Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Stødhalsbånd er da helt ok!
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:17

Godmorgen :-)

Jeg har selv i skrivende stund undersøgt mulighederne for anskaffelse af stødhalsbånd - men når jeg google emnet kan jeg se, at det ikke er til at købe i Danmark, i stedet er der mange debatterende indlæg, om det åbenbart omtålelige emne.

Men sig mig engang , hvad er forskellen på et STØDHEGN og et STØDHALSBÅND? Ved det ene er det synssansen, der hjælper dyret med at blive advaret, ved det andet er det høresansen, som hjælper dyret med at blive advaret.

Jeg forstår det simpelthen ikke, stødhalsbånd er da helt ok?

- eller hvad?

0
0
Svar på denne tråd

Eller hvad.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:27

Jeg spørger bare er du dum eller hvad.

Stødhegn rør man tråden får man et ordentlig rap, man får stød..

Intet med syns advarsel / sans at gøre.

Stødhalsbånd, hvis det er den slags hvor der er gravet senser ned i kanten af det stykke man ikke skal forlade, så bliver man ikke advaret af et hegn først, men træder man uden for får man et ordentligt stød rundt halsen..

Sikkert ikke sjovt...

Så dyret bliver ikke advaret af høre eller syn det får stød..

0
0
Svar på denne tråd

ikke dum nej ;-)
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:32

Når dyret har stiftet bekendtskab med straffen/støden vil det fremover blive advaret af hegnet SOM DET KAN SE = synssansen ;-)

Ved et stødhalsbånd bliver det fremover advaret af en lyd der stiger = høresansen...

Straffen er det samme - det er blot forskellige sanser der advarer!

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:33

Jeg har aldrig brugt eller haft brug for stødhalsbånd, men havde jeg en umulig hund, der ikke var til at holde inde (måske en hanhund ser strejfede, parrede sig med andre tæver, måske var tæt på en meget trafikeret vej osv.) og jeg af Gud ved hvilken årsag ikke kunne holde styr på den, ville et stødhalsbånd - måske - komme på tale.

Det kommer lidt an på hvor meget tæsk halsbåndet giver, men ellers kan jeg egenlig heller ikke se den store forskel...

Efter min efaring ER det bare lidt nemmere at opdrage en hund til at blive i nærheden, men nærmest umuligt med en hest ;)

Bissen

Tomorrow - do better

0
0
Svar på denne tråd

Strejfende hanhund
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:37

Ja, opdragelse gør meget ved det, men han strejfende hanhund er nu engang en strejfende hanhund. :-)

Vi bor ud til en meget traffikeret vej og tør simpelthen ikke tage chancen. Derfor kom halsbåndet på tale. Dog kan jeg erfare at de fleste har meget voldsomme holdninger til emnet - men det er lovligt i Tyskland. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Bombom
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:48

Stødhalsbånd er da ikke værre end stødhegnet.. Jeg kan nu heller ikke se problemet i det..

Og jeg ville da ønske at Naboens @!#$ hund, havde sådan et og den fik så mange tæsk hver gang den stikker af, at den måske blev hos sig selv!

Blev ejer af Dasiy - 28/01 2009

Blev ejer af Rastell - 07/05 2010

Mor til Sean - 23/07 2011

I er elsket mine drenge og tøs.

0
0
Svar på denne tråd

stødhalsbånd
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:52

Furius: nej trådstarter er ikke dum. hun stiller bare et spørgsmål om, hvordan sådan et stød halsbånd fungere men som for dig,

åbenbart er almen viden. jeg vælger at tolke dit indlæg på den måde at du er kraftigt imod stødhalsbånd, men det forudsætter ikke at du behøver at kalde trådstarter for dum

Til trådstarter: Det er rigtigt, at man ikke kan købe, sådan et halsbånd i DK da det ganske enkelt er ulovligt.

hvis det er sådan et halsbånd som Furius beskriver, og dyret nærmer sig den ledning der er gravet ned, vil halsbåndet sige " bip bip bip" og hvis dyret så ikke overholder dette vil det få stød.

det stødhalsbånd jeg har kendskab til, var det en lille kasse der sad foran på hundens halsbånd.

der findes videoer på youtube, hvor det er i brug (endda også på mennesker)

der findes forskellige former for stødhalsbånd, og så vidt jeg husker kan man regulerer, hvor meget "strøm" der skal bruges som advarsel.

der findes også nogle med en fjernbetjening! så ejeren selv kan stå og give stød, når han lyster!

men hvis jeg var dig ville jeg helt klart bruge en anden form for indhegning til dine dyr :)

og til dig for at bringe sådan et emne op på HN

mvh

Eriksen

Margueritten og Västgötaspidsen

¤BLLSL¤

med Västgötaerne

August QQ

og

Jazz

North Star

23.4-1990 - 17.11- 2010

elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Halsbånd
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:00

Stødhalsbånd er forbudt fordi vi mennesker er nogle idioter der ikke kan finde ud af at bruge det korrekt selv på det meget lille antal hunde hvor det måske til nød kunne have en effekt.

- resten af flokken, de skal ski bare ha almindelig opdragelse, diciplin og kærlighed.

Jeg er ikke modstander af nogle hjælpemidler frem for andre, det er hænderne der bruger hjælpemidlerne, uvidenhed om dyrs adfærd og lærring kombineret med hjælpe/straf midler jeg er i mod.

Er ikke selv nogen ´´helgen´´

Jeg har afprøvet det halsbånd er giver et pift af citron når hunden gør, brugte lang tid på at læse om det ( på engelsk ) og finde et der advarede hunden ved at brumme de første 2 gange hunden gøede og så give et pift citron 3 gang, det havde stor effekt på vores gø ´´ maskine´´ for stor og duften af citron forsvinder ikke i det senkund hunden holder op med at gø, de går rundt i den duft de hader længe, for den sidder i både pels og på selve apparatet, ikke særlig hensigtsmæssig, ud til skrald røg det, en dyr og lærerig oplevelse og tilbage til almindelig opdragelse.

0
0
Svar på denne tråd

humpa bumba
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:05

vi har også en hanhund der gerne vil strejfe, det har vi fikset ved at lave et hegn, jeg kan ikke lide tanken om stødhalsbånd, og jeg tænker vil jeg havde hund må jeg tage de forbehold der følger med, og vi har valgt at lave et hegn. så er alle glade.

Kan godt være at princippet er det sammen, men jeg synes stadig mindre om stødhalsbånd end et hegn som er oppe og hesten kan se det.

My ass is hurting

0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:19

Til TS min mand har haft det for mange år siden til hans gamle hund, og det fik stød 1 gang så havde den forstået budskabet

Det skal siges at det var en jagthund(gravhund) og var der noget den haddede så var det katte, hende her vidste lige præcis hvor langt den kunne gå og hun blev så snu at hun også vidste hvornår det (halsbåndet) var ved at løbe tør for strøm

Men kunne man købe det i dag, var der ingen trivl om at vi havde det til vores, kan ikke se hvad forskellen er på synligt og ikke synligt.

Jo at den kan se det, men så har den også mulighed for at hoppe over, og jeg vil til enhver tid heller havde det i jorden fremfor at min hund kun kunne gå i en lukket hundegård. Så kan i kalde mig dyrmishandler, men jeg bor på landet, dog med banen meget tæt på og jeg vil ikke sætte min hund ud en hel dag i snor, for den har ingen mulighed for at forsvare sig hvis der skulle komme en hund ind på vores matrikkel, hvilket der tit gør, da folk ikke holder deres hunde i snor

Men som magureitten skriver så er det et halsbånd med en lille kasse på, og som modtager sinalet fra ledningen i jorden.

Kunne godt bruge det til mine katte så vidste jeg da hvor de var, når jægerne var ude også skulle jeg ikke bekymmer mig om de blev skudt

Tilridning og genoptræning tilbydes på hestens præmisser

0
0
Svar på denne tråd

Synes.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:33

Simpelhen bare det er for dumt...

Men køb da endelig et stød halsbånd, men lov mig lige du selv tager det på og prøver at få stød...

Der er meget stor forskel på at komme mod et hegn og få stød på låret /armen og så have et halsbånd rundt halsen og få stød..

De heste jeg har haft, har uden at røre hegnet været fuldstændigt klar over om der var stød i eller ej.

Men en hund har slet ikke den sans, og skal først lære tråd er = med stød.

Eller en lyd er lig med stød.. og nogen er længre om at lære at forbinde disse to ting end andre og nogen lære det aldrig...

0
0
Svar på denne tråd

stød til hunde
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:39

Jer som bruger eller har brugt (og overvejer at gøre det) de der stødhalsbånde, kan i ikke lave et helt alm havehegn der er tæt og højt nok til at holde hundene inde ?

Jeg kender nogen som lavede et ret lavt hegn, så to hunde rendte altid ud, så satte de en tråd SYNLIGT elhegn ovenpå (trak det fra hestenes fold) og det holdte så hundene inde.

Personligt ville jeg helst lave et godt solidt (og højt nok) hegn hvis jeg havde hunde istedet for de stødhalsbånd.

Der er vel en grund til de er ulovlige ??

Er det forøvrigt ikke lovligt at sælge dem i DK, men Ulovligt at bruge dem ?

Ved det lyder skørt, men mener at have hørt det. (fra en hegnsmand).

Husk, at for hvert minut du er vred,

mister du 60 sekunders lykke.

- Waldo Emerson

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:49

De heste jeg har haft, har uden at røre hegnet været fuldstændigt klar over om der var stød i eller ej.

Men en hund har slet ikke den sans, og skal først lære tråd er = med stød.

Den sans må du fortælle mig lidt om - det er nyt for mig! Er det et urinstinkt?

En hest finder ved Gud også først ud af at der er strøm i et hegn, efter de har rørt det. Det er altså ikke nogen sjette sans, de har.

Bissen

Tomorrow - do better

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 11:50

Furius: Nu er heste altså ikke født med en sans som advare om der er stød i et hegn eller ej, Det er tillært.

Alle de føl jeg har set være ude for første gang har fået et rap af hegnet. Da de så var omkring 6 mdr-1 år (afhængig af hvor kløgtige de var) kunne de ved at røre tråden med hårene på mulen mærke om der var stød i eller ej.

Så den der med at heste bare ved at der er stød i og at hunde ikke gør, den holder altså ikke lige helt.

Tror ikke hunde er "dummere" end heste til at lære at den bestemt lyd eller ting giver stød. Nogle heste er meget lang tid om at lære at hegn=stød. Har set en 3 årig hest stå og se nok så fornøjet ud og så lige slikke på hegnet. Den har haft tre år til at lære at hegn gør ondt men den havde så bare ikke lige den der "sans" som alle andre heste, ifl dig, er født med, eller?????

Jeg har ikke en mening for eller imod stødhalsbånd, men som Læder mor siger er det hænderne som styrer disse hjælpemidler, der kan være problemet.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

Stødhalsbånd
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 12:23

Nogle hunderacer er sværere at opdrage på end andre.

Et spørgmål om evne og ønske.

Jeg har brugt stødhalsbånd og gør det gerne igen, når bare det bruges med fornuft.

Man skal jo ikke straffe hunden, men adfærdskorigere den. Og det stød den får (ihvertfald på den laveste indstilling) svarer mest til en rysten, mit foldenhegn slår væsentligt hårdere.

I vores brug var det under træning af jagthunde. Disse pragtfulde dyr er jo avlet så indædt på jagten, at når de først har fært og de er i løb, så sanser de kun vildtet. Så for lige at lære dem, at her skal du stadig vende om og komme til jægeren, så fik de et stød styret fra fjernbetjeningen. Iøvrigt et stop at foretrække, når unghunden jagter vildtet over en vej - hunden stoppede inden vejen.

for stødhalsbånd, når det er i korrekt brug - ligestillet sporer, piske, dimser der får hestene til at slå benene ved spring og slagterier stødpistol når grisen skal slagtes.

venligst Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 13:13

hellere et rap end at blive kørt over af en bil

Mine bliver som hovedregel på vores grund, men havde en periode hvor damen kom i tanke om at det var fedt at gå over og skide på genboens græsplæne der trak jeg lige en tråd over indkørslen fra gedefolden, og hun gør det stort set aldrig mere, selvom der ingen tråd er der mere.

Ham der kom fra pakketrans han kigger sig også bedre for næste gang

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 13:22

Hvorfor ikke lave et hegn ?

Vi kunne jo aldrig drømme om at give vores heste sådan et på og nedlægge hegnet, netop fordi det er et dyr og kan finde på at rende tiltrods for stødet. Og det samme med hunden,. selv om stødhalsbåndet er der, kan den godt rende ud for an bilen, eller strejfe eller bide naboens irriterende barn. Hvorfor risikere det hvis man mener det kan være blive et problem.

My ass is hurting

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 14:08

Jeg har en Karelsk Bjørnehund, som er en af de sværeste hunde at opdrage. Det er en spidshund og en jagthund, og det er en af de mest primitive hunderacer der findes.

Jeg fik min hund da hun var 1 år og 9 måneder, og jeg var hendes 8. hjem - Ødelagt hund? Nej.
Hun var self. en anelse forvirret ovenpå det hele, men racen har fra naturens side en ufattelig stærk mentalitet - Og pga. af denne mentalitet har jeg også overvejet et stødhalsbånd mange gange. Det eneste der har holdt mig tilbage, er loven.

Når vi er til hundetræf er jeg nød til at holde hende i snor. Selv i en indelukket hundeskov. Hun bruger ca. 5 minutter på at hilse på alle hundende, og så går resten af tiden med at undersøge muligheder for at komme ud. Vi kan ikke kalde hende til os på større arealer, ej heller selvom det er hegnet ind.
Jeg kan heller ikke have hende med til stranden og slippe hende løs, eller i skoven, og til hvert hundetræf får jeg stive blikke og der bliver stillet mange spørgsmål, fordi hun altid er i snor.

Jeg vil mene at 1-3 stød og muligheden for at kunne gå løs og lege frit er bedre, end konstant at skulle være i en radius af 8 meter fra mig.

I Canada træner de den Karelske Bjørnehund med stødhalsbånd, og dem jeg kender kan alle kalde deres hunde til sig, og for de fleste har 2 stød været nok.

Jeg vil personligt mene, at et stød omkring en velbepelset hals er bedre end at sætte tungen på hegnet, hvilket køer og svin ofte gør. Ligeledes stød på mulen eller ørespidserne.

Nej, jeg er for brugen af stødhalsbånd, så længe det bruges på fornuftig vis - Desværre er der folk der ikke kan finde ud af at styre det, og der kommer misbrugen og mishandlingen af dyrene, hvilket i sin tid var årsagen til forbuddet.

Ikke alle hunde har mentaliteten til at få et stød - Ikke engang et svagt stød - Men min hund har, og mere til.

Mvh. Lykke

*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

Følg os på Facebook
Horse Universe - Internationalt hesteforum

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 20:27

Uden at kommentere min mening omkring disse halsbånd, så kan jeg oplyse, at den hvor man graver kabler ned, kan købes i Tyskland.

De andre med fjernbetjening skal købes i USA

Begge dele er ulovlige her i landet.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

stødhegn
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 21:11

jeg synes sådan helt uvidenskabeligt, at de fleste hundes reaktioner på at få stød er uforholdsmæssigt voldsomme i forhold til de reaktioner jeg har set hos både svin, heste og køer.

af den grund vil jeg ikke bruge stød til en hund.

og formoder at det kan være en del af forklaringen på at stød til hunde i danmark ikke er lovligt.

jeg vil foreslå trådstarter et godt hundehegn eller et tøjr og så ellers godt med motion i ført snor hvis hunden har det med at stikke af.

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 21:59

Jeg har aldrig selv haft et stødhalsbånd men rørte engang ved et og det var slet ikke i nærheden af det rap det giver at røre ved hestenes hegn.

Mvh. Sally

Bombesikker og meget veltrænet 4 års hoppe på 138 cm til salg.

0
0
Svar på denne tråd

helt ok...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 22:13

Det er helt ok til kæresten så hvis hun kommer mere end 5 meter væk fra komfuret sååå z zzzaaap men jeg kunne aldrig finde på at udsætte hunden for den slags..

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

stødhalsbånd - nej tak
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 22:50

Personligt ville jeg aldrig kunne tilbyde min hund stødhalsbånd, måske jeg er sart, men hele ideen om at sætte stød til mine dyr med fjernbetjeninger eller usynlige hegn er bare ikke mig.

For mig er der stor forskel på et stødhalsbånd og et stødhegn, fordi hunden (eller hesten) bliver udsat for en visuel stimulus istedet for en auditiv stimulus, og personligt tror jeg, uden at have forskning og beviser, at det er lettere for hunden at forstå, hvordan den undgår stød, når der er et hegn, som den kan se, istedet for blot en lyd

Hvis jeg skal bruge straf på mine dyr uanset graden, er det for mig sindsygt vigtigt at mine dyr er klar over, hvorfor de bliver udsat for smerte og ikke mindst, hvordan de kan undgå den.

Hvis hunden ikke er 100% sikker på og kan se, hvor det usynlige hegn er, tror jeg meget hurtigt, at man ender med en usikker hund.

Med fare for at få nogle over nakken, må jeg med hånden på hjertet sige, at hvis man ikke kan lære sin hund at komme, og derfor må tilbyde den en tilværelse i konstant snor, uden brug af stød og straf (for at påføre sin hund stød kan, efter min mening, kun være en straf) så mener jeg personligt at man har taget munden for fuld og burde have valgt en "lettere" hund.

Jeg forstår ikke, hvorfor det bliver sat op som: "hellere stød end at blive kørt over" hvorfor bliver træning ikke nævnt som en mulighed?

Hvis hunden er SÅ opsat på at komme væk at et normalt hegn ikke kan holde den inde, så tror jeg med fordel man kan kigge på, hvad der får hunden til at have så stor trang til at komme væk.

Jeg håber ikke, at jeg har trådt nogle over tæerne

Hilsen Cecilie

For at få noget andet end det du plejer at få, må du gøre noget andet, end det du plejer at gøre.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 23:10

Nu bliver jeg måske slagtet, men tænkte det var på tide med en lille fortælling af nogen, der rent faktisk har prøvet at bruge stødhalsbånd, eller se det blive brugt :)

Vi har to hunde hos min far, vi købte dem som hvalpe nogenlunde samtidigt. De er lige gamle, og vi fik dem samtidigt så vi har haft dem lige lang tid. Vi har også haft samme hundetræner til dem som hvalpe.

Skye lærte lynhurtigt at komme når man kaldte og hun går altid pænt, men Bella lærte det bare aldrig! Det er dybt irriterende, da min far bor på landet og man vil jo gerne kunne så med sine hunde løse. Skye går altid løs, mens Bella har en lang snor på. På nogle steder på ruten får hun lov at gå løs, men det ender desværre tit med at hun løber og absolut ikke hører når man kalder hende tilbage.

Far købte så en dag et stødhalsbånd til Bella, af mangel på bedre idéer (vi HAR prøvet at træne hende såååå lang tid nu). Det var sådan en lille kasse som sad på hendes halsbånd, og så havde man selv en fjernbetjening.

Først kaldte vi på hende + brugte fløjten, som vi plejer. Hvis det ikke hjalp trykkedes der på fjernbetjeningen. Den stod på det laveste, og gav Bella et lille stød. I selv samme sekund vendte hun tilbage til os, faktisk glad nok og virkede ikke særligt forstyrret af det. Hun blev heller aldrig bange for at få halsbåndet på eller noget i den stil.

Jeg ved ikke hvor mange volt det sendte ud, men det var nok til hun fik en reminder, men lidt nok til at hun hverken peb eller noget, men blot kom tilbage til os når vi kaldte.

Halsbåndet blev kun brugt i en periode, og det er mange år siden nu.

Ang. træning af hende gider jeg ikke høre på kritik fra jer. Min far bor i England og jeg ser ham derfor alt for sjældent. Derfor har jeg heller ikke set/været inde over hundenes træning, så jeg ved ikke hvad der er gjort og ikke gjort :)

Jeg ved bare at Bella rent faktisk kom når man kaldte i den tid, hvor hun havde det halsbånd.

Personligt tror jeg ikke selv jeg ville kunne købe sådan noget nårjeg engang får hund :)

Men det er mere fordi jeg meget hellere vil forsøge at træne så godt jeg kan, så andre ting ikke bliver nødvendige..

0
0
Svar på denne tråd

Bruge det til börn?
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 23:20

Man må da også kunne bruge det til börn der stikker af!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 00:24

Og det skal lige tilføjes at Bella er af racen English Springer Spaniel. Hendes jagtinstinkter er ikke til at tage fejl af. Hvis der er et dyr, vil ikke engang et stødhalsbpnd virke :D ihvertfald ikke på den laveste indstilling, som vi havde.

Skye er en labrador retriever, og selvom det også er en jagtrace, så er springer spaniels jo dem som skal jorde ud og skræmme vildtet op. Bella kan slet ikke styre sig hvis der er dyr :P

0
0
Svar på denne tråd

svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 08:35

Jeg syntes ikke der er nogen af jer som bruger det stødhalsbånd, som svarer på HVORFOR i bruger det istedet for et godt have hegn ?

Begge dele skal jo installeres i haven, håber da ikke man vælger stødet fordi det evt er billigere eller nemmere i anskaffelse ?

Husk, at for hvert minut du er vred,

mister du 60 sekunders lykke.

- Waldo Emerson

0
0
Svar på denne tråd

Der ER EN
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 10:49

forskel- det har hverken med uradfærd, el hesten har lært ved at få stød at gøre- forskellen ligger i et hesten kan mærke i sine følehår PÅ MULEN at der er stød i hegnet længe inden den rører rent faktisk. DETTE burde i MINE øjne være almen viden. Den kan samtidigt se den evt farer for øjnene. Om end nogle er ligeglade og rører alligevel.

Hvor i mod hunden IKKE kan mærke det da det er et nedgravet kabel, et halsbånd der ik giver kontakt før det er for sent.

hvor vidt en alm tråd af en hund kan mærkes inden den rører ved jeg sådan set ikke. Jeg tror det, men vil mene grunden til hunden ik registrer det som hesten er at den bevæger sig hurtigere/anderledes mod hegnet og først for sent, nemlig når den får smækket opdager det.

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

Graviditet og SSRI på facebook NU som en del af LAP.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kan se..
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 11:21

At stutes heste er lige så kloge som dem jeg har haft.

Min gl Oldenborger gik lige en rundte, rundt hegnet, når hun kom et nyt sted hen og så var hun klar over om der var strøm eller ej,

Var der strøm holdt hun sig altid en ½ m fra hegnet, var der ikke, græssede hun fornøjeligt, på den anden side, altså med halsen mod hegnet..

De hunde jeg har haft, har gang på gang rendt under hegnet og fik stød, det afholdt dem ikke for at rende der ind igen...

Vi har en god indhegnet have, som de ikke kan rende ud af, eller hoppe over.

0
0
Svar på denne tråd

skræmmende
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 11:26

Jeg synes det er skræmmende så mange der er for at give deres hunde stød på den ene eller den anden måde. Jeg synes personligt at hvis man ikke kan træne sin hund skulle man ikke have haft den og hvis man har det fint med at forvolde smerte på sin hund skal man slet ikke have en hund. Jeg har set mange af Victoria Stilwells programmer hvor hun tager en "umulig" hund og giver ejerne nogle værktøjer der gør at hunden begynder at opføre sig ordentligt og jeg synes hendes fremgang er langt bedre end at give sin hund stød fordi man har givet op. Min egen far har selv en af de her "umulige" hunde men jeg tror på at hvis han valgte at begynde at fokusere mere på træning af den kunne den blive en lant mere velopdraget hund.

All in all it's the perfect scene
And there's not anywhere that I would rather be
And it's now, now or never when we're chasing our dreams
And oh we're getting close now, don't turn away

0
0
Svar på denne tråd

Stødhalsbånd
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 11:59

Det er lidt ærgeligt, at så mange ser på halsbåndet som en straf af hunden, det er jo ikke det det handler om.

Med det kendskab jeg har til stødhalsbåndet og må jeg igen indføre, NÅR DET BRUGES KORREKT, så skal stødet jo ikke falde som et- tag den, så kan du lære det køter

Halsbåndet bruges til at ændre hundens adfærd/handling til ønsket adfærd.

Halsbåndet er også bygget sådan (igen hvis det bruges korrekt) at det som den første advarsel udsender en pivelyd. Reagerer hunden ikke på dette, kommer der et stød og min erfaring er, at hunden ændrer sin handling. Hunde er ikke dumme og man kan så tydeligt se på deres reaktion, at næste gang der kommer et piv, så stopper hunden - den har allerede lært det.

Halsbåndet er for vores vedkommende den sidste løsning og ikke det første man hiver op af posen til hvalpetræningen.

Jeg vil sidestille det med elhegnet. Hesten ved, at den får et lap når den rør hegnet og holder en fornuftig afstand fra det. Dog har den fået et knald inden at den lærte det. Det ved hunden også og den stopper når halsbåndet piver, eller får den et lap.

Og når det så er sagt, så er det egentlig sjovt, at vi adfærdskorrigere vores heste med et elhegn - slemme mennesker!!!

Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

el-halsbånd
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 16:30

Jeg har brugt det engang for 9 år siden, og ønsker absolut ikke at få brug for det igen, men dengang virkede det som en god ide, da jeg kunne give min hund masser af frihed, og ikke bare en lille indhegnet have.

Nu har hun den lille indhegnede have og så et par gåture hver dag

Til at starte med, da jeg tog halsbåndet i brug, fik jeg en hund, der var bange for at gå ud, men da hun forstod sammenhængen, gik det bedre. Dette halsbånd var også sådan et, der kom med en advarende skrattelyd før hun nåede ledningen, og det kunne justeres i hvor hårdt det slog. I en periode satte jeg tape over, da jeg selv fik lidt dårlige nerver af det

Det værste problem var, at hestenes hegn gik i halsbåndet. Ikke så hun fik stød, men da ledningen krydsede indhegningen, klikkede halsbåndet og gav et klik når hegnet tikkede. Det var ikke smart og meget synd for hunden.

Et elhalsbånd kan helt sikkert bruges godt og det kan bruges frygteligt.

Pga de udfordringer/erfaringer jeg fik med det, vil jeg ikke bruge det igen.

Da jeg solgte det på DBA fik jeg faktisk en advarsel om, at de fjernede annoncen, og hvis den kom på igen, ville jeg blive meldt til politiet for dyremishandling, så nu holder jeg mig bare fra den slags

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensk.dk

www.danskkoldblod.com

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 19:32

slet ikke hvorfor og hvordan folk har skaffet sig et stødhalsbånd, når det er ulovligt i Danmark.

Jeg ville aldrig bruge det. Min venindes kæreste bor i Tyskland, jeg var nede og besøge dem i en weekend - hans families hund har stødhalsbånd på (han boede hjemme). Vi snakkede lidt om det, og jeg sagde at jeg var imod det og at han selv kunne prøve det, jeg kunne ikke forestille mig at det var behageligt. Han valgte at tage udfordringen op og tog halsbåndet op til halsen.

De bruger ikke halsbåndet idag længere.

Jeg tror ikke på at man kan sammenligne et rap fra et elhegn med et stødhalsbånd. Dels fordi halsbåndet sidder på hunden, den kan ikke flygte fra det, den sidder på halsen - det kan ikke være særlig behageligt.

Derudover så ER nogle hunderacer strejfende hunde pga. deres ekstreme jagtinstinkt, og de fleste af de racer lære aldrig at gå løse. Så må man hegne haven godt ind og graven hegnet godt ned i jorden eller anskaffe sig en hund som er nemmere at træne :-)

Mvh Renée H

0
0
Svar på denne tråd

stødhalsbånd
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 06:58

Vi havde en gang for vel ca. 10 år siden en rottweiler som fik stødhalsbånd på for at holde ham inde og give ham mulighed for at komme ud. den gav 3 tik/små stød el noget i den stil før den gav stød. vores ledning lagde oven på jorden så hunden kunne godt se den.

Desværre var han så klog at han bare tog tilløb og direkte sprang over ledningen, så var han jo ude, skide smart :(

Han var ihvertfald ligeglad med stødet, så værre kan det ikke have været?

Desværre blev han aflivet/skudt af en jæger da han angreb min storebror.. Men det er en anden historie...

Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx

Fuldblod - hesten med xx Factor!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 10:04

Jeg er så meget sort hvid på det område.

Jeg ser det sådan at hvis man har "brug" for et stødhalsbånd for at styre sin hund...

*Så har man enten den forkerte race..

*Eller man gør/har gjort tingene forkert..

*Eller man burde ikke have hund..

I mine øjne er det mennesket der fejler når de tyr til den slags produkter/"hjælpemidler" ... Og tyr man til det, så det fordi man ikke har gjort det godt nok et eller anet sted.

Og det lugter langt væk af at folk heller vil have den her "nemme" løsning, frem for at hegne ordenligt eller gøre tingene ordenligt.

(Mirella) Brun III hoppes fortid søges..

Se billeder på præsentation.

Købt på Djursland.

0
0
Svar på denne tråd

Mening...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 11:47

Jeg har kun få ting at sige...

- træn din hund til at blive i haven eller sæt hegn op omkring haven... alternativt må man skaffe sig af med hunden....

Om jeg begriber hvordan man kan få sig selv til bare at tænke på at købe et strømhalsbånd....

/Mette

0
0
Svar på denne tråd

i Fætter BR
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 12:20

kan man købe sådan en lille hund man kan styre med en fjernbetjening på et par knapper:

frem, tilbage, sit, sig: VOV....

Måske det er noget for vor tids hundeejere, når man åbenbart ikke har overskud til at modtage, opdrage, socialisere og passe dem der har pulserende blod i årerne....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Du godeste
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 15:57

Jeg er simpelthen ved at tabe kæben på gulvet over hvad folk vil udsætte deres dyr for...

Er det så også okay at rive og flå i den når den ikke lige går ordentligt?

I min verden er det folks evindelige forfængelighed der for alvor viser sit grimme fjæs her... Det skal helst se ud som om udefra at alt er fryd og gammen og at hunden er den mest velopdragne i verden for de som passerer.. Hvor herre bevars! Arme dyr - de tør jo ikke andet.

I min verden har man en hund der strejfer hvis man som en tidligere har sagt, ikke har sat ind med træning tidligt, har valgt en forkert race eller ikke stimulerer sin hund ordentligt.

For selvfoølgelig strejfer en hund på et lille husmandssted på landet hvis den skal læse den samme avis dag ud og dag ind - så finder den sgu da selv på noget der er sjovere, den skal vel ikke straffes for sine ejeres dovenskab.

Kunne da ved gud aldrig finde på at byde min hund at få stød. Det svarer jo til at slå sine børn hvis de spiser før der er sagt værsgod...

Sæt dog et havehegn op og nyd jeres hunde i stedet for at betragte dem som maskiner der bare skal makke ret og gå på plads og eller holde deres kæft.. Hundehold er immervæk sjovere når begge nyder det.

0
0
Svar på denne tråd

Stød ja nej
Forfatter: 
Dato:  05-07-2012 18:18

som sådan kan jeg ikke lide ideen med stødhalsbånd men en strejfende hund er pisse irriterende og dyrt bekendskab i bøder

nedgravet snor til stødhalsbånd er jeg imod fordi det er at friste en hund der har svært ved at blive hjemme når der ikke er en synlig barriare .

skal så lige huske at støddet på denne måde virker begge veje hvis hunden er kommet ud over "snoreni jorden" kan den jo heller ikke komme tilbage uden at få stød:

Tænker at et godt hegn omkring det område hvor hunden skal være og så tråden påå toppen af hegnet så kan hunden se en afgrensning og vælger den ikke at respektere dette ja så får den et rap.

nu lyder det jo altså også som om at hunden ligefrem bliver grillet af at få et rap . ved godt der er forskellige styper og styrker.

Jeg har haven indhegnet med stødhegn og det har aldeles ikke noget med hundene at gøre men vi har hestefold helevejen rundt på nær den side hvor huset ligger og det slår ud med 9000w det slår pææææææænt hårdt taler af erfaring . jeg kunne ikke slippe det i regnvejr.avav tak . hestene er kloge de rør det en gang og så gør de ikke det mere.

hundene har rørt det nogle gange efterhånden men nu ved de at når stødhegnet klikker så gør det av og det er ikke sjovt.

jeg er til god afbalanceret opdragelse hvor man har hoved og hjertet med men at opdrage med total blødsøden pædagogik mors lille puttegris sådan virker det ikke hos os .

EASYBOOT EPIC med eller uden gaiter Købes .

Det der er godt er enten ulovligt, umoralsk eller også feder det bare.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider