Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Salg, bytte, beholde... itvivl ..?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 16:31

Jeg kunne godt bruge et par input..

Jeg købte for 4 måneder siden denne meget rå DV unghest, fordi jeg er meget glad for jordarbejdet, tillidstræning og jeg er god til det ( i fare for jantelov)

Men men ridningen har ikke haft den store interesse i mange år ( jo, ud i naturen-ridning)

Nu er Cali gået fra at være temmelig uhåndterlig til at være en alm. fornuftig unghest som er ny tilredet... ( vågen, hvis hun ikke 100 % komfortabel i sine omgivelser)

Og nu passer vi bare ikke super godt sammen længere, hun er nået til at skulle videre i sin uddannelse... hun vil blive en dejlig lille dressurhest.. og det har ikke min interesse ... ride-mæssigt vil jeg hellere ud i naturen.. og det vil jeg aldrig turde på en unghest, der skal jeg have en "idiot-sikker" hest...

Har lidt kvaler over at overveje salg, efter kun 4 måneder.

Men hun vil nu, egne sig langt bedre til en med interesse for dressuren og erfaring med ungheste...

Og jeg vil egne mig bedre, til en stabil tur-hest...så har bestemt overvejet at se om man kunne bytte hende, hun er samtidig af god afstamning, så hvis man kåre hende, vil hun samtidig kunne blive en fornuftig avlshoppe ( igen har det ikke min interesse)

Men men men... det er sg ikke let at tage den beslutning... er jo blevet glad for hende... men lige nu er jeg bange for at hendes uddannelse bare går i stå, fordi jeg ikke har evnerne til at ride hende op - og ikke har interessen, dvs. at jeg hellere arbejder fra jorden ( ikke i dressur øjemed) end at jeg får brugt at hun nu er tilredet...

Hvad ville du gøre/beslutte i denne situation ?

0
0
Svar på denne tråd

i tvivl
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 16:33

følg din mavefornemmelse, den vil række længere end 1.000 råd fra andre.

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

mavefornemmelse
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 16:45

Tja, Michael det kan du nok have ret i :) det er bare ikke altid lige til at få styr på den...

0
0
Svar på denne tråd

hejsada
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 16:57

hesten er jo ligeglad med om den har talent for dressur, og kun rider tur istedet... og mht. ikke at turde ride tur på en ung hest, så kunne du jo vælge at se det som en udfordring, at få hesten til at stole 100% på sin rytter, så rytteren ikke skal frygte hesten springer i luften..?

Eller bare vente med at ride tur til den ikke er ung mere og så træne jord arbejde og tricks

Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om

0
0
Svar på denne tråd

Det er helt klart
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 16:57

op til dig selv.

Men jeg har gjort lidt som dig. Nemlig at have købt mine heste som ungheste (1 og 2 år), og det er det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg er ikke til stævner mm, kun til hygge og nus, men har to heste som helt klart kunne gøre sig på div stævnepladser. Men det kommer de bare aldrig. Jeg elsker at hygge med dem, pt er de stadig ikke helt færdig med tilridnigen til trodsfor at de er 11 år. Men vi hygger og jeg kan stole på dem 100 % fordi vi har været sammen i så mange år.

Så er du glad for hesten, ja så arbejd videre med den. Den ved jo ikke at den går glip af stævner mm.

0
0
Svar på denne tråd

Ord...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 17:15

Jeg tror, at du netop skal have andres ord for at finde dig selv og mærke din fornemmelse for retning i dit dilemma, når din tvivl er så stor, som den er!! :-)

Hvad jeg ville gøre er ikke interessant, det er jo dig, der skal gøre noget her. Det er godt ment. :-)

Nu siger jeg, hvad jeg oplever ud fra det, du skriver, og så kan du mærke, om det føles rigtigt. Jeg kommer med nogle ord, som gerne skulle hjælpe dig til at finde ud af, hvor du selv er ift. dit dilemma. :-)

JEG tror, at det bedste for dig og Cali vil være, at du sælger hende. Din glæde ved at få en stabil skovturshest i stedet for hende du har nu, skinner igennem, synes jeg.

Jeg tror det er en "dødssejler" at beholde hende, da du ikke er interesseret i at videreuddanne hende, og det er der brug for, hvis hun skal være din fremtidige skovturshest. Du bliver ikke tilfreds på den måde.

Derimod vil en skovturshest med nogle år på bagen vil kunne give dig den ro, der skal til for at du vil have det godt og roligt med at ride i skoven på den.

Mht. at du er blevet glad for Cali så forstår jeg fuldt ud at netop det gør det svært at skulle af med hende. At det kan gøre det svært at tage en beslutning om, hun skal sælges eller ej. Men igen synes jeg at du skal tænke på hvad hhv. du og hende hver især har brug for.

Jeg synes, I står hver sit sted med hver sine behov, og det kan ikke forenes. Derfor synes jeg at du skal sælge hende og finde en stabil skovturshest.

Hvad synes du om det, jeg skriver til dig? :-)

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Vil du lære at rumme hele dig?

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

..kunsten er, at sige det højt,

som nogen ved,

men ikke taler om..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 17:16

Måske har i ret :)

Men turhest bliver hun aldrig sammen med mig, det har jeg simpelthen for meget trafik-fobi til at kunne lære hende..min achillieshæl.

Hvad hvad, der er jo intet der haster... bare træls at gå med tankerne og være itvivl....

0
0
Svar på denne tråd

Esma...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 17:33

Esma...

Vi fik vist postet samtidig :)

Jeg syntes simpelthen du er intet mindre end imponerende !!

Det er nok noget nær 100 % sådan jeg har det aller inderst inde, men så kommer alle tankerne mht. at jeg selvfølgelig er glad for hende, og hvad nu hvis jeg sælger hende og hun ikke får det godt osv osv ...

Og så er det meget svært at lave en salg/bytte annonce...

Men du har helt ret, jeg vil ikke blive tilfreds, selvom jeg er glad for hende..

Hvis verden var perfekt, havde jeg en skovturs hest og en " problemhest" ;)

Og jeg har i SÅ mange år arbejdet med egne og ikke mindst andres heste fra jord - ville gerne have en skovturs hest nu...så jeg bare kunne ride ud og nyde naturen og hesten...uden at være nervøs for det.

Men Esma !! hvad gør jeg så af den dårlige samvittighed overfor hende, for jeg ku jo for pokker bare have købt mig den skovturs hest, i stedet for hende !! nu er hun jo glad for mig og omvendt.... hun vil bare ikke være den helt rette for mig....

Men da jeg så hende dengang før køb,.... jeg vidste, at jeg kunne gøre hende fornuftig...og så kom hun med hjem... uden tanker for at hun ville blive en ung RIDEhest...

Tja.. jeg gør jo nok et større problem ud af det, end det er... det går mig bare på...

0
0
Svar på denne tråd

1234567890+
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 17:44

Hvorfor ikk finde en som kan hjælpe dig med at gøre hende trafikvant og lærer hende at gå i skoven? Måske kan hun godt blive en stabil skovturshest. Alderen har nemlig intet med en stabil skovturshest at gøre. Og så kan du samtidig beholde den hest som betyder noget for dig

*Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*

Opstaldning tilbydes I Tranbjerg/Mårslet

Se Link:

www.123hjemmeside.dk/staldgibergaard

0
0
Svar på denne tråd

vdvdvdvzdfzvf
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 18:01

Du kunne jo også tænke på, at du har givet hende en rigtig god start på livet som ridehest, selvom I så skilles nu?

Hvis du har arbejdet med 'problem'heste i mange år synes jeg da godt du kan tillade dig (endelig) at tænke på hvad DU gerne vil ha - en stabil og rolig skovturshest.

Men som de andre skriver, tænk 'med maven'.

HVIS du sælger hende skal du jo heller ikke nødvendigvis slege til den første den bedste køber, vent på en du føler vil være den rigtge til hesten.

Krydser fingre for din beslutning :)

Mvh. Sanne

Overvejer pt. min nye signatur ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Cali og du..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 18:03

Tak, godt at høre, at du er mere afklaret nu. :-)

Selvfølgelig går det dig på, hvorfor slå dig selv i hovedet med at du tænker sådan!? Det går dig på. Jeg genkender at stå i en lignende situation med en hest, og det hjælper altså at give sig lov til at have det, som man har det. :-)

Jamen kære stå ved at du har dårlig samvittighed overfor hende, for det har du. Hvis du fører beslutningen ud i livet, så skal Cali skifte hjem igen, og det er ubehageligt at skulle byde hende, som jeg ser det.

Noget andet er at du er klogere end da du købte hende. Dengang tænkte du ikke så langt, men det gør du nu. Det hjælper ikke at slå dig selv i hovedet, men det hjælper, at du lærer af dine erfaringer og er omhyggelig med at tænke tingene igennem, inden du køber hest.

Du har ikke tænkt ret langt da du købte hende, jeg tror du er blevet draget og fascineret af det stykke arbejde, du kunne gøre med hende og for hende, uden at tænke yderligere på, hvad jeres fremtid sammen skulle bruges til?

Hvad du skal gøre ved den dårlige samvittighed?

Som jeg ser det har du go' grund til at have dårlig samvittighed overfor hende, ta' det på dig og gi' hende noget godt tilbage ved at være MEGET omhyggelig med at finde et kærligt og blivende hjem til hende, hvor hun passer ind ift. den nye ejeres behov og forventninger ift. hvor hun er i sin uddannelse.

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Vil du lære at rumme hele dig?

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

..kunsten er, at sige det højt,

som nogen ved,

men ikke taler om..

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-06-2012 23:20

Du kunne måske godt få en tur hest ud af hende?

Min netop fyldt 4-års Colorado/Schwedengruss hoppe er en fin fin skovturshest:-) Ikke bange for andet end køer og får, men det vender hun sig nok til da der er pænt mange af dem her omkring ;-)

Men lad være med at beholde hende, hvis du bare kan mærke at det slet ikke er hesten for dig, det får ingen noget godt ud af :-)

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Tillidsfuld hingsteføl Lionell/Schwedengruss - sælges ved fravænning

0
0
Svar på denne tråd

har det lidt som dig
Forfatter: 
Dato:  11-06-2012 13:50

jeg tør ikke at springe. Har aldrig gjort, lige meget hvilken hest jeg har redet på. Har ikke stolet 100% på dem. Også selvom at det har været heste som har sprunget MB.

Nu hvor jeg har brugt 10 år sammen med mine, ja så er modet der til at skulle prøve det. Helt sikkert. Simpelhen fordi jeg kan stole på dem. Jeg stoler 110% på dem begge. Vi er partner.

Det var også grundlaget for at jeg købte plag, da jeg skulle have hest. Stod og overvejede en skovturshest som du nu gør, men idet jeg har set rigtig mange heste som er ødelagte, ja så syntes jeg ikke at have havde lyst til at skulle arbejde videre med problemheste. Man behøver jo ikke at købe sig til problemer. Så jeg valge at bruge mine penge (hvilken jeg ikke havde de store af - 20000 kr) på en ordenlig plag, med god stamtale. Året efter var jeg så endelig ude efter en ridevant hest, men faldt for hoppens 2 års vallakplag. Så nu har jeg bare to heste som er lige gamle, og så meget søskende som de kan være når der nu er to dage imellem dem.

Ja det var til stor sorg for avleren. Hun havde set dem begge på stævnepladser rundt i landet.

Jeg bliver aldrig stævnerytter. Nyder det hyggelig turridning, samt hyggen med hestene. Men har aldrig fortrydt at jeg købte en unghest istedet for en ældre trafikvant.

Noget helt andet:

Har du overvejet at ride western ? Eller bare prøve "de 7 lege"?

Prøvede for en del år tilbage, en lækker westernredet hoppe. Hun havde været tilredet i 3 mdr, og var total cool. Ingen problemer overvejet.

Mine heste er trænet på samme måde. Valgte at finde en træner, som træner "de 7 lege", og det har været det bedste for begge mine heste og jeg. Det gjore at vi fandt ud af at samarbejde.

Jeg syntes at du skal vælge med hjertet. Er du glad for hende, som hest, ja så brug noget tid på at træne med hende. Begynd allerede nu at tage hende med ud som håndhest. Lær hende fra jorden at biler ikke er farlige, og at hun kan stole på dig.

Har du ikke hjertet med hende, og du endelig bare skal have en hest for at ride, ja så find et andet hjem til hende, og så prøv at se om du kan finde en som bedre passer dig. Men så skal du være meget ups på at mange vil forsøge at sælge dig katte i sækken. En skovturshest kan jo betyde mange ting.

Held og lykke med din beslutning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider