Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tillid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 09:14
Er der nogle som har et råd eller to, til hvordan man vinder en hest tillid? Jeg er begyndt at passe en hest som er blevet mishandlet, og han er derfor ret nervøs og reserveret.
Jeg har redet ham en gang og det gik fint, men han var meget svær at sadle op, han bakkede og ville helst væk.
Jeg vil bare gerne have at han er tryg og stoler på mig, for jeg kunne aldrig finde på at gøre ham ondt.

Belinda :)
0
0
Svar på denne tråd

tid er en vigtig faktor
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 09:32

tid og omsorg, uden at presse men lade ponyen komme til dig af sig selv.

du kan læse en del her på hn - prøv at se på mishandling af pony og mishandlede ponyer/heste

jette

undervisning på ponyer for børn mellem 3 og 10 år

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

0
0
Svar på denne tråd

Tillid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 09:36
Det vil jeg kigge på :)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har selv prøvet det
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:19

Hej jeg forstår dig godt, jeg har selv stået i den situation.

det eneste med at jeg blev dens bedste ven, den galoperede og bukkede af glæde på folden når den så mig.. Gør tingene forsigtigt og i dens tempo ros og godbidder når den har fc fået sadel på.. Skriv til mig for mere hjælp :)

0
0
Svar på denne tråd

Tid, ro og...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:26

... omsorg.

Den har ingen grund til at skulle stole på dig - så GIV den grunde.

Hvis den ikke bryder sig om at blive sadlet op - så lad være! Gå et skridt tilbage i træningen og se hvor langt du kan gå før den bliver utryg.

Kan du f.eks. strigle og den stadig er rimeligt tryg - så nøjes du med det i en periode.

Når den er HELT rolig ved det lægger du et sadelunderlag på den. Roser og tager det af igen. Og går videre med striglningen.

bitte bitte små skridt frem mod at få sadel på - faktisk som om den skulle tilrides om igen.

Vis den at du ikke forlanger ting den er meget utryg ved - og at når du bevæger dig lige på grænsen til at den bliver utryg, overtræder du den ikke så meget at det bliver en grim oplevelse for hesten - kun nok til at den LIGE er en smule ekstra opmærksom, men ikke når at blive bange.

Du kan ikke fortælle ham at du ikke gør ham ondt - men du kan vise det.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Tillid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:34
Tak for svar :)
Det er noget jeg vil tænke over og arbejde videre med..
0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:45

hej

jeg købte en pony ved en hestehandler for 5 år siden med føl.

da jeg fik den hjem og lukkede den på mark sammen med min gamle hoppe kunne jeg ikke komme til den i 3 dage.

Jeg tog en stol og sad så hverdag på marken den gik 2 dage så kom den også fordi den gamle fik godbider når den kom.

Ponyen ændre sig i løbet af 14 dage, men jeg fand ud af at mænd var et problem især med en hat på og hvis de lavede hurtige bevægelser. ( den gik på bagben og stak af )

Idag er der ingen problemer hverken med smed, dyrlæge og andre ( istarten blev den nusset og fik sliksten imedens smeden var der )og er blevet den bedste børne pony og den største nussehoved, tålmodighed tålmodighed det skal nok komme.

Arbejd fra jorden og vis den at de ting som du ikke gør er farlig og hvis du finder ud af problemet hvorfor den reagerer som den gør så hvis den at du ikke er farlig og at det ikke gør ondt.

Anette

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:45

Tålmodighed er et nøgleord.

Da jeg fik Bissen havde hun aldrig været i hænder, og hadede, decideret hadede mennesker. Jeg kunne ikke komme i nærheden af hende (på en stoooooor fold).

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at være sammen med ham et sted, hvor han selv kan bestemme distancen. Ude på folden. Sammen med andre heste, han godt kan lide, ville også være godt. Gå og snak med dem alle sammen, så han har et sted han føler sig tryg, og så han kan se de andre ikke har noget imod dig. Prøv at snakke med ham, sådan helt afslappet, og ikke noget med at liste dig mod ham. Vent evt. på han selv kommer hen til dig. Det er ikke sikkert han gør, men hvis han gør, så bare snak med ham.

Bliv aldrig, aldrig, aldrig frustreret (eller, undgå i hvert fald at vise det).

Nu kommer det lidt an på hesten, men tålmodighed har jeg skulle udstyre mig med, med Bissen ;D

Bissen

Tomorrow - do better

0
0
Svar på denne tråd

Tillid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 18:06
Tak for nogle gode svar.. Jeg vil kæmpe videre så han kan se at jeg bare vil ham det bedste :)

Ja frustreret bliver jeg nok, men må skjule det til jeg er kommet væk fra gården :) :D
0
0
Svar på denne tråd

Opsæt succes'erne!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 18:32

Hesten skal finde ud af, at den godt kan. Også uden ubehag og usikkerhed.

Jeg havde en hest, der "spookede" over de underligste ting. Men i hestens bevidsthed, så var det jo en potentiel fare, at gå hen til den skraldespand! Den var jo sikker på, at så den jo dø! Altså... hesten

Øvelse: Hesten skal røre ved skraldespanden.

Fremgangsmåde: hav hesten i forsvarlig grime (evt. rebgrime) og et dejligt lang træktov. Lad hesten fnyse og pruste af skraldespanden indtil den mister interessen lidt. Anmod hesten om at gå nærmere ( = læg et let pres i træktovet) og stå selv tæt på skraldespanden. Giv hesten en godbid, så den er klar over, at du har noget godt i hånden (obs! du må KUN fodre hesten, når der er ro på den!).

Lad hesten følge din hånd mod skraldespanden og giv endnu en godbid.

På et tidspunkt vil hesten - måske ved en fejl - røre ved skraldespanden. Godbid føres prompte ind i hestens mund!

Gradvis vil hesten regne ud, at berøring af skraldespand = godbid = ros. Stressen vil derfor nedsættes (y)

Det er faktisk klikkertræning. Bare uden klikker, men med forskellige 'targets'. Gradvis vil du have en hest, der selv prøver at regne ud hvad der er 'targets' for at få en godbid. Gradvis vil du få en hest, der selv undersøger tingene med større ro - for der sker jo ikke noget!

Gradvis vil din hests selvtillid stige :-)

Venlig hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Tillid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 18:51
Det lyder som en god og sjov øvelse :)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider