Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Fold/lov om hold af heste??
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 17:25

Måske mit indlæg er placeret forkert, men..

 

Sidder helt tilfældigt og roder rundt i lov om hold af heste, da jeg skulle finde nogle boksstørrelser. Og læser så dette;

 

§ 17. Heste skal i mindst to timer fem dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.

 

Som jeg læser det, må hesten stå inde i en stald og glo dagen, 2 dage om ugen. Og de andre fem, skal de blot rides/motioneres eller på fold 2 timer om dagen. F.eks. en rideskolehest, der står i boksen i weekenden og så mandag - fredag traver rundt i en støvet hal, med unger på ryggen, to timer om dagen. Er det rigtig forstået?

 

Som jeg har forstået det, må en hest ikke stå i spiltov om natten og så være på fold fra morgen til aften. Jeg er med på, at den nye lov har til hensigt at højne hestens velfærd generelt og derfor må de ikke længere være opstaldet i spiltov. Men de må godt stå i en boks, 24 timer i døgnet - på nær de fem af dagene hvor det kun er 22 timer?

 

Min undren går på, at det ikke giver mening for mig, at det er med til at højne hestenes velfærd, at de ikke skal mere på fold.

Har jeg forstået det helt forkert? Eller er det fordi jeg er forkert på den, når jeg synes det må være vigtigt for hestens velfærd at komme meget på fold?

Forklaringer, links eller artikler der kan hjælpe mig til en større forståelse modtages med glæde.

/Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 17:48

Du har desværre forstået det helt korrekt... Så længe hesten motioneres 2 timer om dagen, 5 dage om ugen, er det ligegyldigt om det er i form af ridning, gå tur, skridtmaskine eller fold...



Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer!

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu vi er ved det
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 09:34

Så mener jeg at have hørt at der skulle være kommet/komme ændringer mht. lofthøjden. jeg mener det skulle være rettelser her i 2012.

 

andre der har hørt om det og er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg finder de nyeste rettelser.


Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 10:08

Jeg har også for nylig siddet og læst i hesteloven, da jeg skulle finde regler for str. på en løsdrift. Og jeg fandt samme paragraf som du gjorde, om at hestene bare skal motioneres 2 timer hver dag, 5 dage om ugen.

Det du så sikkert ikke har fundet er, at HVIS du beslutter at lukke hesten på fold, så skal folden være min. 800 m2 med 20 meter på den korteste side.

Og her bliver jeg ufortående... Hesten må godt stå inde, men skulle du finde på at lukke den ud, skal den ud på min. en 20-40 bane. Det synes jeg er meget plads, og jeg kan af den grund godt forstå, hvis folk så holder dem inde.

 

Min går i løsdrift, og jeg har måtte lægge fold og lødrift lidt anderledes end planlagt, for at kunne opfylde de 20 meter, som ellers kun havde været 15 m her.


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 what???---
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 15:06

Heidi 83,bliver nødt til at spørge dig efter at have læst din kommentar....."Og her bliver jeg uforstående... Hesten må godt stå inde, men skulle du finde på at lukke den ud, skal den ud på min. en 20-40 bane. Det synes jeg er meget plads, og jeg kan af den grund godt forstå, hvis folk så holder dem inde".

synes du virkelig at en 20 gange 40 bane er for meget plads???? det må da være en fej formulering, for det er da meget lidt plads....alt for lidt i min verden...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 15:15

Kvindemin: Nej, det var faktisk ikke en fejlformulering, men ment i ramme alvor. Men jeg kan godt læse, at det kunne fejltolkes.

Jeg synes, præcis som dig, heller ikke at det er meget plads, i hvert fald ikke til min hest.

Men jeg synes det er meget plads i den forstand, at hesten har 12 m2 i boksen, hvor den må bo altid, bare den bliver reddet 5 dage om ugen i 2 timer (eller den ene time går på skridtbånd??) og med de briller på, så synes jeg skriftet fra 12 m2 til 800 er meget.

 

Ofte vil nogle folk jo ikke have deres konkurrenceheste ud, fordi de så får meget plads til at bukke og lave unorder, og derfor undrer det mig, at folden skal være en hel ridebane som minimum.Jeg synes en fold på alt større end 12 m2 må være at foretrække for en hest fremfor boksen.

 

 


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den nye hestelov
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 18:40

Er dumhed på HØJESTE plan desværre.


Team Rahmberg
~ Opstaldning * Salgsheste * Træning ~


* * *

Fantastisk DV med dressur potientale sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål til flere heste på fold
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 19:27

Når der er restriktioner på hvor stor en fold skal være til 1 hest. Hvad så ift. når der er flere heste på samme fold. Er der m2 restriktioner pr. hest?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 21:43

Buller: Det var vist også 800 m2. for to heste - så vidt jeg husker.


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 folden
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 22:29

der må gå 4 heste på 800 m2,der udover er det 200 m2 mere for hver hest,

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestelov
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 23:15

4 heste på en ridebanestørrelse... så skal man i hvert fald ikke undre sig over foldskader... det er jo hul i hovedet... især hvis samme heste så står 22 timer i boks 5 ud af 7 dage og 24 timer i de resterende...

 

Jeg havde mine to i en løsdrift på 5000 kvadratmeter, og det synes jeg var minimum.

 

I et land med så mange højtuddannede mennesker og så mange kæle- og produktionsdyr kan det virkelig undre hvordan visse love bliver lavet (så som Hesteloven, Hundeloven osv.). Kan danskerne virkelig ikke gøre det bedre?

 

Lene



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldstørrelse...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 10:39

Jeg synes der skal flere overvejelser ind over end kun foldstørrelsen, f.eks antal timer på fold, hestesammensætning, mulighed for læ/skygge, bundforhold og tilgang til foder.

Optimalt ville jeg gerne tilbyde hestene kæmpe folde uden mudder med passende græs hele året -men det kan desværre ikke lade sig gøre.

Alternativt synes jeg det er fint at de står på en mindre grusfold med ad libitum stråfoder og vand de måneder på året det er nødvendigt.

Måske de ikke bevæger sig meget pga foldens størrelse, men det har jeg heller ikke indtryk af at heste på vinter-mudderfold gør uanset foldstørrelsen. Det kræver dog at hestene fungerer sammen socialt.

Venlig hilsen Maiken

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumhed!!!
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 14:19

Endnu mere tåbeligt er det, at der max må være 20 heste på samme fold.

 

Dvs. en avler med 5 hektar indhegnet fold må kun lukke 20 ungdyr ud? Nu avler jeg welsh, og der findes avlere med rigtig mange dyr- og rigtig store arealer til dem. Tror nu nok 30 unge dyr vil kunne boltre sig på ægte vildhestemanér og nyde det, hvis bare arealet er stort nok!

Eller mere end 10 hopper med føl...

 

Sætter man til gengæld et hegn op og deler flokken i to, så er der ingen problemer?

 

- og så gælder loven ikke for forsøgsheste .

 

Blev det i øvrigt ændret, sådan at heste ikke må holdes alene?

Synes jo personligt, at heste har større brug for en artsfælle end at have 3 meter til loftet...

 


Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 15:05

Ja, hetene må gerne stå alene, hvis de er mere end 2 år.

 

Så du kan lave en boks i dit værksted, hvor der er højt til loftet, ride den 2 timer dagligt 5 dage om ugen, og passe den med mad, vand, smed og dyrlæge... Hvad mere kan den så forlange?


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nmfmdmdm
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 22:17

Jeg har godt nok også undret mig over det meget lille krav til motion/foldtid. Det kunne være interessant at vide, hvad der er baggrunden for netop denne regel.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 08:03

Susanne: Jeg gætter på en plausibel grund: Forhandlinger!


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle svarene!
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 22:30

De der frimærke folde(20x40)har jeg heller aldrig fattet.

 

Heidi83; Når du skriver at forhandlinger er baggrunden for reglerne, hvad mener du så? Hvem står bag loven? Man må gå ud fra at det er nogen der har forstand på heste og deres behov.

/Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 10:15

Mette: Jeg gætter på, at det er i folketinget loven er gået igennem. ;) Spøg til side!

Hestens værn, eller hvad de nu hedder, har sikkert lavet en del lobbyarbejde, for at få så meget ind som muligt, af hvad de mener er godt for en hest. Men Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør hesteloven vist heller ikke, og forhandlinger mellem de politiske partier, har udmyntet sig, i den lov om vi nu idder og ryster på hovedet af.

 

Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan arbejdet og debatten har været, efter at jeg så en åben debat fra folketinget omhandlende hjemløse katte...

Så vidt jeg husker, er DF de sande dyrevenner, og de har sikkert gjort hvad de kunne for at kræve heste ude, mens nogle af de andre partier, har snakket om muligheden for den enkelte rideskole, pladsproblemer osv.

 

Jeg ved ikke om det er sket sådan, men det er mit bud.


God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 den nye hestelov
Forfatter: 
Dato:  30-07-2012 00:39

- har nogle meget forkvaklede prioriteringer, synes jeg. Især dét med, at heste ikke behøver komme på fold, bare de er ude af boksen 2 timer om dagen, 5 gange om ugen. Det er simpelthen til at kaste op over!

 

Jeg har selv gået på en rideskole hvor hestene ikke kom på fold andet end om sommeren (ja man ved jo ikke bedre som barn), og sikke et liv altså I stedet for at hænge sig i loftshøjder, vindues arealer og fold størrelser, burde de måske kigge på noget ting der rent faktisk har betydning for hestenes trivsel - SÅ SOM FOLDTID !!

 

Øv, ja lige et surt opstød herfra, jeg bliver helt gal i skralden når jeg tænker på den nye hestelov Og alle de stakkels heste der lever et lorteliv


Mvh Sandra

 

Prior's Capina - og drømmen om en Siberian Husky!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er mange
Forfatter: 
Dato:  30-07-2012 02:03

gode ting i den nye hestelov - men desværre også nogle ikke så gode. Men som heidi83 skriver, så er loven jo blevet til på baggrund af forhandlinger - som alle love bliver det.

 

Og jeg har hørt, at det med at man godt må holde én hest kom fra Charlotte Dyremose (kons.), som syntes, at det var synd for dem, der kun havde råd til én hest. Og hun har jo forstand på heste, hr de vel tænkt i Folketinget?

 

Men loven er jo i gang med at blive revideret - så det kan jo være, de dårlige ting iden bliver fjernet (y) :-)


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestelov
Forfatter: 
Dato:  30-07-2012 08:20

Jeg kan lige tilføje at Dyrenes Beskyttelse, i deres seneste nummer, skriver at de vil have gennemført en lov der siger min. 2 heste pr. hestehold. Det kan jeg tilslutte mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider