Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Miniskskade
Forfatter: 
Dato:  12-09-2012 19:43

Jeg er ved at være lidt træt af en gammel minisk skade jeg har...

Jeg fik tilbage i 1998 en revne i min minisk da jeg sku stige på en hest som gik i vejret og jeg hang så fast i stigbøjlen.

Det rev godt i knæet og bagefter gjorde det mega ondt.

Efter ca 2 år fik jeg endelig en kikkert operation hvor de så kunne se at der var kommet en revne i minisken...

De fortalte mig at jeg nok skulle gennemgå endnu en operation inden jeg blev 30 år. Evt for at fjerne minisken helt...

Nu bliver jeg så snart 33 år... Og skaden har som sådan ikk voldt de store problemer... MEN indenfor det sidste år tager jeg ordene i mig igen.

Nu gør det ondt konstant... Når jeg sidder, ligger, sover og når jeg rider... Ret belastende!

Sammen med alle de andre trælse lidelser jeg døjer med syns jeg ikke det er sjovt mere!

Det jeg egentlig ville med dette indlæg er at forhøre mig om andre har prøvet sådan en minisk skade?

Hvor ondt gjorde det?

Hvad fik du gjort?

Fik du den fjernet? Hvis ja hvordan foregik det og hvor lang tid gik der bagefter inden du kunne ride igen?

Jeg ved godt at ved at fjerne den kan det hele blive værre ved at der jo så ikk er en "støddæmper" inden i knæet.

Hjælp mig...

Golden Fabia - Min stjerne

Skovlys Alanta - Min smukke

Golden Destiny 3.3.95-17.11.08 - Elsket og savnet <3

Undervisning tilbydes udfra Frederikshavn.

Evt på Sindal Rideklub. Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Meniskskade
Forfatter: 
Dato:  12-09-2012 20:21

Hej Karina,

Træls for dig, jeg forstår dig.

Jeg har selv bøvlet med meniskeskader pga. løb og har gjort mig nogle erfaringer ift. hvad der har hjulpet mig.

Dem vil jeg dele med dig her:

1. Øvelser, øvelser, øvelser. Du skal lave knæøvelser, det er super vigtgt at gøre det, hvis du ikke gør det allerede. Øvelserne bygger musklerne omkring knæet op, så du aflaster menisken.

Jeg har lavet øvelser fra:

sportnetdoc.dk/menisklasion/trin1

-Tjek med din læge hvilket trin du skal bruge ift. dit skadesniveau.

2. Gå i sko med god stødabsorbering, så du aflaster menisken.

3. Læg dig med benene op over hjertehøjde og i det hele taget sørg for at hvile dig efter behov.

4. Jeg har haft glæde af at bruge et BoT knæbind til at give varme og dermed øge blodcirkulationen i knæet og hjælpe det til at hele.

5. Når mit knæ har været hævet har en ispose indpakket i et viskestykke i 20 min. på knæet hjulpet og lindret.

5. Cykling er godt til at genoptræne knæet uden at overbelaste det.

6. Undgå vrid i knæet.

Jeg fik tilbud om operation efter scanning men takkede nej.

Menisken er vokset sammen og ok nu, men "snakker" dog ind i mellem, altså værker lidt, men det er småting.

Go' bedring til dig. :-)

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

LEV

Din tilværelse er ikke et venteværelse

0
0
Svar på denne tråd

Menisk
Forfatter: 
Dato:  12-09-2012 21:13

Hej Karina

Jeg har revnet min menisk i højre knæ og fået fjernet venstre menisk. Knæproblemerne startede i 2005, de kom ikke fra skader, men fra gigt - det tror jeg dog er underordnet.

Knæproblemer og heraf smerter er ulidelige !!! Jeg har generelt en ret høj smertegrænse (især fordi jeg i perioder har kronisk ondt i mine knæ), så når det gør ondt - så gør det f*ndeme ondt

Jeg giver Esma 100% ret - ØVELSER! Find dig en god fysioterapeut. En sportsfysioterapeut. Ikke hvem som helst - én der VED noget indgående om meniskskader. Jeg har gået hos et par forskellige, men fandt sidste år 'fyssen i mit liv'. Han har hjulpet mig længere end jeg nogensinde troede at jeg ville komme. Men jeg har også selv skulle arbejde for det - stabilitetsøvelser og styrketræning af mine ben fem gange om ugen i fitness, og helst resten af mit liv.

Har du et godt patient/behandler forhold til din læge? Det har været alfa omega for mig, at min læge har taget mig seriøst når jeg er kommet og sagt - "Den er helt gal", så har hun sendt mig videre til kirurgen som så har vurderet mine knæ. Jeg er blevet opereret hhv. 3 og 2 gange i hvert knæ, men det var nok ikke tilfældet, hvis jeg stadig havde min forrige læge, som bare udskrev gigtmedicin til mig.

Jeg går stort set kun i Nike-sko til hverdag - de virker bare for mig og mine knæ. Alle modeller! Jeg kan selvfølgelig sagtens have fine sko med hæl på, men jeg bruger ikke hæle til hverdag hver dag ;)

Når jeg af og til får ondt (gerne ved små overbelastninger), så hæver mine knæ op. Det hjælper med det gode gammeldags trick - is det ned med en pose ærter. Tyve minutter af gangen flere gange dagligt.

Jeg har heldigvis et arbejde hvor jeg selv bestemmer om jeg vil stå, gå eller sidde ned - det har vist sig at være guld værd. For som du selv skriver - så kan det gøre ondt i alle slags situationer.

Den -forhåbentlig- sidste operation blev foretaget i højre i starten af august i år og jeg red let igen, så snart stingene var blevet fjernet, 14 dage efter. Da menisken blev helt fjernet i venstre sidste år gik der dog noget længere tid...!

Hvor ondt gjorde det? Jeg synes det bliver lettere og lettere for hver operation. Den første står for mig som den værste, den sidste var 'vand'.

Jeg har aldrig haft de store knæproblemer, som følge af meniskskade/gigt i dressurridningen - derimod har springningen været besværet når hesten satte af (og jeg derfor rejste mig i sadlen) og når hesten landene (og jeg fik 'stød' op i gennem benene). Faktisk har jeg et par gange kun kunne mærke at den var gal med menisken, når jeg sprang - ellers intet. Det har på sin vis været rigtig smart.

Rigtig god bedring til dig! Du kan sagtens leve med fjollede og dumme menisker, men det kræver en indsats fra dig selv - den er jeg dog nu sikker på at du nok skal overkomme. Skriv endelig hvis mine besvarelse har givet anledning til flere spørgsmål.

God aften!

De venligste hilsner, Tina
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 08:15

Min far har fået fjernet minisken. Han har INGEN smerter eller problemer med knæet idag

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 18:18

Mange tak for svar!

Jeg vil pröve nogle af övelserne.

Det er godt nok meget smertefuldt lige pt!

Igår ku jeg næsten ikk ride da det låste konstant i letridning men da jeg så satte mig ned til nedsidning blev det bedre.

Igen tak for svar.

Min læge er desværre ikke så meget med i det da han bare afviste mig mere eller mindre...

Jeg har andre fysiske problemer og det her tilföjede han bare som en ligegyldighed...

Men nej!!

Jeg går i sikkerhedssko. Nok ikk det bedste til minisken... Men bliver nödt til det pga sikkerheden...

Ellers så snart jeg ikke er på arbejde går jeg helst i bare tæer

Ja det med vrid kan jeg tydeligt mærke! Så er det lige för jeg skriger!!

Tak for svar igen igen

Golden Fabia - Min stjerne

Skovlys Alanta - Min smukke

Golden Destiny 3.3.95-17.11.08 - Elsket og savnet <3

Undervisning tilbydes udfra Frederikshavn.

Evt på Sindal Rideklub. Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider