Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sy tøj selv
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 12:15

Jeg har aldrig gjort det i sådan noget, men tilgengæld syet halsbånd, dækner osv.

Men nu vil jeg så kaste mig ud i tøjsyning.

Jeg vil gerne sy sådan nogen bukser her : shop.pacsun.com/checkout/ add_item.cmd?form_stat...ToBag.y=27

Men hvor finder man mønster og hvordan bruger man et mønster ? det er jo ikke sikkert at mønsteret passer til min containerbrede mås?

1 Hø og 1 lucerne balle købes på Vestsj. (4100) til marsvin.

______________________...__________

Hvis du ikke kan lide at høre min mening..

så lad da for pokker være med at spørge!

0
0
Svar på denne tråd

Stofogstil.dk
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 12:34

Vi har ved Stof Og Stil en del mønstre. Ved ikke om der er noget af det du leder efter, men du kan da prøve at kigge

www.stofogstil.dk/Katalog/ Monstre.aspx

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 12:38

jamen hvordan bruger man dem?

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 12:49

Workingdog: Jeg er ikke sikekr på jeg forstår dit spørgsmål, men da jeg får år tilbage selv syede noget af mit tøj, købte jeg sådan et mønster som Lene linker til.

Så var der et kæmpe stykke papir, hvor man fandt den størrelse man skulle bruge, og enten klippede direkte ud fra mønsteret, som man så lagde på stoffet og klippede efter.

VH Pernille

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures!

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd

pernille
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 12:56

tak. Så er det jeg har set nok været nogen mønstre der VAR klippet ud, for det var det store stykke papir jeg manglede:)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 13:57

Søg på ebay og du skal finde viewitem.eim.ebay.dk/SIMPLICITY- SEWING-PATTERN-1852-ITS-SO-EASY- MISSES-PANTS-OR-SHORTS-XSXL/ 380458268447/item.

Der er der et hav af mønstere du kan vælge imellem. Også til sådanne bukser du linker til.

Mønsteret kommer i en papir kurvert pakket ind selvfølelig og udfoldet fylder det temmelig meget. Nogle mønstere indeholder flere sæt tøj, som fx. bluser eller nederdele. Og mønsterne kan ligge lidt oven i hinanden alla som dette

Billede

Men er du bare lidt ferm til engelsk, så er det ikke så svært at se sig ud af. Du får som regel i flere størrelser og der står hvor du skal klippe ud fra størrelse, så du får den rette størrelse klippet ud, da der som regel er 5-6 størrelser at vælge imellem. Men linjerne vil hjælpe dig så - lidt snilde - du ikke klipper forkert. Når du så har klippet ud så er det bare at ligge det på det stof du ønsker at bruge med nåle- husk at måle 1 cm hele vejen rundt så du har en kant som er den du skal sy efter. Når du folder kanterne, kan du også se hvis du vender et par af dine bukser med vrangen ud af.

Jeg kom af med sammelagt 100 kr for et sæt mønster hvor der var 6 sæt tøj mønster i med forskellige størrelser lige fra nederdele og busker og enkel bluse imellem. Jeg klippede så ikke i det. Men købte ganske enkelt en rulle bagepapir/madpapir, IKKE DET der er delt op, men som skal hives af i hele stykker. Og kom der en del der ikke kunne dækkes med det hele stykke madpapri, så hev jeg lidt mere madlavningspapir/bagepapir af, tegnede op, klippede til og forsigtigt satte jeg tape på og føjede til, så det passede.

Så tungen lige i munden så kan det godt lykkes.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

Hjælp.
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 14:00

Hvis det er første gang du skal ud i at sy tøj, så vil jeg anbefale dig, at prøve at få en til at hjælpe dig. Altså at vise dig, hvordan du vælger snitmønster, vender stoffet, mærker op, klipper og syer sammen.

Måske du kan få god hjælp der hvor du køber stof eller snitmønster..

Har du ingen erfarin så kan du starte med at sy noget som er lettere at gå i gang med, eller også start med at lave modellen i et billigt stykke stof, bare for øvelsens skyld og fordi du så kan justere ud fra dem om de skal reguleres i længde eller sømme.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Islænder udlånes.

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd

Tøjsyning
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 17:14

Jeg er enig med Shagya. Hvis du aldrig har prøvet at klippe og sy efter mønster så prøv med noget lettere end et par bukser eller sy i noget billigt stof først, for at prøve. Det er ikke helt let at sy tøj, især hvis du vil sy f.eks. bukser med linning, lynlås og knaphuller.

Du kan på biblioteket låne Burda som er et sy-blad hvor der også ligger mønsterark i. De skal så tegnes af (på silkepapir) og lægges på stoffet, hvorefter du klipper alle delene.

Men nu du er på biblioteket så se om de ikke har en bog om syning, så du kan få forklaret grundprincipperne. Det er ærgerligt at bruge meget tid på noget som ikke kommer til at passe eller bare er noget juks fordi man har fået klippet forkert i stoffet eller lignende.

God fornøjelse! Hvis du først bliver bidt af syning så er det vædigt sjovt, og du kan lave en masse spændende tøj som ingen andre har. :-)

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

Sy tøj selv
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 19:39

De bukser du vil sy hører til i den lette ende, så der er gode muligheder for at det går godt for dig

Jeg vil også foreslå, at du begynder på biblioteket. Led efter en god 'begynderbog' om syning, og se specielt efter om de har gode forklaringer om hvordan du tager mål. Den skal også forklare principperne i hvordan du justerer mønsteret så det passer til dine mål.

Burda er et rigtigt godt sy-blad, gode mønstre og gode forklaringer. Jeg mener at huske, at de også inddeler modellerne efter sværhedsgrad. Og så mener jeg at huske, at de også forklarer justeringer i mønstre.

Jeg vil foreslå, at du først syr en model af bukserne i f.eks. et gammel lagen. Du får øvet dig i at sy og du kan rette mønsteret lidt til før du syr de endelige bukser.

Husk en god skarp! saks, gode knappenåle (de lange) og synåle, der passer til stoffet, målebånd og en rulle silkepapir (hvis du skal rette mønsteret). Sørg for at stå ved et bord der er stort ;) så der er plads til at brede ud.

Når du går i gang, så vask og stryg stoffet FØR du klipper så du fjerne evt. skævheder fra produktionen. Og vær omhyggelig med at folde trådlige. Hellere være omhyggelig på forhånd, så er der større chance for et godt resultat.

En rigtig god serie sybøger er 'Sy selv <titel>', der er 12-13 bøger i alt. Gode fotos og forståelige vejledninger også af de mere nørdede ting. Jeg købte hele serien i beg. af 90erne til den svimlende sum af 1000-1100 kr (på SU, så jeg lånte af kæresten også) de kostede ca. 130-140 kr pr stk. Nå, du kan også få dem på biblioteket.

Mit forslag er at du får fat i 1:Grundbogen (ISBN 87-89301-00-5), 4: Perfekt pasform (ISBN 87-89301-04-8) og 8:Buksebogen (ISBN 87-89301-11-0). Den samlede serie har ISBN 87-89301-10-2

Som sagt, det er en enkel model, så kast dig bare ud i det og held og lykke med projektet.

Mvh. Sanne

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider