Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Handelsundersøgelse eller ej?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 08:24

Hej

Jeg er ved at købe en shetlandspony til min datter, det er den hun ridder på på rideskolen, ejeren har nu købt en større pony, og vi sagde til dem fra starten af, at ville de sælge, så var vi interesseret. De har så gået og tænkt lidt over det, og har nu besluttet sig til at sælge.

Så langt så godt.

Men så sidder jeg nu og kigger kontrakter her på hestenettet, for vil jo gerne at alting går rigtigt til - og jeg kommer så til afsnittet om handelsundersøgelse.

Jeg kender ejer, ponyen bruges i undervisningen på rideskolen, den er passet med alt, derunder også årlige dyrlægetjek, og det er en dyrlæge der står for de heste der bruges i rideundervisningen.

Jeg havde egentlig tænkt at det ikke er nødvendigt at ofre penge på en handelsundersøgelse at en pony til 5000 kr. (incl en masse udstyr), men er det dumt t tænke såden?

Hvad vil I gøre?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 09:01

min mening er at det er tåbeligt at koste en handelsundersøgelse på en hest til 5000. Du kommer hurtigt op i pris for den undersøgelse, og så kan man spørge sig selv om hesten er det værd.

Jeg ville nok bare springe ud i det skulle hesten så ske at krepere om et par år, ja så har den jo ikke været dyrer end man kan købe en ny

0
0
Svar på denne tråd

Bom bom
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 09:15

Når man kender hesten og dens helbred gennem en lang periode, så kan det vel godt forsvares, at undlade handelsundersøgelsen.

og så den lave pris på ponyen.

selvfølgelig får man som køber og sælger ikke garanti for at ponyen er uden fejl. Dvs kommer der tvist om at ponyen var syg eller skadet på købstidspuktet, så er det svært at bevise, hvem der har ret.

men mon man vil gøre en sag ud af en pony til 5000? ;-D

held og lykke med købet

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 09:35

Jeg ville aldrig undlade en handelsundersøgelse - også selvom ponyen ikke koster mere.

Min egen nuværende hest kostede mig heller ikke meget mere end det og jeg fik lavet en alm. handelsundersøgelse som han gik igennem.

Det er min mening at med rideheste - bør man altid have en undersøgelse - også selvom den har været rideskolehest og den måske baaare har været billig. Det er da stadig synd for din datter hvis dyret ikke holder pga en skjult fejl.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tjatjomjo
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 09:39

Personligt vælger jeg handelsundersøgelse af følgende grunde:

jeg skal låne penge i banken til købet, og derfor skal hesten forsikres.

jeg satser på at kunne finde noget ved handelsundersøgelsen som gør, at prisen på hesten kan presse ned.

hesten har tidligere haft en skade/har stået stille pga bla bla, og så vil jeg tjekke at den er blevet i orden.

Jeg skal ride en unghest op til højt niveau.

jeg køber hesten for at skulle vidresælger og tjene på det.

resultatet er, at jeg har fået handelsundersøgt 2 ud af de 6 heste jeg har ejet/ejer. Og de to rideheste jeg har nu er købt uden handelsundersøgelse.

så en sød shetter I kender, og som I har redet det sidste lange stykke tid, til en billig penge - den ville jeg bare købe. Det er nemlig svært at finde god søde børnevenlige shettere.

at jeg så ikke ville turde sælge en hest, uden at den var undersøgt i h&r - det er så en helt anden snak.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 09:55

Jeg ville ikke gøre det, medmindre den skulle sygeforsikres.

Det ville jeg så måske overveje, når det er en pony til et barn, som jeg ikke ville have lyst til at skulle aflive pga. en dyr skade, for barnets skyld. Men har man en økonomi, hvor pengene kan "hives op af hatten" uden forsikringens hjælp, hvis noget sådant skulle ske, så nej til det hele, både forsikring og handelsundersøgelse.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 10:52

Nu ved jeg ikke lige hvor gammelt barnet, der skal ha pony er. Men en shetter er jo en meget lille pony. Har i overvejet, hvor længe i skal beholde den pågældne pony overhovedet, inden rytteren bliver for stor til den.

Kan dette få betydning i forhold til dine overvejelser?

Ponyens alder kan den få betydning?

Handelsundersøgelsen kan den få betydning senere?

Bliver der lavet kontrakt, kan den få betydning senere?

Osv. osv.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for indput
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 12:57

I kommer lige præsic med de tanker jeg selv har for ikke at gøre det.

Min datter er 5 år, så vi regner med at hun kan bruge hende 2-3 år måske mere, alt efter hvor langbenet hun bliver. Derudover har vi lillebror på nu 2 år, og måske han vil ride lidt når søsters ben evt. bliver for lange.

Ponyen er 8 år, så hun skulle også kunne sælges igen, når vores børn er for store til hende.

I har overbevist mig om at min ide om at købe uden handelsundersøgelse ikke er helt hen i vejret, så medmindre det er noget sælger ønsker, så tror jeg vi "tager chancen."

Kom gerne med flere indput :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 13:46

Når det er en pony i kender, og ved den ikke døjer med f.eks vejrtrækning, allergi, ben problemer, tand problemer osv osv, så ville jeg undlade undersøgelsen i dette tilfælde :)

*Sød vallak og føl tilbydes plads i løsdrift i 8740, send pb for info*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

med eller uden den blå attest..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 16:29

I sommers købte jeg en pony, som vi kiggede på torsdag og hentede den fredag. Vi skrev hverken kontrakt eller fik den undersøgt. Vi byttede bare pengene over med ponyen og papirerne.

Når jeg køber hest eller pony på den måde, har jeg indstillet mig på at "miste" pengene og have udgifter på dyret, hvis den fejler noget..

I sådan en handel, ville jeg aldrig, forsøge at sende hesten tilbage, da jeg "forsømmer" min undersøgelsespligt på det groveste.

Så gør det kun ved beløb jeg tør "satse" og mavefornemmelsen er god

Men der er jo meget forskel på folks økonomi, så kan kun sige hvordan jeg selv gør, hvis det er uden den blå attest

-------

Helt udenfor emne, så klippede jeg lige denne sætning ud, som jeg kom til at smile lidt af;

"Min datter er 5 år, så vi regner med at hun kan bruge hende 2-3 år måske mere, alt efter hvor langbenet hun bliver."

Når sætningen bliver trukket ud af kontekst og man ikke ved at der bliver snakket om en pony, så er den lidt sjov hi hi

(håber ikke jeg støder nogen, men synes sætningen var lidt sjov )

Held og lykke med ponyen...

Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 16:37

...jeg ejer 3 heste - heraf er den billigste ikke handelsundersøgt og har heller ikke været forsikret (handelsundersøgelsen kan bruges i den sammenhæng).

Det har uden sammenligning været den dyreste hest af dem alle. Jeg fravalgte undersøgelsen, fordi hesten kostede et helt symbolsk beløb - og sygesikringen var der jo ingen grund til at bruge penge på, når hesten var købt med en kendt fejl, som forsikringen ville have forbehold på.

Økonomisk blev det rigtigt, rigtigt dyrt - for den fejl, hesten blev købt med, gav aldrig senere problemer. Til gengæld blev jeg lidt klogere. ;)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 16:42

En handelsundersøgelse er en rimelig procentdel af ponyens pris, så det "gad" jeg ikke ofre penge på i det tilfælde.

Sommetider er livet et sats

Maria, som lige nu overvejer købet af en 16 årig hest med velbeskrevne "syge forben" til en pris af 15.000, og som jeg nok heller ikke laver handelsundersøgelse på

Hvis din hest er død,- så stå af!

0
0
Svar på denne tråd

Nej herfra
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 19:41

Lige i dette tilfælde ville jeg spare handelstjek væk - ellers ikke. Det er både i sælgers og købers interesse

Lille velbeliggende hesteejendom sælges på Vestsjælland til kun 1.595.000:
Se mere her:
www.danbolig.dk/Privat/KoebBolig/ Soeg-Bolig/VisBolig/ ?propertyid=009SR00018...okerid=009

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 20:36

Jeg synes, det ville være at skyde gråspurve med kanoner at lave handelsundersøgelse på sådan en lille, billig pony, I ovenikøbet kender.

sagde Charlotte

med Malú og Musse

en oldenborg og en pippipony

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  07-10-2012 20:54

Man kan sagtens argumentere for at når ponyen er så billig, så er de 1500-2000 til en handelsundersøgelse en stor bid af kagen...

Men du skal også tænke på at når først du har købt lille Musse, så har du også giftet dig med den og hvis der bliver noget, der kræver dyrlæge så løber det hurtigt op...

Så med det i mente, så kan pengene til en dyrlægeundersøgelse hurtigt blive de billigste Kr. du har hevet op af tegnebogen til en hest.

Held og lykke med dyret :-D

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 07:58

Åhhh, Shetlændere er bare SÅ kære. .

Jeg har så et motto der siger, at 'er man i tvivl, så lad være!'

I denne sammenhæng så lad være med, at undlade handelsundersøgelsen, hvis i er den mindste smule i tvivl.

Der handles altså rigtig mange både ponyer og heste til 5000.- eller mindre. Jeg har sågar hørt en sag som blev startet på en hest, som var gratis... .

Vores søn havde en hest som vi senere fandt ud af fejlede en bunke forskellige ting (der blev lavet handelsundersøgelse på den, omend den var ubeskrivelig mangelfuld, bl.a. var hesten ikke 12 år men 25 mindst, den havde været forfangen, oma....) men den var sin vægt værd i GULD, MINDST!!

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Lækker Dartmoor hoppe og stor Welsh Cob, sælges

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd

Trovshoejgaard
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 14:41

Hejsa

jeg havde heller ikke valgt handelsundersøgelsen. Der er rigtig rigtig mange ting man ikke opdager ved en handelsundersøgelse, hvor det er røntgen og scanning. Og ikke engang her er man dækket ind.

så medmindre det er fordi man vil forsikre den, havde jeg ikke gjordt det.

vores ene hest fik vi undersøgt og gik lige igennem. Aldrig har jeg haft så mange problemer som med hende, pga en rygskade, der først viste sig da hun blev redet til. Eneste chance for at opdage det inden køb var scanning.

held og lykke med jeres nye pony

Line

Nu med Hyggebo´s Contini

og Yosin vest lyshøj

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn.

8-5-10 - 9-5-10

R.I.P Bamse 5.6.89 - 3.10.12

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 15:07

Jeg har ejet 14 heste i mit voksen liv. 2 af dem har jeg selv avlet, 12 af dem har jeg købt i prisklassen 6500 kr - 25000 kr. Kun en af dem fik jeg handelsundersøgt da jeg købte den ( det var den 2. dyreste hest)

En af disse heste har problemer med ryggen som af dyrlægerne mistænkes for at være medfødt, men dette kan ikke bevises.

Og gæt hvilken hest det var ???????? Den som gik glat gennem handelsundersøgelsen.

De andre heste har ikke umiddelbart fejlet noget.

Min søster har kun haft en hest. Den blev handelsundersøgt uden anmærkninger og aflivet 1 år efter, pga medfødt forbenet dragtbrusk.

Så jeg ville IKKE bruge pengene på en handelsundersøgelse af så billig en pony.

Jeg ville kun handelsundersøge en hest, hvis den kostede rigtig mange penge, ellers bruger jeg min sunde fornuft og forstand. Det har 7-9-13 fungeret meget godt for mig. En handelsundersøgelse er ikke en garanti.

Man skal ikke gå hele livet igennem med livrem og seler.

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 16:07

Jeg ville umiddelbart ikke købe en hest uden handelsundersøgelse, da man aldrig kan vide om der skulle være noget. Har du handelsundersøgelse kan du forsikre ponyen, men som jeg læser det, har du ikke planer om at forsikre ponyen. Har du gjort op med dig selv om hvor mange penge du vil give i tilfælde af at den bliver syg? For det kan blive rigtig dyrt.

På den anden side, så kender du ponyen, og nogle gange må man bare tage chancen og se hvordan det går.

0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 20:36

Tja af de tre heste jeg har købt i min tid, så har jeg fået undersøgt...... 0 ;-)

En købte jeg som føl og fik forsikret ved et lille lokalt selskab der selv sendte en mand ud og besigtige følle, han kaldte den fin og så var den i vinkel :-D.

Nr. to havde jeg kendt og redet et års tid og den havde intet fejlet i den tid.

Nr. tre fik jeg smidt i nakken som 2 års, havde kendt den fra den var i sin mors mave :-D.

Jeg kalkulerer med hvad jeg kan/vil miste på en hest og også på hvornår jeg siger stop for dyrlægeregningerne i forhold til hvad kræet fejler hvis det bliver sygt.

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider