Nu ved jeg ikke, hvor slemt det har været i det pågældende tilfælde.
Men jeg vil dog lige indskyde, at for nogle heste behøver der ikke være en eneste spore indvolveret, eller ret meget schenkelkontakt. Det ses ved nogle heste, at det er meget lidt, der skal til. Jeg har haft en pony, der fik gnavemærker for et godt ord - dog ikke lige i schenkellejet, men stort set alle andre steder, hvor noget kunne gnave.
Heldigvis ikke ret mange, men jeg synes, at man skal overveje, at ens egen hest kan være mere tykhudet, end den der måske vandrede rundt inde på banen. Nogle heste kan man jo stikke og prikke i, uden at der opstår skyggen af et sår, andre skal man nærmest bare kigge på.
Selvfølgelig skal man så rette sin ridning til, så hesten ikke får disse slidsår. Men jeg synes ikke, det er helt fair, at konkludere, at man har haft langvarig, grov schenkelbrug, bare fordi der er blod - og idag reagerer man jo bare ved en smule blod, så der behøver jo ikke være tale om, at det vælter ud i stride strømme. Det kan nemt være så lidt, at rytteren ikke engang har bemærket det, og kan nemt være opstået på opvarmning, eller som det somme tider ses: På banen.
Selvfølgelig skal der reageres - og det bliver der efterhånden også gjort. Og man skal tage hensyn - men det tror jeg også, de fleste seriøse ryttere gør, hvis de opdager at hesten har et problem (eller at de selv har et problem). Det forhindrer dem jo i at starte i konkurrencer. Men jeg synes, at man skal give folk benefit of the doubt - medmindre man ligefrem ved, at de har siddet og prikket voldsomt til den.