Det er de færreste steder, der tillader opstalderne at bruge undervisere udefra på stedets matrikel. Nu snakker jeg ikke små selvpasserstalde, men steder, hvor der i forvejen udbydes undervisning (både i form af beridere, beriderelever eller alm. "uautoriserede" undervisere).
Men selvfølgelig kan man frit sætte traileren bag på bilen og køre til undervisning andetsteds. 
Alle de steder, jeg kender, hvor der tilbydes undervisning, som nogle opstaldere ikke kan bruge, der tager opstalderne selv hen og rider hos deres undervisere.
Og til det med, hvorfor man ikke må tage egen underviser med - Det synes jeg nu er meget forståeligt, når stedet nu selv tilbyder undervisning. Det ville være træls at stå et sted, hvor der kom op til flere undervisere udefra og "fyldte" på banerne på forskellige tidspunkter samtidig med, at stedets egne undervisere også skulle bruge banerne. I stedet for, at der ender med at være 10 forskellige undervisere er det bare meget nemmere at styre ved kun at tillade undervisning ved stedets egne undervisere.
Og det med undervisning er svært, og jeg forstår dig godt - det er sjældent, at man lige klikker med den underviser, der er, hvor man nu står. Man er heldig, hvis det er tilfældet, men hvis man vælger stedet efter staldforholdene osv., så bør man være forberedt på at skulle køre efter undervisning, hvis man ikke kan bruge det, der tilbydes på stedet.