Hejsa,
Købte for et par år siden en islænder vallak, født i 1995 på Island. Han har været i tilridning hos en prof. islænder mand. Men da den tidligere ejer fik ham hjem fra træning, blev det kun til en tur. Har ikke kunne få ud af den tidligere ejer hvad der skete, men kan forestille mig at turen ikke har gået godt. Så har han gået på fold med otte andre til den dag jeg købte flokken. Har forsøgt en gang at ride en tur på ham, men efter at have siddet på hesten i en halv time uden han rørte sig ud af pletten, opgav jeg. Har siden prøvet at trække med rytter på, det går fint hvis det er på bar ryg, men kommer der en sadel mellem rytter og hest, bliver rytterne kylet af.
Nu er det så han er begyndt med ikke at vil stå bundet. For et år siden, stod han ved en bum bundet. Trak baglæns til rebet knækkede. Og har ikke ville til bommen siden. Så har jeg haft ham stående bundet i stalden med to reb, en i hver side. Det har gået fint til i forgårs, hvor han skulle have smed. Så trak han baglæns, for derefter at hoppe frem, og stejle og slå med forben mod mig. Panikhagen knækkede og hesten var skredet. Hovsmeden kom igen dagen efter og vi startede på næste ben, han stod fint til første ben var næsten færdig. Så kom det igen, med forben slog han mod mig, hoppede frem og trak tilbage. Denne gang var det grimen der ikke kunne stå for præset.
Nu er jeg i vildrede om hvad jeg skal gøre med bæstet. Jeg er utryg ved ham, og da han to gange har angreben andre heste og ikke ville stoppe igen, så er jeg ved at overveje om aflivning er det eneste rigtige at gøre. Jeg tør ikke en gang sætte ham i traileren og køre ham til slagter, hvor hvad hvis han flipper i traileren, så er han så stor at jeg ikke tror traileren overlever... 
Jeg er i syvsind, så alle gode råd modtage.
Vrinsk
Stinne