|
|
| Gør Danmark dansk, nogen der så? |
|
|
Jeg tror, at det hed sådan. Det var ret interessant, synes jeg. Specielt diskussionen omkring at skåle og vise venlighed og respekt. Jeg kunne rigtig godt lide ham den lidt ældre mand med anden etnisk baggrund. Han var hyggelig og fornuftig at høre på. Hende den unge med tørklædet, synes jeg, var meget stiv i sine holdninger, hvilket jo egentlig er ok, men som ham den unge med dansk baggrund sagde, så måtte man jo mødes på midten med gensidig forståelse og respekt. Jeg glæder mig til at se det næste afsnit. Og spørgsmålet er jo interessant. Hvornår er man rigtig dansk?. Hvad mener I?
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener ikke |
|
|
tørklædepigen er dansk, og hun bliver det heller aldrig - selv om hun mener hun er dansk. Meget stive holdninger - og MEGET uhøflig optræden - især da de to andre mænd GODT kunne løfte glasset og nikke. At hun også med det samme ville have eneværelse - hold da op. Helt enig med de danske piger i, at den unges piges hår-fiksion er afsporet. Synes også den ældre herre var HELT ok. Må give de 3 danskere ret i, at det er DEM der giver køb på visse ting - men at det ikke virker den anden vej. Personligt havde jeg ALDRIG spist halla-kød for at vise min velvilje. Om jeg skal se det næste afsnit? Tror det ikke - kunne allerede i går mærke vreden mod den unge tørklæde-pige - hun bringer simpelthen det værste frem i mig. Skal vi tale om racisme her, synes jeg den blev vist udpræget af hende. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pinligt |
| Forfatter:  |
Kira ♥Champagne♥ |
| Dato:  |
04-09-2012 13:13 |
|
Jeg synes det var seriøst pinligt at høre hvordan fordommene kom frem.......danskhed er fodbold og øl - magen til vrøvlhar jeg da ikke hørt i årevis - når vi åbenbart ikke selv ved, hvad danskhed er, hvordan kan vi så forvente at andre skal kunne forstå det.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| What!!!! |
|
|
Er danskhed fodbold og øl? No wonder jeg aldrig rigtig har følt mig accepteret i det danske samfund  Jeg har ikke set udsendelsen, gider heller ikke rigtigt, formoder det er ensporet, dømmende og kunstigt opsat.
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølglig ikke |
|
|
Selvfølglig er danskhed ikke fodbold og øl. For så bliver je aldrig dansk. Jeg kan ikke lide øl og ser aldrig fodbold Men hvad er danskhed så? For mig er man dansk, når man kan sproget - og det er ligemeget, om det er med udenlandsk accent. Man accepterer og respekterer den danske kultur, og at landet er bygget op omkring kristendommen med de traditioner, der følger med, men man behøver ikke selv være kristen.
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå men jeg synes |
|
|
stat og kirke bør skilles og bevæger mig langt udenom de kristendommens traditioner i det omfang jeg kan gøre det uden at såre andre. Dvs. at jeg kommer i kirken hvis det betyder noget for dem der holder ceremonien, hvis de er ligeglade deltager jeg ikke - det samme ville gælde i andre trosretninger. Du siger at man skal respektere og acceptere dansk kultur - hvad er dansk kultur, udover de kristene værdier der er så vigtige for dig? Det vigtige for mig er at vi kan acceptere hinandens forskelligheder og kan HYGGE os sammen uden at nedgøre hinandens grundværdier. At der så er en procentdel af befolkningen jeg synes er nogle idioter, gør dem ikke mindre danske, bare mindre interessante i min verden. Jeg accepterer også at nogle ser mig som idioten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Værdier |
|
|
Jeg skriver intet om kristne værdier, jeg skrev traditioner. Folkeskolen er et eksempel på, at DK er et kristent land, da der jo er juleferie, påskeferien, pinseferie osv. som en del af skolens årskalender. Det har intet at gøre med, om man er kristen eller ej, men det handler om, at det er sådan, det nu engang er, med den historie landet har. Derfor synes jeg, at det er udansk ikke at acceptere det og ville ændre det/indrette skolen efter en anden kultur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tror i virkelig de bare har fundet 3 tilfældige muslimer og 3 tilfældige danskfødte? De har da håndplukket de menesker de mener vil sige ting der kan få familien DK op af stolen. At en muslimsk pige ikke vil vise sit hår og be til sin gud, er da så meget ikke noget vi skal blande os i. Tænk hvis vi kom til en afrikansk stamme hvor kvinderne gik uden tøj på overkroppe hvor mange danske piger ville gøre det samme for at vise goodwill over for den kultur de er? Jeg ville hvertfald ikke! OG de bud der kom på hvad danskhed er? Fodbold? Hot dogs? Jamen altså...  Hader når folk siger "jeg er stolt af at være dansk" "jeg er stolt af at være tykisk" HVORFOR? Vi har jo ikke som sådan gjort noget vi skal være stole af. Vi er mennesker der født tilfældig ind i et land som gør som til borger af landet men hvorfor man skal være stolt af sin nationalitet fatter jeg ikke. Det kunne være spændende hvis de havde taget 3 muslimske højtudannede og ligeledes med modparten så kunne man måske få lidt saglig debat ind. Og de steder de besøger?? Monument for faldne soldater er det dansk? Hvorfor ikke vise noget hvor der virkelig er en social forskel - et plejehjem f.eks.
NO ONE can make you feel inferior without your consent - E.Roosevelt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kunne jo også gøre |
|
|
skolen religionsneutral  Jeg mener ikke der skal være kristendomshistorie i folkeskolen, men at der derimod skal være religionsundervisning hvor man kommer omkring alle de store religioner, herfra kan det enkelte individ tage stilling til om eller hvad man har lyst til at bygge sine værdinormer på. Kristne traditioner bunder jo i kristne værdier, derfor er de to ting knyttet sammen. Hvis du mener at danmark er et kristent land, så lever du også ud fra de kristne værdinormer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad taler du om Maria |
|
|
højuddannede er da for kedelige at kigge på, de bliver jo bare enige eller i værste fald enige om at være uenige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg overgav mig |
|
|
Så noget af det. Jeg synes bare hende pigen virker meget ung og usikker i sin religion 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
MariaAndersen - jeg er helt enig.  Bare titlen - nej tak. 
Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maria andersen |
|
|
Maria Andersen:  Jeg har ikke set programmet, kun noget forskræp. Ud fra det I andre fortæller her, så kan det vist også være det samme. Danskhed er jo noget svært noget. For mig har det intet med hotdogs, fodboldkampe eller dannebrog i kolonihaven at gøre. Golda Showers: Nu er der jo ingen garanti for at du har fået en lødig religionsundervisning, som jeg har fået. Jeg har gået på en katolsk privatskole med nonner iklædt slør og hele moletjavsen. Men vi kom da omkring de store verdensreligioner. Og det selvom min skoletid ligger laangt tilbage. Selv underviser jeg i kristendom i de små klasser og vi kan da sagtens have kristendom, selvom der sidder muslimske børn i klassen. Her er ingen berøringsangst og vi drager paraleller og finder forskelle i religionerne. Vi skal da også omkring andre religioner på et tidspunkt. Sidste år arbejde vi med "moderne folketro" fx ånder, numerologi, ase-tro og meget andet. At gøre skolen (og samfundet) fri af kristendommen, er efter min mening dumt. Hvorfor forkaste hele vores historie?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dgdsdggs |
|
|
Det hedder da ikke kristendom i folkeskole længere? Jeg husker i hvert fald tydeligt, da det blev ændre til 'religion'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så vidt |
|
|
Så vidt jeg ved, så hedder faget i folkeskolen kristendomskundskab. En anden hyggelig tradition i folkeskolen er da Lucia-optog og så kirken den sidste dag. Man kan sagtes have den slags traditioner uden at være forkyndende. Det er svært det der ned danskhed. Jeg mener, at man er dansk, når man føler sig dansk indeni. Når man føler, at det er i DK, at man hører hjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i folkeskolen |
|
|
I folkeskolen hedder faget "kristendomskundskab" Det er muligt det hedder "religion" andre steder, fx i gymnasiet. Det tror jeg det gjorde da jeg gik der. Men der var vi i høj grad også omkring andre religioner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I gymnasiet |
|
|
hedder det religion 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Umiddelbart strittede mine hår også på den unge pige, men når jeg tænkere dybere efter så, er det fordi tørklædet for mig virker som et vink med en vognstang om kvindeundertrykkelse Hun var ikke tvunget til at bære det, men havde frivilligt valgt at hun ville skjule sit hår og så er det jo ok. Hun virker en del yngre end den unge "Danske" mand og hvem kender ikke en ung med meget bestemte meninger og hvor pli ikke er kommet i højsædet endnu  MEN når det er skrevet, så mener jeg også at hun ikke må bære det, de steder hvor det gælder at man ikke bærer hovedbeklædning for det er ikke religionen, der dikterer det. Den yngre mand der skulle bede midt i det hele, fred være med det, hvor tit render vi rygere ikke fra bordet for at smøge den.... Men igen er han på arbejde, skal han bruge sin pauser til at bede og ikke arbejdstiden. Jeg syntes faktisk de lyse danske, var meget fordumsfulde til trods for deres kompromisser, det var i hvert til fælde kun dem man hørte tale negativt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina..... |
|
|
Jeg synes ikke vi skal forkaste kristendommen, men jeg er ikke glad for ensidig undervisning, jeg synes folk skal kunne vælge frit. At undervisningen har udviddet sig er kun dejligt, men så kan det vel hedde religion og ikke kristendomskundskab 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|