Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vilkår- overgår de til ny ejer?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 21:17

Hej.

Jeg har købt en hest med vilkår på.

Der står at ved evt kåring skal avler have **** kr samt 2 bedækninger og avler har tilbagekøbs ret.

MEN mit spørgsmål er at hvis jeg vælger at sælge hesten i fremtiden og avler ikke vil tilbage købe hesten så mener avler at vilkårene følger med hesten med at avler skal have **** kr ved kåring samt 2 bedækninger.

Der står intet i kontakten om at vilkår overgår til evt ny ejer ved salg.

Så mig spørgsmål er om vilkår bortfalder ved evt salg hvis avler ikke vil tilbage købe eller om det virkeligt følger hesten når det som skrevent IKKE står at vilkår følger hesten i kontrakten?

Personligt mener jeg jo at avler har intet har at sige eller gøre krav på hvis hun ikke vil tilbage købe hesten og derfor mener jeg vilkår vil frafalde hesten, men er jeg helt galt på den?

Håber nogle kan svare ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 21:48

Jeg vil give avler ret i, at vilkårene følger hesten....

I princippet kan du jo sælge hesten til en veninde og du så køber den hjem igen efter en måned og på den måde 'snyde' avler for vilkårspenge.

Så har hesten jo været solgt.

MVH.

Betina

3 2-års shetlandshingste, 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på www.stutte ...

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 21:51

Det kan jeg så godt se men er nu ikke min plan at sælge ham overhovedet, men kan stadig ikke se det fair i at hvis avler ikke vil tilbage købe så vil vilkår følge hesten det er jo totalt unfair for ny ejer at de skal "hænge" på avler osv.

Hmm må nok prøve at snakke med en advokat evt.

0
0
Svar på denne tråd

tilbagekøbsret
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 22:27

jeg kan ikke se at vilår skal følge hest, hvis avleren får tilbudt at tilbage købe hesten til den pris som den evt. bevisligt kan sælges for. og ikke ønske at købe, bør vilkår ophøre,

men det er bare min vurdering

Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd

købe hest med vilkår
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 08:15

du har formentlig fået hesten til en meget rimelige pris, ellers ville du vel ikke gå med til sådanne vilkår.

og i mine øjne skal ny køber accepterer samme vilkår, og selvfølgelige også have mulighed for at købe hesten til en rimelig pris.

man kan så diskuterer om tilbagekøbsretten skal bi-beholdes men det må avler afgøre.

jette

0
0
Svar på denne tråd

XXXXXX
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 14:01

jeg kan ikke se hvordan en køber kan være forpligtet af en aftale som 2 andre personer har lavet...

idet at sælger ikke gør brug af sin tilbagekøbsret,- er du ikke forpligtet af noget som helst.

ellers må han købe hesten tilbage,- og selv lave en ny aftale med en anden køber end dig

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener at
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:54

den første køber som indgik den oprindelige aftale stadig hænger på den ved evt salg.

Altså påligger det denne at købe to bedækninger og forære dem til avler og at betale xxxx kr ved kåring.

En måde at komme uden om dette ved et salg (hvor det jo vil være upraktisk at have disse forpligtigelser) er enten at

-Overføre dem til ny køber via kontrakt

eller

-Købe sig fri af kontrakten hos avler hvis man kan finde et kompromis på feks yyyy kr og så slettes krav om bedækninger og xxxx kr ved kåring.

Avler har solgt hesten til fornuftige penge mod at køber har accepteret disse vilkår. Køber kan ikke slippe for kontrakten uanset om vedkommende videresælger hesten eller ej uden enten at være officielt løst fra kontrakten eller ved at få overført betingelserne til en ny ejer.

Tænk hvis x solgte en lækker bil til y for 5000 kr mod at måtte bruge den hver søndag formiddag.

En måned senere sælger y så bilen videre og vupti så skulle x ingen krav have over for y længere?

Hvis kontrakten er korrekt og gyldig så fanger bordet.

Man kunne jo så have taget forbehold i kontrakten ved at skrive at i tilfælde af salg inden kåring kan køber løses fra krav mod betaling af et beløb, men det har man så ikke gjort.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 16:23

Hvis du ikke oplyser ny køber om vilkårene og sælger hesten som ubehæftet, så vinder "den godtroende erhverver ret." Dvs. en uvidende køber bliver ikke forpligtet af kravet.

Avleren vil så have et krav (xxx kr + bedækninger) mod dig, da du har misligholdt kontrakten.

Vil du slippe for dette krav fra avler, må du sælge hesten videre med vilkår, så ny køber overtager din forpligtelse ifølge kontrakten.

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 22:18

Hmm kan se det fornuftige i det i skriver men ja jeg er nok lidt "fatsvag" ;)

Jeg vil jo stadig mener at når det ikke står i kontrakten at vilkår følger hesten så vil avlers vilkår automatisk bortfalde ved evt salg så frem avler ikke ønsker at tilbage købe hesten.

Jeg synes nu ikke at jeg fik den billigt når man ser på racen, tavle, tempermang, træning osv og alle de penge og ikke mindst træning jeg ville skulle ligge i hesten inden den overhovedet evt vil kunne kåres, men købt er købt og jeg elsker jo det "kræ" ;) og han er IKKE tilsalg bare så vi har det på plads.

Avler mente også at hun skulle kunne købe hesten tilbage til samme pris ved evt salg men det fik jeg lavet om da jeg jo har fået lavet DNA prøve og en masse andet så det må hesten jo også stige i pris af men der er vi blevent enige ;)hesten er pt 2års.

Jeg har ingen planer om at sælge overhovedet men da jeg har nogle sygdomme der svinger en del ind imellem er det rart at vide hvordan min mand evt står med hesten hvis jeg en dag (7-9-13 sker IKKE) tager biletten herfra. Jeg står på købs kontrakten men vi står begge på ejer beviset.

dumt spørgsmål måske, men hvis jeg dør overgår kontrakten så til min mand når han ikke står på den men kun står på ejer beviset?

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 22:22

hvis du ikke har fået den billigere, tænker jeg så hvorfor er du så gået med til disse vilkår.

hvis jeg skulle købe en hest med vilkår, skulle det være fordi at jeg fik den til en anden pris..

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 22:32

Jeg købte pga jeg har kendt avler i flere år og derfor dum som jeg var mente at der var styr på det. men avler har skrevent nogle underlige vilkår som dum som jeg var først læste igemmen dagen efter da hun jo skulle ævle da hun var med hesten så fik den ik læst ordenligt igemmen. ja tak ved jeg er dum og intet kan gøre ved det nu, har lært det til næste gang, men ja troede hun var en god veninde :(

Når hesten er færtig testet osv vil den stå mig i ca 18-20000kr + det beløb avler skal have ved evt kåring, og bedækninger og - alt den træning jeg må ligge i da den er meget sky og rå. så vil ik sige det er en billig hest jeg næsten har fået kastet i nakken for er den lagt fra.

Kunne forstå hvis det var så vilde vilkår på som fx hvis det var min ene hoppe med helt fuld stamtavle og som er kåret som jeg købte til 1000 kr, men den er der ingen vilkår på overhovedet.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 01:22

Hun lyder lidt som en krejler.

En hest med disse vilkår, til "normal" pris?

Du ska lægge mange!! penge, tid og træning i hesten, inden den måske ka kåres, og så ska hun høste frugterne af det, det lyder underligt.

Nu blir jeg nysgerrig på prisen:)

Er det en hingst med kåringschancer over 50%?

For det lyder som hun er sikker på den ka kåres.

Hvilken race snakker vi om?

Jeg mener ligesom dig, vil hun ik bruge sin tilbagekøbsret, forsvinder vilkårene (især når det ik står der, så er den til fri fortolkning)

Når du ik ejer hesten mere, ka du ik stå til ansvar for bedækninger og ekstra penge, når hesten ik er din.

Ved ik hvormange der vil købe hest, på de vilkår? -3. part

Hvis I ik er gift, tror jeg heller ik din kæreste ka hæfte for det, da det er dit navn der står (hvis du sku ta billetten)

Men det med advokaten er nok en go ide:)

Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

0
0
Svar på denne tråd

vil jeg ikke mene
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 07:00

ved et evt salg tilbyder du vel bare avler at "indløse" vilkårene, i det tilfælde en reel markedsværdi, kåret eller ej. vælger avler at sige nej tak så bortfalder vilkårene.

Havde det fks været en DV med de vilkår, er der jo stor værdi forskel på om avler får de bedækninger indløst når hesten er 3 år og nykåret eller 12 år og måske Elite hingst der går grand prix. bare for at sammenligne. lyder som en meget mangelfuld kontrakt.

forstår så ikke helt at hvis man overvejer seriøst og køber hest for at være registreret hingsteholder at man ikke engang læser kontrakten igennem inden man skriver under, da det jo koster tid og penge også selvom det "kun" er en lille shetter.

jeg ville personligt lige bruge 500 kr på en advokats vurdering af kontrakten, og skulle det være sådan at vilkår følger hesten ville jeg nok se om jeg kunne få lavet det om INDEN jeg lagde tid og penge i det. Eller også ville jeg nok lave den til en fin vallak og så finde en anden pony at lægge at så meget tid og penge i.

Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig gør du det
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 12:26
men du kan betale dig ud.
Der må vel være aftalt et afslag i prisen ved køb mod at du indgik på de vilkår?
Jeg vil til gengæld mene, det er dig der er 'krejleren' hvis du går i tanker om, hvordan man undgår at opfylde sine forpligtelser... At sælge hesten uden at fortælle om vilkårene er bare for usselt.
Jeg vil også mene, vilkårene følger hesten, men som så mange andre ting afhænger det af, hvordan det er skrevet i kontrakten.
Mener der skal stå en form for kompensation, hvis vilkårene ikke overholdes....

Mvh. Louise

Føl termin april 2013 e. Johnson/Royal Blend/Don Schufro sælges
Lækker 4 års hannoveraner sælges
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 20:42

Bare for at få det HELT på plads er hingsten ikke tilsalg og har ingen planer om at sælge ;)

Hesten er en miniature med nogle led i tavlen og han har været fremvist ved avler som føl. Han kan kåres da jeg har fået lavet dna test og begge avls forbund har sagt god for ham (har skrevent mail med begge formænd)

Jeg havede ingen kendskab til denne race men da manden ønskede sig en forlangte jeg at det skulle være med nogle papir på hvis han ville trække føl hvilke han gerne vil.

Prisen var ikke mega høj men stadig høj for en hingst i den race hvor der ikke er fuld tavle på. hans mor er shetlænder og faren er en amerkansk hingst.

Mig og min kæreste er endnu ikke gift men vil blive det i fremtiden ;)

Jeg overvejer meget at få en advokat til at gemmen gå kontrakten da jeg har læst den igemmen samt min søster som også mener den er underligt og helt forkert sat sammen, hun mener den er ugyldig ligefrem.

Hingsten købte jeg som 1 1/2 års. meget sky nærmest vild hest så hvordan den er kunne blive fremvist må guderne vide.

jeg har trænet meget med ham så han nu kan trækkes med, have trense på, let longseres, og i det hele taget er han nu til at omgåes på en meget rolig måde, men stadig bange og nervøs ved nye ting.

Jeg mener selv at ALT mit arbejde med ham også må betyde at avler ikke vil kunne købe tilbage til samme pris da han jo er betydeligt en bedre trænet hest nu + han har fået taget dna osv. Han er lige blevent 2 år og næste år vil jeg få ham tilkørt hvilke også burde give prisen et lille skub op af + han stilles til hingste kåring næste år, dog har jeg ikke bestemt mig for hvilke avls forbund endnu da jeg ikke ved om jeg "bare" vil fremvise ham i det ene eller vil gå hele vejen i det andet med martiale prøver osv.

Jeg havede ingen planer om at det skulle gå så vidt da vi købte ham, men da min kæreste er blevent "tosset" med racen må man jo gå hele vejen og ikke bare lave flere små "kræ" uden tavle efter min mening ;)

Jeg beklager det evt roddet indlæg er ordblind og ikke så god til at forklre på skrift ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider