|
|
| Er det dårlig stil? |
|
|
Hvis nu man har kendskab til en hest, som er jordens rareste hest på stald, fold osv. men som er uridelig og egentlig kan få livfarlige "hjerneblødninger" under rytter, men som er fuldstændig gennemkontrolleret af et meget kompetent dyrlægetem på et hestehospital og fundet 100% i orden fysisk. Og hesten blev solgt til en person, som havde kendskab til denne uridelighed og avlede 3 føl og efterfølgende solgte hesten som ridehest til en pige. Ville I blot trække på skuldrene eller advare køber? Hesten kan selvfølgelig have ændret sig til det positive, men det er jo ikke til at vide, da den ikke er redet de sidste 3 år. Jeg tænker, at jeg egentlig ikke ville blande mig. For det er ikke min opgave. Men er det dårlig stil af mig?
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uridelighed |
|
|
nu kan der jo være flere årsager til hoppens uridelighed, det kan jo bunde i uopdagede skader osv og det er jo ikke noget der påvirker afkoms ridelighed, medmindre skaderne er bundet i arveligt betingede defekter
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
jeg tror ikke det er avlsdelen der er problemet, men at hesten, som kan være farlig, er blevet solgt som ridehest til en pige der ikke kender problemet.
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Golda Showers |
|
|
Korrekt. Hesten blev netop solgt som avlshest, da der ikke blev fundet noget galt, som kunne være arveligt. Det var ridedelen, som var min bekymring. Altså at hesten blev solgt til en pige, som ikke blev oplyst om hestens "katapult-flip" under rytter. Hesten blev solgt som ridehest inden foling, og pigen vil først få hesten hjem til jul efter fravænning af hoppeføllet. Og der er jo godt 5 måneder til. Og pigen havde heller ikke mulighed for at prøve hesten inden købet. Ja ja... det lyder også dumt. Men igen... Jeg er bare lidt bange for, at pigen bliver slemt skuffet, hvis det viser sig, at den hest, som hun ville bruge til konkurrencer, slet ikke kan rides. Og det ville jo være endnu mere trist, hvis hun kom til skade, fordi hesten kastede sig ind i væggen med hende på ryggen....
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uridelig... |
|
|
Nogle heste er uridelige pga. inkompetente ryttere, dårlige sadler oma. Pigen har vel prøvet hesten inden køb? Med mindre du har indgående kendskab til hvilke forhold hesten blev solgt under, ville jeg nok blande mig uden om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum... |
|
|
Personligt tror jeg ikke jeg ville have samvittighed til at lade være med at oplyse pige om hestens tidligere "hjerneblødninger". Det lyder jo godt nok ikke sådan, men ved du om pigen har kendskab til det? Eller er oplysningen tilbageholdt for hende? I min verden er det helt sikkert sådan noget man bare SKAL oplyse om ved videresalg. Nej, det er ikke til at vide om den har ændret sig i løbet af de tre år. Men det er noget der kan sætte hendes helbred på spil, hvis den gør det igen. Og man VED jo at den HAR gjort det. Hvor godt kender du pigen? Hvis det var mig, der var i dine sko, så ville jeg virkelig håbe at jeg ville fortælle det til vedkommende - min samvittighed ville nok også være lidt af en dræber, hvis der skete pigen noget, og jeg måske kunne have forhindret det ved at oplyse om min viden 
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
|
|
... heller ikke have samvittighed til at holde mund. Hesten KAN selvfølgelig have ændret sig, men det kan man ikke vide - og jeg ville ikke kunne holde ud at have "blandet mig udenom" hvis pigen endte i kørestol eller kiste fordi sælger ikke overholdt sin oplysningspligt.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Guldhår |
|
|
Du har ret i, at der kan være mange årsager til, at en hest er uridelig. Men denne hest var i ridning hos 2 forskellige beridere, som begge måtte opgive. Den fik skam også afprøvet flere forskellige sadler i samarbejder med en sadelmager osv. Men nu var det jo ikke, det som var emnet. Jeg må sige, at jeg er lidt splittet. For jeg kender absolut ikke køber, men jeg ved godt, hvem hun er, og jeg ved også, at hesten bliver opstaldet ikke langt fra, hvor jeg havde den stående. Og jeg tænker lidt, at der jo sikkert er nogen på det opstaldningssted, som "kender" hesten og dens problemer, da jeg kender flere derfra. Lidt indviklet ja, men hestefolk kender jo hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville gøre køber opmærksom på den viden du har om hesten, så denne har mulighed for at have dette i baghovedet når hun vil kravle op.. Min samvittighed ville ikke kunne bære hvis der skete køber noget pga hestens uridelighed!
Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Øhm, har du SELV ejet den her "livsfarlige hest" tidligere?? Sådan ser det nemlig lidt ud i dit sidste indlæg?? Uanset hvad, så ja, så vil jeg nu også mene at man burde oplyse om sit kendskab, også selvom det "besværlige" jo kan være forsvundet på magisk vis. Hvordan kan man egentlig også komme i tanke om at købe en RIDEhest, uden at prøve at ride på den inden man beslutter sig?? Personligt ville jeg nu også have det møgdårligt i uhyggeligt lang tid senere hen, HVIS nu køberen kommer til skade, og man selv stod med en viden om at "sådan er den jo bare", og ikke havde fortalt nogen om det. :/ Håber ikke nogen kommer til skade med den, ihvertfald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandheden |
|
|
Jeg ville bestemt fortælle hende om hestens tendenser under rytter. Alt andet er jo livsfarligt. Forstår ikke at sælger ikke selv har valgt at oplyse dette.... Jeg ville blive rasende hvis jeg købte sådan en hest i god tro.
Hesteklipning på Bornholm tilbydes. Skriv en Besked.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige meget nu |
|
|
Nå, men "problemet" er blevet "løst". Jeg har fået at vide, at køber godt ved det. Så det er jo godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Nu er det vel ikke sælger der har fortalt det til dig? Så ville jeg ikke tro på det, men selv henvende mig til pigen. Kender selv en der købte en hest der en gang imellem fik nogle flip. Sælger "glemte" at fortælle det. Køber endte med at falde af hesten og brække ryggen. Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mik27..... |
|
|
Okay, det var rart at høre  Så er der jo ingen ko på isen, når hun er indforstået med det 
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|