Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tænk som en hest
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 20:30

Tja hvad kan man sige til denne historie? Tænk som en hest inden du lader fustrationerne få afløb :-).

Jeg har trailertrænet den sidste tid til den store guldmedalje:

1. Hr. hest går ind og venter pænt på at få besked på at gå ud.

2. Hr. hest bliver i trailer selvom jeg går op og hilser på og jeg går ud igen.

3. Hr. hest bliver i trailer mens jeg skramler rundt med bom og diverse ting, samt går rundt ude bag traileren.

4. Hr. hest forbliver rolig i trailer selvom bom og rampe lukkes og løber ikke ud når denne åbnes igen, men først når han bliver bedt om det.

Vi har øvet små køreturer hvor vi endte hjemme igen efter turen i trailer og endelig blev det tid til at komme ud i det blå, hvilket vi har gjort en del gange nu.

I onsdags efter en skovtur der endte med regn regn regn, så havde jeg mest i hovedet at få Hr. hest i trailer og hjem igen, men dælme om Hr. hest ville ind.

Han gik glad og fro op på rampen med så snart hovedet kom indenfor så bakkede Hr. hest, hoppede rundt og ja faktisk opførte han sig nøjagtigt som da vi startede på gentræning af trailerlæsning.

Jeg fattede minus men bevarede roen og bad igen og igen Hr. hest om at følge mit ønske. efter 10 min. gik det langt om længe op for mig, hvorfor. Regnen buldrede jo på taget, dette var en ikke øvet situation og hesten fattede jo ikke hvorfor det pludseligt larmede derinde i osteklokken. Sofadyret her gad jo ikke træne i regnvejr, hvilket jeg ikke havde skænket en tanke at dette senere kunne give udfordringer.

Jeg måtte trods min store grad af gennemblødthed og utålmodighed, grine diskret af min egen dumhed. Højt gik jo ikke, få så ville hesten da for alvor tro at himlen faldt ned der i traileren. Mange smil og anvisninger til hesten senere og sørme, så stod han der i traileren igen. Alt i alt tog seancen 15 min, men når man er vænnet til at læsse Hr. hest på 2 så er det lang tid i silende regn. Men god træning det var det :-D og mon ikke folkene i autocamperen fik sig et billigt grin af den drønvåde rytter og hesten der pludseligt mente at traileren ville æde den.

Ja ja, godt nok er vi mennesker klogere end dyr, men åbenbart skal der en del til før vi fatter noget :-D i hvert fald mig.

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

dejligt at høre
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 20:48

du ikke blev sur og lod det gå ud over den ... hest der ikke ville, desvære er det ikke alle her er sådan. men jeg tro du har helt ret i at det var regnen på taget der gjore ham usikker..

3 små killinger søger hjem, en grå dreng, 1sort pige og 1 sort/hvid pige.

pris 100kr

0
0
Svar på denne tråd

kend din hest.
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 22:11

kend din hest godt nok til at vide hvad dens næste skridt er, så hver i fore vejen hvis du ved den vil dreje der jamen så hav godt fat i tøjlen:)

0
0
Svar på denne tråd

Heste...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 22:18

Det var rigtig klogt tænkt af dig at regne ud at det var larmen der gjorde hesten usikker.

Og dejligt at den alligevel lod sig overtale til sidst, fordi den stolede på at det var i orden at gå ind, når du nu bad den om det. Men ja, visse ting skal bare trænes i alle tænkelige varianter, og altså også i regnvejr (selv hverken hest eller træner sikkert synes at det er så fedt...).

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 23:07

Nogle heste er bare mere autister end andre ;-D

Min hoppe kan jeg uden problemer læsse i en velkendt 1,5 hestes trailer, hvor jeg bare sender hende op.

Det er da kun hvis der er nogle forstyrrende elementer omkring eller jeg selv stresser, at det lige kikser lidt.

Men jeg kan ikke sende hende op i en fremmed to-hestes trailer, og grundene til det er jo helt sikkert at der for det første er en væsentlig forskel på en 1,5 hestes trailer og en 2-hestes, og dernæst så er hun heller ikke glad for, hvis det f.eks. knirker fra traileren, når hun går op i den - og den samtidig er ukendt.

Så ja, analyser, analyser, analyser, når noget ikke glider som smurt. En eller anden ny detalje er der tit, som man ikke lige har overvejet kunne være katalysator for at det IKKE virker som sædvanligt ;-)

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

tanketorsk
Forfatter: 
Dato:  22-07-2012 10:27

Ja, vi gør os alle mulige anstrengelser for at træne vores heste - min egen lille historie kan måske hjælpe andre til lige at huske også at træne dette:

Min hoppe og jeg skulle til træning, og hun er en ørn til at gå op i vognen (dengang havde vi en lille lastbil)

normalt ville jeg ikke kunne nå at tælle til 10 så stod hun oppe i vognen, så ingen problemer

denne dag skulle jeg så selv køre til træning, hverken datteren eller træneren var med - men det var ikke noget problem.

vi startede også godt ud, tøsen hoppede i bilen på et split sekund, men da jeg gå ned for at lukke bommen går damen med.

nå, op igen og det gentager sig henved 30 gange (hun er ellers ikke den mest tålmodige) før jeg kapitulerede og ringede til min træner for at aflyse ridning.

hun er lige så uforstående overfor problemet indtil vi kommer i tanke om at jeg jo plejer at stå ved tøsen indtil bommen og bagdøren er lukket først der klikker jeg hende fast og går ud af sidedøren.

Behøver jeg at sige at jeg trænede "kører alene med min hest", hvilket jeg altid husker når jeg træner nye heste til trailer.

jette

0
0
Svar på denne tråd

Lærerige fortællinger
Forfatter: 
Dato:  22-07-2012 11:31

Det er nogle gode og lærerige fortællinger i bringer i denne tråd

Tak for det.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Historie
Forfatter: 
Dato:  22-07-2012 19:34

Selv tak, ville bare dele en lille sjov historie ;-). Jeg har ejet Hr. hest siden han var små 5 måneder og han er nu 8 år så jeg og han kender hinanden godt. Når han siger fra er der som regel en god grund, men omvendt ved han også at jeg ikke beder ham om urimeligheder ;-).

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider