgt det ud fra ideologiske eller andre overbevisninger. Jeg anerkender, at man kan have det sådan med en overbevisning, at man får det fysisk dårligt af at spise kød, så det her med, om man virkelig havde et valg, vil være meget svingende i forhold til den enkelte. Men jeg tror - helt uden at kende nogen vegetarer, så det siger jo lidt om, hvor godt min tro er underbygget - at der er flere vegetarer, som ville være i stand til at spise kød, end der er superkræsne, som kan lade som om, de godt kan lide det, de ikke kan fordrage. Håber at det gav lidt mere mening nu  I øvrigt synes jeg også selv, at det ville være vanvittigt besværligt at lave mad til kræsne eller vegetarer. Lisbeth-Baloo beskriver mine tanker omkring den slags meget godt. Det er derfor, jeg klart ville invitere til en omgang lave-mad-sammen, hvis jeg kendte sådan nogle. Selv om jeg ikke er ret opfindsom i et køkken - eller måske netop derfor - har jeg intet imod at blive inspireret og lære nye ting  mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vegetarer |
|
|
Jeg kender et par vegetarer og laver gerne mad til dem... og ikke det samme hver gang  Det er da spændende at eksperimentere med opskrifter og ingredienser som man ikke lige benytter til hverdag I denne uge har jeg fx. eksperimenteret med en mexikansk inspireret bønnegryde... den blev rigtig god, men jeg skal nok holde lidt igen med chilien. Jeg kan godt lide chili, men barnet selvantændte  Jeg har ikke helt besluttet om det bliver en mildere variant på lørdag eller om jeg liiiiige skal nå at eksperimentere med noget andet også... men så må jeg vist hellere få sat bønnerne i blød! Det er nok det eneste besværlige med vegetar-mad, at proteinkilden ofte er bønner og at det så kræver lidt planlægning.
Mvh Charlotte T-shirtbutikken.dk Portrættegninger udføres i A4 (evt. A3) se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor om alting er |
|
|
så er det med bønner ikke værrere end noget som helst andet. Kendte en vegetar for mange år siden. Hun lærte mig, at udbløde div. bønner og derefter fryse dem i passende portioner. For det første, så har man altid bønner klar i fryseren og for det andet så skal de ikke koge nær så længe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke læst |
|
|
alle indlæg, men jeg må indrømme, at jeg personligt ville få sved på panden, hvis jeg skulle invitere en vegetar! Og det til trods, for at jeg er rimelig ferm med grøntsager. Tilgengæld kan jeg huske min storesøster havde en veninde, der var fuldblods vegetar! Altså lige indtil der blev serveret krebineter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|