Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Skorstensbrand ?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 19:35

I går var skorstensfejeren her. Det i sig selv er jo intet at brokke sig over vel

Manden der afløser vores normale, siger så at der altså har været skorstensbrand. Mmmm siger jeg. Så er det nok det jeg har kunnet kugte den dag, jeg slog det hen med at det nok bare var fordi jeg lige havde smidt et stykke ind, og der var kommet lidt røg retur, det sker jo da. Det var det så nok.

Jeg spørger hva der kan gøre det.

Det kunne vådt træ..

Mmmm svarer jeg - nu har vi kun fyret en gang ind til nu - og det er med træ der har lagt i to år, og bestemt IKKE er vådt... Andet der kan gøre det?

Han kunne ik forklarer det anderledes Men den var jo da godt nok næsten lukket helt af (jeg tænker jo, om ik det i sig selv kan gøre det)

SÅ nu spørger jeg her, om andre ved hva der kan gøre det?

Jeg er lidt bekymret for om det sker igen, og om jeg opdager det - det er jo ik fedt når man tager hjemme fra mens brændeovnen kører osv ind i mellem!! Jeg aner ik hva der kan ske ved det rent faktisk (?) Men jeg kan da ik forestille mig at det kan være godt! Så jeg er faktisk en kende bekymret - specielt da vi først nu her har fået træ hjem der skal bruges denne vinter, som vi ik er færdige med at skære op og kløve mv. DET er da vådt, og når ik at tørre så meget som det andet...

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

Og Katho vaps 14/7 2011 - 19/9 2012

Jeg savner og elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 19:40

Ud over vådt træ kan der også opstå skorstensbrand hvis man fyre med for lidt træk så ovnen står og soder. Nyere ovne har meget sjældent det problem.

Hvis man kan se røg op af skorstenen og ikke bare lidt varmeflimmer, så soder ovnen i princippet pga. dårlig forbrænding.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 19:52

det sagde skorstensfejeren osse sidst- at det skulle se sådan ud. Men man KAN se røg - men den ovn er altså bare ik super gammel... Jeg kan ik huske HVOR gammel skal det siges.

Nu aner jeg bjælde om den slags - så jeg har jo lyttet til den kære mand, som siger der stort set ik skal være åben for luft i ovnen når der er gang i det, fordi så brænder træet jo hurtigere og giver mere varme = logisk nok.

Men det du siger er altså osse at det rent faktisk er farligt, fordi den så soder til, når man ikke gør det?

Jeg ved sgu ik om det bar er en dårlig ovn måske? Den blev i sin tid (af udlejer) valgt fordi der kun er plads til en lille og det er en af de mindste og osse billigste.

Jeg savner og elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

Og du er sikker på at..
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 20:09

skorstensfejeren har renset den sidste gang og før det.?

Vi har erfaret at det ikke er altid de renser og derfor betaler vi nu kun regning, når skorstensfejeren har været der når vi har kunne se at han faktisk har udført arbejdet..

Vi tog ham i to gange ikke at rense, men blot ligge en seddel at han havde renset..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 20:24

jeg var hjemme både denne og sidste gang (vi har kun boet her et år)- der blev renset i brændeovnen, og ude i skorstenen. Han tjekkede oliefyret- det glemte ham her så denne gang selvom han nævnte det da han kom...

Jeg savner og elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 20:38

hvis du har 2 luftspjæld et foroven og et forneden i brændeovnen, så skal du kun lukke den nederste helt og lade den øverste stå åben, ellers dannes sod og risikoen for skorstensbrand opstår siger min skorstensfejer.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 21:49

Min mand er tidligere skorstensfejer, og en skorstensbrand opstår fordi der sidder sod i skorstenen pgr. af forkert fyring (fugtigt brænde el. for lidt luft= dårlig forbrændning).

Soden kan være fra sidste vinter (hvis ikke skorsten har været renset ordentligt), og så er der en gnist som har sneget sig op i skorstenen og har antændt soden.

Men du skal såmænd ikke være ked af skorstensbranden, da den faktisk har renset din skorsten temmelig effektivt. Ofte når brandvæsnet bliver kaldt ud til skorstensbrand, så lader de den bare brænde ud under opsyn.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 22:05

Tije har helt ret. Du skal tænde op med fuld knald på begge spjæld og når der så er rigtig god ild skrue du ned for det nederste.
Du kan se sådan her på det: Det øverste spjæld sørger for at forbrændingen får nok luft til at brænde rent og det nederste spjæld er din "gaspedal". Ved at åbne og lukke det nederste styre du varmen.

Det øverste skal altid være åbent og lukkes kun når du vil slukke ovnen helt eller der ikke er ild i den.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

okay....
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 22:10

det må jeg jo se om jeg kan få mande ntil at forstå så Det hjælper jo ik hvis han ik vil følge det kan man sige- el jo lidt hjælper da... Men altså...

Jeg synes godt nok osse det stadig brænder meget mere træ så- men det er der jo ik noget at gøre ved. Han har det dog nok ik fra fremmede, for tror som end han har lært det sådan hjemme fra...

Jeg savner og elsker jer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider