Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Aldrig på græs
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 09:51

Hvad tænker I...

Er det ok en hest aldrig kommer på græs? Ikke fordi den er syg eller noget, men rent forebyggende tænker jeg.

Mvh

Janni

Med Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Rent forebyggende
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 09:58

hvad vil det sige ?

En hest skal da selvfølgelig på græs, hvis den tåler det og der er foldmuligheder.

Kunne ikke drømme om at lade mine heste gå på andet - helst hele året, det gør vores store herhjemme, men omend ikke andet så da i hvert fald om sommeren eller nogle timer året rundt.

Mvh Juliette

Bedækning tilbydes ved Shulay Gold Fever, EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.
Desuden bedækning v/ Shaklan Ibn Saskatoon & Perseus.
Kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:02

Jeg kender ikke den præcise årsag, forebyggende var et gæt fra min side.

Men på jordfolde året rundt med adgang til hø hele tiden.

Med Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:05

Mange sportsheste kommer ikke på græs, men på sandfold/Jordfold for at blive holdt trimmede.

Og egentligt synes jeg det er ok for en tid, hvis hesten skal til kåring, rideprøve eller lign, eller små tykke miniatureponyer eller heste som er udsat for at blive forfangne, for at besytte dem mod sygdom.

Jeg har selv en fold som er sået til med græs i efteråret, men endnu ikke er helt klar til at der kan komme heste på endnu, det er der bare ikke noget at gøre ved, men det kommer jo meget snart, heldigvis.

Jeg synes dog at ALDRIG er en meget langsigtet udsigt og jeg vil mene at de har bedst af at komme på græs, ifht livsvaliteten, de elsker jo at gå på græs.

Damgaard

med den firbenede skygge

Ejer af: Borderen Shadow, Frieseren Zafira, ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd

Der kan jo....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:23

... være en årsag til det - eksempelvis har "min" rideklub i mange år haft et par elevheste, som engang har været forfangne, og som absolut ikke tålte græs overhovedet.

De har været for besværlige for de tidligere ejere at have, selvom de var blevet "raske" igen, og derfor fik rideklubben dem forærende.

Disse heste havde det i mange år rigtig godt. De var veltrimmede, velplejede og veltilpasse og med masser af kærlighed fra de små ryttere - hvor de før stod mutters alene på en stor græsfold, uden smed, uden menneskelig kontakt, og med ondt i fødderne :(

- men de kom aldrig på græs igen. De måtte blive på ridebanen, når de andre kom på græs.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:24

Nej nej, som jeg skriver har sygdom INTET med det at gøre, det er selve opstaldnings formen der er således.

Der er IKKE tale om tidligere syge heste, eller heste der har tendens til forfangenhed osv.

Mvh

Janni

Med Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Absolut ikke
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:27

Som udgangspunkt er det jo ikke særlig naturligt for en hest at gå på saftigt nysået (men græseklart) græs.

Den store misforståelse går vel på at græs er græs. Når man kigger på hesten som steppedyr, og sammenholder det med steppernes vegetation, bliver det meget tydeligt, at jordfold med hø - eller ligefrem frøgræshalm, er mere naturligt. Steppernes vegetation er jo kendetegnet ved gammelt tørt græs i "dårlig kvalitet" + en masse andre planter. Dvs. at de skal gå langt for at komme til gode græsningssteder, og indimellem kun har adgang til hvad der må svare til hø eller frøgræshalm.

Så er der så alle mulige praktiske årsager til at lade hesten gå på friskere græs grundet mindre arealer, og her synes jeg så næsten jord + hø er bedre. Især for dem med nøjsomme racer.

Hvis man absolut skal så en græsmark til sine heste, så skal vælge en græssort til får og gå langt udenom græs til malkekøer. Sidstnævnte overfodres med vilje, for at få så høj mælkeydelse som muligt. Det kan hesten ikke tåle. Græsset holdes i en bestemt højde, dvs. at det faktisk bliver slået i løbet af sommeren, for ikke at gå i frø, og for at holde det i den højde hvor det er mest nærringsrigt. Lader man det gro op og gå i frø, indeholder det langt færre FE og egner sig da bedre til heste.

I den perfekte verden skulle min hestemark ligge på dårligt, sandet jord med gammelt græs. Rigeligt plads, småbuske, træer og bakker til at give læ. Evt. en lang smal fold, så hesten skal bevæge sig langt mellem vand, græs, skygge, læ, rullesteder og løsdriftstald.

Hvis man er nødt til at så marken om, så synes jeg næsten jordfold og smalle striber græs er bedre.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

bare de er ude
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:47

Ja sådan har jeg det. For mig er det ikke så vigtigt om de er på græs som sådan, bare de kommer ud, og allerhelst har noget at bruge tiden på, halm, hø, wrap ellign.

Mine er løsdrift heste, men sidste år var de kun på græs det halve af dagen og jordfold den anden halv del. Græstiden gik med mundkurv, og jordfolden gik med halm. De skulle begge tabe sig mellem 50-100 kg.

Jeg red dem ikke den gang, da jeg bøvlede lidt med en ankel der havde været brækket, så det var "kun" kalorierne, jeg kunne slanke dem med.

Står hestene derimod i boksen hele dagen lang, kun afbrudt af en ridetur og hygge på staldgange, så synes jeg ikke det er okey. Enefold er ikke optimalt, men jeg kan dog acceptere det i en periode..

Jordfold uden tidsfordriv som, hø, wrap, halm gamletræer ellign, forstår jeg ikke. Og jeg mener det er lige til at gøre hestene syge af..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:54

Trille 4: Kan ikke heeelt gennemskue om dit indlæg er henvendt lidt til mig også .

Hvis ja, så vil jeg lige sige, at vi købte hus sidste år og der var der korn på marken, så derfor blev vi nødt til at så græs i.

Der går ikke heste på det endnu.

Vi har også sået med solfaxi græs til nøjsomme heste, for at passe på.

ps. vi har kun 2 miniature gående på jordfold hos mig i øjeblikket.

Damgaard

med den firbenede skygge

Ejer af: Borderen Shadow, Frieseren Zafira, ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd

Janni....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 10:56

Det kan godt være, at du skriver at sygdom intet har med det at gøre - men du skriver også: "Jeg kender ikke den præcise årsag, forebyggende var et gæt fra min side"

Hvis du ikke kender den præcise årsag, er det ene gæt vel ligeså godt som det andet ;)

Hvorfor SPØRGER du ikke bare ejeren?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 11:09

Sif - point taken :) Men jeg ved at det ikke har noget med sygdom at gøre, ejer fortalte det var en opstaldningsmåde, ala Hit Aktiv stalde.

De har alle deres heste således.

Tænkte ikke mere over det i øjeblikket, først da røret blev lagt på kom jeg til at tænke på, at ejer egentlig havde sagt hestene aldrig kom på græs.

Så gik jeg lidt og lurede på om jeg egentlig ville kunne acceptere det for min hest?

Er lidt splittet må jeg indrømme, for på den ene side er det jo en god måde at holde en nøjsom hest slank på, men på den anden side er det i min verden et must at heste kan komme på græsfolde.

Mvh

Janni

Med Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Det ville jeg
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 11:12

også kunne finde på. Efter at have ejet en forfangen hest, så ville det ikke ligge mig fjernt at anvende jordfold forebyggende for min/e næste hest/e. Så længe man giver dem noget at gnave i og rigeligt med plads, mener jeg ikke, at det er et problem.

Det er et sandt h*lvede at have en forfangen hest, både for dyr og ejer.

Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

Udlandsdansker siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt grønt græs
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 11:28

Jeg ville med en tinker være langt mere bekymret for, at en ny ejer sagde at deres heste fik alt det græs de kunne æde.

Mine sigøjnere får 2 timer om dagen på græs og resten af tiden på jord med kedeligt 2. slet wrap. Sådan trives de bedst.

Den ene har været forfangen og det var der jeg lærte lektien.

Den anden har ikke det problem, men har lidt forstyrrelser i fordøjelsen. Jeg syntes ikke at det er synd for den "raske" ikke at gå på græs døgnet rundt.

Den står jo ikke og tænker at det er uretfærdigt og den anden står jo heller ikke med en forståelse af hvorfor den ikke må få mere.

Så i min verden er det ganske OK når bare de bliver tilbudt andet at tygge i.

Guldhår & Sigøjnerhestene

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

0
0
Svar på denne tråd

Altså hvad !!!
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 11:48

"Janni (Fleur)" .... aldeles glimrende måde at have hest på der er alt hvad de skal bruge !! især for alle de stakkels heste der ikke bliver brugt.. så det ville din da have godt af ...

Jeg har haft tusinder af bekymringer

de færreste er blevet til noget

0
0
Svar på denne tråd

Helt bestemt ok.
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 14:38

Jeg har haft hest på den måde i 6 år (fjordhest) og har altid fået ros af dyrlæge og smed fordi de sjældent så en sådan hest i rette form. For mig var det vigtigt at den var slank og at jeg kunne bruge mine FE med omtanke på, at hesten skulle have noget at tygge i mest muligt. Samtidig forebyggede det forfangenhed, fedme og evt sukkersyge oveni. Hun har kun været på græs en sommer, da hun var til hingst og gik i en hoppeflok. På trods af at hun tog føringen, blev hun på 2 måneder så fed, at jeg troede hun var et overvægtig eksemplar af den gammeldags type. Jeg kun kunne kende hende, da jeg så hendes blik. Indtil da troede jeg de kom men en helt forkert hest.

Hun blev heldigvis ikke syg, men det skyldes sikkert også en laaaang indgræsningsperiode inden hun kom afsted (dog med tilsvarende justering i FE via andet foder), da jeg vidste hun skulle på fold.

Nu har jeg en lidt anderledes flok som er knap så nøjsomme, og pt trænger til at øge deres huld (orme strategi haves og tænder ordnes d 24.), de kommer på græs i år, ca to måneder, mere efter behov. Igen langsom indgræsning og kun indtil de er i rette huld.

Jeg har også en mini-et-eller andet. Han går på jordfold eller som alternativ på græs med mundkurv. Ham har jeg slanket hele vinteren (igen) og for to dage siden, udvidede staldejer folden og de fik græs (uden min viden og den lille var ikke indgræsset, da han jo ikke skal have) han fik i forgårs et par timer på græs og i går også en time eller to. Han er nu let overvægtig hvor han tidligere var lide til den slanke side. -så hurtig kan det gå. Sidste år blev han fed at det græs han kunne nå under hegnet (ca 15 cm fra tråden af).

Så ja, som opstaldningsform er det bestemt også ok. Jeg syntes Trille 4 siger det jeg mener.

Overvægt af dyr er i min verden bestemt også misrygt.

Kilden

Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08

0
0
Svar på denne tråd

jeg kunne ikke
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 14:49

med mindre sygdom el lig er en grund. Jeg kan ik accepterer det hvis det avr min hest... Græs er det alle bedste og naturlige for heste, i det omfang de tåler det grundet sygdom, el overvægt altså.

Jeg har så osse haft en hest der aldrig var pænere uden overvægt end på græs a libitum.

Men ville ha det skidt med uden grund at fratage dem smagen, saften og kraften osse må jeg indrømme

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

www.lykkepiller.info

tina@lykkepiller.info

Graviditet og SSRI på facebook NU som en del af LAP.dk

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 15:14

Ja, jeg synes det er okay at hesten ikke kommer på græsfold.

Jeg fortrækker dog stadig at hesten får lov til at smage lidt græs i løbet af sommeren. Om det så er en time eller to på en græsfold med evt mundkurv eller om det er lidt græsning for hånd indimellem - er ligemeget :)

Min egen kommer max til at komme på græs et par timer med mundkurv 2 gange om ugen ca. Resten hedder det jordfold m. hø.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Græs??
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 15:50

Jeg har også en hest, der grundet gentagende forfangenhed, aldrig mere kommer på "rigtigt" sommergræs. Der hvor han stod optaldet sidste år, kom han dog på "vintergræs" fra slutningen af august og det helt fint.

Der hvor vi er opstaldet nu, er det lidt enten/eller, og græs i maj-start-august er fuldstændig udelukket, så det bliver nok ren jordfold hele sommeren, dog med adgang til hø, selvfølgelig.

Jeg mener også at heste som udgangspunkt, skal have adgang til græs, men jeg mener ikke at de nødevndigvis skal have det 24/7 for at have et godt hesteliv. For langt de fleste vil en fuldfed græsmark i så mange timer, være misforstået godhed.

Jeg er helt enig med Trille4, en mark med lettere sandet/dårligt jord og ikke for fedt græs, vil være det ideelle. Ellers er jeg også stor tilhænger af stribeafgræsning, eller afgræsning i et antal fastlagte timer om dagen og derefter på jordfold med noget groft at tygge i.

Jeg ser intet problem i at heste holdes helt væk fra græs også selvom der ikke er forfangenhed inde i billedet, f.eks. i Hit aktiv systemer. Så længe der er rigelig mulighed for at de kan bevæge sig, være sociale og få udfyldt tyggebehovet med grovfoder.

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 16:06

Spændende at læse om folks meninger og erfaringer

Disco - hvad i alverden mener du med at min ville have godt af det?? Han trives som aldrig før og passes til ug+ af min veninde, så nogle mangler har han vist ikke just ;)

Mvh

Janni

Med Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

Baloo...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 17:53

... kommer ikke på en ren græsfold hvor han bor nu.

Han har meget let ved at blive for tyk, og går sammen med et par islændere med samme problem.

De er på døgnfold nu, med 3 gange daglig foder, hø i afmålte portioner, halm ad libitum, en stor fold hvor der er masser af grantræer og ind imellem dem vokser der græs - men nogen direkte græsfold er det ikke.

Når det værste krudt er gået af græsset, vil de få lov at være på græsfold om natten og på jord om dagen.

Som det er lige NU, lader jeg ham græsse for hånd 20-30 minutter om dagen. Mere skal han ikke have (når vi nærmer os at græsset er så de kan komme ud om natten, vil de blive vænnet til langsomt - men så er han da forberedt)

Det er ikke hverken den nemmeste eller billigste måde at gøre tingene - men Baloo ser sund og glad ud og får hvad han har brug for.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

12323445
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 19:03

Går man helt tilbage for at se det MEST naturlige for en hest. Så vil de faktisk spise frodigt græs. Græsset vokser efter åratiderne.

Der er tørt meget lidt om vinteren og meget om sommeren. Hesten er indrettet sådan efter hvordan årstiderne skifter.

Det er vores fangenskab der gør hestene syge. Vi har dem på små jordfolde og giver dem lidt mulighed for at bevæge sig og om sommeren på store folde hvor indgræsningen sker over kort tid.

Det skaber selvfølgelig en ubalance.

Mine egne har også stået opstaldet sådan indtil jeg fik min egen stald derhjemme.

Der kunne jeg eksperimentere med hvordan de trivedes bedst.

Mine går på MEGET store folde, de har læskur og masser af træer.

Mine heste er varmblodsheste - ikke islændere.

Men de går ude om vinteren og har deres læskur.

Vand finder de ved skuret og græs skal de gå for at finde.

Alle foldene er åbne hele året rundt. Så de har haft "græs" hele tiden.

Der er supleret med wrap ad libitum - som lægges så de skal gå efter det.

Det gode ved at de får rørt sig gør faktisk at deres hove virkelig er blevet super gode og jeg har kunne forlænge smedperioden.

Nu har de mere græs fordi vejret er blevet bedre - så derfor sætter jeg wrappen ned som de får. Men jeg slipper for indgræsning og syge heste.

Jeg har nogle heste som bevæger sig utrolig meget hver dag på folden og som efter min mening har et fornuftigt liv.

Så at udelukke sin hest fra græs ville jeg synes var dyrplageri, hvis den intet fejler.

Det er det mest naturlige for en hest!

Det ville jeg synes var yderst synd for hesten.

Det her billede tog jeg i morges ved 10-tiden. Ren hygge foran stalden og 4 HK folde at gå på.

Selv min gamle pony som jeg havde problemer med blev for tyk (og som jeg førhen satte på jordfold i mange timer og få timer på græs - tiltrods for at hun ikke tabte sig men det faktisk blev værre) går ude med de andre. Hun har gennem vinteren langsomt vænnet sig til sit nye hesteliv. Og hun overspiser ikke. Hun er pæn lidt til den tykke side, men bestemt ikke som før. Fordi hun bevæger sig så meget så stiger hendes stofskifte også. Så jeg er glad for at kunne holde hest på den måde.

Billede

Her et vinterbillede. De foretrak at skifte mellem at finde græs under sneen og spise deres wrap.

Stadig er alle foldene åbne. Ingen forskel på sommer og vinterfold.

Billede

Billede

Så hvis du spørger mig at jeg synes det er okay at fratage sin hest for græs hele året rundt - SÅ NEJ! :-)

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 19:48

Så længe hestene har grovfoder at tygge i, andre artsfæller at være sociale med og ellers får opfyldt deres basale behov, kan jeg ikke se problemet...

Men som andre skriver, det mest optimale ville være kæmpe fold med "dårligt" jord og gammelt ugødet græs, vegetation med variation, bakker og en grund til at bevæge sig....

Mine er flyttet i et Horse Active System for knap halvanden måned siden, før stod de også i løsdrift, men tror 90% af tiden blev brugt stillestående i skuret for at spise hø, de havde ellers en kæmpe kuperet fold med sparsomt græs, men det gad de sådan set ikke.. Så de stod meget stille, dog trivedes de :)

Nu går de ca 13 km om dagen i systemet, er begyndt at blive græsset ind for hånd af mig, snart også af personalet, på foldene og så får de udgang til græsfoldene når de er græsset ind med de andre... Der får de fri adgang til så længe der er græs...

Måske lever mine heste et lidt high tech liv med grov og kraftautomater, i et drænet anlæg med sand og riste, og udgangstilladelser til andre folde, men de får bevæget sig som de ville i naturen, de er "tvunget" til at vandre for at få vand, hø og kraftfoder, læ, de leger med de andre, tager en lur i huset, pelsplejer med de andre og da vi ejere selv kan bestemme tider i automaterne efter den enkelte hests behov, har jeg personligt selvfølgelig valgt "fri" adgang til grovfoderautomaterne da de kan tåle det begge to, og nu er de endelig begge begyndt at spise næsten hver time i dem, Henry har været lidt langsom til at finde en god rytme, jeg kan se de trives, er i perfekt huld og endelig ser jeg dem lege og være sociale

Så jo, jeg kan godt se ideen med sand/jord fold, så længe forholdene er i orden, for kan man ikke efterleve optimale græsfolde, så er optimale sand/jord folde bestemt ikke at foragte...

Easyboot Trail str 8 sælges, brugt ca 15 gange, send pb for pris! :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 21:47

Da jeg kunne have hest hjemme var det med jordfold og alt det hø de kunne æde... Så undgik jeg fede islændere!

Mor til Merle

25/01-2012

• Narnia fra Lille Nørregård IS
  • Álfur fra Danefeld IS
  • Harpa fra Ytra-Vallholti IS (R.I.P.)
  • Diamant DV866 (R.I.P)

0
0
Svar på denne tråd

bare....
Forfatter: 
Dato:  09-05-2012 22:02

Bare man er OBS på at de kan blive forfangne af tørt hø, såvel som wrap.

Puha, kan snart ikke huske den undersøgelse præcis, men hvis hesten gik på fold x antal timer, og derefter fik - var det 2-5 kg hø, så ville de blive forfangne, pga. de gram fruktan, de fik.

Der er et vist gram fruktan, man kan ramme, så kan man trigge alle heste til akut forfangenhed. Kan ikke huske, hvor jeg læste artiklen., øv.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 07:47

Altså jeg reagere lidt på, at ts skriver de sagde det var en opstaldningsform lidt ala HIT... Men hvis det er en alm firkantet fold har det jo intet med HIT at gøre, her bliver de jo netop tvunget til at bevæge sig gennem gange og rundt om ting... ud over at de skal i automater efter mad.

Det kan da ikke sammelignes med en jordfold med en bunke wrap på....

Forfangenhed er noget lusket djævelskab... Jeg har en forfangen hest der sidste sommer var på døgngræs uden forfangenhed. Så brækkede hun benet i påsken og står nu i boks på KU LIFE (med en colibakterie infektion i operationssåret) og her stå hun så laaaaangt fra en græsmark og er forfangen....

Jeg synes det er et tvæget sværd den der med græs ikke græs - for når man ser deres glæde ved at komme ud på græs ja så vil jeg nødig tage det helt fra dem.... Men jeg synes nu heller ikke ikke det ligefrem er dyreplageri...

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

forskellige forhold
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:35

der kan være forskellige forhold der gør at hestene går på jordfold hele året.

og det behøver ikke være sygdom, men fx. ønsket om at holde hesten i det huld der er optimal, at skåne den for skader i forbindelse med øget konkurence deltagelse osv.

Jeg synes egentlige ikke det er noget problem så længe der er stråfoder, vand, foldkammerater osv. heller ikke selvom det er permanent opstaldning.

Jeg kan så håber at hesten kommer på sommerfold i et græsfyldt område.

Jeg synes det er langt værre at have en hest gående alene på fold, og så er det lige meget om der er græs eller ej, mange hingste er henvist til enefold, og lever en kummerlig tilværeslse uden kammerater.

Vi har lige nu en hest der går på enefold da han er skadet i sit ben, men vi har mulighed for at han kan gå lige op af de andre heste så han har stadig kontakt over hegnet. Det er den bedste løsning i min verden

Jeg ville personligt ikke accepterer heste der permanent skulle gå på enefold, og da jeg er hingste ejer må jeg så også tage beslutningen om hingsten skal blive ved med at være hingst når/hvis han engang ikke kan gå på fold med sine kammerater og/eller sine damer.

0
0
Svar på denne tråd

Øhhmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 08:45

Ville det så ikke være en god idé at lade være med at ride det stakkels kræ.....rent forebyggende altså

At heste ikke kommer på fold sammen med andre fordi man er bange for skader, fedme osv....er totalt uetisk efter min mening

Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?

0
0
Svar på denne tråd

Ingen tvivl om
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 09:55

at der er rigtig mange nøjsomme heste og æsler der ville have godt af en nul græs politik.

Og jeg gad godt have et stort stykke hede, eller en granskov.

Mit kompromis er 1 ha med jord, sand og fliser med hit aktiv og så græsning restriktivt med mundkurv noget af tiden.

For ja de nyder sådan en god galop udover en stor græsmark, men det behøver jo ikke være 24/7.

Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd

ikke ok
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 12:28

i min verden..

en hest er en browser, den skal tulle rundt og finde mad.

her har vi taget et valg, og er nu igang med at omlægge vores marker til urtemarker. Så der er større udvalg for hestene at gå og nippe i.

Mange urter gavner desuden immunsystem, mave/tarm og regulerer blodsukker.

Havde sidste år min shetter på sandfold pga forfangenhed. Det værste jeg nogensinde har gjort mod hende. Ergo måtte jeg lægge mine marker om, så til passer bedre til hestene.

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

1233253465
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 12:58

boomer ?bøffen?:

Dejligt at du gør så meget for dine heste!

Stort applaus til dig.

En hest hører ikke til på en jordfold hele dens liv. Det kunne mange lære af.

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 14:11

For mig er det ikke et spørgsmål om græs / ikke græs, men et spørgsmål om hestevelfærd.

Hvis hesten ikke kan gå på græs uden at blive syg eller overvægtig, så mener jeg det er synd at lade den gå på det.

Jeg synes det er svært at generalisere, for det kommer an på hesten, marken og utallige andre forhold.

Jeg vil hellere tænke på aktivering i stedet for. Synes det handler om at hestene har noget at give sig til i løbet af dagen og kan gå og hygge med deres fæller i gode omgivelser, -hvad det så end er.

Efter mange forsøg på at have græs til mine hele sommeren (det synes jeg jo at de skulle have) uden at de blev overvægtige og utrivelige i arbejde af samme grund, så er jeg kommet frem til at MIN løsning er vandrefold med så mange aktiviteter som muligt samtidig med at de bliver begrænset i deres fødeindtag vha. easy-feedere.

Sådan en vandrefold vil hurtig få meget begrænset græs og hestene bliver 'overladt' til hø og andet godt strå.

Jeg glæder mig til anlæget er færdigt og jeg er overbevist om at mine heste bliver glade for at gå der, og at de vil komme til at stortrives..... uden græs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider