Jeg vil heller ikke gentage de andres råd, men dog forsøge at komme med lidt tips til, hvordan en ansøgning kan skrives. Om du kan bruge dem er op til dig. Det er ment på bedst mulige måde 
Den første del af din ansøgning er ALT for lang. Allerede ved at læse den, bliver man helt forpustet. Det tror jeg skræmmer mange væk. Prøv at skære det ned til 1 eller 2 sætninger. "Jeg søger hermed stillingen som bla bla bla." - færdig.
Dernæst ville jeg skrive, hvad jeg kunne tilbyde. Det er rigtig fint du skriver, hvor du har været i praktik, men gem det til CV'et. Skriv hellere noget om, hvilke opgaver/ansvar du har haft i dine praktikker/tidligere jobs, som kunne have relevans. F.eks. hvis du har haft ansvaret for det daglige tjek af dyr, har haft assisteret ved operationer, haft kundekontakt eller hvad det nu måtte være.
Der hvor du nævner din forkærlighed for dyr, ville jeg nok enten slette eller putte under "fritidsinteresser". Det ligger ret implicit, efter min mening, at du godt kan lide dyr, når nu du søger en stilling som vetarinærsygeplejeske(elev).
Hele denne del:
Jeg hviler i mig selv og føler jeg har fundet min plads i livet. Så er det bare at bestræbe en elevplads som veterinærsygeplejerske for at kunne leve det fuldt ud. Tålmodighed er blevet en opkvalificeret og stor del af mig, da jeg nu på mit 3. år og over 300 ansøgninger senere, fortsat flittigt søger elevplads i netop denne uddannelse og er med tiden og i min stræben, kun blevet stærkere i min overbevisning om, at denne uddannelse er det eneste jeg vil.
Slet den. Den har i princippet ingen relevans for en kommende arbejdsgiver. Tror igen, det måske vil være noget, der skræmmer nogen væk.
Den næste del synes jeg egentlig er udmærket. Måske du kunne skrive den lidt om? Jeg forstår godt hensigten med det, men det er ikke nok at skrive du f.eks. har mere erhvervserfaring end yngre personer har. Du skal skrive HVORDAN din erhvervserfaring er en fordel for en kommende arbejdsgiver.
Rent fagligt - Så bør I vælge mig som jeres næste elev, fordi jeg allerede har været en tur forbi både gymnasium, erhvervsliv og derefter Svendborg Dyrehospital, Kold College, i praktik på biomedicinsk afdeling på Syddansk Universitet og sidst men ikke mindst, en praktikperiode i Søpet dyrehandel i Svendborg, som blev til et langtidsvikariat på 8 mdr. Udover de daglige gøremål omkring kundebetjening og selve butikken beskæftigede jeg mig her med fodring, vedligeholdelse af bure, pleje af fisk, fugle og gnavere, og vejledning til kunder omkring udstyr til kæledyr.
Synes faktisk denne del starter godt. Men igen, prøv at skriv HVILKE kvalifikationer, du som medarbejder kan bringe ind i jobbet. Det er rigtig fint, du har været i praktik forskellige steder, men det bliver man nødvendigvis ikke kvalificeret af - forstå mig ret. Du skal mere over i den retning af, hvad du har skrevet til sidst i afsnittet.
Hvilke daglige gøremål er det for eksempel? Det kan godt være det er "rutineting", men det viser man er vant til at tage ansvar.
Hvilken slags rådgivning til kunder har det været? Har det kun været omkring udstyr eller har du også vejledt om foder, pasning og pleje mm.?
På Kold College tog jeg et grundforløb som dyrepasser, hvor jeg fandt ud af, at det ikke er pasningen og plejen af omgivelserne omkring dyrene der er spændende for mig
Jeg forstår godt hensigten med dette, men det kommer til at lyde forkert. Pasning og pleje er, så vidt jeg ved, en stor del af jobbet. Du kan godt skrive, du godt kan lide pasningen og plejen, men OGSÅ synes at anatomien mv. er spændende.
De sidste afsnit ville jeg nok skrive om. Synes det er rigtigt positivt, at du fik lov at være i praktik i 5 uger mere, selvom det ikke var planlagt. Hvad var det der gjorde, du fik lov at blive der længere? Prøv at få flettet det med ind i også.
I det sidste afsnit ville jeg skrive hvorfor jeg søgte stillingen, hos netop den virksomhed. Hvad gjorde at valget faldt på netop den virksomhed?
Derudover kan man tilføje et afsnit om sine fritidsinteresser. Om man foretrækker det, er nok en smagssag. Det kan vise noget om dig som person og nogle virksomheder, vil måske synes det er rart.
Puuh, det blev langt! Så for lige at opsummere:
- Start din ansøgning ganske kort, hvor du skriver, at du søger job/elevplads som bla. bla. bla. - forstå mig ret
- Start med at skrive HVILKE kvalifikationer du har og hvad du kan tilbyde som medarbejder
- Dernæst skriv HVORFOR du har valgt at søge stillingen hos den pågældende virksomhed. Hvad var det, der fangede dig ved dem?
- Afslutningsvis kan du f.eks. skrive lidt om dig selv, dine fritidsinteresser eller andet du synes er vigtigt at få med.
Du kan sagtens nævne en eller to praktiksteder, men ellers hører de til i CV'et.
Det er fint, du skriver, at du kan starte hvornår virksomheden måtte ønske det, men udelad at det er fordi du lige er blevet ledig. Det er ikke relevant for virksomheden. De kan se i dit CV, en oversigt over dine job, så du behøver ikke nævne det i ansøgningen.
Så nåede jeg vist enden! Jeg håber, du nåede så langt, TS. Om du kan bruge ovenstående, er op til dig. Jeg har selv haft glæde af rådende og håber også du kan få det