Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vask af lammeskind
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 10:29

Hej med jer!

Jeg har denne lammeskindssadel, som trænger til en vask. Kan man det? I såfald hvordan?

På forhånd tak

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 11:25

Vask aldrig lammeskind. Børst det i bund.

Hold pelsen op ad med den ene hånd og børst små bidder ned ad med den anden hånd.

Det tager lidt tid, men du får et næsten helt nyt lammeskind ud af det.

Lammepelsen indeholder lanolin, som er naturens selvrens, så derfor behøver man ikke vaske lammeskind før det er meget meget meget gammel og der ikke er mere laniolin tilbage i det.

Hvis du vasker det vasker du også lanolinen ud, så det filtre, knækker og bliver hurtigere snavset. Selve skindet udtørre og knækker.

Så frem med børsten.

Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.

0
0
Svar på denne tråd

vaske...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 11:39

Jeg har ingen erfaring med lammeskindssadler, men har to lammeskind liggende i den kolde sofa. De får en gang imellem en tur i vaskemaskinen på uldprogram, med et specielt uldvaskemiddel (tror det hedder de!ny), som indeholder lanolin. Derefter tørretumbler på lav temperatur.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Lammeskind
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 11:50

Vi har et lammeskindspad og lam på gjorden også. De bliver jævnligt vasket på 30 gr uldvask med uldvaskemiddel. Det klarer de fint.

Jeg vil derimod IKKE putte lam i tørretumbleren, det vil filte sammen.

Og jævnligt = hver til hver anden uge

Mvh. Sanne

Lånehest søges for 1 år, se præs.

Crosstræner sælges, se præs.

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 12:44

Tak for jeres svar

Jeg vil lige forsøge med en børst i første omgang, men ellers ryger den i vaskemaskinen på uldprogram

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lammeskind
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 13:22

Jeg har også et lammeskind som min gamle hund elskede at ligge på. Hun var desværre lidt urenlig på sine gamle dage, så skindet røg i vaskemaskinen på uldprogram. Da det var tørt børstede jeg det igennem med en karte og det blev lige som nyt at se på. Selve skindet blev dog lidt mere stift.

0
0
Svar på denne tråd

Stift skind
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 13:26

Det med tørretumbleren er netop for at undgå, at skindet bliver stift. Alternativt skal man nulre det nogle gange under tørring. Lige som det var nødvendigt i "gamle dage" da skind på ridebukser var ægte skind.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOOOoo
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 13:31

Vask ALDRIG lammeskind i maskinen! Det er alt for hårdt for det og ødelægger både skindside og ulden. Men selvfølgelig skal lammeskind vaskes ind imellem, der samler sig rigtig mange bakterie i det - og dem får man altså ikke ud ved at børste på det!

Jeg vasker mine lammepads i en stor balje eller i badekarret. Håndvarmt vand tilsat sæbespåner der skal være helt opløste. Skvulp skindet rundt og massér med fingrene ned mellem fibrene, gnub det ikke mod hinanden. Skyl godt i 2-3 hold vand og kram vandet af det og tryk det derefter med håndklæder. Ligges til tørre i et lunt rum udstrakt på tørrestativ.

Hvis det bare er blevet lidt filtret at se på, oftest i enderne, får mien en tur med en karte, den gør det som nyt...

................................ Sorgen er den pris vi betaler for at holde af ...................................

0
0
Svar på denne tråd

Tørretumbler
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 17:01

Jo det skal netop i tørretumbler. På den måde bliver det som nyt. Alt ulden rejser sig igen uden at filtre overhovedet. Hvis i har lammeprodukter fra det firma der hedder noget med Christ, så står der faktisk også på vaskesymbolerne at det tåler tørretumbler.

Jeg troede heller ikke mine egne øjne da jeg så det, men tænkte at mit ældgamle lammepad jo havde tjent mig godt i rigtig mange år. Så hvis det afgik ved døden så gjorde det ikke så meget.

Men men men det kom ud af tørretumbleren som nyt, undtaget selvfølgelig der hvor det var meget slidt. Så fra da af har jeg kun købt produkter af dette mærke, og de bliver altid tumblet...

Michelle L.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider