Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad laver min lille hest dog? :-(
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 19:09

ØV med ØV på altså... som de heste dog kan give en bekymringer...

I august begyndte min hoppe pludselig at opføre sig underligt. Kort fortalt begyndte hun en dag, helt ud af det blå, at småstejle (uden at lette fra jorden)/små galopanspring på stedet når jeg bad hende gå frem i trav (eller galop for den sags skyld). Hun var MEGET utilfreds, det var let at se. Forsøgte en dag mere, med samme resultat.

Fik dyrlæge ud, og sammen fik vi bekræftet min frygt: sadlen, der havde nevet hende i ryggen, da den var blevet for smal. Sadelmager ud med beskeden om en ny sadel og dyrlægen gik i gang med at udføre kiropraktik, som hun har fået over en del gange. Hun viser KLAR bedring, er langt mere taktfast og er slet ikke øm i ryggen længere (vi taler i longe - hesten er ikke redet siden august)

Vi får lov til at skridte ture uden sadel. Vi var ude én gang for tre uger siden, hvor hun bare var så sød. I dag skulle vi så ud igen (hun er longeret regelmæssigt i al tiden her). Markerne er for våde, så vi rider på banen, vor jeg ville bøje hende lidt igenem i 8-taller o.lign.

Her begynder hun igen at småstejle/galopanspringe på stedet, stopper brat op og nægter at gå frem, hiver ufatteligt i tøjlen og virker rigtig irriteret. Jeg forsøger lidt hist og pist, og kommer frem til, at det måske er tænderne??

Men hun fik tjekket og ordnet tænder v. Lalla Zidaric i sommers?

Åh altså. Er så ked af det. Vi skulle lige til at "godkendes" til genoptræning her i slutningen af november og til at bestille ny sadel, så vi kunne komme i gang, og så sker der her.

Det skal siges, at hun er en RIGTIG sød hoppe og har ALDRIG lavet numre med mig før. De gange, hun har gjort lignende, har hun haft smerter. Men hvad pokker skulle det være nu? hun var ikke øm i ryggen, da jeg tjekkede efter.

Suk, suk, suk....

Kia;
The only one who can stop you from fulfilling your dreams is you.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 19:31

Ér hun tjekket om hormonerne er ude af balance? Har også haft læst noget om hopper som får luft ind igennem skeden som havde udløst underlig adfærd ved nogen hopper. Måske det kunne være det.... Prøv at søg inde på røgt og pleje.

*Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*

R.I.P Dear Tana C. <3

Termin D. 10/3-13 til en pige <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 19:33

Jeg har faktisk læst om "hvinske" hopper, der får en sådan cashlick bagtil... og hun er faktisk i brunst lige pt.

Det er værd at nævne for dyrlægen i al fald..

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

Jeg red
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 09:22

en gang en hoppe som ellers var super flink. Hende jeg red den for, sagde at den kunne finde på at bukke, men i starten oplevede jeg ikke noget. Da hun kom i brunst lavede hun nogle underlige bukkespring hvor hun trak hovedet ned og hoppede på fire strakte ben, hvilket var umuligt at blive hængende. Men kun når vi skulle i galop. Jeg spurgte ejer om det var muligt hun trak luft op, og det havde dyrlægen faktisk konstateret, men det skulle ikke have betydning for ridningen. Men da hoppen ikke var i brunst, forsvandt bukkeriet.

Så jeg synes det lyder som en god ide at du lige får det vendt med dyrlægen.

HP: www.staldlindskov.dk

Opstaldning tilbydes tæt ved Hadsund.

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 10:40
Hej

Det lyder desværre meget som min hoppe, der har fået konstateret spondylose... jeg kan ikke linke til mine tråde herinde pt da jeg skriver fra mobil - men søg evt på mit navn under røgt og pleje forummet....

Mvh Tine

Lewitzer - den hemmelige race i DK :)

0
0
Svar på denne tråd

Stejle
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 18:19

Min hoppe gjorde nøjagtig det samme. Til sidst kunne jeg trække hende ind på midten, sidde op, og så rejste hun sig bare. Hun stod og rystede i boksen, når jeg hentede hende.

Det viste sig, at dyrlægen havde overset en ulvetand, der sad og generede hende. Efter den blev fjernet, har hun aldrig rejst sig siden. Det er 10 år siden.

få den tjekket godt igennem. :-)

hilsen Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 23:39

Tusind tak for jeres svar.

Jeg får tjekket tænderne igen, når dyrlægen komemr (der ikke er den ssmme der tjekkede tænder sidst) når hun skal have den (forhåbentlig sidste) omgang kiropraktor.

Jeg har læst en del om det med hvinskhed eller om at suge luft ind, som ikke er det samme, af hvad jeg kan forstå. Om hun suger luft ind kan jeg jo med god grund ikke vide, men jeg tvivler på, at hun er hvinsk - så burde hun jo være langt mere hysterisk ved berøring og schenkeltryk osv - og der er bare ingenting.

Hun rejser sig ikke, men laver et ret uforklarigt nummer - som sagt, det føles/ser ud som et lille galopanspring på stedet hvor hun rejser sig lidt ekstra fortil, hvorefterh un stopper brat. Det er rigtig, rigtig underligt.

Det er virkelig frustrerende og gør mig ked af det. Både fordi jeg er bange for, at genoptræningen er længere væk end umiddelbart troet, men mest fordi, at jeg jo ikke ved, om min lille pige har ondt.

Jeg håber, at der "bare" er overset en tand...

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 23:45

Tine ?Bella?: Har læst nogle af dine indlæg herinde. Umiddelbart tror jeg ikke, at det er spondylose - hun blev i hvert fald erklæret ren i røntgen ved Højgård i januar måned, så der burde det vel være konstateret, hvis det var? :-)

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 09:25
Det håber oprigtig talt heller ikke det er - for det er en møg-diagnose som der desværre heller ikke er forsket så meget i...:(

Men selvom din hest var ren i røgten i januar - så kan den jo godt have fået et spark, rullet over en sten eller ligget fast i boksen siden.... Dette kan alt sammen udvikle spondylose - specielt heste som er lidt overbyggede er i forvejen i risikozonen (det ved jeg ikke om din er?).

Spondylose udvikler sig over flere måneder eller år og det kan derfor være svært at finde den reelle årsag... Ved min tror vi at det er kommet efter hun sad fast i en trailer for godt 4 år siden... Altså var det i udvikling i tre år inden det gav udslag...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 09:51

Jeg har en gang for meget siddet på en hoppe der sugede luft ind. Den reagerede meget voldsomt og fuldstændig uden forvarsel i voldsomme bukkespring.

Normalt synes jeg at kunne mærke hvis der er noget på vej, men det var der intet af ved denne. Den gik fra "gammel rideskole hest" til vild rodeohest på et splitsekund.

Enden på det blev, at jeg røg i ridehusbunden og blev invalideret pga. voldsomme skader efter faldet (jeg kommer aldrig til hest igen :(). Hoppen blev efterfølgende syet da det viste sig at være årsagen til dens voldsomme reaktion.

0
0
Svar på denne tråd

Samme reaktioner.
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 12:28

Min tidl. arbejdsgiver havde en 4-års DV hoppe, som fra den ene dag til den anden begyndte på de samme. Når hesten blev sat i trav, lavede den nogle underlige små galop-agtige hop. Men kun på det ene forben.

De fik den undersøgt og hoved og r*v uden resultat. De fik afvide, det måske kunne være Kissing Spine, men at de skulle lade den stå 12 mdr, for at se om et ville hjælpe. I de 12 mdr. skulle den longeres let, for at holdes lidt ved lige, Det skulle bare være 10-15 min. i grime. Efter de 12 md. var der ingen ændring, og den blev røngen fotograferet, det viste sig, at den havde 2 tornappe, der sad lidt for tæt. Mange heste ville ikke have reageret på det, men fordi det var en lidt følsom hest, reagerede den på det. Den blev aflivet 1 måned senere.

Jeg siger ikke, at din hest har det, men Jeg synes det er underlig, at reaktionerne er næsten ens, og er opstået fra den ene dag til den anden.

Hilsen en (næsten) altid smilende Nille.

Nu med haflingeren Nantino Hestvang.

R.I.P Bruno Diamant XVI

0
0
Svar på denne tråd

123445566
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 00:39

Det kan jo selvfølgelig godt være opstået, men det håber jeg da godt nok ikke. Min dyrlæge, der også et kiropraktoren der er henover, mener ikke, at det skulle være noget i den dur at komme efter....

For tætsiddende torntappe har hun heldigvis ikke, hun er ren i røntgen..

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

Alm. massage...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 07:57

Har du forsøgt dig med alm. massage? Det kan altså gøre underværker på en øm ryg:)

Kiropraktoren har sikkert fået ordnet den hun kan, så nu skal sener og muskler smidiggøres.

Jeg har selv rigtig god erfaring med massage (både på mine heste og mig selv)

Med venlig hilsen

Anja

Röösli Classic Pilatus dressursadel sælges. 17", sort, bred bom, ca. 6 år gammel men fremstår nærmest som ny! Kr. 10.000,-

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 11:45
Min var passet til UG med både massør og osteopati+kiropraktik og fik kun rosende ord ang hendes ryg - så det er desværre ingen garanti :(

Hvis det var mig kørte jeg hesten afsted til klinik til røgten mv... Jeg brugte selv Hørsholm efter flere skuffende besøg samt samtaler med KVL....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 14:47

Nej, har ikke forsøgt med massage.. dog tror jeg, at der er mere galt end det, hvis man kan sige det sådan...

Tine, ja, det kan du jo have ret i. Jeg har bare ikke pengene til at kaste efter endnu en omgang røntgen mv. Forsøgte igen i dag - småstejleri/anspring og generel modvilje igen.

Jeg er simpelthen bare så ked af det.

Ville ønske at dyrlægen kom i morgen.

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

Samme oplevelse
Forfatter: 
Dato:  11-11-2012 20:30

Jeg har prøvet noget af det samme. Det startede med at jeg pludselig ikke kunne få den i galop, den lavede bare sådan nogle mærkelige småhop, á la det du beskriver. Til sidst kunne jeg ikke få den til at trave og hvis jeg samlede tøjlerne op i skridt gik den også helt i stå.

Vi var også igennem hele ny sadel, røngten, kiropraktor osv. Til sidst viste en scanning at hesten havde facetledsartrose i lænden (kan ikke ses på røngten). Det kan i mange tilfælde behandles, desværre hjalp det ikke min hest.

I hele den periode vi prøvede at finde problemet red jeg en del uden sadel, da den reagerede kraftigt på stort set alle de sadler vi prøvede på den. Nævnte på et tidspunkt for min dyrlæge om det kunne være facetledsartrose, men både han og kiropraktoren mente at den var for smidig til at det kunne være det - men det kunne det så desværre godt.

Jeg ved ikke hvad der er galt med din hest, men nu har du fået nogle forskellige bud herindefra. Jeg håber det bedste for jer og at I finder årsagen, der er ikke noget mere opslidende end at være på "diagnosejagt".

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 09:08

Mange tak for dit svar - må jeg spørge, hvordan din hest var på folden og i longe?

Hun blev scannet sammen med røntgenfotograferingen i januar, hvor de ikke fandt noget udover ømmer muskler, som vi selvfølgelig kontinuerligt har behandlet...

Kia;

0
0
Svar på denne tråd

fold og longe
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 11:05

Selvfølgelig må du det :)

På fold var der ikke umiddelbart noget at bemærke. Hun havde fortsat styr på sin lille flok og slog gerne r.. i vejret når hun blev lukket ud, selv om jeg syntes at fjolleriet nogle dage hurtigt holdt op igen.

I longen havde jeg en del problemer, så prøvede kiro og fik hende fint ud på volten og trave og derefter kunne jeg også. Så kiro mente at det var fordi hun tog r.. på mig. Her bagefter tror jeg det var et spørgsmål om at hun stolede nok på mig til at turde vise svaghed (eller noget i den dur). Hun stoppede op og vendte bagparten ud af volten og så stod jeg der med alle talenterne.

Derudover havde jeg problemer med at rense hove på det ene bagben (modsat artrosen), tænkte aldrig over at der var en sammenhæng, men da jeg kendte diagnosen gav det jo god mening. Sidst blev hun en meget gladere hest, da vi stoppede med al ridning og forsøg på longering osv. øv hvor er jeg ærgelig over alt det hun skulle igennem før vi fandt forklaringen, men jeg gjorde mit bedste og lyttede til hende og andet kunne jeg jo ikke gøre.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 11:15

Min reagerede fint i longen og havde ingen problemer med hverken trav eller galop... Først når der kom rytter på opstod problemerne... På fold ville hun gerne fise rundt, slå r*ven op og rulle sig...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider