1) Vær velforberedt. Men stop med at læse aftenen før. Det du ikke kan da, det lærer du ikke til i morgen alligevel. Få lidt fysisk motion aftenen før, feks en gåtur. Så sover du bedre.
Når jeg læser til eksamen, så laver jeg et kort på hvert emne, hvor jeg skriver viktige stikord, sætninger eller formler. Disse kort tager jeg med til eksamen og læser igennem før jeg går ind. Jeg kommer altid i god tid, så jeg kan drikke en kopkaffe og læse mine huske-kort før jeg går ind.
2) Jeg er virkelig vanemenneske. Dvs at jeg kan bedst lide at have samme rækkefølge på tingene når jeg skal til eksamen. Er det skriftlig eksamen, så har jeg altid de samme ting med (for mig var det feks 2 små søde juice, kaffe, chokolade og evt kiks).
Mig og min mand havde også en tradition med at aftenen før eksamen, så lavede han mad mens jeg gik min tur og så drak vi et glas rødvin og snakkede om noget helt andet eller så en film før vi gik i seng. Da kunne jeg som regel klare at sove godt.
Men husk at hvis du sover dårligt, så er det faktisk ingen katastrofe - kroppen klarer fint at fungere med en enkelt nat med dårlig søvn.