|
|
| Dræbersnegle!!! Moskusænder? |
|
|
For ind i hede hule he*vede - vi er ved at drukne i dræbersnegle i år. Aldrig aldrig aldrig nogensinde før har det været så slemt, så om aftenen, når græsplænen er oversået med de klamme ulækre væsner, går den store sneglejagt ind. I løbet af ca 10 min ser indsamlingen sådan her ud og det er HVER aften: Det er simpelhen så ulækkert. Nu har vi overvejet at anskaffe os moskusænder til bekæmpning frem for gift - men så er det I andre H-Ænder skal hjælpe. Hvad skal moskusænder have for at trives? Jeg går ud fra de sagtens kan bo i hønsegården sammen med vores høns og hanen, evt. med en nedgravet balje vand som en erstatning for en andedam. Hvad skal vi ellers være opmærksomme på i forhold til moskusænder - og er et par stykker nok til en grund, hvor haven måske udgør 400 kvm? Kom frisk jer med moskusand-erfaring 
Mvh Line Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse. Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft moskusænder sammen med høns og med en nedgravet vandbalje. Det fungerede fint. Vandet skal skiftes ofte,da de er nogle grise. Jeg havde en stor flok på 15 stk. De var utroligt effektive. En mindre flok kan nok også gøre det. Jeg fedede dem op og slagtede dem om efteråret. De spiser ret meget korn, hvis man har mange. Desværre skræmte ræven min sidste flok væk, lige inden slagtning, og har siden ikke haft nogen. Hvis man har dem fra små, bliver de også tamme og selskabelige. Min andefar og andemor kom op på terrassen til os. Desværre er de ikke så renlige, så man skal vænne sig til lidt klatter hist og pist.
Hilsen Mette Duchess og Aristo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ADDDDDDDDD |
|
|
FY FOR S**** da hvor er det ulækkert!!!! Ta'r hatten af for din indsamlingsmetode i en plastpose - men ærlig talt - 1,4 kg "dræberdyr" er bare for ulækkert....BVARD.... Moskusænder skulle være rigtig gode til at kunne leve af snegle, nærmest som eneste føde ud over vand. Selvom de smager (moskusænderne altså) hamrende godt er jeg selv gået HELT bort fra at spise dem - med tanke på hvad de kan være opfostret af.... AD AD AD AD....kød der er "kogt" på snegle....  KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 111111111 |
|
|
Jeg håber sandlig, at de var døde inden du lukkede posen for ellers vil jeg da kalde det for dyrplageri!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12346123 |
|
|
Du skal ihvertfald være opmærksom på at ænder og høns rent lovgivningsmæssigt ikke må gå sammen. Ænder har behov for masser af vand, og de elsker at svine med det, hvilket ikke passer ind med høns og deres behov. Når det er sagt er ænder fantastiske og ikke kun moskus ænder, som vi nemlig synes er kedelige, og fandt derfor et par andre racer som ikke kan flyve og derfor ikke behøver at blive stækket, hvilket du nok skal forvente at gøre med moskus ænder. Vores har to store baljer på 250 l. gravet ned, hvor vandet skiftes 1 gang om ugen. Derud over har de 3 mindre baljer hvor jeg skifter vand 1-2 gange om dagen. Ænder har brug for vand til at holde deres øjne og næb, samt fjerdragt ren. Pøj pøj med projektet  Mvh Janni
Helt og aldeles hesteløs....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køb........... |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
08-08-2012 12:06 |
|
en plastsankasse til børn, den er meget bedre som vandbalje til ænderne. den model med flad bund og firkantet, er den bedste type til ænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| andrea ♣stutteri sønderåenϖ |
|
|
Andrea - tro mig, posen bliver lukket med en knude og smidt direkte i skraldespanden!!!!!!!!!! Dyrplageri? JA og det generer mig ikke det mindste hvad dræbersnegle angår - i disse ekstreme mængder er jeg kold som en jordbæris, og lever efter devisen: "Planter er også et levende væsen"... Moskusænderne skal naturligvis have de bedste forhold, ganske som hønsene har det  Janni, tak for info, det skal jeg selvfølgelig dyrke nærmere, men der er ikke nogen der ved jeg har høns (andet end naboerne), så der bliver heller ikke nogen der ved jeg har et par ænder, så jeg håber da ikke det lovgivningsmæssigt bliver et problem... Inger - kanon ide med sandkassen... Kom bare med flere indspark/betragtninger - undtagen dem om dyrplageri i forhold til sneglene - de preller fuldstændig af på mig 
Mvh Line Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse. Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sneglesuppe |
|
|
Vi er også ved at drukne i de bæster. Jeg samler dem ind og skolder dem, og så ryger de på møddingen bagefter. Vores ene hund havde på et tidspunkt en mani med at æde dem, derfor begyndte jeg indsamlingen  Tror desværre ikke moskusænder er en mulighed for os - er ret sikker på, at både hunde og katte vil synes de har stor underholdningsværdi, hvilket nok ikke vil falde i god jord hos ænderne  Men bare sådan for sjov, er der så nogen, der kan svare på, hvor stor en flok, man skulle have for at holde en have på et par tønder land nogenlunde sneglefri?
Hilsen Inge - og resten af Vandet Mose Mini Zoo ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 132456 |
|
|
Nej nej, men nu har jeg også blot gjort dig opmærksom på loven er til stede, og den er lidt kringlet hvad det angår  At den så er totalt åndsvag er en anden snak  P.t. er det jo ekstremt nemt at finde ænder i alle afskygninger, så det er da bare at komme i gang  Hus kan høns og ænder ikke dele, det ville ihvertfald være synd for hønsene synes jeg, når ænder sviner så meget med deres vand. Ænder vil helst være ude hele tiden, så spar jer selv for at købe eller bygge et fint hus til dem - som vi gjorde  Bare de kan komme under et halvtag af en slag og finde læ i form af buske og træer, så har de det fint. Reder bygger de gerne i små huler nærmest eller i et buskads. Faktisk synes jeg ænder er langt nemmere end høns, hvis man lige ser bort fra deres store vandforbrug  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Vi har også mega MANGE dræbersnegle, de er så klamme! Man kan ikke gå i bare tæer i haven uden at jokke på de klamme bæster. Vi har sat ølfælder op rundt omkring i haven, de har taget en del. Og så går vi en runde om aftenen og hælder groft salt på dem vi finder. Vi skal ned og hente en hundehvalp i dag, så ville meget gerne slippe af med dem snart. Kender nogen hvis hvalp blev syg fordi den simpelthen gnaskede de bakterie befængte snegle i sig  Det må være pga den våde sommer vi har i år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni.. |
|
|
Vores hønsegård er en stor indvendig afgrænsning i udhuset, samt ca. 20 kvm indhegnet udvendig i haven med overdækning for regnen. I den udvendige del kunne der sagtens laves "vandpjaskeri" til ænderne uden det burde genere hønsene det vilde - burde det ikke kunne gå, at de deler?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12346654 |
|
|
Øhm jeg er vist ikke helt med tror jeg, hvor mange kvm har de totalt set at skulle dele med hønsene og hvor mange høns? Ænder har brug for græs i forbindelse med korrekt tilvækst og trivsel, selvom jeg godt ved mange ikke har adgang til græs desværre. Jeg kan til sammenligning sige at vi har 5 ænder gående på 110 kvm, pt. med ællinger så der er 10 nu, men det kan bestemt ses på græsset i indhegningen at der er så mange. Og der går ikke høns sammen med dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
de har vel alt i alt 30 kvm indhegnet hønsegård: 5 kvm indendørs og 25 kvm udendørs, hvoraf næsten alle 25 kvm udendørs er overdækket. Bestanden består pt af 6 høns, 1 hane og 4 hanekyllinger. Hanekyllingerne skulle gerne snart være væk, så vi taler om 7 hans/høns alt i alt på de ca. 30 kvm. 3-4 dage om ugen får de fri adgang til hele vores have, men de høns vi har nu, er verdens dovneste - de piller en anelse i græsset, og det er så det Det må ænderne meget gerne hjælpe med alt hvad de orker og gider, bare de også husker sneglene  Min plan var, at lave bassin til ænderne i den indhegnede del af hønsegården, der er udendørs (og overdækket)... Det skal siges, at vi taler 2 max 3 ænder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123465 |
|
|
Jeg må ærligt tilstå at jeg synes det er for lidt plads til både ænder og høns. Moskus ænder er særdeles villige rugere tit på store kuld, og får I ællinger også, så har I alt alt for lidt plads selvom de kommer i haven. De 30 kvm. var hvad jeg ville mene ænderne skulle have alene, men nu hjælper det selvfølgelig at de får lov til at komme i haven. Du skal dog være opmærksom på at der godt kan blive "noget" høns og ænder ibland, især når der ikke er mere plads at gøre godt med. Ænder spiser i øvrigt gerne grønt, hvad enten det er blade fra stauder, buske osv.  Alt i alt, ville jeg nok droppe ideen med ænderne når der ikke er mere plads at gøre godt med for dem, men det er blot min mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ænder og høns |
|
|
Du kan sagtens have dem sammen. Vi har et "skur" til høns og ænder. Hønsene foretrækker at sidde oppe på pindende hvorimod ænderne er på gulvet så de klarer det fint. Gården er nok 35 kvm. men vores har adgang til ejendommen i alle lyse timer og de nyder det.Vi har 4,7 hektar så der er rig mulighed for dræbersnegle. Sidste år havde vi invasion af dræbersnegle - så fik vi moskusænder og siden da har jeg ikke set en eneste dræbersnegl!!! De er meget nemme at holde - det værste er at de klatter hist og her så bare tæer på græsplænen er ikke altid et hit. Derudover kan de godt lide frugtbuske så dem piller de lidt i. Vi har pt. 6 voksne og 6 ællinger - de 8 af dem skal slagtes til efteråret. Men uanset hvad så spring ud i det - hvis ikke det går kan du bare slagte dem! ANg. hund og ænder så kan det sagtens lade sig gøre. Vi har en 1½ års kleiner munsterlænder (hyperaktiv jagthund med damp) og hun gør intet ved vores fjerkræ. Tværtimod står hun midt i flokken og spiser resterne fra måltidet så det er blot et spørgsmål om god opfragelse af hunden.
Hilsen Trine Ejer af de 2 skønne madammer Rockness og Safians Gomilla R.I.P. Sondrio 8/6 1999 - 8/9 2011 1 sæk Equifirst Classic Basic Omega 3 sælges for 100 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123465 |
|
|
Trine Jeres ænder har jo også fri adgang til store arealer dagligt, plus moskus er rimelig store ænder. Så er 35 kvm ikke meget når det samtidig skal deles med en god portion høns, selvom de kommer i haven nogle gange om ugen. Men igen, det er jo smag og behag hvor meget plads man synes dyr har behov for  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
først de kan spise det samme som hønsene, dvs æglægningsfoder gerne med tilskud af majs og hvede. med hensyn til plads så nøjes med 2-3 abselut ikke flere, når der ikke er mere plads, og igen de steder du ikke ønsker ænderne skal komme, sæt evt et lille hegn op da de æder alt eller kvaser alt de går igennem. Normalt siger man der skal være et vist antal meter imellem en hønse går og ande gård(men kender flere der holder dem sammen) hilsen helen
stübben avalon dressur sadel 17" og 31 bom sælges At leve er ikke nok. Solskin, frihed og en lille blomst må man ha
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Inden ræven kom forbi, havde vi ænder til at bo i hønsehuset. Hønsene sov på deres pind og ænderne sov under redekasserne, de generede ikke hinanden. Nu har vores fjerkræ fri adgang til hele matriklen i alle de lyse timer, så der er plads nok. Vi havde vildtfarede rounænder, de ligner en vildand bare i stor model og de elsker snegle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Moskusænder |
|
|
er nemme og taknemmelige at have.... De kræver ikke ret meget for at trives, men de vil meget gerne have en balje vand/plastsandkasse. Der skal dog være en kant så de kan komme ind g ud af baljen. Vi har haft 3/4 Moskusænder som sneglefangere, og de er ganske effektive.... Grunden er vel 800 m2. Dog er de vel næppe effektive, hvis de er indhegnet i en hønsegård... De skal jo kunne gå rundt og fange de snegle i haven.... Og det giver så et nyt problem.... Ande-høm høm.... Og de holder sig sandelig ikke tilbage eller er på nogen måde diskrete eller hensynsfulde i forhold til hvor de efterlader en klat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
min erfaring er ikke så lang,- anskaffede 12 moskusænder i søndags. de har hus på 9 m2, udendørs bur på 9m2, da planen er at de skal gå frit på gården og æde snegle om dagen. ænderne er 6-8 uger gamle, og spiser let et par kg dræbersnegle om dagen, som vi pt samler ind til dem da de stadig er lukket inde. de har et børnebadekar på ca 90 liter vand, samt nogle opvaskebaljer med vand. satser på at de kan løse noget af vores snegleproblem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dræbersnegle... |
|
|
Det mindste du kan gøre, er da at aflive sneglende... Jeg kender udemærket problemet. Men en meget stor park-agtig naturhave der engang var overfyldt med dræbersnegle, har jeg pænt meget erfaring med at minimere problemet. Meget er prøvet og det bedste er nu engang min gode Fiskars saks. Det er nemmest at lave "depoter" med noget sneglende godt kan lide, fx. hundemad, sød frugt eller lignende. Dette tiltrækker sneglende så du ikke skal rundt i alle kringelkroge for at finde dem. Og så skal du naturligvis ud når det er fugtigt - en god lommelygte kan være et "must" hvis du er meget ihærdig:-D Når sneglende så er ved depoterne, klipper du dem ganske enkelt over. De døde snegle tiltrækker nye snegle som du så kan klippe over. Muskusænders afføring er vist ligeså ulækkert at træde i som en snegl, så det gider jeg ikke - har nu altså også hørt at de ikke er så vilde med snegle... God kamp 
Med venlig hilsen Anja Albion Kontrol Cross Country, 17", XW, sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anjaanja |
|
|
HAHAHAHAHAHA......  "Når sneglende så er ved depoterne, klipper du dem ganske enkelt over. De døde snegle tiltrækker nye snegle som du så kan klippe over." Fniiiiis..... Og sådan kan må så få tiden til at gå i nogle måneder, hvor man samtidig kan få stillet sit behov for brug af saks....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|