Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Køb af ifolet hoppe -føl retur t. avler
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 00:34

Hej ænder!

Nu har jeg søgt og søgt herinde og kunne ikke finde svar, så nu prøver jeg at oprette en tråd og håber at jeg så kan få svar på mine spørgsmål.

Situationen er den at vi står og vil købe en 3-års hoppe som vi er blevet meget forelskede i, fra en avler vi besøgte i sommers. Hoppen var egentlig ikke til salg og avler har ifolet hende.

Vi har i familien drøftet emnet frem og tilbage mht hvordan vi skal håndtere dét at købe en ifolet hoppe hvor avleren vil have føllet retur ved fravænning mht. div. udgifter i forbindelse med føllet .

Jeg tegner livs-, ansvars- og dyrlægeforsikring på hoppen og avler har sagt at de selvfølgelig henter følle når den er klar til fravænning når den er 6 mdr.

Men derudover er der ikke aftalt noget videre endnu. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig mht resten af udgifterne til føllet. Jeg har skrevet frem og tilbage med avler og lige nævnt i sidste mail, at vi også skal have tilføjet i kontrakten, at avler betaler evt. dyrlægeregninger hvis føllet fx skulle være så uheldig at komme til skade.

Men hvad med fx smed og evt. foder egentlig?

Dilemmaet ligger så i at min familie m.m. synes at avler skal betale for evt. smed og foder til føllet, mens den står hos min hoppe, hvorimod jeg er typen der mere "trækker på skuldrene" og ikke gør det store nummer ud af tingene.

Da jeg var oppe hos avler og se på heste, talte vi bla. om hvor frygtelige "hestegimper" kunne være og hvor irriterende eller grimt folk kan opføre sig når det drejer sig om penge og hestesalg. Dog er jeg af den holdning at hvis man "bare" får snakket tingene igennem og lavet klare aftaler, kan det jo ikke gå galt? eller?

Så problemet er så at jeg føler mig en smule presset af familien, til at få vendt "føl-økonomi" med avler, hvorimod jeg egentlig "bare" er tilfreds med at avler skriver under på købskontrakten, at avler betaler for dyrlægeregninger hvis føllet får brug for Dr. Dyr og evt. smed.

Men hvad mener I derude? Er der egentlig kotúme eller "tommelfingerregler" i situationer som disse, hvor køber køber en ifolet hoppe og føllet skal retur til tidligere ejer?

Er der andre mulige problemstillinger i en handel som denne, som sælger og jeg bør drøfte så dette bliver en problemfri og god oplevelse for begge.

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

r6y67uio
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 00:45

selvfølig skal i have en god kontrakt på hvad der er aftalt så ingen kan komme og sige noget senere, men mht smed det er sjældent de får smed i den alder, jeg har aldrig avlet nogle føl der har haft behov for smed i så ung en alder og foder ja det er egentlig begrænset, de får men det er ikke noget der spiser en ud af huset :)

Turridning i Dollerup bakker ved Viborg, et af de smukkeste natur områder i Danmark med over 1600 ha fredet natur med skov, bakker og hede se mere for ture og priser på http://www.bombur.dk/

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 01:08

Smed er nu ikke det jeg ville forvente udgifter af til en følle på 6 mdr.. Ang. foder, er det vist meeeget begrænset hvad sådan en indtager. Men i kunne evt, sætte prisen på hoppen ned med 500,-. så er foderudgifterne vist dækket på føllebølle. Og så er i fri for at sku kigge i krybben hver gang følle tager en bid af mors mad og det skal regnes og diskuteres frem og tilbage med ejer af følle, og fri for at det skal stå i kontrakten, andet end at du står for foderudgifter, grundet nedslg af hoppens pris.

Ang. dyrlæge, ville jeg helt klart skrive i kontrakten at disse afholdes af ejer/sælger 100%.

*Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*

R.I.P Dear Tana C. <3

0
0
Svar på denne tråd

Smed til føl
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 01:48

Pas på med og påtage dig udgift til smed... Jeg har haft flere

der slet ikke havde behov for smed som føl, men ham jeg har nu

har haft kunsthorn på 3 gange (pga.det faldt af) og bliver tjekket

af smeden hver 14. dag iøjeblikket pga han står lidt for stejlt..

Held og lykke med det

Mette.

0
0
Svar på denne tråd

ret basalt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 04:26

kommer det jo an på hoppens pris, hvor ivrig du er efter netop den hoppe og om det er dv eller en shetlænder.

Jeg ville også være meget forsigtig med at binde mig til smedomkostninger, netop som nævnt hvis det er en medfødt fejlstilling som skal rettes.

Der ud over er der jo i forvejen øgede udgifter på hoppen i form af foder og føllet er en mer udgift uanset hvordan du vender og drejer det.

Der ud over er det derfor også en god ide og få vendt hvad der fodres med både under drægtighed og efter foling.

Alt moderne forskning peger på at mus kan dannes af forkert fodring, lige som mange andre skavanker, der så senere kan vise sig og afkorte livet for dyret væsenligt.

Jeg tror egentlig hvis det var mig ville jeg skrive papirerne under men vente med og hæfte for hoppen til følet er vænnet fra og så først hente hoppen der. Lige så meget fordi der kan opstå komplikationer under foling og tænk hvis du mister hoppen under foling af deres føl.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil sige..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 08:32

alt smed og dyrlæge (incl. ormekur og vac.) betales af sælger..

Foder ville jeg gerne påtage mig, den første lange tid lever føllet af mælk og smager på mors foder.. Og at jeg skulle købe en enkelt sæk følfoder senere på året, det kunne jeg godt leve med..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

dyrt..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 09:15

jeg tænker så det er en stor udgift.

en drægtig hoppe spiser i min verden MEGET mere end end ikke drægtig, så nej føllets foder koster ikke, men det gør det hoppen skal have.

den skal jo alt andet lige have en del ekstra FE for at kunne give føllet hvad den skal bruge.

hvad med evt problemer i forbindelse med foling ? fks en efterbyrd der ikke kommer ud ? det dækker din dyrlægeforsikring ikke. eller hvis den får betændelse i børen eller noget... det kan jo ske.

et føl kan godt koste i smed... hvis den fks er stejl kan man risikere at skulle have smeden ud hver 7-10 dag. eller hovbyld fks.

hvad med al den tid du betaler for hoppen men reelt ikke kan bruge den, det er jo nogle mdr før foling og efter.

jeg havde nok valgt at lave en kontrakt der gik ud på at du hentede hoppen hos sælger når føllet er fravænnet istedet for.

eller betalte sælgers omkostninger ved inseminering, så føllet er dit og sælger så evt får forkøbsret.

Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd

Hoppen spiser..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 09:18

ikke meget mere, jo nogen gør og andre kan leve af næsten det samme bare de dækkes med vitaminer..

TS vil gerne have hoppen, som jeg læser det og jeg er enig med TS i at man skal passe på at gå for meget i millimeterdemokrati..

Dyrlæge, smed og evt. dyrlæge til hoppen hvis der sker noget i forbindelse med foling, til sælger og foder til køber.. Det mener jeg er en fair løsning..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:05

Vil som flere i tråden hér også sige, at dyrlæge og smed bør stå for sælgers regning, men at foder står for købers.

Det er mhb på, at køber ved, at hoppen er drægtig og selvfølgelig skal stå for den overordnede pasning af hoppen når den kommer hjem.

Er muligt at det ikke behøver at være nødvendigt med smed, men det kan måske betale sig at vænne føllet til smed fra helt lille

Det føl min hoppe fik, for en del år siden, fik oplevelsen af en smed og det har hjulpet hende meget senere. Det var ikke nødvendigt at beskære hende, men hun erfarede at det ikke var farligt, særligt fordi moren stod ved siden af og var en god læremester.

0
0
Svar på denne tråd

følle...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:28

vi har en hoppe der ikke er vores men føllet er. vi har i vores kontrakt skrevet at vi betaler udgifterne på følle fra det er født, dvs. foder til følle, smed, ormekur, chip, dyrlæge og hvad der ellers kan være.

hvis du ikke er vand til at have føl selv så vil jeg anbefale at få dyrlægen ud og tjecke følle inden det er 1 døgn gammelt og det er måske en lørdag eller søndag, så det er dyrt. enten skal hoppen vaccineres 1 måned før føling ellers skal følle sprøjtes inden for de første 24timer.

vores føl får smed fra de er omkring 1 måned (tidligere hvis de er problem børn og står forkert) og smeden ser den hver gang han er i stalden (hver 5 uge) det er meget vigigt at hvolde godt øje med føl hove og ben, så det kan godt blive en stor udgift.

foder spiser de også en del af, selv om de går på græs, vi tager hopperne i og fodre 2 gange om dagen, da jeg ikke giver have afpillede hopper, vi rider desuden også på vores hopper fra følle er 14 dage gammel, så det kræver noget med. følle begynder som regl at spise med i sin mors krybbe når de er omkring 1 måned, nej de kan ikke bruge det til noget men de gør det aligevel. hø spiser de efter få dage. når de er omkring 2½måned plejer vi at tildele lidt foder i deres egen krybbe. så det bliver altsår til noget foder et føl føl når at spise inden det vendes fra.

ormekur skal de også ha. det koster også penge og de skal gerne ha 2-3 gange i løbet af de 6 måneder.

chip skal de også ha og det er jo også dyrlægen der skal gører det så penge op af lommen igen.

så det er mange penge det kan løbe op i for dig, så med mindre du har købt hoppen meget billigt eller det er en del af købsprisen at følles udgifter skal dækkes til det er 6 måneder så få lavet en god aftale på kontrakt.

hilsen kristina

OX Araber hingsten MB Karatt tilbyder bedækning 2012

Ledige bokse 4295 stenlille

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

svarer lige
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:42

Uha mange forskellige meninger! Ja altså mht smeden krøller jeg med det samme tæer når folk skriver at smed ikke er nødvendigt i de først 6 mdr, for min fortid som smed erfarer jeg det modsatte. Især når man har stået med utroligt skæve ben på en unghest og tænker, "argh, altså! Sku´folk ikke lige have brugt lidt flere penge på smed? -Eller brugt en smed der godt vil bukke sig ned og bruge lidt tid på de kære små .

Men eftersom jeg har en arbejdsskade, arbejder jeg ikke i erhvervet mere men ved hvad der skal gøres, hvis følle står dumt på sine fusser. Men når jeg ikke skal beholde følle selv, vil jeg måske ikke ligge på knæ med mit slidte, ømme, smertefulde kadaver og lægge kunsthorn på hver 14.dag gratis. Jeg har også et stort stykke arbejde foran mig med at rette hoppens fusser op, da racen generelt har en temmelig alternativ måde at stå på deres ben på. Ikke desto mindre må de være lavet af et materiale som kryptonit eller sådan noget, for de går ikke i stykker som fx traditionelle varmblods rideheste .

Så umiddelbart er jeg ude i at såfremt følle skal have smed, må jeg have et eller andet for det? Altså istedet for penge, tænker jeg mere i byttehandel med fx en tur op til avler og få bedækket hoppen til reduceret pris eller lign.

Racen er nemlig ret sjælden i DK og derfor vil jeg endnu mere værne om et rigtig godt forhold til avler, da jeg for det første rigtig godt kan li´hende som hestemenneske og så har hun de 2-3 af avlshingstene, så derfor ser jeg i høj grad ingen grund til at skabe noget " " over "ingenting". Vi skal jo bedre holde sammen om at promovere vores race for omverdenen (og så er det også MEGET hyggeligere end at B****E over "småting" ).

I og med at hoppen ikke er en "brun musse-DV der kan findes i de fleste stalde", er jeg derfor meget interesseret i at få min drømmehest hjem, føl eller ej! Ellers er vi ude i at skulle til en af vores nabolande og se på hest = øgede og ikke helt uvæsentlige omkostninger.

Desuden HAR jeg jo fundet min drømmemule og kan da ikke bare forelske mig "om igen"! Jeg er meget kræsen og allerede har gjort en meget stor ofring og solgt min soulmate, fordi helbredet kræver en helt anden type hest, hvis jeg skal have chance for at nyde ridningen nogle gange om ugen uden at det er det rene smertehelvede for mig.

Derfor er det heller ikke "oh skræk, oh gru" for mit vedkommende hvis min nye bedste veninde ikke er totalt fit-for-fight-ride-deruda´ fordi der er stor mave og føl, da hun bla. endnu ikke er fuldt tilredet og planen alligevel at vi vil arbejde fra jorden det næste års tid og opbygge muskler, koordination og selvfølgelig "bonde".

Jeg er jo én af de dér hellige klassisk-akademiske nørde-"ryttere" der bruger meget tid på grundlæggende jordarbejde, og i og med at min krop ikke kan holde til en time+ ridning 6x om ugen, er det faktum at hun er "ubrugelig" et stykke tid ikke noget jeg ligger søvnløs over.

Hoppen var jo ikke til salg, så jeg er egentlig bare taknemmelig over at jeg må have lov at købe hende til en pris vi lige kan overkomme når nu vi alle har "lagt os i selen".

Som andre er inde på, er jeg også af den holdning, at det ikke er helt uvæsentlige mængder foder der skal i en hoppe når hun er drægtig og derefter skal malke føllet op. Jeg har før haft købt en hoppe der var ifolet, dog uden at jeg vidste det ved købet, så jeg fik pludselig travlt med at fodre hende op, da hun var mager i forvejen. Men nu har jeg tiden til at gardere mig og bygge hende op i huld til føllet kommer, så hun ikke ligner et cykelstativ 3 måneder efter foling.

Men igen tænker jeg at hun ikke var til salg som sådan og avler havde besluttet at beholde hende og avle lidt på hende, så derfor blev jeg sådan lidt "iiih!", da min familie synes jeg skal have noget for at have deres føl "på kost" -også selvom følle egentlig ikke i sig selv vil spise mig ud af huset, men er fuldt ud bevidst om at der skal hældes nogle flere FE i hoppen.

Mht komplikationer i forbindelse med foling, så har jeg talt med forsikringsselskabet som hun lige netop er blevet forsikret i (Dansk Hesteforsikring), hvordan de forholder sig til dyrlægeregninger i forbindelse med foling og her dækker sygeforsikringen også.

Der er jo også foster/følforsikring i hendes livsforsikring som en ekstra bonus og så står der i min police, at hun er til både avl- og ridebrug. Så dén del af aspektet føler jeg mig heldigvis tryg ved .

Men det er meget interessant at læse jeres indlæg og kom meget gerne med flere, så jeg kan vende det med familien (denne nye hoppe er gået hen og blevet lidt af et familie-projekt ) og evt. vende med sælger hvis der er noget vi endnu ikke har været opmærksomme på.

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:50

jeg drejer "den" lige....

Hvorfor ikke lave en forhåndsaftale med sælger om at i køber og overtager hoppen når føllet er vænnet fra til en nærmere aftalt pris, naturligvis under forudsætning af at hoppen leveres "i samme stand" som den er nu, og så blot lægger et depositum.

Det er alligevel begrænset hvor meget i kan anvende en ifolet hoppe til, og hermed får hoppen og føllet det foder avler mener skal til.

Jeg forstår fuldt ud at være forelsket i en hest, men det kan være skrøbeligt land at kaste sig ud i - der kan opstå alverdens komplikationer undervejs i forløbet....og I kan i sidste ende risikere at stå med en uanvendelig hoppe.

For begge parter tror jeg at det er en tryggere løsning.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 11:44

Ganske kort - avler (sælger om du vil), skal afholde dels smedeomkostninger, der må forventes at føllet skal tilses af smed senest ved 6 til 8 ugers alderen og herefter igen med 6 til 8 ugers interval frem til fravænning. Det er vigtigt, at føl får smed tidligt, specielt hvis der er småting, der skal rettes op på, så er det vildt vigtigt at dette pågår inden den er 6 mdr.

Omkostninger til dyrlæge skal sælger påtage sig for føllet.

Også ville jeg, hvis jeg turde at købe sådan en hoppe med en anden mands føl i insistere på, at sælger har tegnet en føl og fosterforsikring, der skal være ikraft fra dag 1 hos hoppens nye ejer.

Vedr. foderomkostninger, der ville jeg slå mig i tøjret som sælger, alternativt ville jeg sætte prisen derefter på hoppen, fordi det kan blive en kæmpe udregning med dit, mit og vores ellers.

alternativt så find en fast pris til foderomkostninger fra hoppen står i din stald og frem til føllet er klar til at gå hjem.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 11:53

Og der mener jeg så ikke den inkluderede føl/og fosterforsikring, hoppen er omfattet af, men en udvidet ekstra føl og fosterdækning og selvfølgelig helst fra det samme selskab, som du allerede har valgt til det.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

flere "problemer"
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 12:09

Anette: Det ville nok være det fornuftigste hvis man er typen der går med livrem og seler. Heste kan jo være uheldige væsner men min erfaring er at meget afhænger af måden man har hest på . Vi har heldigvis nu mulighed for at have vores heste hjemme, hvilket leder hen på mit andet problem i dette.

Jeg har i årevis drømt om at avle Welsh Cobs og efter en hel del søgen, fået fingrene i en rigtig god hoppe og et hingsteplag af sådan en kvalitet, at en god kåring er indenfor rækkevidde.

Alt er fryd og gammen men denne arbejdsskade jeg har fået, har så vendt hele mit liv på hovedet og kan nu nærmest ingenting mere og slet ikke ride storgående heste (store rygsving).

Jeg måtte vælge mellem hende og ridning og efter næsten et års overvejen frem og tilbage, tog jeg beslutning om at finde hende et nyt hjem og så måtte vi se os om efter en hest med et kæmpestort hjerte, der kan opfylde tomrummet efter Medina og samtidig gøre ridningen så smertefri som mulig for mig.

Problemet er så at mit føromtalte hingsteplag på 2.5 år nu står alene herhjemme og planen med ham er at vi dropper drømmen om welsh cob avl, kastererer ham og bruger ham som kørehest (når han er gammel nok til tilkørsel), når nu jeg ikke kan holde ud at ride stortgående heste.

Vi er nemlig meget knyttede til vores dyr og har simpelthen ikke lyst til at sælge ham, da han har det roligste og mildeste temperament og jeg brugt rigtig meget tid på at gøre ham "tam" da han var meget lidt håndteret ved køb.

Opstaldning ude er ikke en mulighed, da jeg synes at der er alt for mange "hestemongoler" ( ) der ikke tænker sig om derude i det danske land og er så træt af at få skadet mine heste pga. andres heste der sparker, dårlige folde, dårlig strøelse, ingen hø på foldene (og andre ting opstaldningsstederne kan finde på at svigte med).

Når jeg har haft mine heste hjemme, har jeg sjældent haft dyrlæge ud over vaccination og tandrasp, så nyder virkelig at have dem "i baghaven" og nyde synet af dem på foldene og tilbyde dem præcis de forhold jeg synes er bedst. Derudover er der jo et økonomisk aspekt i det da opstaldning er en temmelig bekostelig affære, især når vi kan have dem hjemme "gratis" og vi ikke vil have ham til at "stå i et mudderhul"/forhold man må gå på kompromis med pga. prisen og så er der udgift til bensin derudover.

Vi vil ikke have opstaldet heste sådan som vores folde og stald (med kun 2 bokse) er indrettet nu (hestetøser kan jo være ehm, lidt "udfordende" at have under samme tag, hvis ikke alt i hverdagen kan gå som smurt). Alternativt kunne man købe en shetlænder til selskab indtil hoppen kan komme hjem, men vi er også imod at anskaffe dyr som vi ikke ønsker at beholde da vi somsagt knytter os meget til dem.

Det er ret hårdt for mig at have hest selvom jeg får meget hjælp fra mor og kæreste, så jeg vil helst ikke have mere end 2 heste, sådan som staldforholdene er nu.

I og med at jeg er smertepatient, så er min lunte desværre bare blevet kortere med tiden og den eneste livskvalitet jeg har, er at nyde vores (snart 2) heste herhjemme. Så derfor er jeg med tiden, desværre blevet lidt "stivnakket" ( ) mht alternativer til vores plag derhjemme, hvis vores nye hoppe først kan komme hjem når hun får fravænnet sit føl.

Så af hensyn til vores hingsteplag der har gået alene et par måneder nu, skal vi have en permanent løsning. Jeg troede jo at det var svært at sælge hest i disse krisetider , men min hoppe blev solgt indenfor 3 uger efter hun blev udbudt til salg , så det gik "desværre" lidt hurtigere end ventet.

At jeg så sidder og hopper og springer for at få hende hjem, har slet intet med det hele at gøre! Hi hi!

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er nysgerrig
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 12:14
Hvilken race er det?

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere svar
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 12:27

TinaVe: Dumt sprøgsmål ( ): Hvad betyder "slå sig i tøjret" (spørger den uvidende med hollandsk baggrund og som åbenbart endnu ikke mestrer den danske sprog til fulde, trods årevis som herboende ).

Sælger vil ikke have forsikret føllet, da hun normalt ikke gør dette (mener hun har omkring 50 føl, plage, avls- og ridedyr +- ialt, så det bliver nok bare alt for bekosteligt i det lange løb vil jeg tro).

Mht føl og smed, kan vi ikke være mere enige men den må jeg som skrevet lige tage med sælger. Jeg har jo selv kundskaberne (grundet min fortid som smed) og den ene halvdel af avlerparret er selv smed, så tror sagtens vi kan finde en løsning begge parter er trygge ved .

Dog vil jeg riiiigtig gerne have min hoppe hjem da der som skrevet, også er en god portions genopretningsarbejde mht hendes hove.

Hun har nogle balleforskydninger som hun ikke kommer af med, sålænge hun er barefodet, så planen er at vi lægger 4 ringsko på (jeg "peger" og kæresten som også har snuset til beslagsmedefaget, laver den hårde del af det ) så hendes fusser er genoprettet til når vi skal til at ride. Jeg regner med at det tager 9-12 mdr før hun er som jeg gerne vil have hende mht hovene, så det passer jo fint nok mht længden af "projekt føl".

Hvis jeg først får hende hjem om et år (når føllet er fravænnet), går der yderligere et år (mens genopretningen af hendes hove står på), før jeg synes jeg vil byde hende noget mere krævende arbejde (dvs slæbe rundt på mig i skoven og på banen 3-4x om ugen).

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

Snefnug
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 12:36

Snefnug: Det drejer sig om en Paso Peruano -"Den Store Tølter" Jeg har stiftet bekendtskab med racen (IRL) oppe på Stald Nordkap, hvilket er et helt fantastisk hyggeligt og skønt sted hvor du kan ride på islændere eller Pasoer -alt efter hvad du er til!

Naturen deroppe er vanvittig lækker, hyggelige overnatningsfaciliteter, alle dyrene er SÅ skønne og alle mennesker deroppe er supersøde og gæstfrie!

Det kan HELT sikkert anbefales at tage en uge eller blot en weekend ud af kalenderen, tage på Stald Nordkap og nyde tøltende sofaheste i fantastisk natur!

Det er totalt balsam for sjælen!

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

Smed....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 15:00

Jeg synes I skal lave en aftale omkring smed. Du ved lige så godt som Jeg, at hvis følle kommer ud og er skævbenet, så bliver det dyrt i smed. Det kan hurtigt ende med, at følle og hippe skal opstaldes hjemme ved en smed, der kan finde ud, af at rette på følben.

Foruden smeden, så skal føllet også dækkes ind med smertestillende, da det gør ondt på de små, så der er også udgifter.

Jeg er som dig, typen der trækker lidt på skuldrene, og jeg ville ikke tage penge for foder. Vi gør alle hinanden små tjenester, og her ville jeg nok øre avler en tjeneste, men smed og et. dyrlæge, det må ejer/avler selv stå for.

Hilsen en altid smilende Nille.

Med Norikeren Bruno Diamant XVI

0
0
Svar på denne tråd

Føl fra købt hoppe
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 16:03

Jeg har en gang solgt, og én gang købt en hoppe hvor følle skulle retur til sælger. I begge tilfælde har der ikke været penge mellem køber og sælger i forbindelse med foder til føllet, eller ekstra foder til hoppen, men det var klart at uforudsete omkostninger i forbindelse med føl og foling, lå hos sælger.

Da jeg var sælger, her var tale om en shetlænder, satte jeg prisen efter at jeg skulle have føllet retur, hoppen blev altså billigere. Da jeg var køber, snød jeg nok mig selv, da prisen når jeg ser tilbage ikke var sat efter at føllet skulle retur, desuden gav det mig en masse bøvl, og jeg er ikke sikker på at jeg vil gøre det en anden gang.

Jeg vil i sådan et tilfælde forvente at ejer sørger for at der er en grime til føllet når den skal have det på, så det nødvendige håndtering kan klares, også når det måske bliver nødvendigt med en større. Jeg så ingen grime, måtte selv ligge til i starten, og det blev køber af føllet der måtte sørge for at der var en grime til den under mærkning og ved afhentning.

Det er også vigtigt at huske at aftale hvem der står for ansvaret med at få føllet mærket, jeg tilbød at gøre det ved den hoppe jeg købte, men sælger sagde at hun nok selv skulle sørge for det, indtil få dage før mærkeren kom til en plads i nærheden af mig, så forventede hun pludselig at jeg kørte afsted med dem, eller beholdt føllet til mærkeren kom ud (hvilket nogle gange kan være ret sent), hun ville ikke betale for at få dyrlægen ud.

Da jeg stod som sælger af hoppen, kunne jeg let selv sørge for mærkning, da jeg fik lov til at låne hoppen til at tage føllet med til følskue, og mærkningen foregik ved samme lejlighed.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

takker for svar
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 13:15

Det er dejligt med de svar der er givet og som jeg helt sikkert kan bruge .

Jeg vil fortælle familien den generelle holdning og så holde fast i min holdning om ikke at gå i "milimeterdemokrati" mht føllebarnet og at vi bare skriver i kontrakten, at avler afholder alle udgifter til følle, så burde der ikke være en ko på isen .

Jeg plejer at fodre med Hippolyt og det laktationsfoder de har i sortimentet, har følle også godt af at spise med i krybben. Mit sidste føl blev stor og flot og gik først over til rigtig følfoder (efter hippolyts anbefaling) i 6 mdrs alderen da hun skulle fravænnes.

Mht smed så studser kæresten og jeg lige hvis behovet er der (nu når jeg/vi har evnerne og viden til det) så følle ikke mangler noget dér.

Det er jo heller ikke noget der kræver så meget tid og kræfter somsådan, men det var mere i tilfælde af at benene "får deres eget liv" og kræver en storstilet indsats, at rette ud igen med Dr. Dyr, kunsthorn og hele baladen .

Hilsen JP

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider