Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Børn / alergi for heste.
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:39

Jeg har en datter på 3 år. Hun har siden hun var 1 md gammel været med ude hos min fjordhest 1-2 gange om ugen.

Hun elsker at komme med der om og rider også på min fjordhest.

desvære er hun begyndt at vise tegn på alergi over for hestene. Hendes næse løber og nogle gange får hun også nellefeber-lignende udslet på underarmene. Det hele forsvinder max 1 time efter besøget.

Hun har børneeksem og går hver 3 md hos hudlæge.Han siger at alergien intet har med børneeksemen og at hun først evt kan priktestes når hun er 5-6 år gammel. Men hvad gør man så. Vil jo nødigt hendes alergi bliver værer, men synes også det så ærgeligt og synd hvis jeg bliver nød til at tage det helt fra hende ( det skal lige siges at det er det samme om vi strigler ude eller inde om hun kun rider osv).Nogle af jer der har erfaring om man evt kan give noget alergimedicin inden besøg der omme?

Tænker det kan blive værer hvis vi bare inorerer det? symptomerne er ikek slemme og går hurtigt væk men synes alligevel de er blevet lidt værer.

Åhh hvor jeg synes det er svært hvis jeg skal tage hestene og ridningen fra hende.

Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda

God dømmekraft kommer fra erfaring,

desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft

Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:45

Kære du, det kan være meget andet hun ikke kan tåle, høet, halmen, støvet ja og meget mere. Det eneste du kan gøre er at få hende tjekket. Hvis det så er hesten hun ikke kan tåle, må du jo tage stilling til det, om hun skal blive ved med at have kontakt med den, eller ej.

Men tag at få lavet en prik test og hvis det så er hest hun ikke kan tåle, kan du trøste dig med hun får det så tidligt. Så chancen for hun vokser fra det igen, er stor

Mvh Natascha den lykkelige ejer af:

Django og My Last Heartbeat.

Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd

Hendes hudlæge
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:51

siger hun ikke kan priktestes før om nogle år

Jeg er ret sikker på det er hestene. symptomerne komme lige meget om hun kun har værer på folden eller i stalden. om hun har striglet eller kun redet, om hun bare har klappet en hest vi møder på en gå tur. frygter lidt at hvis man ignorere det hun så kan udvikle værer alergi over for hestene elelr måske også andre ting. Skal lige siges hun også ofte har været med på mit arbejde i grisestalden. Der er både, støv, halm og meget andet der kan genereog der er intet. Vi har også hund, katte og kaniner der hjemme og intet problem. Så jeg føler mig meget sikker på et er hestene. Desvære.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:57

Ja det kan i hvert fald godt blive værre hvis du ignorere det

Mvh Natascha den lykkelige ejer af:

Django og My Last Heartbeat.

Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 15:49
Få taget en blodprøve med henblik på allergi, især støv og husdyr inkl. Hest. Priktest bruges ikke på mindre børn, men en blodprøve kan vise det :-)

Hvis den viser allergi kan lægen helt sikkert finde en allergipille, der virker.

Jeg har selv allergi for heste, støv, husdyr, græs og nogle pollen og jeg tager mildin loratadin hver dag, og det virker. Efter en hel dag i stalden kan jeg mærke at virkningen falder, men det er ikke slemt.

Ved ikke, om små børn må tage allergipillerne uden lægen er med inde over, men man kan købe allergipiller j håndkøb.

Selvfølgelig skal din datter da med ud til hesten, når hun så gerne vil ! :-)
0
0
Svar på denne tråd

nej nej nej
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 15:54

din datter skal da selvfølelige ikke med ud til hesten når hun viser tegn på allergi, først når du har fået hende undersøgt (blodprøve) kan du tage stilling til hvad du fremover skal gøre.

at give et så lille barn allergi medicin fra håndkøb er uansvarligt.

jette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 16:40

Jeg ville nok snakke yderligere med lægen om hvordan man skal forholde sig til det, både mht. at bruge medicin eller helt at holde hende væk fra hesten, for det kan blive værre, og i sidste ende så kan man altså også risikere at blive allergisk overfor mere eller/og udvikle astma.
Jeg ville ikke så meget for bare at selvmedicinere når det er sådan en lille størrelse.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 18:03

indtil nu. Vil lieg understrege at jeg har vendt situationen med hendes hudlæge, som ikke virkede specialt bekymret så længe symptomerne var så milde, men har også kontaktet egen læge for en samtale omkring, hvad vi evt skal gøre, så går ikke bare og gør ingenting eller selvmedicinere...det kunne jeg aldrig drømme om.

Det var mere for at høre om der var andre her inde med børn der havde alergi for heste og hvad i evt gjore ;). Jeg er helt med på at der skal et eller andet i værk. Men håber der kan findes en løsning så hun stadig kan have kontakt til hestene som hun elsker så højt.

0
0
Svar på denne tråd

allergi pille
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 22:17

Min yngste datter er også allergisk overfor heste. Blev priktestet for 2 år siden da hun i løbet af bare en måned pludselig begyndte at vise tegn på allergi når hun var med ude hos søsterens pony. Og det var netop med nysen, næsen løber og røde øjne. Hun blev testet og var allergisk overfor alle pelsdyr samt 2 forskellige støvmider:( Stor var frustrationen da hun en gang imellem bare er nød til at skal med derud pga hun ikke kan være alene hjemme. Endten sidder hun i bilen hvilket ikke altid er et hit:) Og de gange hun gerne vil være med og strigle samt ride får hun en halv allergi pille som hedde vialerg 10 mg som købes i håndkøb . Derudover har hun også fået en næse spray samt øjendråber så hun også kan besøge klasse kammerater der har katte mv. Men man skal jo være opmærksom på ikke at bruge det i flæng, da man kan risikere at forværre symptomerne på længere sigt. Børn er jo så heldige at de evt kan vokse fra det hvis de ikke hele tiden udsættes for påvirkning.

0
0
Svar på denne tråd

de allergivenlige heste
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 10:29

så er det vel at du skal overveje om fjordhesten ikke skal udskiftes med de curlyheste..

eller prøve at besøge en opdrætter/ejer for at se om hun evt får udslet der.. der er jo ingen grund til at fremprovokere for meget allergi, hvis det er mildt nu..

håber da det er noget andet..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 10:34

Ro på! Selvom man tester positivt på noget, er det ikke ensbetydende med at man faktisk reagerer på det ude i den virkelige verden! (Dette er der også flere læger, allergilæger og dem der har taget blodprøven har sagt)
Min kæreste er fx positiv på ALT hvad de har testet for(udover hest og kat, lol) men han reagerer kun på pollen.

Og allergivenlige dyr er ikke nødvendigvis et bevis for at man ikke er allergisk overfor dem. Altså skal man stadig bruge tid med de allergivenlige dyr for at se om man reagerer på dem alligevel.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider