Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sporet til blods..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 13:52

Det vender sig i mig når jeg ser eller læser om heste der er sporet så hårdt at de bløder fra flanken.

Syntes der burde være mulighed for at give karantæne til disse ryttere og ikke bare disk dem i den pægældende klasse hvor det opdages. Det sker jo ikke bare ved et uheld med ved længre tids alt for hård ridning og så er vi ude over det afsnit i dyreværnsloven hvor der står vi ikke må påføre unødig lidelse.

Er vi virkelig kommet dertil at det er ok at være så grim mod hestene, som jo ikke har valgt at være i vores varetægt, alene fordi der skal vindes en konkurrance.

Berit

Føl og ungheste af spændende og præstations stærk afstamning sælges.

se www.staldlindballe.dk Bla. Hingsteføl efter Temptation/Weltmeyer

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 14:34

Nu ved jeg ikke, hvor slemt det har været i det pågældende tilfælde.

Men jeg vil dog lige indskyde, at for nogle heste behøver der ikke være en eneste spore indvolveret, eller ret meget schenkelkontakt. Det ses ved nogle heste, at det er meget lidt, der skal til. Jeg har haft en pony, der fik gnavemærker for et godt ord - dog ikke lige i schenkellejet, men stort set alle andre steder, hvor noget kunne gnave.

Heldigvis ikke ret mange, men jeg synes, at man skal overveje, at ens egen hest kan være mere tykhudet, end den der måske vandrede rundt inde på banen. Nogle heste kan man jo stikke og prikke i, uden at der opstår skyggen af et sår, andre skal man nærmest bare kigge på.

Selvfølgelig skal man så rette sin ridning til, så hesten ikke får disse slidsår. Men jeg synes ikke, det er helt fair, at konkludere, at man har haft langvarig, grov schenkelbrug, bare fordi der er blod - og idag reagerer man jo bare ved en smule blod, så der behøver jo ikke være tale om, at det vælter ud i stride strømme. Det kan nemt være så lidt, at rytteren ikke engang har bemærket det, og kan nemt være opstået på opvarmning, eller som det somme tider ses: På banen.

Selvfølgelig skal der reageres - og det bliver der efterhånden også gjort. Og man skal tage hensyn - men det tror jeg også, de fleste seriøse ryttere gør, hvis de opdager at hesten har et problem (eller at de selv har et problem). Det forhindrer dem jo i at starte i konkurrencer. Men jeg synes, at man skal give folk benefit of the doubt - medmindre man ligefrem ved, at de har siddet og prikket voldsomt til den.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

uheld sker
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 15:15

Hvis det er et enkelt stående tilfælde, så syntes jeg ikke at rytteren skal udelukkes i en længere periode.

Sker det mere end en gang, ville jeg mene at en længere udelukkelse er okay.

Nogle gange sker der altså uheld, det er de færreste som vil påføre deres hest skader med vilje. Hvis en rytter opdager de ikke magter en spore, kan der fåes nogle fine nogen med stor dut, så hesten ikke skades ved et uheld hvis en rytter fejlagtigt hager sig fast med sporen i et akavet hop.

Rytter af konetypen

0
0
Svar på denne tråd

skader
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 15:51

Vi har en som den sidste tid er blevet ekstremt følsom og faktisk har fået huller i siden.... efter stigbøjlerne

Han rides kun med sporer til stævner, og hullerne kommet ved den daglige ridning, og det var os en gåde hvorfor og hvordan.

Team Rahmberg
Et privat hestehold i det Nordjyske

* * *

* Unik dressur hest sælges *
Nu KUN 58.000.-

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 19:39
Det behøver bestemt ikke betyde at der er redet med hårde schenkler.
Min hest får slid sår af ingen ting. Min veninde rider hende i øjeblikket og hun har fået slidt hårene af, af et par regnbukser ja og også at et par pony spore med knob på enden. Og hun kan godt holde styr på sine schenkler.
Det er død pinligt at komme i byen med en hest der er slidt, men jeg ved ikke lige hvad man kan gøre ved det.

Hilsen

Heidi

Nu med Robotool´s Qira

Den dejligste hest

for mig

0
0
Svar på denne tråd

Nu tror jeg
Forfatter: 
Dato:  22-10-2012 23:09

godt jeg ved hvilken episode der får dig til at skrive denne tråd og i dette tilfælde blev rytteren netop ikke udelukket fra stævnet, men fik blot lov til at starte i en anden klasse.

Det er svært at udtale sig om hvor slemt det var, men nej jeg synes ikke man bør have lov til at fortsætte på samme konkurrenceplads.

MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Team Rahmberg
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 08:09

Lige præcis!

Jeg var græde færdig her først på året da min også fik hårdene slidt af og faktisk også små miroskopiske huller i huden.

Jeg forstod ikke en meter da jeg ikke synes jeg bruger spore ret meget...

Jeg talte med min træner om det, han sagde at det havde han set ved flere heste hvis man red med meget bløde støvler eller leggins så kunne man komme til at slide dem der uden at man brugte spore.

Rådet var at hæve eller sænke bøjlerne et hul så de ikke lige var på det tykkeste sted.

Senere helede det op uden jeg egentlig havde fundet en rigtig grund til problemmet, indtil en siger "hvor er det pyntet den har tabt sig nu har den ikke den der delle bag gjorden"!!!!

Tænk sig, min hest fik 'sporemærker' af at være for fed!

Men ja, hvis hesten har sporemærker uanset årsag, skal den udlukkes fra konkurrancen, gentager det sig må rytteren have en længere udelukkelse...

Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd

Lidt sarkasme
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 10:11

Måske der kommer flere love på hesteområdet :

Afstand fra spore ende til hestens flanke

Blødhed af det fodtøj der rides med

Måske også nogle nye produkter :

Styrk din hests underhud med denne gel.

0
0
Svar på denne tråd

bortvisning
Forfatter: 
Dato:  23-10-2012 11:04

vedgrove overtrædelser kan en rytter indstilles af officelas til dicplinærudvalget. Så sanktioner findes- de skal bare bruges.

Men havd der er lidt og meget opfattes jo forskelligt, dvs hvornår der skal skrides fra påtale til rødt kort til indbretning af rytteren.

Og der findes creme til at smøre på allerede- mælkefedt bruges af mange ryttere, foruden de lader vær med at klippe ehsten i sporeområdet hvis man ved den er følsom for slidtage

Karina, der ikke aner hvilken episode der tales om i tråden men svarer generelt ud fra sportsligt synspunkt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider