For en del år siden efterhånden kørte jeg flyttebil ved et flyttefirma, og her havde vi også ind imellem "udsættelsesforretninger" som de blev kaldt..
Her mødte vi så op, 2 mand med en flyttebil, politiet, en låsesmed og en advokat, og såvidt jeg husker, var advokaten også selve "fogeden" ret ofte.
Politiet banker på, er der intet svar låser låsefyren op, og så går alle ind. Fogedfyren tager et overblik, og vurdere hvorvidt tingene har en reel handelsværdi, og skønnes de at have det, bliver alt indboet pakket ned, ganske som ved en almindelig flytning, og bliver kørt til opbevaring i x-antal måneder, indtil folk har fået ordnet deres udestående. Får de det IKKE ordnet, inden en eller anden frist, ja så blev sagerne kørt på auktion, for at få afholdt udgifterne til opmagasineringen, og var der intet held med det, ja så var det forbrændingen, og blev indboet vurderet som "skrot" af den person, der varetog den opgave fra start, ja så blev sagerne afhentet af renovationsfolk i stedet.
Vi havde dog strenge regler angående folks personlige sager, herunde papirer, fotos og andre ting i den stil, som blev pakket seperat, og som politiet så fik med...
Og jeg tror at når det går så galt, som at alt bliver futtet af "til at starte med", så må det være fordi vurderingen ikke har været grundig nok, eller at der simpelt ikke har været noget af værdi, set fra vurderingsmandens synspunkt. (Sentimental værdi gælder ikke i gensalgssammenhænge). Man skal huske på at alle de instanser, der møder op i sådan en sammenhæng skal have løn, og den løn skal komme et sted fra..
Da jeg kørte flyttebil lå timeprisen for en bil + 2 mand på en 800-1000 kr i timen, + moms, og jeg vil tro en magasincontainer i 20 fods størrelse koster en 2-3000 om måneden, så indboet skal virkelig have en reel værdi, for at det kan løbe rundt.. Flyttefirmaet er jo en privat virksomhed, og skal have penge ind, for at kunne aflønne sine ansatte, og HAR det afhentede indbo ingen gensalgsværdi, ja så er der kun statskassen til at betale for hele flytningen og opmagasineringen, og denne skal jo nok i forvejen betale lønnen til både advokaten, låsesmeden og politifolkene, og der er nok heller ingen af disse, der er specielt billige i drift..
Så selvom det kan virke hårdt, så er det kroner og øre, det kommer an på, og en sådan udsættelse kommer ikke som et lyn fra en klar himmel, og reagerer man ikke på varslinger, så er man "selv ude om det".. Der kan jo så være mange grunde til at man ikke får gjort noget ved sagen, før det er for sent, og det er jo trist, men hvis man ikke henvender sig ved feks. kommunen, så er det ret svært for dem at regne ud, hvem der har brug for speciel hjælp og hensyn, og i hvilke tilfælde dette skal ydes..
Der er jo et sæt regler af en art for sådanne ting, og nærmest ligegyldigt, hvor præcist og specifikt man laver alle de her regler vil der jo nok altid være nogle, der "falder udenfor", og det er ret sørgeligt, men nok desværre "bare" sådan det er. 
Og nej, det er på INGEN måde sjovt at gå og pakke folks liv i kasser, uden at de selv ønsker det.. Og det blev bestemt ikke sjovere når man stod og tømte flyttekasserne ud på forbrændingen efter nogle måneder uden reaktion fra de, der var blevet sat ud, men det var en del af det arbejde.