Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mon det snart tager af? (Skrammer)
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 17:54

Godaften HN

Min stjerneprut af en hest, Big, har nu boet i sit nye hjem i godt 3 måneder, og jeg er sikker på han nu kender sin rangorden blandt de godt 20 andre heste, store og små, unge og gamle..

Han fik nogle små skrammer i starten, det er jo logisk nok i en ny stor flok hvor man skal finde sin plads, så tog det af et stykke tid, og han fik ikke rigtig nogle, men så tog det ved igen og han fik nogle ordentlige bidsår i ryggen, begge sider... Lidt på bagparten, et ben og hist og pist.. Efter dem, har han ikke rigtig fået nogen, men idag når jeg kommer ser jeg straks han har fået et ordentligt sår på venstre øre (identisk med et sår en anden hest fik for et par uger siden), og det har blødt ned af siden på hans hovede... Nå sød som ham nu engang er, får jeg fint lov til at rense med sæbespånevand, lidt jod og tørre op med vatrondeller... Så får det lov at lufttørre en halv times tid, så får jeg lov at spraye sårplaster på og jeg er sikker på det nok skal blive fint, men....

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal syntes om det... Big er langt fra den eneste der får skrammer, selv heste der har gået der i lang tid, får "tur" en gang imellem.. Selvfølgelig kommer der overfladiske skrammer i leg osv, men puha.. Nogle gange kan man godt se skrammerne ikke bare er kommet "for sjov"..

Lige da det var værst sidst (ca 2 uger siden) hvor Big stod med mange skrammer, havde jeg det oppe at vende i mit hovede, hvor længe jeg ville give ham for at kunne sige, "Nu burde han være faldet til i flokken og der burde være slut med "tæske" skrammer"

Han er ikke tungnem og flytter sig når de ældre og højere rangerende heste beder ham om at flytte sig, han er ikke anmasende på en "dum" måde og gør egentlig ikke et stort væsen ud af sig... Han leger så fint med 2 andre, en plag som ham selv, en pony og en stor hest og yderligere ser jeg ham pelspleje med en anden hest, som sjovt nok er den højst rangerende hest i flokken, de 2 står ofte i nærheden af hinanden og "deler" græs og han har faktisk været sød ved Big lige siden han kom og han kan nu ellers være MEGA strid, skulle det hilses og siges...

Jeg er ellers MEGET glad for stedet, menneskerne, faciliteterne og mulighederne.. Men samtidig er jeg bekymret... Hvor længe bør man give det, før man siger stop? Jeg er ikke interesseret i at han ofte står med store skrammer, fordi én hest ikke kunne nøjes med at bede ham flytte sig pænt, hvis i forstår?

Åhhh.. Ved ikke hvad jeg helt vil med det her indlæg, lufte mine tanker, bekymringer, høre andres historier???

Søger du: Unikke, flotte, håndlavede pande-næsebånd? Måske bling på underlag-tæppe-trøje? Så se på www.kvdesign.dk!

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift her
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 18:11

Er der ikke mulighed for at hestene kan gå i mindre flokke tænker jeg?

Jeg syntes ikke det er optimalt at alle heste skal gå sammen i store flokke hvis det ikke fungerer, nogle gange er der heste imellem som ikke kan "holde sig i skindet" og dominerer de andre heste for meget.

Det ene sted jeg havde min hest havde de en stor vallak som ikke kunne med andre heste, så han gik og hyggede sig med en lille shetlænder, den eneste hest han kunne accepterer.

Så jeg syntes ihvertfald ikke det er en god ide altid at have kæmpe hesteflokke, ofter derfor man ofte har mindre flokke og hopper og vallaker for sig. Så man undgår skader og bøllebank. Det er ihvertfald noget jeg vægter højt hos opstaldnings stedet.

Inkarneret dressur rytter

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 18:33

Nej, det er desværre ikke en mulighed, hvis det var, ville jeg vælge det...

Søger du: Unikke, flotte, håndlavede pande-næsebånd? Måske bling på underlag-tæppe-trøje? Så se på www.kvdesign.dk!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke alle heste fungerer
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 19:35

I en stor flok. Dermed ikke at sige at det er Big. Men tre mdr er LANG tid!

Lige nu er jeg heste løs men min tidligere hoppe stod 6 mdr i en hit aktiv løsdrift. På tidspunktet syntet jeg det var kanon, men da jeg ad personlige årsager valgte at flytte hende, oplevede jeg pludselig en helt anden hest , på en positiv måde. Hun havde det åbenbart bedst i en lille flok, på 4 el 5 heste. Og ikke 20.

Jeg synes tre mdr er FORLANG tid tilvænnings problemer som næsten alle oplever, lid skænderiers i starten er ganske normalt. Men ikke tre mdr, tror du skal regne med at det nok bliver ved med at være sådan, indtil hestesammensætningen bliver anderledes, enten pga udskiftninger, nogen flytter og nye kommer til.

Men så er spm et, vil du vente på at der en dag kommer en stærk personlighed af en hest som kan holde styr på alle de andre heste, med risiko for at det alligevel ikke ændrer sig, fordi den nye stærke hest. Måske flytter igen???

Der er MANGE faktorer at overveje og tage hensyn til, idag ville jeg ikke være i tvivl, min hest skal have det godt, have nære venner, og føle sig tryg.

Økser du ham tit ligge ned og sove for tiden? Et sikkert tryghedstegn for mange heste.

Du fortæller at du er super glad for alle faliliteterne, og det er jo dejligt, men hvad hvis det ikke ændrer sig med alle knubsene, eller måske bliver værre?

så kan du slet ikke bruge faliliteterne hvis krikken står skadet, og måske skal have boks-ro.

Jeg ved hvad jeg prioriterer højest.

Håber du finder en dejlig og tryg løsning for jer begge

De bedst tanker herfra

Det handler ikke om hvordan man har det, men om hvordan man tager det.

0
0
Svar på denne tråd

Puha.....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 20:10

Jeg kan godt forstå dine bekymringer søde....

Jeg vil også mene at efter 3 måneder, der burde hesten være faldet til... Og med det mener jeg også at skader som dem du beskriver, burde ophøre...

Nogle gange har vi mennesker en anden opfattelse af hvad der er godt for vores heste, end hvad der egentlig er godt for lige præcis den hest.

Som fx ejere der gerne vil have deres heste til at gå i løsdrift, fordi det er sundest og bedst osv osv osv.... Men hesten trives bare ikke med det...

Jeg ville nok ikke turde sætte nogle af mine ind i så stor en flok, fordi jeg lige præcis ville frygte mere alvorlige skrammer....

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 20:12

Sanne: Tusind tak for dit input!

Det er jo også det min bekymring går ud på, vil det aftage? Og vil det en dag gå helt galt, så han bliver ramt lige præcis dér på et ben, hvor skaden er sket og han ikke vil blive ridehest? Jeg ved godt det er at sætte tingene på spidsen, og det kan ske alle steder, men syntes bare risikoen er lidt større i denne flok, som den er pt.. Der har været udskiftning siden jeg kom med ham (og en anden hest, Henry) og flokken mangler stadig 2 nye store heste, der er igang med at blive indlemmet... Så der er ikke ro på foreløbig hvad angår hieraki...

Nej, jeg har kun set ham ligge ned 2 gange i al den tid han har stået der, til trods for live webcam til anlægget, tidligere steder så jeg ham ofte ligge og boble, eller staldejer så det.. Han virker dog umiddelbart til at trives, ser godt ud, perfekt huld, nusser og leger med vennerne, spiser fint og er frisk/flabet som en 2 års skal være.. Er bare bange for han ikke bliver ved med at trives, hvis "slåskampene" fortsætter

Tror sagtens en flok på 20 er ok for Big, i princippet, men det kræver en meget opmærksom og systematisk planlægning at sammensætte en harmonisk flok på 20, eller rigtig rigtig mange hektar jord de kan undgå hinanden på

Jeg vil jo kun min dreng det allerbedste her i livet, og nu jeg har udlånt Henry til en veninde for at få luft i budgettet, har jeg da også lidt mere at rutte med i forhold til hvad jeg kan/vil betale for det rette sted til Big... Men måske aftager det og så er man ude over de problemer?

Det er også træls, for stedet er virkelig lækkert, alle mennesker kan sammen og der er god stemning, men det nytter selvfølgelig ikke hvis hesten ikke får fred i sin flok... SUK

Åhhh hvem der bare havde en magisk krystalkugle??

Måske jeg bare er pyller fordi han er mit et og alt, den hest?

Jeg vil dø af dårlig samvittighed, hvis han kommer alvorligt til skade, fordi jeg ikke bare flyttede ham når jeg overvejede det, agtigt!

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaa.....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 20:18

Jeg har jo tre vallaker hjemme - en på 17 år, en på 5 år og en på 4 år - og ham på 4 år ligner et gennemhullet tæppe

Den 4 årige er ALTID i gang med at lege, pille, rode og rende rundt - et rigtig DAMPbarn af en hest.

Han har været ude i tilridning i 2 måneder - det kostede en hel del dækner, både hos ham selv og hos de andre på folden. Han var ALTID i gang med at lege, når han var på fold.

Da han kom hjem igen efetr tilridning, der var han rigtig provokerende overfor den gamle førerhest, så ahn fik nogle stryg.

Men hullerne i pelsen fortsætter - der er hul på ben, hals, strube, ryg og røv. Og han har ellers fin respekt for den gamle, og viger fint. Men han leger og leger og leger - og han er selv "hård" når han leger, og bliver ved, selv når den 5 årig har fået nok. Og det er lige som om den 5 årige skal blive rigtig voldsom, før den 4 årige holder op.

Jeg har aksepteret, at det er en del af hans udseende at ligne et gennemhullet tæppe.

Da han i vinters kun stod sammen med den gamle, hvor de ikke leger på samme måde - ja der havde han ikke et eneste hul i pelsen. Men når der leges så koster det pels åbenbart.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

skrammer...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 20:24
Hej.

Jeg ville nok vælge at flytte min hest. For det kan jo ende galt... Men det kan det jo også i en anden flok, lidt knubs vil der jo komme. Kan bare sige at der hvor jeg har opstaldet, er de super kompentente og har styr på at lukke hestene rigtig sammen og se hvis det ikke går.

Men Jeanette der er jo maser lækre opstaldnings steder her i området.

Håber du finder det rigtge sted for jer. Er da også træls at flytte rundt.

Hej fra nina
0
0
Svar på denne tråd

flok dyr
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 20:57

Hej,

Hvor stor er deres fold? 20 heste kræver rigtig meget jord, og vil naturligt dele sig i mindre "hold", og derved sikre at hestene får tid til at hvile sig.

Jeg ville ikke lade min gå og få så mange skrammer - pylret eller ej, så er det jo et spørgsmål om tid, før han står med et overben, eller en seneskade.

Derudover har en 2 års rigtig godt af at ligge ned. Hvis der er uro i flokken - eller de ganske enkelte ikke har nok plads, vil han ikke få tilstrækkeligt tid til at slappe af i.

Mvh Lene

TOPPONY sælges. Vallak, e. Antario N. 147cm, fra 2006

www.youtube.com/watch?v=xEEiA9wKE5M

dressur potentiale i top.....! Andre super ponyer sælges!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 23:16

Det er en skam de ikke kan deles op. Det kan sagtens være en enkelt hest der laver skrammerne. Her hjemme har vi vores delt op i 2 selv om der kun er 5 heste. Men en ældre vallak kan ikke gå sammen med andre vallakker uden de bliver tæsket og jagtet igennem hegnet. Kender også et andet sted hvor de måtte lukke en vallak på en anden fold da den var rigtig hård ved de andre og de konstant havde sår og små skader.

Hilsen

Lonni

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Skrammer
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 09:10

Puha, jeg forstår godt dine bekymringer - det vil jo være skrækkeligt, hvis Biggen en dag faktisk står med en alvorlig skade!

Det lyder ikke til, at det er ham, der er problemet (det kan jeg slet heller ikke forestille mig om ham, det søde kræ), men ved du, om det er den samme hest, der leverer alle skrammerne? Og er det kun Big, det går ud over?

Det ER en stor flok, de går i, og det er bestemt ikke alle heste, der duer til at gå i en større flok. Og det lyder jo ikke til, at det er førerhesten, der er problemet, ud fra det du skriver. Tænker, det måske er en hest, der ligger lige under førerhesten og som er frustreret over sin plads i hierarkiet - og derfor lader det gå ud over Big, som måske ikke "slår fra sig"?

Selvfølgelig er det trælst, hvis du skal til at finde et nyt sted igen - men som du også selv skriver, så vil du jo aldrig tilgive dig selv, hvis der sker noget alvorligt. Og med det jeg kender til Big's sind, så kan han sagtens håndtere endnu en flytning - han er jo så god i hovedet, det store skrummel

Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 10:15

Jeg ville flytte hesten, 20 heste er mange sammen. noglene heste funger bare ikke i flok.

jeg har selv 12 heste og der er delt op i 4 folde. jeg vil bare ikke have alle de sår på mine heste, du kan jo være uheldig han ikke flytter sig en dag, og hvad så?

( Jeg syndes big er en utrolig flot hest, følger nu altid dine tråde her inde, pas godt på ham, han bliver god;-)

Anja.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 11:58

morgan: Hehe ja nogle leger bare MEGET og voldsomt, men problemet er at Big ikke kun får huller i pelsen, han får huller i huden, nogle dybe, nogle mere overfladiske, men er SÅ bange for de sår han får en dag tager en sene eller lign... For nogle af skrammerne kommer helt sikkert fra en med sko på

Nina: Har sendt dig en pb :)

Lene: De har ok med plads nu hvor der er åbnet for sommergræsset faktisk, og skrammerne er også taget af efter der blev åbnet, dog ikke helt jo

Han var faktisk meget tæt på at udvikle et overben på højre forben i starten, han havde fået et spark ved knæet og det var længe om at blive normalt, dyrlægen sagde også jeg kunne forvente et overben, men heldigvis er det nu væk!

Lonni: Ja, det havde været super hvis man kunne være mere selektiv med flokken derude, men de går i et Active Horse system og alle går sammen...

Inge: Århhhh ja, du har så evig ret, jeg er heller ikke bekymret for at Big ikke ville kunne klare en flytning mere, jeg syntes bare det er så synd for ham, det bette pus

Nej, det er så godt som alle der får skrammer, selv dem der har gået der længe, og de er flere om at uddele de tæsk.. Det er nemlig det der bemkymrer mig lidt ekstra, at selv heste oppe i hierakiet får skrammerne... Tror bare ikke den flok er sat godt sammen pt, og det har ikke hjulpet med nye hopper der går i brunst på skift!

Anja: Tak skal du have for de søde ord om min stjerne

Jeg kan slet heller ikke forestille mig hvis det en dag går helt galt, han betyder alt for mig, og hvis han ender med at blive uanvendelig eller klar til en aflivning, så kan jeg ikke tilgive mig selv jo

Åhhh syntes sq det er svært... For han virker jo glad og tilfreds, og hygger sig så fint med de andre, især går han også tit sammen med 1 bestemt hoppe og hygger, en der lidt er overladt til sig selv af de andre, hende hygger han med

Jeg er faktisk lige blevet tilbudt at overtage den løsdrift jeg startede med at leje dengang jeg tog Muffe i løsdrift efter bokslivet, 1200 meter fra vores hjem, da lejer der sælger sine ponyer, og derefter ikke skal leje den mere... Det frister godt nok!! Skal ned og tale med hende imorgen om det hele og så må vi se hvad min mavefornemmelse siger om det, som mulighed....

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 12:02

ihh.. jeanette det lyder da helt fantastisk , hvis det kunne være en god løsning for dig og biggen med at komme tilbage dertil.

held og lykke med det hele

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 12:19

Sanne: Ja, jeg overvejer det bestemt også kraftigt! Fordelene er at han kommer "hjem", han har stået der 2 gange før så han kender stedet og ponyerne som er der nu.. Der er græs nok til hele året, kuperet og så kan man trække ture i skoven vi bor i, yderligere er der blevet lavet en lille sand bane, indhegnet, til når han skal tilrides kan den bruges og til en smule longering når den tid kommer også.. Der er det gode betongulv i løsdriften, masser af plads til seng til hestene, smeden og dyrlægen kan være der under ordnede forhold og ja jeg husker hvor fint mine drenge trivedes der...

Jeg kan tage ned til ham flere gange om dagen, som i gamle dage agtigt, selv bestemme foder og det hele igen.. Og vide at der ikke er slåskampe over grovfoder eller græs!

Min problemstilling er bare at når lejer har solgt hendes 2 ponyer, kan Big jo ikke stå der alene

Og Henry vil højst sandsynligt ikke trives det sted, pga de mange insekter der er om sommeren pga søen og skoven... Er ikke vild med tanken om en opstalder, for denne kan jo tage sin hest og flytte fra den ene dag til den anden, hvis det er og så står man med Big helt alene og rimelig presset.... Hva dælen skal man så? Låne en? Tilbyde godt hjem til en otiumshest?? Bum Bum....

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 12:29

www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=750005 den gives væk, mod otium tror jeg nok ... eller jeg kan ikke helt finde ud af hvad hun vil, kan bare se at en masse 11-12-13-14 årige sværmer om den annonce, men der står jo også gratis

men den kunne da udgøre udemærket selskab, hvis den ikke har ondt

My ass is hurting

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 12:36

ja der er bestemt mange, skønne og lækre fordele ved det gamle sted. (ha fulgt med i dine tråde)

bum, bum, ja den er lidt kringlet,, er det ikke en mulighed for at henri ville komme til at trives der hvis han fik insekt dækken på?

for fremtiden for henri er jo ikke helt sikker vel? låner har selvf forkøbsret. men meget kan ske, måske skal han hjem engang i fremtiden? så er det gamle sted måske det bedste? også økonomisk??

hvis du kunne finde en løsning på insekt-problemet for ham?

jeg tror jeg ville kigge eftr en selvskabs-låne pony el.hest.

for så ved du hvor lang tid du har ponyen i evt 1-2-3 år, og så er du sikker på at big ikke bliver alene i den tid i hvert fald.

og hvis du er heldig kan det være ejer kan bidrage til smed og dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 13:58

Iwanna: Har godt set den... Så den tilfældigt forleden, men puha, der skulle ligge en redegørelse fra dyrlægerne om at den ikke havde smerter overhovedet ved bare at gå som foldbums og det tror jeg er svært at få på sådan én, uden at vide det selvfølgelig... :)

Sanne: Det er der bestemt, ulemperne er at der ikke er ridehus, vaskeplads med varmt/koldt vand, solarie, ordentlige baner og ingen at snakke med... Men åhhh.. Det lokker at være der igen, helt selv styre ALT igen og ja.. Vide Biggen trives uden skader og stress

Henry kunne måske klare den med insektdækken og sprays i de værste måneder, men igen, ikke sikkert og så er det synd han skal rykke frem og tilbage jo.. Og låner er vist glad for det sted han står nu og vil IKKE sige jeg vil have ham tilbage, for hun har lånt ham med henblik på køb når hun er færdig med at studere.. Men skal ikke kunne sige det, måske hun gerne vil have ham derud og stadig låne ham?

Avler af Big har tilbudt mig hans halv lillebror fra i år, så jeg har selskab til ham uden usikkerhed om at ejer henter dyret hjem.. Og om jeg skal betale smed, foder og dyrlæge til en andens hest eller min egen går ud på et... Løsdriften er så billig at det giver endnu mere luft end det gjorde at have 1 hest fremfor 2, så det vil ikke gøre den store forskel i budgettet som der er lagt nu, hvis jeg tager ham "hjem" og får en mere at betale til, især også fordi der er nok græs til hele året, så den store udgift til grovfoder vil ikke være så voldsom som den ellers har været...

Eiiiii... Alt for meget på ingen tid jo... Nu skal jeg allerførst snakke om den løsdrift imorgen, kan det lade sig gøre, tager jeg det hele derfra.. Jeg kan under alle omstændigheder mærke at han skal flytte derfra på et tidspunkt, kan ikke klare alle de sår og skrammer, det fortæller mit hjerte mig så fint nu....

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 14:31

Var de ikke flere i flokken som fik "bank" af de andre? Måske en af dem kunne være interesseret i at flytte med dig

Belinda

"Tag ikke livet så alvorligt. Du slipper alligevel ikke levende fra det"

Citat : Van Wilder

Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og milj ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 14:38

Belinda: Tror jeg ikke lige, de fleste virker tilfredse? Og skal jeg have en opstalder skal det være en med en voksen hest der kan opdrage og holde styr på Big og hans lillebror, hvis det bliver sådan... Jeg vil ikke være tryg ved at have en opstalder og kun Big, for folk kan vælge at flytte når de vil jo og så er det mig der står med presset om at finde en ny på kort tid

Jeg har tilbudt låner af Henry at hun må komme derud med ham, stadig have ham som sin egen og købe ham når hun er færdig med at studere, så må vi se hvad hun føler for.... :)

Nu må vi se, det kan være det ikke er realistisk med den løsdrift, det finder jeg jo ud af imorgen først....

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 14:02

Nogen nyt?

Er spændt på at høre om du har fundet ud af noget

Kh sanne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 17:27

Der er lidt nyt

Lejer af løsdriften var helt ok med jeg kom med Big nu her, mens hendes ponyer er til salg og vi var enige om tingene så længe vi begge skulle være der.. Hun kontakter ejer af stedet imorgen for at sikre sig det er ok jeg overtager lejemålet efter hende, så indtil videre afhænger det af om ejer er ok med det :)

Har aftalt med låner af Henry at hun køber ham når det er hun er færdig med at studere, så han er "hendes" helt fuldt ud fra nu af.. Hun ville ikke kunne give ham tilbage alligevel, så hun ville meget gerne vide hun måtte købe ham når hun kan, og jeg løber ikke fra en aftale, så han er hendes :)

Har set Bigs halv lillebror idag og som forventet, er han Big om igen, så jeg har aftalt med avler at jeg giver lyd når jeg ved om løsdriften bliver min, for gør den det, skal han bo hos mig fra September når han er fravænnet og være min nr 2 springhest når den tid kommer... Så det hele er lige lidt spændende nu!!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 17:35

Hvor dejlig og hvor spændende, jeg håber for dig at det kan lade sig gøre held og lykke med det hele

Og keep up the good working med dine fine billed tråde med Big. Når jeg nu ikke selv har hest længere,(det ske forhåbentlig igen snart endag) så må jeg bare nyde alle andres lækre skønne og harmoniske dyr, hvor Big en en af dem.

Kh sanne

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 18:56

Sanne: Tusind tak, jeg skal gøre mit bedste

Ejer af løsdriften har desværre meldt ud af hun har andre planer med stedet når lejer er flyttet, men lejer har tilbudt mig at komme med Big nu indtil hendes er solgt, men puha det ved jeg ikke lige.. På den ene side vil jeg gerne have ham væk fra alle de skrammer NU og ud på godt græs, men også rimelig surt og stresset hvis hun pludselig får solgt hendes ponyer...

Arghhh... What to doooo...

Jeg opretter ihvertfald en annonce med jeg søger opstaldning til Big nu, har meddelt ejer af stedet han står nu at jeg leder og flytter ham når jeg finder et egnet sted... Så langt så godt...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 20:15

Et godt råd - køb en palle bobbel plastik - Det er en vallak du har - hvad havde du regnet med ?? :-D

Eller skal den nye flok kun bestå af Big og en gammel bovlam krikke uden tænder ??

Jeg vil gå ud fra at flokken her på 4, er en ok lille flok, men til tros for det er der dagligt nye skrammer på de 3 vallaker... Dog flest på Nobi - hvilket dog ikke kommer som nogle overraskelse med hans opførelse !

Men held og lykke med at finde endnu et nyt sted til ham

Vores hjemmeside: www.tukaer.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2012 20:28

Annette: Hehe, jeg er nu ellers ikke sart med bølle skrammer, men så du de sår han har fået, ville du nok heller ikke syntes det var sjovt... For mange kommer ikke i leg og er ikke bare overfladiske skrammer!

Tak, det skal nok lykkes, og er jeg heldig så er det et permanent sted

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 12:26

Hvor er det dog træls for dig og Big

Håber du finder en løsning.

Mine tøser går kun de to sammen, og de har ALDRIG så meget som en lille skramme. De har selvfølgelig også 15.000m2 fold, så de nemt kan være lidt "alene", hvis den anden bliver for træls

Det betyder så også, at jeg ikke har fancy faciliteter. Det er 100% selvpas. Men tilgengæld har hestene meget plads, store lyse bokse og vigtigst af alt - fred og ro!

Håber rigtig meget, du finder et sted, der er det helt rigtige for jer, og Big får sig en eller flere gode kammerater. Det fortjener I

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

at tage hensyn
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 13:01

Jeg er også en af dem der er blevet nødt til at finde ny opstaldning til min hest som ikke trivedes i den flok hun gik i.

Hun fik heldigvis ikke så mange skrammer (hun er hurtig til at flytte sig) men til gengæld blev hun meget stresset, da de andre hopper i flokken var efter hende. Ofte gik hun for sig selv i modsatte ende af folden, blev jagtet når hun prøvede at komme over til vandet, blev jagtet omkring indluk (ved godt det er svært at undgå tumult omkring indluk) og ture tit ikke rulle sig, selvom man kunne se hun havde lyst. Jeg synes bestemt heller ikke det var behageligt at hente hende ind fra fold, da jeg flere gange har måtte vifte et par meget store og truende hopper væk. I løbet af vinteren blev hun mere og mere sur og tvær -min lille hoppe som ellers altid er så glad. Desværre kom jeg ofte først når hun var lukket på stald og blev først opmærksom på problemerne her i foråret. Ellers var hun helt sikkert blevet flyttet før.

Og sikke da en hest jeg fik da hun blev flyttet tilbage til sine gamle foldkammerater. Det første hun gjorde, da hun trådte ud af transporteren var at vrinske til sin gamle veninde og så var den gode, glade hoppe tilbage

Jeg er nu blevet opmærksom på at min lille hest ikke trives i alle slaks flokke og så må jeg jo sørge for at tage hensyn tildet når jeg skal finde opstaldning. Det er bestemt ikke alle vallaker hun kan gå sammen med. Hvis de er bare en smule hingstede, så får de enten tæsk eller også invitere hun dem til lidt hygge (og jeg vil ikke have der skal hænge andre heste på ryggen af hende) Desuden trives hun ikke i større flokke og med meget dominante heste (hun forstårsimpelthen ikke hvorfor de er sure, men flytter sig heldigvis).

Det jeg kigger efter når jeg ser på opstaldning er at hestene som udgangspunkt går i mindre flokke og at der er mulighed for at opdele dem alt efter hvem der trives sammen. Hopper og vallaker skal som udgangspunkt gå hver for sig. Helst ikke mere end fire heste på en fold. Nok plads til at hestene kan komme væk fra hinanden, hvis der opstår tummult.

Lige nu går min hoppe sammen med en anden hoppe og en vallak (som bestemt ikke har fattet hvad hopper kan bruges til) og dem trives hun rigtig godt sammen med. Hun galopere ned til dem på folden, ruller sig og tager en lille lur sammen med dem.

Jeg mener at det er vores pligt at sørge for at hestene har det så godt som overhovedet muligt og ikke mindst prøve at minimere skaderne. Vi kan ikke forvente, at vi kan sætte 20 heste ind på en fold med begrænset plads og at de så alle 20 kan fungere sammen. Hestene skal have plads til at kunne dele sig i mindre flokke og er der ikke så meget plads (hvilket der ofte ikke er), så må vi sørge for at dele flokkene så de trives bedst muligt. Selvfølgelgi vil der opstå tummult i starten men det skal altså aftage efter kort tid. Og ja vallaker leger, men leg giver normalt ikke dybe sår.

Held og lykke med at finde en løsning til dig og Big. Nogen gange ser man først efter at man har flyttet hesten, at den ikke trivedes optimalt det gamle opstaldningssted.

Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 19:46

Sascha: Tusind tak sødeste.. Jeg tror vi fandt stedet idag allerede.. Havde en god mavefornemmelse inden jeg kom derud, da ejer virkede utrolig sød og behagelig, hvilket hun bestemt også er!

Han skal gerne flytte torsdag om alt går vel.. Det bliver til et lille privat DV stutteri ved Skanderborg, der er max 9 heste, 12 hektar mega gigantiske græsfolde, løsdrift og alm stald, jævnaldrende og avlshoppe(r) til at holde de unge lidt i ørene, grovfoder ad libitum vinter hvis foldene bliver for våde og græsset skal have ro, må medbringe eget foder, der er SUPER godt drænet lækker indhegnet bane, der lå ikke en pyt trods skybrud idag!

Skoven er lige ved siden af til gode gåture, ridehus i kort køre afstand... Opvarmet sadelrum osv.. Ja og så er prisen mere end fair!

Jeg tror det bliver rigtig godt for både Big og mig, jeg mister ikke al luksus og Big får alle muligheder for at kunne boltre sig, mæske sig i rigeligt græs og søde legekammerater der ikke tæsker ham!

GLÆDER mig og krydser alt jeg har for at dette er stedet vi kan blive indtil vi en dag skal have vores eget

KM: Tak for dit input og dejligt at læse du fik din glade hoppe tilbage da du flyttede... Jeg er enig i at det er op til os ejere at sørge for ens heste trives, på alle planer og det er ikke nemt at lave en harmonisk flok på 20 heste, medmindre du har rigtig meget plads, og det var der bare ikke der hvor Big er nu, så det er næsten uundgåeligt der bliver ballade...

Men nu kan jeg forhåbentligt se frem til fred og ro til min lille stjerneprut

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 20:13

Det lyder som et rigtig skønt sted, du har fundet

Krydser fingre for, at alt går efter planen Hold os endelig opdateret.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 21:11

sascha: Det håber jeg virkelig også det er! Torsdag flytter han, og senest fredag kommer der en billedtråd med opdatering

0
0
Svar på denne tråd

Mht. at flytte hesten
Forfatter: 
Dato:  18-06-2012 23:14

Dejligt du har fundet et nyt sted :)

Vores gik i en blandet flok på 6-7 stykker før. Hun lagde ører af alle undtagen en anden hoppe, men vi regnede med at det bare var hendes natur.

Efter at vi flyttede har vi fået en meget gladere hest. Hun går med en enkelt hoppe, som hun endda er blevet slyngveninde med, dvs. Hun kalder på den anden. Det oplevede vi aldrig det andet sted.

å ja, nogen gange er det først efter flytningen man kan se forskellen.

Mvh. Sanne

Overvejer pt. min nye signatur ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider