Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Gode råd søges, skal jeg aflive?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 11:05

Hejsa,

Købte for et par år siden en islænder vallak, født i 1995 på Island. Han har været i tilridning hos en prof. islænder mand. Men da den tidligere ejer fik ham hjem fra træning, blev det kun til en tur. Har ikke kunne få ud af den tidligere ejer hvad der skete, men kan forestille mig at turen ikke har gået godt. Så har han gået på fold med otte andre til den dag jeg købte flokken. Har forsøgt en gang at ride en tur på ham, men efter at have siddet på hesten i en halv time uden han rørte sig ud af pletten, opgav jeg. Har siden prøvet at trække med rytter på, det går fint hvis det er på bar ryg, men kommer der en sadel mellem rytter og hest, bliver rytterne kylet af.

Nu er det så han er begyndt med ikke at vil stå bundet. For et år siden, stod han ved en bum bundet. Trak baglæns til rebet knækkede. Og har ikke ville til bommen siden. Så har jeg haft ham stående bundet i stalden med to reb, en i hver side. Det har gået fint til i forgårs, hvor han skulle have smed. Så trak han baglæns, for derefter at hoppe frem, og stejle og slå med forben mod mig. Panikhagen knækkede og hesten var skredet. Hovsmeden kom igen dagen efter og vi startede på næste ben, han stod fint til første ben var næsten færdig. Så kom det igen, med forben slog han mod mig, hoppede frem og trak tilbage. Denne gang var det grimen der ikke kunne stå for præset.

Nu er jeg i vildrede om hvad jeg skal gøre med bæstet. Jeg er utryg ved ham, og da han to gange har angreben andre heste og ikke ville stoppe igen, så er jeg ved at overveje om aflivning er det eneste rigtige at gøre. Jeg tør ikke en gang sætte ham i traileren og køre ham til slagter, hvor hvad hvis han flipper i traileren, så er han så stor at jeg ikke tror traileren overlever... :-(

Jeg er i syvsind, så alle gode råd modtage.

Vrinsk

Stinne

0
0
Svar på denne tråd

Svær situation
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 11:59

Umiddelbart lyder det ikke som om du kommer videre med ham, hvis du er blevet utryg ved at håndtere ham. Spørgsmålet er bare om han er bange eller om han er fræk eller hvorfor han reagerer som han gør. Nogle folk ville jo elske at arbejde med sådan en hest.

Jeg har selv en lidt sær islænder som virker nervøs men samtidig har masser af vilje. Jeg binder ham aldrig når han har smed, men jeg står og holder ham. Hvis han en dag har bestemt sig for at han ikke vil have benet op på den dims hvor smeden filer den rund, så vil han bare ikke og kan slet ikke tvinges, så må vi bare lade være med det... Tidligere løb han løbsk på tur med en dame som skulle have købt ham, men det har han aldrig gjort med mig...

Men hvis du vurderer at han ikke kan bruges til noget, så ville jeg nok lade ham aflive men det er svært at sige ud fra en beskrivelse...

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 15:17

Hej Stinne

Er det noget, den har lært?

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Hanne
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 15:34

Hej Hanne,

Hvad tænker du på har lært? Han er ikke trænet i at stejle eller slå med forbenene hvis det er det du tænker på. Det eneste træning jeg har lavet med ham, var en weekend han var udlånt til et Monty trænings weekend, hvor han blev dybt ulykkelig fordi han trådte på sin hale hver gang han skulle gå baglæns. Jeg var selv til stede under træningen, så vil ikke mene der er sket noget i den weekend der kunne trikke ham af. Det er en islænder af den meget svære kaliber, hvilket ikke gør det nemmere at takle.

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2012 15:45

Jeg ville nok aflive,det er ikke synd for hesten, den er nu 17 år..

Han er jo farlig og kan ikke bruges..

Som det lyder så har den mere eller mindre været sådan i alle årene.

Og noget kan da tyde på han har smerter, eller har været udsat for et stort trame...

Jeg har jeg haft en 16 årig hoppe som pludselig blev farlig for sine omgivelser, gik fra at være jorden mest rare og rolige hest til en spræng farlig bombe, som gik til angreb på både mennester og dyr...

Hun blev kørt til slagteren, hvilket jeg ikke har fortrudt...

0
0
Svar på denne tråd

Hør bare her..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2012 11:59

Hej Stinne

Det jeg mener er, om den har lært de ting, du beder den om? Altså har den lært at stå bundet (også med to tove), har den lært at stå stille, når smeden arbejder på den osv. osv. Altså - har du trænet alle de dér hverdagsting med den, indtil den har lært det? Hvis ikke hesten ved, hvad den skal gøre (læs: hvordan den skal opføre sig) i de givne situationer, kan du forvente en hvilken som helst adfærd fra dens side. Den er født stort set uden nogen tankevirksomhed, så det er noget, du skal 'putte' ind i hovedet på den - ellers har den jo ikke en chance.

Nogle heste har brug for at træne tingene rigtig mange gange og kontinuerligt. Det er måske tilfældet for din. Du skriver ikke, hvor længe den var i tilridning, men det er normalt ikke andet end den absolut grundlæggende ridning, der trænes der.

Forstår du, hvor jeg vil hen?

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Ingen tvivl
Forfatter: 
Dato:  14-06-2012 19:57

Jeg ville uden tvivl vælge aflivning. Som en anden skriver, så er det en gammel hest, der ikke kan bruges og er til fare for sine omgivelser. Den angriber andre heste og er også farlig for mennesker, når den begynder at slå ud efter dig med forbenene.

Jeg ville ikke begynde at bruge tid og penge på at finde årsagen udfra din beskrivelse af hesten. Jeg ville heller ikke vente på, at den for alvor skader en af de andre heste eller værst et menneske.

Den har det af en eller anden årsag ikke godt, så lad den bare få fred. Den aner ikke at der er en dag i morgen, så et par gode guffer i selskab med en god dyrlæge, som giver den for evigt ro.

Pøj pøj med den.

Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Hanne 17
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 12:07

En hest/ pony på 17 år , skulle gerne forlængst være vendet til at stå bundet, have smed osv..

Af en eller anden grund, reagere hesten voldsomt, og det kunne tyde på at den ikke har det godt.

At slå ud med forbenene, er det direkte angreb, og er ikke noget en hest gør uden grund.

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 12:15

jeg ville få den undersøgt fra top tl tå..

det kan være det forklarer reaktionen..men islændere er ofte ikke meget i hænder og derfor er lidt mærkelige i reaktionsmønstrene..

men som sagt kontakt dyrlægen og så ta den derfra..

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 14:07

Jeg synes du skal aflive ham. Hvis du er utryg ved ham er det "tåbeligt" at bruge så mange penge på ham. Og tid, for den sags skyld.

Uanset om i finder ud af hvorfor ham gør som han gør, tror jeg aldrig du bliver tryg ved ham. Og at sælge ham er jo dybt uansvarligt (hvilket jeg tror du selv er klar over, og derfor ikke kunne finde på det)

Der er vist kun en vej. Giv ham fred og find en hest du er tryg ved så ridning og omgang med heste igen kan blive en god og hyggelig ting

Belinda

"Tag ikke livet så alvorligt. Du slipper alligevel ikke levende fra det"

Citat : Van Wilder

Lyst til en hyggelig aften med veninderne? Prøv med et partylite homeparty, håndlavede stager og milj ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift her
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 18:19

Jeg ville også aflive. Give ham en værdig afsked, det lyder til han har haft et hårdt liv. Han kan have gamle skader som gør ondt på ham, og han virker til at mangle tillid til mennesker (udfra din beskrivelse), derudover, som de andre skriver, er du blevet utryg ved ham, og det ville være synd at sende ham videre syntes jeg, så ja jeg ville give ham en god afsked, med en masse gulerødder og godbidder, og få en dyrlæge ud så han kan sove ind i sin stald- stille og roligt.

Inkarneret dressur rytter

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider