Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Min først hest!
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 11:42

Hej alle :-)

Jeg står nu med tilladelsen om at jeg kan få min første hest. Alt er klar, pengene er der, jorden er lejet og der står to fine bokse og venter på et par heste. Men min familie og jeg har aldrig ejet eller købt en hest, så nu spørger jeg jer hesteejere..

Hvad skal jeg HUSKE når jeg skal ud og se på hestene og er der noget meget vigtigt som jeg skal kigge på eller huske at gøre eller tjekke?

Jeg håber at i vil hjælpe, for jeg er SÅ spændt på snart at skulle ud og vælge mig en hest og jeg vil gene have at jeg har alting i orden.

Forresten så skal jeg have fingre i en fjordhest! :-)

Mvh. Mathilde

Ridning er ikke bare en sport. Det er en lille del af livets største lykke..

0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste råd
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 11:53

Vil helt bestemt være at du skal alliere dig med en heste kyndig person, en der både har forstand på regler, love, hestens fysik osv osv...

Dvs. en der kan vejlede dig i købet af hest, samt i den daglige pasning og pleje af den....

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

Styr på det?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 12:34

Min mor har en veninde, som har utrolig meget styr på heste og har ejet heste hele livet. Hende regner vi med at komme med os ud og kigge på hestene :-)

Ridning er ikke bare en sport. Det er en lille del af livets største lykke..

0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelse!! :)
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 12:38

Det er vigtigt at den har pas(hvilket alle heste burde have nu), derudover at du prøver den så vidt muligt i de ting du vil bruge den til. Det kan være spring, dressur og tur :)
Derudover handelsundersøgelse og evt røgten.
Held og lykke med den!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 12:47

Med hensyn til pas, er der så stor betydning for om det er rødt eller grønt? Hesten skal ikke bruges til stævner. Det skal udelukkende være en hyggehest til skovture som skal stå hjemme på vores ejendom :-)

0
0
Svar på denne tråd

hest...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:15

Spørg om du må hente hesten på folden, strigle, rense hove, sadle op før du rider. Så finder du ud af mange ting om hestens adfærd.

Personligt synes jeg at det er et stort plus for en turhest at den er trafiksikker. Og kan den efterlades alene i stalden og rides ud alene?

Min første hest var en fjordhest og det fortrød jeg aldrig:-)

0
0
Svar på denne tråd

Nej passets
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 14:19

farve betyder bare om den har stamtavle. Der er tre farver, grøn, blå og rød:

Grøn: Ingen stamtavle.

Blå: Noget stamtavle, men et eller flere led i stamtavlen mangler.

Rød: Fuld stamtavle.

Dette har stor betydning hvis du skal avle, men ikke hvis du bare skal bruge den som ridehest :) Så er det vigtigst at hesten er sund og rask og at i passer godt sammen, og ikke hvilken farve dens pas er :)

Hvis i skal starte stævner skal den have konkurrence pas, hvilket betyder at den vidst skal have et stempel i passet - men dette har jeg ikke helt styr på :)

Handelsundersøgelse og KONTRAKT og EJERCERTIFIKAT - dette er de ting du skal have med når du køber en hest..

Og ja så ved jeg ikke om du skal have dem hjemme men så skal du selvfølgelig være opmærksom på at de ikke må gå alene :)

Hilsen Celia

Sieze the day!

Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.

0
0
Svar på denne tråd

Der findes
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 18:04

flere Fjordhestestutterier i Danmark, der kunne man starte med at kigge på hest - ofte vil stutterierne ikke have dårlig omtale, og er behjælpelige med at finde den rette hest til dig så det ender med success

Karin

0
0
Svar på denne tråd

Tips til køb af hest
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 22:16

Husk at spørg om følgene:

Navn

Alder

Højde/vægt

Pris

Uvaner

Humør

Hvad den har været brugt til

Om den har deltaget i stævner

Om den har været alvorligt syg

Det er også en god idé at få en dyrelæge til at se på hesten inden i køber den.

God fornøjelse

Caroline og Milton - verdens bedste hest:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider