|
|
| realistisk ? |
|
|
Min kære svigermor har 3 heste (hjemmeavl) en 1 års, en 2 års og avlshoppen på 13 år. Problemet er at de er møguopdragne og er aldrig blevet trænet til nogetsom helst, hun magter ikke selv at træne med dem og de virker ikke til at have den store respekt for hende. Jeg har så foreslået hende (nu hun ikke vil slagte dem) at få en som mangler en/nogle heste at nusse/træne til at komme ud. Hun er med på ideen, men vil ikke betale for det. Er det realistisk at finde en Pige som kunne have lyst til det, der er ingen begrænsning på hvor tit man må komme og man må lave med dem hvad man vil, når bare det hjælper på deres generelle opførsel. Det skal selvfølgelig være en som har forstand på heste og har nogen erfaring. Det er oldenborg, og kunne blive kanon heste med lidt opdragelse. Er det realistisk ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Altså, så længe de ikke er direkte livsfarlige, så vil jeg mene at det er realistisk nok Det var da noget jeg kunne finde på, hvis jeg ikke havde hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Altså livsfarlige er de ikke, men når jeg er på folden hos dem, vender jeg ikke ryggen til (påtrods af at de faktisk har rimelig respekt for mig). Problemet er at der aldrig er blevet sat grænser for dem, men hvis der blev arbejdet med dem en af gangen tror jeg ikke det ville være så svært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Jeg er enig med Freja *Raarup* og samtidig vil jeg sige at det skal være nogle voksne mennesker som ved hvad de går ind til. Det er jo store dyr og der kan meget hurtigt opstå farlige situationer, hvis ikke man har respekt for det man laver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der er ingen tvivl om at det skal være voksne mennesker og ikke skolepiger og det skal være en som har noget erfaring. Og helst en som har erfaring med ungheste. Derfor er jeg også i tvivl om der idet hele taget findes en derude som ville gide det uden betaling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Jeg er enig med Freja *Raarup* og samtidig vil jeg sige at det skal være nogle voksne mennesker som ved hvad de går ind til. Det er jo store dyr og der kan meget hurtigt opstå farlige situationer, hvis ikke man har respekt for det man laver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hmmm 287 har kigget, men kun 2 har svaret, så må jeg jo bare gå ud fra at de resterende 285 mener det samme  Så må hellere få sat en annonce på , da jeg har lovet svigermekanikken at hjælpe hende med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så blander.... |
|
|
Jammen så svare jeg - at personligt synes jeg at det er urealistisk. At håndtere heste, som du ikke en gang vil vende ryggen til, det er farligt ! At bede nogle om at gøre det gratis er tåbeligt.Hvad hvis de nu ikke er rutinerede, og kommer galt afsted ? Betaler din svigermor for skade på tøj, sygemeldinger eller invaliditet - og vil hun ikke mindst kunne tilgive sig selv hvis det sker ? Det er ikke umuligt, at nogle er "tossede nok" til at henvende sig på en evt annonce, men man skal dæleme vide hvad man har med at gøre, vide hvilken risiko man tager, og kende meget til heste, for at det ikke skal gå galt. Og personligt ville jeg da aldrig træne andres problemheste gratis. Problemet er jo også, at din svigermor jo formentlig håndtere hestene hver dag, og hun ændre jo ikke sin adfærd = problemet vil være det samme. Min anbefaling er, at svigermor kommer til lommerne, og betaler en for at komme ud og lærer hende at håndtere hestene. Det kan være sådan en som Torben Andersen, som kører ud til folk. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du.... |
|
|
du skal skrive i annoncen, at de skal kunne noget HMS/ Mclean - eller western ground work. Nogen, der ved, hvad de skal gøre. Så går det hurtigt, og bliver ikke farligt. En almindelig rytter ville ikke være nok, og her tænker jeg egentlig mest på hestene, for de kan blive ret forvirrede, når de skal "opdrages", hvis man ikke er meget tydelig. Jeg vender helst heller ikke ryggen til nogen af mine, selvom de er rimelig opdragne. Men er også blevet skubbet mange meter i en løsdrift, hvor hestene pludselig skal jage en anden hest væk. Jeg havde en HMS underviser ude, og på 5 minutter (tror faktisk, det var mindre), gik hesten præcis, hvor hun ville, ingen slinger i valsen. Det var dog pga. at hun ikke kunne lide stalden, vi faldt alle til ro, da vi flyttede, og har ikke haft problemer siden. Andet end at hun gerne vil bruge mig som klø-træ. 
Massage briks, tarsus, til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
Jeg kan sige, at jeg kender flere af den type heste, og der ER folk, der er "dumme nok" til at opdrage og ride på den slags heste. Folk skriver bare ikke i annoncen, at de er uopdragne, at de selv er bange for dem, etc. Har selv passet den slags heste for andre. Måske skriver de max "mangler en fast hånd" e.l. Og ja, folk gør det gratis. Men nu kender jeg jo også den type heste, og har både hørt, hvad ejerne, passerne og de andre staldpiger siger, og ved, det IKKE er umuligt. Og alt er relativt, tit oplever ejerne ingen problemer, men dem, der har kontakt til dem ind imellem, bruger ikke samme signaler, og så er miseren der. Dem jeg kender, ville aldrig få Torben Andersen ud, og hvis de gjorde, ville de selv have svært ved at holde det, de lærte, ved i lige i dagligdagen = back to square one. Det sværeste er faktisk at opdrage ejeren til at være tydelig, konsekvent, og simpel. Prøver at opdrage mig selv mere på det punkt, vi er ret uperfekte som mennesker. Og nogen lærer det bare aldrig, og kan ikke forstå, hesten er "uopdragen" = har ikke lært hvad vi finder på, den skal gøre. Det er ikke hestene, der er onde, eller ikke vil, vi har bare ikke vist dem det...! Timingen skal være perfekt, signalet skal være forståeligt, virkelig tænke som en hest. Og hestene er altid bedre til det, end vi er.
Massage briks, tarsus, til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Charlotte : NU er det mig som skal skrive annoncen og snakke med folk og jeg har ikke tænkt mig at lægge fingre imellem. Jeg er fuldstændig enig med dig i at det skal være en som har forstand på det (hvilket jeg faktisk også skriver længere oppe). Min svigermor har ikke problemer med hestene, men hun laver jo heller ikke noget med dem (andet end lukke til og fra fold og lidt strigling/hovrensning). Og ja det er skidesvært at opdrage på min svigermor, har prøvet at give hende nogle "værktøjer" som hun kan bruge, men tror hun hurtigt falder tilbage til det gamle, som jo er nemmest. Jeg tænker også at noget hms/Mclean ville være godt, og bruger faktisk en del af det selv. Nå, men der vel ikke andet for end at prøve at finde en og er der ingen som vil binde an med opgaven så må jeg vel bare vende det blinde øje til hendes hestehold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et dumt spørgsmål |
|
|
Men er det dig eller din svigermor, der ønsker at hestene skal opdrages?
Mvh. Sanne Overvejer pt. min nye signatur ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikk |
|
|
Jeg helt forstår... Hvis ikke det er din svigermors ønske, at hestene skal opdrages, hvorfor pådutter du hende det så? Nu er det jo ikke en lov at heste skal være opdragne, og hestene er da ligeglade. Hvis det fungere for hende, så er det vel fint....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er min svigermor som har spurgt om, man kunne få en ud og hjælpe med hestene. Jeg har så gjort hende opmærksom på at det ikke duer med en skolepige (som var hendes tanke), og hun er ganske udmærket klar over at de mangler opdragelse, men ved ikke rigtig hvordan hun skal gribe det an.. Og da jeg ville være frygtelig ked af,hvis min svigermor fik en skolepige til at komme (hvilket sikkert ikke er svært) og der så skete et eller andet med pigen (og det ville min svigermor da også). Derfor har jeg som et anvarligt hestemenneske påtaget mig at blande mig i det, jeg kunne i princippet være ligeglad, men det er jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilslutter mig de andre |
|
|
Jeg tilslutter mig de andres mening, få din svigermor til selv at tage ansvar for sine heste og 1) find en dygtig HMS el.lign. til hende og 2) få hende i gang med selv at kunne styre dem. Alternativt, sælg de unge, de har nok brug for mere opdragelse end den gamle hest ;o)
Mvh. Sanne Overvejer pt. min nye signatur ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu er mine svigerforældre omkring 70 år og min svigerfar er allerede blevet væltet af en af hestene med hjernerystelse til følge, dette var en øjenåbner for min svigermor og deraf hendes forespørgelse til mig. Så det er ikke mig som pådutter hende opdragelse af hendes heste, hun ønsker det selv. Jeg har aldrig lagt skjul på min holdning om hendes hestehold overfor hende, men har også altid sagt til hende at det jo var hendes valg. Jeg så faktisk allerhelst hun solgte hele bundtet og købte en opdraget hygge/pensionisthest, men det er jo ikke et valg jeg kan bestemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok.... |
|
|
men når du skriver "Jeg har så foreslået hende (nu hun ikke vil slagte dem) at få en som mangler en/nogle heste at nusse/træne til at komme ud. Hun er med på ideen, men vil ikke betale for det." Ja, så lyder det ikke som om det er noget hun selv har foreslået. Plus, at du længere nede skriver, at hun ikke selv har noget problem med dem. Men fred være med det, bare du selv ved hvordan det hænger sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Kan godt se det var lidt misvisende, men det er min dovenskab, at jeg ikke gad skrive en lang føljeton for at høre om det var realistisk. Som jo egentlig var det jeg spurgte om  Nej pt. har hun jo ikke noget problem, fordi de bare går på fold og skal de ind bliver der bare lukket op og så løber de ind. Men skal de trækkes med eller er moderhoppen der ikke, ja så kan hun altså ikke styre især 2-åringen. Og hun er også selv inde på at der skal gøres noget inden der sker noget. Jeg tror jeg må have en snak med hende om det, for hælder faktisk mere til Sannes løsning, med at hun selv får noget undervisning i at håndtere dem. Da hun selv mener hun har guld på 4 ben, vil hun ikke sætte dem til en realistisk pris, så derfor bliver de nok meget svære at sælge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange.. |
|
|
.. mennesker derude køber ikke ungheste direkte fra avler, som har gået på fold mere eller mindre hele livet, uden at have været særligt meget i hænder. (rigtig mange kan jeg afsløre, til de tvivlende ) Spørgsmålet er nærmere om, det er heste der er livsfarlige fordi de har lært, at løbe efter folk eller om det er heste der bare aldrig rigtig har været i hænder, og derved ikke har lært at holde afstand? Sidstnævnte er det mindste problem i verden! Personligt foretrækker jeg heste, der ikke har været ret meget i hænder, på den måde har de nemlig ikke lært, at mennesker også kan være midlest talt ubehagelige for heste. Begge problemstillinger er ikke umulige at løse, og da slet ikke når hestene ikke er ældre end de er. Jeg kan ikek se, hvad det store problem skulle være i, at få en kompetent rytter til at lære lømlerne lidt almen pli. Men husk, at det ikke kun er hestene der skal opdrages, det er også svigermor 
What the hell we fighting for? Just surrender and it won't hurt at all You just got time to say your prayers While your waiting for the hammer to fall R.I.P FERICO
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med at kombinere |
|
|
Hej, Hvad med at kombinere de to løsninger? Kunne man ikke finde en interesseret person, der har både forstand og mod til at gå i gang med hestene OG så få en underviser ud til at undervise både svigermor og denne person, så de kommer rigtigt i gang begge to? Så kan de jo også hjælpe hinanden undervejs i projektet, plus at den hjælpsomme person også får lidt ud af det (undervisning) ud over at bruge sin fritid på andres heste.... Hvis og når nogle af hestene senere skal sælges (for det skal de unge vel på et tidspunkt?), så kunne man evt. aftale en %-del til den hjælpsomme sjæl for at pille nykkerne af hestene, så de bliver mere salgbare. I øvrigt synes jeg det lyder lidt voldsomt for 2 mennesker i 70'erne at skulle håndtere 3 ikke alt for velopdragne oldenborgere. Jeg er ikke selv nogen årsunge, og når jeg kommer op i den alder har jeg da bestemt ikke ambitioner om at eje større hest end en str. pony, som er både gammel OG velopdragen! Hvis jeg altså i det hele taget føler mig i stand til at have/passe hest, når jeg bliver så gammel. Men jeg er måske bare pylret.... MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er også sikker på at de sagtens kunne sælges, men ikke til de priser min svigermor går og drømmer om (har prøvet at forklare hende deres reelle værdi på dagens marked). De er IKKE menneskeædere, de mangler bare almindelig håndtering/trænning og respekterer ikke ens "rum" dvs. de maser bare på og er ikke vant til at blive trukket med i tov osv. Personligt synes jeg også at de er for stor en mundfuld for mine svigerforældre, men det er jo ikke min beslutning. Tak for alle jeres input, det har været en stor hjælp. Og jeg tror jeg må have en snak med svigermor og give hende et par forslag til hvordan vi kan gribe det an. Lige til sidst : hvad ville i give for en oldenborg uden stamtavle, rå fra fold. En 1 års hoppe og en 2 års vallak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdragelse |
|
|
Jeg er en af dem der ville være 'dum' nok til at gå ind i sådan et projekt. Jeg mener selv at jeg er erfaren nok til det og ville syns det var spændene at se hestenes udvikling og vide at de har udviklet sig positivt fordi jeg har gjort noget rigtigt. Hvis man går ind til sådan et projekt så må man også gøre op med sig selv om man er villig til det med de ricci der er. Og så ved man også at man kan komme til skade eller ens tøj gå i stykker. (som en længere oppe skriver.) :-)
Sussie Lund R.I.P Prinsesse-hest! Du vil aldrig blive glemt! <3 Søger hest at ride i Horsens området. Se min annonce her på heste-nettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priser |
|
|
En jeg kender solgte en 3 års frieserhoppe uden stamtavle, rå, men vant til og blive trukket med. Den fik hun 3000 for. Såh, det er i det prisleje, måske endda mindre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|