Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Udlandsophold - legater? Og Kenya??
Forfatter: 
Dato:  03-11-2012 18:29

Kære alt-vidende HN

1. Jeg skriver for at høre om nogen har erfaring med at søge legater?

Hvordan gør man, hvor finder man legater, er det svært, hvad kan man regne med osv osv?

2. Nogle med rejseerfaringer fra Kenya? Do it og don't - sammenlignet med Malta?

Sagen er:

I september påbegyndte jeg medicinstudiet og er topmotiveret og ovenud lykkelig for faget og studiet. Jeg overvejer derfor kraftigt at tage på præklinikophold (alla praktik) i udlandet i sommerferien og valget står pt. mellem Kenya og Malta. Kenya er selv sagt dyrere og derfor kunne legater her være en kæmpe hjælp.

Det drejer sig om en måned hvor man er tilknyttet et hospital - enten i Kenya eller Malta. Man bor sammen med andre medicinstudernede tilknyttet projektet og følger så hverdagen på hospitalet - giver en hånd med hvor man må og tør, og labber praktisk erfaring i sig.

Det er meritgivende for det obligatoriske præklinikophold man skal igennem i løbet af bacheloren, men det er ikke tilsvarende semesterudveksling - hvilke mulgivis sætter nogle begrænsninger i forhold til legater.

Et hurtigt budgetoverslag ender på 14000kr. Hvorimod Malta ender på det halve

Så HN: Legater - hvordan?

Og Malta eller Kenya, fordele og ulemper?

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Legater...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2012 18:38

Nu er det godt nok en del år siden jeg søgte legater til udlandsophold, det var dengang Legathåndbogen kun fandtes på papir og kunne lånes på biblioteket. Men der findes nok en tilsvarende elektronisk version nu, og så er det bare med at lede og søge. Nogle kræver specielle ansøgningsskemaer, andre en fri ansøgning.

Jeg søgte (og fik) også legat af en sparekasse i den lille by jeg var opvokset i (og hvor mine forlldre stadig var kunder) selvom jeg var flyttet til København og kun havde en gammel "konfirmationskonto" med et par tusind kr. stående.

Ofte er legater fagspecifikke, og der er garanteret en del legater der kun kan søges af medicinstuderende, men det kan studievejledningen sikkert hjælpe dig med. Det kan godt betale sig at søge legater, og det er altid et venligt træk at skrive et takkebrev efterfølgende, så de kan se hvad pengene er gået til.

Resten kan jeg ikke hjælpe dig med, men det lyder spændende! God fornøjelse, hvor det så end bliver!

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  04-11-2012 12:13

Hej hej.

14.000 for en måned i Kenyah? Nej.... Er ked af at skyde det ned... Jeg gav 15.000 for 14 dage og fråste sq ikke særligt.... Dette med flybiletter, vacciner (som jeg havde flere af) mad, overnatning, 3 dages safari... Kunne virkelig ikke have gjort det billigere. Jo måske en tudse eller to, men det er det... Så forvent at det bliver væsentligt mere. :) Det var pengene værd, fordi jeg havde pengene. Vi var 3 dage på safari, så fedt. Man er nødt til at tage på nogle ture når man er der. Ellers bliver det bare alt for øv. Du skylder også Kenya at se hende! ;) Så har du ikke pengene, så vent! Du vil bare fortryde alle de ting du ikke kunne ellers :)

Er det med IMCC?

Vid at det er rocker hårdt at være på de hospitaler. Nej ikke sådan, men indtrykkene er så mange, at nogle timer på en dag for det meste er rigeligt. Folk er flinke dernede. Skønne mennesker. :)

Har ingen eraringer med Malta....

Legater er meget svært at få til sådan noget ukvalificerende noget. Du kan måske få lidt hos uni, deres rejsefond halløj, ellers næppe.

Hvad med at arbejde lidt først? Tage til Norge i sommer og så Kenyah næste år, hvor du er længere i uddannelsen og får mere ud af det? For der er ingen tvivl om at udbyttet stiger MEGET ift hvor langt du er på studiet. Jeg ville fx ønske, at jeg først havde været afsted efter de første kliniske kurser :) Altså modul 7 og 8, du er vidst også sdu'er. ;)

skriv hvis du vil vide mere :)

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  04-11-2012 12:27

Forresten er det ikke i stedet for dit prækliniske ophold. Det er i stedet for valgfag på modul 11 ;)

0
0
Svar på denne tråd

Kenya - malta
Forfatter: 
Dato:  04-11-2012 13:18

Tak for jeres svar :)

Må prøve at høre studievejledningen og gennemtæske google, i håb om at finde nogle mulige legater :).

Nenyah:

Med hensyn til økonomien har jeg diverse vacciner i forvejen (+malariapiller), flybilleter kan gøres for 5-6000kr ifølge momondo (hvis jeg bestiller i god tid - hvilket jeg gør, da jeg ligemeget hvad planlægger det før jul, hvis jeg skal afsted).

Logi på den anbefalede hostel koster mig 75kr/døgn, da jeg har mulighed for at dele 3-pers.cabin med to andre, som også skal afsted. Dertil kommer den daglige transport til hospitalet på 60kr/dag (ink. frokost på hospitalet).

Et hurtigt overslag giver 10.000 kr - og regner ikke med at basic udgifter overskrider de 4-5000kr.

-Hvad gav du for safari?

-Hvad er must see? Og hvor mange penge bør man smide i oplevelsespuljen?

-Ja, det er med IMCC. Var du afsted med IMCC?

Har gjort mig overvejelser om at vente - både i forhold til at ha mere teori med i bagagen, men også muligvis flere penge til at rejse videre for.

MEN det som taler for at tage afsted nu, er at jeg simpelthen ikke føler jeg kan vente Derudover har jeg mulighed for to Kenya-erfarne rejsepartnere (de ved at de tager afsted) og ser det lidt som en belønning for at gennemføre 1.år Ligemeget hvad skal jeg ud at rejse til sommer, og tænker det er en oplagt mulighed at kombinere studie, oplevelse og udland.

Ifølge IMCC hjemmeside om projektet i Kenya - samt exchange til Malta giver begge dele merit for det prækliniske ophold :)

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Tegne tegne
Forfatter: 
Dato:  04-11-2012 14:25

Hehe, du skal det samme som jeg gjorde så. Min rejseveninde kunne heller ikke gøre det billigere... :)

Mad på upper hill løber op!! Virkelig. Du skal jo både have aftensmad og morgenmad... Dertil kommer taxature og lign. Vi gav 2-3000 for safari. Min veninde var også i mombassa, jeg måtte/kunne ikke grundet graviditet :)Det kan dog virkelig anbefales, såååå smukt! Ellers en cykletur ved hells gate. Men safari er vigtigst. ;)

Jeg kan godt forstå du gerne vil afsted og du skal nok få noget ud af det alligevel. :) Du kan ikke få dig et job i odense så du kan nå at spare op? Vi har gode muligheder ved du. Kør rundt med en ansøgning til plejehjem, tjek muligheder som handikaphjælper... Og nej, fortæl mig ikke at der ikke er tid. ;) Det er prioritering. Jeg arbejdede fuld tid første år på studiet (speciel situation men alligevel). Og selv et plejehjem giver nogle gode praktiske erfaringer! :) Og er et dejligt afbræk. Plus disse afløserjobs er har god fleksibilitet ineksamensperioder :)

For at være flueknepper har du et 2-dages præklinisk ophold nu på modul 3. Det får du ikke merit for. Det du får merit for, er 3 ects på modul 11 hvor du enten skal have valgfag eller et præklinisk ophold på 14 dage i stedet for valgfag. Dit ophold i Kenyah kan tælle som et præklinisk ophold som gør at du kan slippe for valgfag. Det er også lige meget, resultatet er det samme...

0
0
Svar på denne tråd

kenya - malta
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 23:03

Lyder super fedt, og får mere og mere lyst, des mere jeg overvejer det ;)

Måske kan skulle udnytte forældrelånet og gøre det.... Og så tage på safari osv også.

Med hensyn til job, kan jeg nemt få job (fik tilbudt 4 og startede faktisk det ene sted), men "gider" ikke :)

- Prøvede og det virkede ikke for mig pt. Skal lige ha stablet livet herovre på benene først - både socialt, men især i forhold til det faglige (laaang tid siden jeg gik i skole ).

- I forhold til Kenyaprojektet er jobmuligheden dog oppe og vende igen, og som du foreslår vil noget plejehjemsjob-lignende være en god mulighed. Må tjekke op på det :)

MEN hvad lød de budget på?

Var det pengene værd?

Do it og dont? :D

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider