Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Seuzan har fået ny far....!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 09:05

Ja tjek lige det her ud....?

varmblod.dk/ DK.aspx?accb0da0bb1511...newsid=554

Tænk hvis man i realiteten har en hoppe efter Zack og har bedækket den med Seuzan Indavl

Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om

0
0
Svar på denne tråd

Eeeehhh....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 09:15

Det ville dælme være smart, hvis alle avlsforbund brugte at tage DNA af føllene ved registrering.

Mon ikke den med hopperne giver sig selv. Den er vel blevet DNA-testet i forbindelse med kåringen og det er derfor det er opdaget.

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

overkskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 09:23

Syntes godt nok det er tit der er kludder i forældrerollen.. Nu er han jo nok ikke den mest brugte hingst, men troede virkelig at det var opdaget INDEN han blev fremstillet til hingstekåring...

Hilsen Stine

Avl af Welsh Mountain

Følg med på  

F A C E B O O K

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm ...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 09:52

Jeg synes det lyder spøjst at det først bliver opdaget nu ....

Nu stiller jeg ikke hingste i DV, men et noget mindre specialforbund (knabstrupper) og der skal DNA verificeringen være på plads INDEN en evt. kåring...

Men ja Sandi. Træls hvis man har holdt en Zack hoppe til ved ham.

Men linieavl kan jo sagtens give gode heste. Bare træls at opdage det på denne måde ...

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

Sikke noget rod
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 09:54

Det havde da været smartere at tage de prøver før kåringen.

Det vil jo være ret usmart hvis man så har brugt ham på en hoppe der er for tæt i familie med ham!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

LOL.........
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:26

Det er simpelthen for sjovt. Nu er Romanov blev så udskældt for at have givet OCD videre til Sezuan og så er det ikke engang ham der faren.

Godt gået af Blue Horse Zack så fik han lige endnu en søn kåret.

Hvor mange heste går der mon rundt uden den rigtige far på papiret.

Med venlig hilsen

Louise og Skinfaxi fra Stald Engmarken

0
0
Svar på denne tråd

Genetiv
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:31

Gud, hvor er det bare kikset!!!

Har de rod i deres kartotek / laboratorium, eller er der en hest, der har været på springtur?

Under alle omstændigheder er det da at gøre grin med avlen og hoppeejerne, som betaler i dyre domme for en bestemt hingst - og så kan resultatet være nok så velykket.

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:40

Det forstår jeg simpelthen kan lade sig gøre??!!!!

Hvorfor søren DNA tester man ikke føllene, som i rigtig mange andre forbund, når de alligevel bliver registret??!

Det er da toppen af dumhed- godt klaret DV!!

50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk

0
0
Svar på denne tråd

DNA-test
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:55

Nu er der faktisk ikke nogen danske forbund der forældreskabsbestemmer føl. Det sker for hingstenes vedkommende i forbindelse med kåring, for hoppernes vedkommende kun hvis opdrætter selv ønsker det.

Årsagen til at DV først laver forældreskabsbestemmelse efter kåringen i modsætnig til andre forbund som kræver det inden skyldes faktis at det er et stort forbund, så de har en dyrlæge til at checke testikler og udtage prøve af hingstene når de har fået avlsgodkendelse, hvorimod de små forbund kræver at man har dyrlægeattest med på den slags ting når man møder til kåring.

Sezuan er ikke den første hingst der har fået ny far EFTER kåringen, Classic skiftede også far fra en Holstener til Selle Francais-hingsten Qou Vadis, det er faktisk årsagen til at han ikke har samme forbogstav som sin far, da han var navngivet efter sin oprindelige far. I dette tilfælde var forundringen større, da hingsten er lavet ved naturlig bedækning og opdrætteren overværende selv bedækningen og var sikker på at det var den rigtige hingst.

Men jeg er faktisk glad for at vores føl bliver registreret i Tyskland og får lavet DNA ved registreringen, der blev da "fanget" et føl med forkert far ved følregistreringen sidste år. I dette tilfælde viste det sig også at være en anden hingst fra samme tyske hingstestation. Vi giver 21 Euro for DNA-testen.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

så kan jeg bedre
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 11:01

forstå den aktive bagben som Sezuan har

Stadig lidt pinligt at være Blue Hors.

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 11:13

Er der nogen der vil forklare mig, hvor pokker det er gået galt?

Jeg mener, nogen må da vide hvem der enten har været på hoppen eller hvad den er insimineret med?

Det begriber jeg simpelthen ikke kan gå galt?

Den er vel næppe en hul-i-hegn hest?

Zazs.
Tro på dit instinkt - stol på dine følelser.
0
0
Svar på denne tråd

Kunstig inseminering
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 11:22

Zazs:

Det kan nemt gå galt. Selvfølgelig er det ikke en hul i hegnet hest, men en hest lavet på kunstig inseminering. Det er sandsynligvis efter tapning at man har fået byttet om på to prøver, da de to hingste involveret er på samme hingstestation.

Det KAN jo ske, og gud, hvor jeg synes det er morsomt med alle dem der har råbt op om Romanov og OCD osv ;-) velkommen i klubben til Zack ;-)

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 11:38

Hold da op..

Ja, man skal høre meget før ørene falder af - men hvor ville jeg være ked af, hvis jeg var en Zack hoppe ejer, evt. at have fået bedækket ved Sezuan. Ikke at Sezuan ikke er en fin hest, men bror og søster der får føl sammen ? Nej tak..

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

ro på...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:05

alt hvor mennesker er involveret indeholder en risikofaktor for fejl.

Det må jo helst ikke ske, men at tro det helt kan undgås er helt forfejlet.

Nu har Sezuan fået ny far, opdaget ved en DNA-test - så kan man jo diskutere tidspunktet for DNA bestemmelse, men det er trods alt bedre det er blevet fanget, fremfor han levede videre med den forkerte far og bedækkede hopper ud fra det i fremtiden!

Jeg kan da lige oplyse, at Dansk Islandshesteforening (Danmarks næststørste avlsforbund, og største for renracede heste) forlanger DNA på ALLE hingste der møder til kåring. Er det ikke på plads når de står på kåringspladsen bliver de ikke kåret.

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 12:10

uh det kan godt være jeg kommer med et dumt spørgsmål her, men hvis det er en hel tapning man har fået byttet rundt på, kan der så ikke være flere der går rundt med en falsk far? eller er det kun et enkelt strå man har byttet rundt på?

bare en lille strøtanke her fra.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:02

Man kan være heldig at der ikke er så mange Zack hoppe ejere der har nået at få insimineret deres hoppe. Sæsonen er jo lige gået igang.

Når du tjener 2,- så gem den ene :) (Ja, det har en klog mand engang fortalt mig. Vi elsker jo rente penge :) )

0
0
Svar på denne tråd

Hoppen..
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:04

er først ins. med Romanov og så 21 dage senere med Zack..

Blue Hors glemmer så at melde ændringen og har i 4 år total glemt det.. Og ingen gang reageret på at der stod den forkerte far i stamtavlen..

Står på Blue Hors hjemmeside..

(Ikke at jeg tror en dyt på overstående)..

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:19

er først ins. med Romanov og så 21 dage senere med Zack..

Blue Hors glemmer så at melde ændringen og har i 4 år total glemt det.. Og ingen gang reageret på at der stod den forkerte far i stamtavlen..

Nårhhhhhhh ja, selvfølgelig det giver selvfølgelig rigtig god mening

Men Jeg hopper altså heller ikke på den, det er altså STADIG NO GO og en pinlig fejl fra Blue Horse, og de bør i den GRAD stramme op på deres rutiner, og for styr på hvordan man håndter sæden fra div. hingste, så det ikke sker igen!

50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:22

Det første jeg tænkte da jeg hørte navnet Sezuan var den må da næsten være efter Zardin eller Zack og jeg kan da slet ikke lade være med at tænke efter at have læst ovenstående information fra Blue Hors, som jeg selv lige gik ind på deres hjemmeside og læste, og med det navn, så kan jeg virkelig ikke undertrykke den tanke som bliver ved med at poppe op i mit hoved, om der ikke var nogle der vidste det var Zack der var far?....

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:32

Så de påstår simpelthen at man har taget et aktivt valg om at skifte hingst, og derefter har glemt, at man har gjort det?

At en hest der har været så hypet er blevet til og har levet 3 år med Romanov som "far", uden der har ringet en klokke med "Men hov - vi skiftede jo hingst til Zack"... Selv efter alt hypen omkring netop Sezuan? De må have sagt dens afstamning 1 mio gange.. :P

Men det lyder jo bedre at man tager fejlen på sig som en menneskelig forglemmelse af indberetning, end at prøver skulle være fejlmærket - Det ville jo selvsagt skabe spørgsmål om ca samtlige afstamninger på heste insemineret ved en BH hingst, hvis sådan en fejl er sket hos dem...

Men vi må jo tage deres ord for gode varer... Selvom det lyder lidt speget...

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

0
0
Svar på denne tråd

DNA test
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 13:43

Jeg forstår altså ikke at man som opdrætter, der har valgt at skifte hingst, ikke undrer sig når bedækningskvitteringen kommer med posten. Der burde man da reagere.

Bliver pludselig meget glad for, at vi i connemaraforeningen har tvungen dna, som skal være på plads før der kan udstedes pas.

Mvh

Mette

ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd

Bum bumme lum
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 14:31

Man skal da godt være mere end almindeligt glemsom hvis man som hopperejer foretager et proaktivt valg om hingsteskifte midt i bedækningsperioden, for så at glemme det i 3-4 år;

www.heste-nettet.dk/nyheder/8861/

Joe, søgte og meget lidt troværdige forklaringer findes der jo nok af..

Don't just slide 'em - Trail N' Pleasure Ride 'em!

Nu med Rosie - Den smukkeste rødhætte hest i verden!

Elsket & savnet - Apache & Thilda

0
0
Svar på denne tråd

lidt komisk
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 14:55

jeg må indrømme at jeg synes BHs forklaring er komisk i mine øjne, for om ikke andet burde opdrætter af Sezuan jo have reageret når de nu aktivt havde ændret hingst i bedækningsperioden, og så især når Sezuans ejere går ud og siger de er meget overrasket over dette.

Det ville vist have været bedre for BH at sige der desværre var sket en fejl og alle procedurer blev nu gennemgået for at undgå dette i fremtiden.

Vedr. DNA kan jeg da sige at hos DSAH fuldblodsarabere laves der DNA vertificering inden der udstedes stamtavle på føllene, ellers kan der ikke udstedes stamtavle, og sådan har det været i mange år nu, så jeg kan ikke se hvorfor dv og andre forbund ikke også kan gøre det fra føl.

Mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox

0
0
Svar på denne tråd

Problem...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 16:04

Siger de ikke der er sket en fejl?? Vi har glemt at ændre til Zack - det indrømmer de jo, er det ikke det samme som at sige de har begået en fejl??

de har jo ikke kun lille musse med føl gående og helt ærligt - jeg kan da ikke huske hvem mine sølle 6 med stamtavle er efter.

Jeg mener alle mennesker kan fejle, men kan godt høre at BH ikke må, hvorfor altid tro det værste om folk. Underlig dansker holdning..

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 17:02

Er det bare mig, eller er den anden nyhed om, hvordan det er sket, nu væk fra deres hjemmeside??

Meget meget mærkelig sag.

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd

Katrinen....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 17:35

Selvfølgelig kan fejl ske...

Men nu er der ikke tale om en af dine 6 stamtavle-heste...
Der er derimod tale om en hoppe til hvem man valgte at betale over 40.000 for sæd til, til dens næste føl (Der kom til verden i 2011 og er efter Totilas), vi taler om en Guldmedaljehoppe i DV, der er blevet mor til en kåret hingst... En hoppe der bestemt intet tilfældigt sker omkring mht avl - og det virker bare ikke troværdigt at man har "glemt" at man tog et aktivt valg og skiftede hingst da Sezuan blev til.

Det er rigtigt at de indrømmer en fejl - en fejl der beskrives som en forglemmelse, og giver indtryk af at det er en engangs-forestilling. Det lyder bare ikke troværdigt - men i forhold til de store problemer det ville give at indrømme det, hvis der er sket en mærkningsfejl, så er det forståeligt at man prøver at henskrive det som en simpel forglemmelse af indberetning...

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 17:42

BH skriver, at AH valgte en anden hingst, Zack. Og AH udtrykker på sin side overraskelse over, at det er Zack, der er far.

Noget stemmer ikke i de to modstridende forklaringer, så det bliver lidt spændende, om vi hører mere.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 18:07

Jeg har ingen problemer med at tro på, at Andreas i et travlt øjeblik har skudt sin beslutning om at skifte hingst ud af hovedet, og ikke tænkt mere over det, da regningen fra BH kom. Han er trods alt en mand med mange jern i ilden, og mange spændende heste imellem hænderne - ikke bare en enkelt super-avlshoppe.

Jeg kan så heller ikke forstå, hvorfor BH skulle lyve. De fleste af os ved da, at der en sjælden gang imellem sker diverse fejl og at det altid er en risiko man tager, når man ikke selv er den, der tapper hingsten og straks farter sendingen direkte over i sin hoppe. At det lige pludselig skulle skabe utryghed ved at lade BH stå for insemineringen af folks hopper, ville jeg nok ikke have forestillet mig, hvis jeg havde været BH-ejer.

Det eneste, jeg synes er ærgeligt, er at hingsten har nået at bedække inden DNA-prøven kom tilbage. Det var måske en praksis, man skulle lave om på.

0
0
Svar på denne tråd

Fejl sker...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 20:10

... og det hjælper jo ikke at gisne om hvor de er sket.

Men det er lidt "farligt" at begynde at spekulere i overlagte fejl - da det jo faktisk er en ret grov beskyldning.

Om det er sjusk fra avler eller der er sket en fejl hos Blue Hors ved kun de indvolverede - forklaringerne stemmer jo ikke overens, så vi får nok aldrig sandheden.

Det eneste jeg er sikker på er, at der næsten ikke KAN være tale om en overlagt fejl - de ved jo alle at når hesten bliver kåret, bliver der taget DNA - så ingen kan jo rigtigt have interesse i at have begået den fejl.

Mht Totilasføllet efter samme hoppe vil jeg lige tilføje at hoppen blev solgt efter at Sezuan blev født. Totilasføllet er lavet hos en anden avler, der altså ikke har været indvolveret i "faderskabssagen" for Sezuan.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 00:02

Milla: Jeg har arbejdet på et stort stutteri og deres følhopper er jo "bare" dyre musse-heste, der var der heller ingen der kunne huske hvem 25 føl fra hver årgang var efter. Om denne hoppe SENERE er blevet mor til Totillas-føl er jo sådan set sagen uvedkommende.

Jeg har det bare træls med den holdning at "de nok har snydt med vilje" - hvilket flere af svarene i denne tråd siger mellem linierne.

Som Katja skriver så ville de da være godt dumme hvis de troede det ikke blev opdaget.

Men det giver da stof til eftertanke om hvornår der skal tages DNA - inden eller efter kåring.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis Blue Hors
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 18:53

havde været en offentlig indstans så havde de HELT sikkert snydt med vilje..

Jeg vil ikke begynde at kloge mig i hvad der er sket men jeg må indrømme at jeg umiddelbart har lidt svært ved at se hvilken interesse Blue Hors skulle have i at udpege Romanov som faderen hvis de vidste at det ikke var tilfældet.. Men der er måske noget jeg ikke har gennemskuet??

Til gengæld synes jeg det er "flot" med den forståelse for menneskelige fejl der vises her i tråden.. Og så kan det godt være at konsekvenserne her trods alt er til at overse i forhold til hvis det var en læge der fejlopererede eller lignende men det ER stadig mennesker - både hos Blue Hors og i diverse offentlige instanser..

Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider