|
|
| Mishandling eller ej?? |
|
|
Hej Min kæreste og jeg var i dag ude at gå en tur, da vi så tre heste. To af dem var meget tynde(knogler kunne tydeligt ses). Den sidste var i acceptabel stand, men ikke noget at råbe hurra over. Vi tog hjem for at hente nogle æbler til dem.. Da de ikke kom gik vi ind på folden til dem, da hegnet var nedlagt af vinden flere steder. Det var tydeligt at hestene ikke var håndvandt. De ville hverken spise æblerne eller spise særligmeget af det græs de gik på. Da vi havde været der i ca. 30 minutter, begyndte de at acceptere, at vi kom tæt på dem; men de ville stadig ikke tage imod æblerne eller de mariekiks vi også havde taget med. De gik på en kæmpe bevokset mark, havde en vandkop som virkede nogenlunde, halm og hø og en stor lade de kunne gå ind i. Deres hove var langt fra passet. Surstråle og muk var tydeligt fremtrædende. De var desuden også helt flækkede og alt for lange. + en af hestenes stråle næsten var flækket på langs. Det ene af dem var et føl, som jeg mistænker har en hudsygdom, da den skællede og huden kunne pilles af flere steder. Vi var oppe ved ejeren to gange for lige at spørge om vi kunne strigle dem(se deres stand og hygge lidt om dem). Ejerene var desværre hverken hjemme ved første eller andet ''besøg''. Men skal vi ringe til dyrenes beskydtelse eller skal vi konfronterer ejerene igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frem for at... |
|
|
... "konfrontere" ejeren, er det vel bedre bare med at spørge pænt. Hvis hestene havde hø, halm og vand og der var græs på folden, lyder det ikke som der de er blevet for tynde - med mindre de fejler noget. Det kan jo være nogen man lige har overtaget - så vil det da være træls med en anmeldelse oveni det - eller "konfrontationer" og anklager. Jeg må indrømme at jeg ville som hesteejer blive stikrasende hvis nogen havde været inde på min fold og undersøgt forholdene - og tilbudt hestene noget jeg ikke havde godkendt. Til gengæld ville jeg abslut ikke have et problem med nogen der bankede på min dør og spurgte til hestene fordi de var bekymret om det ene eller andet. Det ville være helt ok!
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eisbeth |
|
|
Hej Eisbeth Den eneste grund til at vi gik ind til hestene var, at vi ville give dem nogle æbler, for at se om de nu var syge(hvis de ikke åd dem vel og mærket) Jeg tror vi smutter op til dem igen i aften eller i morgen, for at spørge om deres heste var ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I har absolut |
|
|
intet at gøre på andres ejendom. At hegnet ligger ned er ikke ensbetydende med en invitation til at betræde andres ejendom. Hvis du vil have nogen derind og besigtige forholdende (som jo lyder til at være iorden-mad og vand) så må du altså ringe til politiet. De har lov til at gå ind, modsat dig. Og at tilbyde andres dyr mad er slet ikke iorden. Du har ingen anelse om hvad der foregår. Det lyder som om hestene ikke har gået der så længe siden du ikke har opdaget dem før. Og er det heste der har været mishandlet og som er i dyrlæge behandling for et eller andet så skal du ikke bare tilbyde dem æbler eller andet. Jeg havde en pony der var på diæt af dyrlægen og som ikke måtte få så meget som en gulerod udover det dyrlægen havde beordret. Så jeg var blevet tosset om nogen havde givet den noget som helst udover det der var stillet frem til den. (seddel var på døren) Men disse heste står jo på en anden mands ejendom hvor det ikke forventes at der kommer nogen. Så enten tager du kontakt til ejeren INDEN du foretager dig andet eller ringer til politiet.
Rytter søges. 4års DOA hoppe. Redet to mdr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg synes heller ikke det var helt gennemtænkt at gå ind til dem med æbler og kiks. Jeg ville blive tosset, hvis det var mine heste. At de ikke gad æde æbler behøver ikke betyde noget. Da vi f.eks. fik heste fra Island gad de ikke spise æbler, gulerødder eller hestegodbidder - de var ganske enkelt ikke vant til den slags. De lærte det så senere hen, da de så de andre heste var ret glade for det. Tag en snak med ejerne og luft din bekymring, men lad være med at være anklagende, før du ved hvad der foregår. De har græs, hø, vand og læ, så ejerne er jo ikke helt fraværende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrift over |
|
|
I princippet kan ejeren af hestene jo have købt dem for nylig, hvor tidligere ejer så ikke har passet godt på dem, hvorfor hove og huld ikke er i orden. Umiddelbart lyder forholdene jo til at være i orden - at hegnet ikke er i top top form, kan skyldes vejret på det seneste. Men det er på ingen måder i orden at gå ind på andres ejendom! Lige meget hvor gode jeres hensigter har været, så bliver det aldrig nogensinde i orden. Og det er heller ikke i orden at fodre hestene med æbler eller andet, som tidligere nævnt kan I ikke vide om de er sat på en special diæt... Så havde det været langt bedre blot at snakke med ejeren, i stedet for at bryde ind på deres ejendom. At melde ejeren til Db synes jeg måske er lige i overkanten! Så tag en snak med ejeren, uden at dømme dem og komme med beskyldninger.
Mvh Eva Lisa. Mini-hn ordbog: - Intensivere (ikke "intensificere") - Selskab (ikke "selvskab") - Generelt (ikke "generalt") - Noget (ikke "nået", det betyder noget andet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Snak endelig med ejerne først. Jeg har oplevet at modtage et brev fra en anonym, der "holdt øje med mig", syntes vi misrøgtede vores heste, fordi de kun havde et "sølle skur" (som jeg har lagt adskillige arbejdstimer i) "mens det var så koldt" (det var vist i oktober; de skulle flyttes på sommergræs ugen efter), osv., osv. Efter et stykke tid kom Dyrenes Beskyttelse på besøg, for de blev nødt til at reagere på sådan en sag. Han fulgtes med min mor (jeg var i Japan), og da hestene glade kom sponsende og gerne ville snakkes med, var i god stand, glade osv., måtte han jo indrømme at det ikke just lignede misrøgtelse. Vi ved stadig ikke hvem der sendte brevet, men har da heller ikke oplevet noget siden. Min pointe er, at jeg synes du skal prøve at henvende dig til ejeren igen, og lige høre dig ad. Sker der ikke en forbedring inden for ret kort tid (vægtøgning tager selvfølgelig tid, men hove og hegn), må du nok handle lidt mere aktivt 
Bissen ... there's a reason
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
jeg synes ikke det er ok at gå ind og fodre andres heste, jeg ville have brugt hegnet som undskyldning til at komme i snak med ejer, køre ind og sige, " ikke for noget men dit hegn er vælter" det har jeg selv gjort flere gange og folk bliver altid så glade for man gider fortælle dem det, og det kunne være en måde til at høre om det var nye heste, eller om de er syge eller måske gamle Jeg er selv blevet meldt til politiet, no less, for at mine heste ( shetter) gik ude hele døgnet( vinter ) uden vand , hø, wrap eller halm, fordi anmelder ikke kunne se min løsdrift der stod inde under nogle træer, hvor der var halm, wrap og hø lå under sneen og der var sørme også drikke kar. Det er SÅ træls folk ikke lige vil spørge før de giver i kast med at anmelde ting som de tror er .. men som ikke er
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke forstået |
|
|
Jeg kan ikke lige få det der hændelsesforløb til at hænge sammen. I går ind til fremmede heste på privat grund. I er der i +30 minutter, hvor I kun lige kunne komme tæt på de ikke-håndvante heste, men alligevel kunne I tjekke stråler på dem? Det er da noget af en bedrift alligevel. De går på græs, som de åbenbart ikke spiser meget af, og så skal de lige have mariekiks og æbler? Jeg er godt nok glad for, at det ikke er mine heste, eller rettere, I kan nok være glade for at det ikke var mine heste. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De skal lære |
|
|
at spise "godbidder".... Så det at de ikke vil spise æbler eller andet der normalt er "godt" for heste, er bestemt ikke ensbetydende med at de fejler noget.... Umiddelbart lyder det jo til, at der er ok forhold for dem. Græs på en mark, adgang til vand, tørt leje, hø og halm.... Tænker som flere andre, at det kan være heste der lige er overtaget.... Selvfølgelig er det ikke i orden med manglende hovpleje, men hvis hestene ikke er tamme, kan det at ordne hove komme til at virke som et overgreb og blive en dårlig oplevelse. Vel at mærke med tanke på, at de måske lige er flyttet ind hos ejerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du og din kæreste overvejet |
| Forfatter:  |
MTDressage |
| Dato:  |
19-05-2012 22:33 |
|
om der kunne være tale om 3 ekstremt gamle heste, hvoraf de 2 så ser sådan ud? Jeg har en bekendt som har nogle heste gående hjemme på folden. Hun har desværre også fået besøg af DB pga en indgået anmeldelse. Den ENE hest ud af 7 er meget tynd hvorimod de andre 6 er ved særdeles godt huld. Vedkommende fra DB startede med at skælde ud i en ikke så heldig tone over denne ENE hests udseende og trivsel. Da hun så endelig fik lov at forklare sig fik piben en anden lyd. Der var tale om en gammel fuldblod på 28 år, som tidligere havde haft et noget hårdt og omrejsende liv. Hun havde taget den hjem for at redde den fra flere grumme skæbner. Og havde den sidste månede gået og ville tae sig sammen til at slutte dens dage. Hvis NU hun havde fået lov at gå og tumle et par dage mere med denne tanke ville det have været en dejlig ende på historien. For denne hest fik sine sidste år som nogle GODE år. De sidste par måneder begyndte den dog så at skrænte og derfra til at tage den endelige beslutning og være herre over hestens skæbne kan være en lang tung vej at gå. Beslutningen var dog taget, så det handlede blot om et par dage mere, for alt skulle tilrettelægges idet hun ville have hesten aflivet hjemme,så den kunne tage fra denne jord under vante omgielser og dermed begraves på matriklen. Istedet for blev det hele ændret til en masse skyldfølelse og bebrejdelser til hende selv, for nu gik "rygterne" jo i naolaget om at hun var dyrplager som blot lod sine heste gå for lud og koldt vand. Og meget tæt på en sigtelse for vanrøgt fra DB´s personel. Trist slutning på det som skulle have været et smukt minde og ære for sådan en gammel hest! Jeg selv har haft 6 heste stående på et ridecenter hvoraf den ene var en 2 års hingst som var MEGET tynd og ussel at se på. Jeg fik også en anmeldelse. istedet for at folk selv havde rettet henvendelse til mig, og spurgt hvorfor denne ene hest så sådan ud. Ingen tænke yderligere over at de andre 5 var flotte og velnæret, og det var iøvrigti resten at rideventrets også. For at gøre en lang historie kort, var hesten resistens overfor ormekur, og ved anmeldelsen viste det sig jo så også at der var dyrlæge indeover banen, og hesten var igang med behandlinger med mere. Så når man får mistanke om noget, så lad være med blot at drage ud i handlinger i forhold til at tro det værste om folk med mere. Tag kontakt til rette vedkommende, udtyk din bekymring, få en sober dialog, og først derefter kan man lægge 2 og 2 sammen og finde ud af om der er begrundet mistanke eller om der er en reel årsag udover vanrøgt, til at hesten/ponyen ser ud som den gør. Alt andet er simpelthen respektløst. Og som andre skriver her i tråden vand, græs, læ, hø/wrap, halm på folden = HOLD NALLERNE VÆK uanset hvilket foder/godbidder du har tiltænkt hestene på folden. Måske de ikke kan tåle det?
Tro på dig selv og dine muligheder, - derved kommer du længst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
Jeg ville flippe helt ud over at nogen bare gik ind på min fold, stald eller andre steder. det er ulovlig indtrængen på privat grund. der kan være en grunde til at de ikke ville spise det i kom med. ikke alle heste kan lide frammede. at de er tynde kan der også være mange grunde til. jeg har faktisk to lige nu der godt kunne bruge mere sul på kroppen men de er tjekket i hovede og røv af dyrlægen og fejler intet, men de mangler muskler, efter denne vinter men nogen dumme skader og meget frost så det var umuligt at bruge ridebanen. hegnet på folden kan være væltet i mens at ejeren ikke var hjemme. men må indrømme at hvis i var gået ind her for at gennem tjekke mine heste, var det blevet en politi sag - Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
En ting er at i har været inde på fremmed mands grund uden at få lov. Men hvordan i alverden kan man være så dum at man går ind til en følhoppe man ikke kender? Har du selvmordstanker i andre sammenhænge også? Tag du hen og få en snak med ejeren, lær lidt om hestehold og sådan. Det kan være at han gir en kop kaffe og i kan få en hyggelig sludder om heste. Man kan jo altid lære noget nyt og hesteverdenen er spændende. Det kunne være at det var noget for dig også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Hej Sofie . Jeg synes det er rigtig fint at du er opmærksom på dyrs velbefindende. Der findes desværre mange dyr i Danmark der kunne trænge til en hjælpene hånd. Jeg synes også det er fint at du stiller dit spørgsmål i dette forum, når du nu er usikker . Som du nok kan læse af de øvrige svar, så ville det have været bedst hvis du havde startet med at kontakte ejeren. Det lyder som om der bliver passet ordentligt på dem på folden, så måske er det nye heste. Men prøv endnu en gang om du ikke kan få fat på ejer . Venlig hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mishandling |
|
|
NØJS, jeg var blevet stikhamrende og aldeles rødglødende tosset hvis det var min mark I havde hængt ud på!!! Og jeg ville, som en anden, nok også have politianmeldt jer! Og at begyndte at hælde godbidder i andre folks heste, det er så uansvarligt og ubetænksomt. Som andre skriver kan de være underlagt en madplan eller måske ikke tåle disse godbidder. Det er IKKE jeres opgave at hælde godbidder i andres heste. Og at opholde sig på ANDRES mark i over 30 min. det er sgu for meget  Der kan være uendeligt mange grunde til at hestene er tynde. Når der både er vand, mad og læ på folden, så virker ejer da bestemt som en der beskæftiger sig med dyrene. Så sæt han havde købt dem således og ville redde dem - fortjener han så en anmeldelse oven i den gerning?? nej vel? Tror næppe han mishandler dem, når der er forhold på folden som lever helt op til loven for hestehold. Og med den storm vi har/har haft de seneste dage, så kan hegnet nemt være væltet deri. Så kontakt da ejeren personligt og spørg PÆNT ind til hestene. Ingen fordømme eller anklager, men spørg pænt! Der kunne jo risikere at være en god grund. Og til en anden gang: HOLD JER VÆK fra andres grund!!! 
..Tanja-Victoria >>
[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä, kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L] ¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS? Så kig forbi Solhöj Horsemanship! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm! |
|
|
waow... nogle gange er det altså bare umuligt at gætte hvilken retning en tråd på HN vil tage. Jeg synes det er en underlig måde der bliver svaret på fra fleres side, når man jo i virkeligheden bare kan skrive som Mette gør ( ). Og til jer der skriver at i var blevet (indsæt forskellige ord)tossede hvis nogle havde været inde på jeres grund, ro på! Det er jo en person som bekymre sig om jeres dyrs ve og vel. Nej, det er da ikke smart, men derfor er der jo ingen grund til at bide hovedet af, når man nu kan nøjes med en almindelig dialog.... Peace out!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mishandling |
|
|
Sofie: Jeg ved godt det måske er en hård tone. Men mange herinde ved jeg, har oplevet at blive anmeldt for dyreplageri på det mest mærkelige grundlag. Hvor alle ting havde været læaret hvis blot denne person der anmeldte dem havde banket pænt på døren og spurgt til "problemet". + jeg mener virkelig ikke det er OK at opholde sig på andre folks grund så længe, omgåes deres heste og fodre disse med diverse ting og sager uden tilladelse. Jeg var altså blevet tosset, om det så er "tilladt" eller ej. Men ingen skal vade ind på min grund og fodre mine heste, tjekke deres hove, vurdere om de er vant til håndtering osv. Så må de ringe på min dør og få en snak, det mener jeg at voksne seriøse mennesker med respekt for andre ville gøre.....
..Tanja-Victoria >>
[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä, kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L] ¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS? Så kig forbi Solhöj Horsemanship! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sofie... |
|
|
... når man har nogle års erfaringer med heste ved man også at det med at bare gå ind til andres heste og fodre dem ikke er i orden. Jeg har haft hest opstaldet et sted hvor der også stod en hoppe der var direket ondskabsfuld. Ejeren kunne læse den og kunne håndtere den - andre skulle helst holde sig væk. Var en fremmed gået ind til den og var blevet angrebet havde det kunnet koste livet! Der var jo også en situation for nogle år siden hvor det gik helt galt (jeg kender kun historien fra avisen) hvor en lille dreng gik ind på en fold for at klappe hestene - desværre til en ung hingst der IKKE reagerede som et "godt klappedyr". Drengen døde! Hesteejeren blev anklaget for at være ansvarlig i at have et farligt dyr gående! Jeg har OGSÅ oplevet at folk fodrede ponyerne over hegnet et sted jeg havde min pony opstaldet. Desværre fik de proppet noget giftigt i en af dem - så den døde. Her var ingen der kunne stilles til ansvar - for dem der havde fodret var jo væk. Heste er ikke legetøj - og man skal ikke fodre eller gå ind til dem uden ejerens tilladelse!
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mishandling |
|
|
Eisbeth og Baloo: Det handler om almen respekt for andres ejendom og dyr.
..Tanja-Victoria >>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg kommer også til at tænke på noget jeg engang læste på JHN (hvor jeg færdedes for adskillige år siden), hvor nogen havde været så (dybt misforstået) venlige, og fodret heste med alm. afklippet plænegræs, som så vidt jeg husker, også endte i en hests død.
Bissen ... there's a reason
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare sådan |
|
|
lige en tanke.... Men der står altså i første indlæg, at TS var oppe at banke på to gange, uden at der var nogen hjemme..... Måske derfor at bekymringen deles her på HN, da det endnu ikke har været muligt at få svar fra ejerne. Og så er det jo, ved senere kontakt, måske meget rart, at have hørt andres mening om, hvor vidt det LYDER som mishandling eller ikke. Det er jo bare ikke muligt at gøre det rigtige, ud fra en beskrivelse. TS har forsøgt at kontakte ejerne, har endnu ikke anmeldt noget, har tjekket forholdene på stedet, som overordnet ser fine ud. Hvis indlægget havde lydt at de blot havde set de tre heste, var gået op til huset, ingen hjemme og gået videre, så havde der lydt råd om, at de skulle se om de kunne tjekke forholdene og at de ikke havde gjort nok. Selvfølgelig skal der ligge noget viden bag. Det er eksempelvis ikke smart at bedømme ud fra om hestene vil spise godbidder, når man ikke har viden om, at heste skal lære at spise den slags.... Og det er jo ikke onde hestejere, fordi de ikke giver godbidder. Jeg synes faktisk at det er rigtig fint, at tankerne deles herinde, hvor det er muligt at få svar og andres vurdering ud fra en beskrivelse. Lidt ærgeligt, at der så bliver så stor fokus på den fejl TS laver. Nu ved TS, at heste ikke nødvendigvis er syge eller uplejede fordi de ikke vil have godbidder, samt ved så eftertrykkeligt, at man ALDRIG skal nærme sig andre menneskers folde med heste. Og ALDRIG skal tildele andres heste en godbid. Måske havde det været nok at TS havde fået det at vide et par gange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Har ikke andet at sige end at jeg tænkte præcis det samme som Sofie (Stengaard). ...
Med venlig hilsen Cecilie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay så |
|
|
Det kan godt være at TS ikke gjorde det rigtige, men hun gjorde dog noget. Jeg tænker på, at når det går rigtig galt, når man hører om døde, mishandlede eller misrøgtede dyr (eller børn), så er vi der straks med undren over, hvorfor er der ikke nogen, som har gjordt noget.Jeg har hørt eksempler hvor man er gået den rette vej, men det har desværre taget for lang tid, så dyrene var døde eller måtte aflives. Så ville jeg hellere tage straffen for selvtæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Til jer der stiller sig undrende overfor hvordan det kan være at så mange tager på vej over trådstarters tåbeligheder. Så vil jeg gerne komme med min vinkel på det. Jeg tror at der er rigtigt mange der er ved at være derhenne at de snart går og kikker sig over skulderen når de holder dyr. Kattens kværn, dyrenes apostle og WASPA lure i hver en hæk! Når det er sådan at jeg høre om folk der med vilje sætter syge heste eller heste der er under revalidering "om bagved" for ikke der er nogen der skal komme forbi og melde dem, så er kæden hoppet af et eller andet sted. Her på gården er vi seriøse hestefolk med traditioner og viden der strækker sig flere generationer tilbage i en ubrudt linje hvor mine forældre har videregivet deres hesteviden til deres børn, som deres forældre før dem. Når vi har lidt avlsarbejde og sælger en hest i ny og næ, så er det sidste vi har brug for at en eller anden nævenyttig skoletøs har udstillet vores gård som et sted hvor Hestetæskerforeningen og Udsulternes Sammenslutning jævnligt holder møder. Derfor bla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Attså vi snakker om en pige på 15/16 år der spørger om råd. Burde vi ikke være voksne nok til at svare ordentlig, i stedet for at bide hovedet af hende? Hvordan reagerede i andre i den alder. Jeg havde nok gjort det samme som TS. Jeg tror meningen er forstået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fat på ejer.. |
|
|
Jeg ville også få fat på ejeren hvis jeg var dig så du lige kan få historien på hestene først .. (: Men det lyder jo ellers til at de ikke mangler noget så det er jo svært at bedømme .. Jeg undre mig også lidt over at du skriver i ikke kan komme i nærheden af dem men at du alligevel har kunne tjekke sur stråle, muk osv .. Og når det så er sagt ville jeg også hvis det var hos mig blive sur over at nogen gav mine heste diverse godbidder uden tilladelse først da jeg gerne vil kunne styre hvad de får at spise og især at fremmede opholdt sig på min mark så længe uden jeg anede det .. Men det har du også fået af vide så rigeligt nu at der vidst ikke skal trædes mere i det (: Du kan jo spørge når du får fat på ejer om du må give dem et par æbler (:
Gessies Donna & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm........... |
MaFilaNoir |
20-05-2012 19:25 |
|
Var jeg nervøs for nogens heste ville jeg tage fat i ejeren, hjalp det ikke så dyrenes beskyttelse. Eftersom vores gård ligger ud til en langdysse har vi mange folk på vores grund især i weekenderne når det er godt vejr. Vores heste går ud til vejen og på den anden side er ud til langdyssen... Folk er velkommen til at nusse osv med vores heste OVER hegnet, går nogen ind på foldene bliver de ganske enkelt smidt væk fra vores grund, vi har haft en hingst som ikke var vidre venlig og jeg vil bestemt ikke ha en sag på nakken fordi mine dyr måske angriber et fremme menneske fordi de ikke kan holde sig væk. Vi har i øvrigt snakket om at få sat skilt op hvor der står at hunde ikke må være fri på vores grund af hensyn til gårdens dyr og beboer samt at dyrene IKKE må fodres da vi sprøjter græs osv på gården der ikke er i haven eller på hestenes folde og vores heste ikke kan tåle en masse. Såfrem der evt er problemer med dyrene på gården kan man ringe på: ,,,,,,, og sige det men der er opsyn med alle dyr mindst 3 gange dagligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Opsyn er godt |
|
|
Hellere en anmeldelse for meget som en´ for lidt. Mvh MonaK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sofie: fik du fat i ejeren? Håber ikke du er skræmt helt væk at tråden, da det da ville være interessant at høre hvad der er sket siden. Og iøvrigt, så synes jeg at det er rigtig godt, at du er opmærksom på hestene. Må dog give ret i, at du nok ikke skulle have gået ind til dem og fodret dem uden at have talt med ejeren først, men du har jo ikke gjort det i ond mening, tværtimod. Der kan jo være mange forklaringer på hvorfor heste er tynde, men det er da bedre at spørge en gang for meget end for lidt. Det kan jo være ejeren lige har købt dem af medlidenhed pga. deres tilstand eller at ejeren af en eller anden grund ikke har haft råd eller viden til at fodre dem ordenligt og derfor trænger til andres syn på sagen og et godt råd. Det er meget meget svært at skulle spørge ind til andre folks hestehold, da det er et ømtåleligt emne at skulle give sin sande mening om hestens tilstand til kende, men nogle gange er det nødvendigt. Jeg synes bestemt du skal have en snak med ejeren og ikke bare anmelde dem, for der kan være mange årsager til hvorfor hestene ser sådan ud og giv ejeren en chance for selv at rette op på det "forsømte".
Every Opportunity has an Expiration Date!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sofie rent juridisk, så er det dig, der er lovbryder umiddelbart. Du bryder faktisk intet mindre end Grundloven, ved uden tilladelse at trænge ind på anden mands ejendom. Dertil tillader du dig igen uden tilladelse at begynde at fodre på noget, der ikke tilhører dig, stadig mens du begår lovbrud indtrængende på anden mands ejendom. Du udtaler dig offentligt om noget på dyrene, stråler, der indikerer at du oveni købet har været i nærkontakt med disse dyr, strålen sidder under hovene. Jeg forsøger at se fuldstændig objektivt på det du skriver, men jeg forsøger ikke at forstå dig på nogen måde. Jeg var ikke kun blevet stiktosset, hvis du var trængt ind til mine dyr, jeg ville have politianmeldt dig omgående uden at høre på dine forklaringer, og det vil rigtig mange hestefolk gøre. DU har absolut intet at gøre på anden mands ejendom uden tilladelse. Tag det som et velment råd fra mig til dig, og pas på du ikke lader dig involvere i en useriøs snagende stikkerkultur, hvor man som den "gode apostel" tror at man i godhedens tegn selv kan tillade sig at begå lovbrud. Mange hilsner - selv om jeg måske lyder lidt skrap  Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012. Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ro på... |
|
|
Hej Sofie Godt at du er opmærksom på hestene og spørger til råds når du er i tvivl!! Bliv endelig ved med det  Der er en masse andre der har givet råd om fremgangsmåden til en anden gang, så det vil jeg ikke kommentere på. Når det så er sagt, så er der tilfælde hvor jeg personligt også havde brudt loven gladeligt, og tilset hestene. Fx. hvis de var kraftigt udsultede eller så meget meget syge ud. Ligeledes synes jeg at det er en fin fremgangmåde at melde til DB hvis man mener hestene er vanrøgtede og ikke kan lide at tage kontakt til ejerne selv, eller ikke kan finde ejerne. Ovenstående kommentarer bevidner netop om temperamenter jeg personligt ikke har lyst til forulempe. Hvis alle gladeligt snakkede om deres hestehold bankede jeg gerne på døren, men det er de færreste der er sådan. Lige pt. har jeg øje på et heste hold hvor rygtet siger at ejendommen er ejet af HA..bum bum..der banker jeg ski ikke på.
Mvh Anja
Der findes kun få mennesker der ved alting, men mange som ved alting bedre. Johannes Hohlenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
30-05-2012 15:58 |
|
faktisk også engang vadet ind på en mands grund for at se til nogle heste, da jeg gik på efterskole og red en tur.. - her stod der så en stor hoppe med en svulst der var gået hul på, hvilket på afstand lignede at vommen var flået op og der hang tarme ud, forholdene på folden var også til at det godt kunne have været tilfældet, så jeg må indrømme at jeg mente mit lovbrud var ret så akut-relevant..
Det var så en underlig revnet svulst/gevækst der hang ud af lysken, den så bestemt ikke plejet ud.. der stod ca 25-30 ponyer, hvor af nogle stod og kløede sig på pigtrådshegnet som mange steder var væltet eller filtret, ponyerne var i forkellig stande, nogle helt runde andre meget magre,gætter selv på orm, der var en stor hoppe mere og en total frustreret hingst, øhh skellet på coke...
Jeg meldte ham og damen sukkede bare og sagde jah han er meldt nu 7. gang på 3 år og vi kan intet stille op fordi han overholder mindste kravene (8 år tilbage), men at hun var helt enig i at han ikke skulle have heste.. -han griner bare af os når vi kommer og siger :i kan ikke røre mig..
Fik efterfølgende lidt andre historier om ham fra folk der kender ham og har været inde i hans stald... Heller ikke just flaterende..
Hingsten var væk et par uger efter min anmeldelse.. de andre, tjaa, de måtte vist sejle deres egen sø..
Men jeg må nok tilslutte mig andres betænkelighed ved at betræde andres områder for alles skyld, ejeren, din og også dyrenes, og i den grad også at fodre med æbler og kiks... om det så er for dyrenes ve og vel, den holder bare ikke.. Hvis du har set nogle udsendelser med dyrepoliti så er det tit de må nøjes med at sætte sedler til hus/dyre ejerene... Så kan du ikke få fat i ejerene efter 30 min så smid en seddel til dem med dit nummer... Ved ikke med dig/jer andre men jeg er tit væk hjemmefra i mere end 30 minutter... Tænk hvis alle gjorde som du med de her dyr?? Vadede rundt på deres fold og hev dem i benene for at se hove og pillede hud af eksem hesten og stopfodrede dem med div?? Jeg var også blevet sur...
Du kan ikke gøre det om nu, men hvis jeg var dig ville jeg sætte en seddel i deres dør og så holde øje på afstand.. vand, græs, hø, halm og læ.. så har du intet akut at lave derinde..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opmærksom |
|
|
Hej Sofie super skønt at du har været opmærksom på heste i dit områdes tilstand, og jeg tror da vi alle er nysgerrige efter om du har fået fat på ejerne af de 3. dog må jeg som mange andre sige at det nok ikke var så smart at være gået derind, da i brød loven ved det. Personligt har jeg skældt ud på mange over at de er gået ind til vores heste eller har fodret dem over hegnet. jeg vil ikke have at folk fodre mine dyr over hegnet, da det kan få dem til at løbe igennem hegnet hvor folk der normalt har fodret dem en dag pludselig bare går forbi, og derudover kan ikke hestefolk finde på at give noget til heste som jeg desværre er giftigt for dem, eller når hesten er på en diæt eller andet. nu er vores hegn heldigvis sådan idag at folk meget sjældent går ind, da den nederste tråd sidder i 25 cm højde og den øverste af 4 i 120 cm højde og der er smæld på vores hegn da det har skullet holde får inde også, men vi har da oplevet at en ny nabo er kommet farende om til os godt gal, fordi hans døtre var kommet i klemme mellem vores heste og den ene blevet bidt, pigerne på omkring 5 og 8 år var så vandret ind til vores 4 legesyge unghingste mellem 1-3 år, og jeg er da ked af at de kom til skade men de fik en lærestreg der gjorde at de aldrig mere selv gik ind til heste igen. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som de |
|
|
andre skriver var jeg også blevet totalt tosset hvis du havde fodret min hest med mariekiks som kunne have kostet ham livet, men på den anden side var der ingen hjemme og min hest så syg ud osv ville jeg blive glad for at der var nogen som tjekkede om han var døden nær, men det tager ikke en halv time og det kræver heller ikke at man løfter ben, med mindre at der er noget viklet om... men er jeg virkelig den eneste som tænker at de har været der 2 gange uden at på en og anden måde har lavet hegnet??? heste på vejen er jo noget farligt både for hestene selv men så sandelig også for mennesker... der kan vare mange grunde til at personerne ikke ha været hjemme da du/i kom, men så slå dem op på nettet tjek om der står deres nr og så ring eller læg et brev i postkassen... må dog blank indrømme at ser jeg et dyr i nød, er jeg lige glad med lovgivningen, men kunne aldrig drømme om at melde nogen før der er taget kontakt til ejer, især fordi det tit er bedre at snakke med personerne end at melde... ville gerne have en opfølgning på hvordan det går med hestene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|