Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Omsorgssvigt af børn
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 08:57

Er det bare mig, eller kommer der bare flere og flere sager om børn, der bliver udsat for omsorgssvigt? Jeg synes, at der dukker nye sager op hele tiden, og jeg får inderligt ondt i maven, når jeg ser det.

Hvad er det lige, der sker? Hvorfor reagerer kommunerne ikke hurtigt nok og får fjernet børnene? Og hvis kommunen alligevel er sikker på, at børnene aldrig skal tilbage til forældrene, hvorfor bliver de så ikke bortadopteret til en ordentlig familie?

Det er jo enormt dyrt for kommunekassen af fjerne et barn, og når der så er mange...? Der er en lov omkring tvangsbortadoption, hvorfor er denne aldrig brugt? I hvert fald i de allerværste tilfælde?

Min holdning er, måske meget forstokket, at mishandler man et barn eller omsorgssvigtes det, så skal man miste forældreretten og muligheden for at få flere børn. For kun sådan kan der sorteres ud i de mennesker, som ødelægger børn og samfund....

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

mik27 ☻Mieke☻
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 09:42

Problemet er ikke at kommunen ikke reagerer hurtigt nok, men at de ikke fokuserer på de rigtige steder.

I dag må du anmelde mulig omsogssvige uden at opgive navn, dette kan bruges til at flytte fokus fra sig selv til en anden person.

Jeg er bekendt med et sted, på anden hånd viden, men jeg har fået at vide at jeg skal holde min kæft og nu er de vist flyttet ud af kommunen.

Mvh Viben

0
0
Svar på denne tråd

omsorgssvigt
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 09:50

jeg tror ikke der er flere, jeg tror bare vi hører om det mere.

og ja det er frygteligt at høre om, mine svigerforældre har været plejefamilie i mange år, og selv om at de børn de har fået måske har været omsorgssvigtet, så har de stadig kontakt til deres forældre. og Mange af dem har ikke magtet de her børn, og nogle af dem har så heldigvis selv spurgt om hjælp, men det er en enorm svær ting at gøre for mange. Ikke jeg siger det undskylder noget, men der er så mange menneskelige faktorer i det. Derfor synes jeg at tage forældre retten er barsk. og ikke det rigtigt i alle tilfælder, men hvor differencere man henne ?

Det er trist og nogle af de sager der har været fremme har jo også været stor slemme, virkelig ... :'(

Kold Mosen´s Victor 1. April 1992 - 10. Juli 2012

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 10:10

ja det er frustrerende at der ikke sker noget når man indberetter, men desværre har vi en lovgivning som gør at vi må indberette flere gange når der er mistanke om svigt.

kommunerne undersøger sagen, men desværre skal der en del til for at man kan fjerne børn, vi skal ud i hvor der virkelig er store problemer og hvor der er tale om vanrøgt.

kender desværre flere sager hvor der ikke sker noget fordi kommunen er magteløs og det er en lang kamp som kan tage flere år.

Problemet er også at hvis der er tale om svigt så kan vedkommende nå at flytte 2-3 gange fra kommune til kommune inden man finder dem igen eller de går under jorden.

De familier der er tale om kender systemet bedre end vi andre og finder altid opbakning ved andre familie medlemmer eller venner så når kommunen kommer er alting lyserødt, så kommunerne har kun de private og inst/skole indberetninger at gå efter og så skal der større undersøgelser til.

Har arbejdet i systemet i 20 år og er ikke bleg for at indberette

Anette

0
0
Svar på denne tråd

Om der er flere sager?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 10:21

Næppe, men det har jo mediernes overvågning når der sker fejl :)

Der sker jo rigtig meget på børneområdet for tiden, der arbejdes på nye reformer og der kommer nye paragraffer og love på området og så er der iøvrigt sat rigtig mange penge af til lige præcis børne-ungdomsområdet.

Hvis du gerne vil vide mere om hvad der sker på området, kan du bestille "håndbog om barnets reform" hos socialstyrelsen.

Her: www.servicestyrelsen.dk/born-og- unge/aktuelt/fa-gratis-handbog-om- barnets-reform

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Annette.....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 10:49

Du er ikke bleg for at underrette ;)

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Annette
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 11:01

Som

Golda Showers

Men hvorfor har du så ikke underrettet myndighederne om en fælles bekendt her fra HN, er det fordi du har fokuseret det forkerte sted ? eller troet at hun beskrev en anden ?

Mvh Viben.

Hold op med at slå.

www.voldsramtekvinder.dk/

Sponsor for Børnsvilkår børnetelefon 2007-2008-2009.

www.bornsvilkar.dk

0
0
Svar på denne tråd

indberetning
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 11:19

Jeg har gennem mit arbejde foretaget flere indberetninger om omsorgssvigt. Der er aldrig sket noget med børnene efterfølgende. Familien er blot flyttet.

Nu mener jeg heller ikke, at man bare skal fjerne børn og adoptere dem til højre og venstre. Men jeg mener helt ærligt, at det danske samfund er vattet, når det kommer til børn. Det er som om, at børn er en genstand, der er ejet af forældrene.

Jeg er helt med på, at man i de fleste tilfælde skal hjælpe familierne til selv at tage vare på deres børn. Men der er altså bare tilfælde, hvor forældrene er retarderede i en sådan grad, at de umuligt nogensinde vil kunne opfostre et barn.

Nu, hvor der er den sag om "garagebarnet", jamen her tænker jeg da, at barnet burde bortadopteret, og skulle familien få flere, så skulle de alle bortadopteres ved fødslen.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Iøvrigt...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 11:20

Kan du altid gå ind på din kommunes hjemmeside og se hvilken politik din kommune har på børneområdet.

Her kan du se en liste over landets kommuner med links til deres børnepolitik:

www.boernekultur.dk/stat-kommune/ kommunale-tiltag/boerne-og- ungepolitikker/

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Golda Showers
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 11:38

Et er politiken omkring børn, men noget andet er virkeligheden.

Da der var flest sager, gik jeg ind og kikkede på hvad for et parti som sad på toppen i kommunen og sjov nok, så i de kommuner var der flest socialdemokrater og SFér.

Mvh Viben

0
0
Svar på denne tråd

til hvertilfæld
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 12:16

ja det er de rødes skyld ...

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Børnesager
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 12:33

Som socialrådgiverstuderende kunne jeg skrive side op og side ned om netop dette emne. Men det har jeg ikke tid til ;-)

Jeg vil blot lige indskyde, at jeg synes det ville være enormt problematisk at tvangsadoptere børn samt fratage dem muligheden for flere børn. Hvem skal bestemme dette? Jeg skulle nødig nyde noget da.

Man skal huske på, at der er mennesker bag de forældre, selvom det er grusomme ting der foregår. Som oftest er de forældre selv svigtede børn, som systemet heller ikke hjalp, der simpelthen bare ikke ved, hvordan man gør det anderledes eller på nogen måde magter det.

Og jeg føler med de børn, virkelig, men også med deres forældre. Jeg kan godt blive vred, fx over en sag som ham den lille dreng, men inderst inde ved jeg jo godt, at der ikke er nogen der får børn for at gøre dem ondt.

(Og nej, børn er ikke noget forældrene "ejer" - børn har rettigheder i dag).

- Malle :)

0
0
Svar på denne tråd

Rettigheder
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 12:42

Jeg er godt klar over, at børn har rettigheder i følge lovgivningen. Men én ting er lovgivning, noget andet er virkeligheden. Hvis lovgivningen ikke praktiseres, ja så hjælper den jo intet.

Der er mange sager, hvor forældre er vurderet uegnede, inden barnet blev født, og hvor alt talte for en tvangsfjernelse ved fødslen. Alligevel fik disse forældre lov til at lege mor, far og barn, for de skulle jo have chancen. Og resultatet? Et hjerneskadet barn pga. manglende omsorg og stimuli. Hvor er barnets rettigheder i sådan et tilfælde.

Alt i dag går op i lovgivning for formsager, og det er mennesket, som drukner i mængden af papirer....

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

rød blå gul grøn
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 12:44

når jeg skriver børnepolitik, har det ikke noget med politik (på christiansborg) at gøre ;)

En virksomhed kan godt have en politik eller nogle retningslinjer eller en tilgang til et emne der er forskellig fra en anden virksomhed.

Kommunen er jo at betragte som en virksomhed (google evt BUM modellen) og har derfor forskellige overvejelser og politikker de fører - med hjemmel i lovgivningen forståes :)

Jeg ville gerne skrive mere, men mit HN hakker og er underligt idag.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Mediebilleder...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 13:21

Jeg er godt klar over, at børn har rettigheder i følge lovgivningen. Men én ting er lovgivning, noget andet er virkeligheden. Hvis lovgivningen ikke praktiseres, ja så hjælper den jo intet.

Jeg tror du skal passe rigtig meget på med at se mediedækningen som parameter for arbejdet med børn i mistrivsel. De grimme sager burde ikke have været der, sandt, men de er trods alt et meget lille del af det arbejde der udføres på området.

Udover det har jeg på fornemmelsen at mange tror at tvangsfjernelser er den største del af det der sker, men når et barn blivr fjernet fra hjemmet er det oftest frivillige anbringelser, altså en samarbejde mellem myndighed og parterne.

Man gør meget for at sikre et godt samarbejde og arbejder fortsat på at forny og gøre samarbejdet bedre så barnet og barnets forældre får den bedst mulige oplevelse.

Angående underretninger er loven blevet lavet om (eller er ved at blive lavet om) sådan at underretteren, hvis underretteren ikke er anonym, får besked om at underretningen er modtaget og vil blive behandlet indenfor 24 timer.

Hvis en sag er så alvorlig at man igangsætter en § 50 undersøgelse kan underretteren godt blive inddraget i efterfølgende netværksmøde - det er nok især hvis det er en institution der underretter.

Nogle ef de nyere lovforslag der er trådt i kraft/træder i kraft, er § 49a, hvor der må indkaldes til møde udenom forældre, forældrene skal altså ikke give samtykke til et tværfagligt møde. Dette er kun 1 møde, man må altså ikke "gå bag om ryggen" på familien et ukendt antal gange - nogle mener så at det er en juridisk fejltagelse.

En anden ting der er kommet på programmet, er at myndigheden må "tvinge" sig adgang til et hjem uden en dommerkendelse, man kan altså ikke længere lade være med at åbne døren.

Og så er det ikke længere de enkelte kommuner der står med regningen når et barn skal omplaceres sådan af de "fattige" kommuner simpelthen lader stå til og håber familien flytter, det er nu en regional sag.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Golda Showers
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 13:36

Byrådet er valgt via kommunevalget,det har intet med christiansborg at gøre, i byrådet sidder også folk som har til opgave at sikre børn og unge i kommunen.

I de fleste at de kommuner hvor der har været rigtig mange grimme sager sidder der S og SF´er.

mik27 ?Mieke?

Jeg har i dag vist omsorgnssvigt over for min søn, han er anbragt og jeg gider ikke at besøge ham, fordi pædagogerne ikke kan hånterer ham på centret og jeg gider ikke at skal svare ham på hvornår ham kan komme hjem, for så er jeg lorten som skal fortælle ham at det kommer han aldrig.

Jeg gider ikke at skal være fredsmægler når de kommer op og skændes om hvem der skal tørre støv af og hvem der skal støvsuge, det er vel for f***** voksne mennesker som passer mit barn.

Så næste gang jeg har kontakt med kommunen, så agter jeg at spørge dem, hvad f***** har min søn gjort dem, siden han skal mishandles på den måde gang på gang.

Mvh Viben

0
0
Svar på denne tråd

Viben....
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 13:40

det er hverken noget jeg har eller vil konspirere om ;)

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Viben...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 14:07

Er det ikke børn og ungdomsudvalget du taler om, det er jo dem der tager beslutninger og består ef en dommer, 2 børnesagkyndige og 2 komunalpolitikere?

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 15:44

Hold da op.

Denne tråd bæger præg af at "den almindelige dansker" får sin viden fra hvad journalister skriver i sensationspressen.

Der er næsten ikke et eneste validt udsagn i denne tråd.

Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 15:52

Der er mange sager, hvor forældre er vurderet uegnede, inden barnet blev født, og hvor alt talte for en tvangsfjernelse ved fødslen. Alligevel fik disse forældre lov til at lege mor, far og barn, for de skulle jo have chancen. Og resultatet? Et hjerneskadet barn pga. manglende omsorg og stimuli. Hvor er barnets rettigheder i sådan et tilfælde.

Hvor har du dog fra at der er mange sager?

I din tekst ser det ud til at du baserer din mening på et tilfælde???

Jeg siger ikke at der ikke begåes fejl, men det er altså ikke sådan at langt de fleste tilfælde ender forfærdeligt.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

golda showers
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 16:00

Nej børn og ungeudvalget kommer jo først ind i billedet når de har en sag, ikke før.

Nej det sidder et byråd og bestemmer om der er råd til at bruge penge til at være mere aktive med hensyn til tilsyn af børnefamilier. Det er der det svigter i de kommuner hvor en større indsats kunne have hjulpet sådan børn som i Brønderslev sagen samt Rebil og Tønder og Mo og og og og og nu Helsingør. Du har det også omkring rengøring hos ældre, det er også byrådet som bestemmer om de skal have gjort rent 1 gang om ugen er 5 gange om ugen.

Jeg kan stadig huske da de stod på min gårdsplads og jeg smukt sagde til dem om de ikke skulle bruge pengene et andet sted, jeg skulle have besøg af 3 forebyggelse konsulenter som skulle lære mig at spare penge og gøre rent og handle ind, vaske tøj m.m. hvor til jeg sagde at de måtte være havnet det forkerte sted, om der ellers var noget de kunne lære mig, hvis ikke, så kunne jeg lære dem hvordan man handler aktier og hvornår man bedst lægger boliglån om.

Jeg har været igennem en §50 undersøgelse uden anmærkninger. Med det hjælper ingen i sidste ende :)

Mvh Viben

0
0
Svar på denne tråd

Hvor har jeg det fra
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 16:19

Tjaa.. hvis jeg via mine beskedne bekendtskaber har kendskab til flere tilfælde, hvor mange mon der så ikke er uden om??

Og hvis jeg skal nævne eksempler, så gør jeg det gerne.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Nej tak
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 16:54

det synes jeg ville være uansvarligt overfor dine bekendte...

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

jeg har oplevet det på tæt hånd
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 17:45

ja, jeg har oplevet det på tæt hånd, jeg er selv blevet udsat for det.. jeg har stadig nogle men efter det.. jeg blev fjernet da jeg var 10 mdr. kummunen var også meget langsom til at rykke ud.

0
0
Svar på denne tråd

1111111111111111111111
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 19:13

viben schliemann

jeg tror ikke vi har nogle bekendte her på hn jeg kender ingen på hn så jeg ved ikke hvad du hentyder til og golden showers ja jeg indberetter hvis der er inhold i sagen og ikke rygter

Anette

0
0
Svar på denne tråd

Store sager...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 20:48

Jeg har flere gange undret mig over, at for at en sag skal blive hængende i den offentlige bevidsthed, så skal der gerne være noget 6 misbrug inde over. Tobias fra Kolding døde pga. vold, men jeg synes ikke, at der er noget, der lægger an til, at han vil blive en af de sager, man husker - jf. for eksempel opremsning længere oppe.

Mit bud er desværre, at sagsbehandlerne har så travlt med at rende efter de små sager, at de ikke lige når at gøre noget ved de store. Inden de når til de store sager, er familierne flyttet, hvorefter det samme gentager sig i næste kommune.

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror du har ret Tina
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 21:29

Jeg blev meldt forrige år for omsorgssvigt af mine unger, af min eks, ved ikke om det var et forsøg på at stille mig ringere i en kommende retsag vi skulle i.

Men der blev da brugt ressourcer på at undersøge mig, vi var til samtale på kommunen, plus de havde indhentet oplysninger ved mine pasningsintitutioner omkring trivlsens af mine børn.

Men hvad min eks så ikke tænkte over er at jeg har et hjerneskadet barn, jeg var/er allerede meget i kontakt med kommunens de kender alt til mig, og mine børn, for at vi kunne få den bedst mulige hjælp til mit store barn. S å der lå op til flere §50 undersøgelser på mig, på baggrund af den hjælp vi havde søgt. Men hun fortalte mig så at de var nødt til at tage alle henvendelser seriøst, især nu ( lige efter brønderslev sagen eksploderede i medierne) og jeg kunne da godt forstå dem, selv om man føler det er lidt spild, men hvordan kan de vide at det er spild før det er undresøgt ?

Men jeg tror mange af ressourcerne bliver ædt denvej også

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

i vores kommune
Forfatter: 
Dato:  30-09-2012 07:46

ved jeg fra børne unge udvalget at antallet af indberetninger er eksploderet til det dobbelte antal om året, og de skal undersøge dem alle.

Så at det blot er pressens skyld vi høre mere om svigt og misbrug passer ikke, for der er flere indberetninger, jeg tror der i mod ikke der er mere misbrug og svigt, menig mand er bare blevet bedre til og indberette og blande sig.

Der er i vores kommunalpolitik særlig fokus på normadefamilier.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

11111111111
Forfatter: 
Dato:  30-09-2012 17:00

Jeg ved også fra min kommune at når man ringer og beder om hjælp så er den langt væk. :) oftes går der måneder inden de har tid.

Mvh Viben

Mvh Viben.

Hold op med at slå.

www.voldsramtekvinder.dk/

Sponsor for Børnsvilkår børnetelefon 2007-2008-2009.

www.bornsvilkar.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider