|
|
| Ridehestens gennemsnitsalder. |
|
|
Jeg havde lige en interessant tanke i dag! NÅR nu alle heste får udstedt pas - så må der jo faktisk være en reel mulighed for at finde ud af, hvad den gennemsnitlige danske hests alder er? Den sidste undersøgelse er jo nok tyve år gammel og viser forsikringsselskabernes statistik og det var dengang at den danske ridehest kun blev sølle syv år. Men mon ikke det tal snart bliver ændret, når nu jyden Gamle Lotte på 22 år og shetlandsponyen Gammelsmølf på 25 år begynder at tælle med? Jeg håber i hvertfald på opmuntrende læsning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis folk sender passet ind |
|
|
når hesten er død. jeg gør mig pt skyldig i at have to styk liggende som ikke er afmeldt.
Med venstre hånd Line http://linebergmann.dk/ Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uh, ja.... |
|
|
Der ville jeg nok også "fejle"... Hvorfor skal jeg sende et pas ind, som jeg har betalt for i dyre domme og som besidder er stor affektionsværdi - for så at aflevere det igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alder.. |
|
|
Den er allerede opgjort, den ligger foreløbig på 13-14 år. Ifølge Videncentret er der ingen større forskel på levetiden i de forskellige avlsforbund. Både i år og sidste år blev det omtalt i Videncentrets faglige beretning på deres hestekongres og også i Magasinet Hest/Hestemagasinet.
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahhh |
|
|
Det platte argument er, at det siger loven at du skal....
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Øhhhhhh |
|
|
Tror du har misforstået noget. Der står at tallet er opgjort på tværs af avlsforbundene, dvs at alle avlsforbund er med i statistikken. Der står ydermere, at der ingen forskel er mellem de forskellige forbund. Tallene stammer så kun fra heste der er afmeldt enten af ejer eller fra et slagteri, så det fortæller kun, hvor gamle hestene er når de dør, ikke hvad gennemsnitsalderen er på de heste der er i live nu. Men det giver alligevel en god fornemmelse af hvor gamle vores heste bliver, synes jeg. Det er ihvertfald et mere pålideligt tal sammenlignet med dan gamle undersøgelse der sagde 7 år. Teksten er her: "I Danmark bliver heste i gennemsnit 14 år På Landsudvalget for Hestes i gangværende årlige hestekongres i Fredericia er det netop blevet fremlagt at den gennemsnitlige levealder for danske heste er 14 år. Levetiden er opgjort på tværs af avlsforbund og indikerer ingen forskel i levetid inden for de forskellige forbund. Tallene stammer fra det seneste års indberetninger af døde heste både fra slagterier og hesteejere."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestepas |
|
|
Camilla: Så vidt jeg har forstået, så kan du medsende en frankeret svarkuvert, når du indsender hestepas til afmelding. De afmelder så hesten, laver et hul i passet, så man kan se at hesten er afmeldt og så sender de passet tilbage til dig i den frankerede svarkuvert. Der er vel mange for hvem passet har en affektionsværdi(det har det i hvert fald for mig) og det er nok derfor at man kan få passet retur, når hesten er afmeldt.
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gennemsnits alder |
|
|
Hejsa Jeg er også spændt på at se om der kommer nogle reelle tal nu, men som sagt kræver det jo at folk husker at melde deres heste døde. Vedr. at have betalt i dyre domme og beholde det, så kan man normalt få passet retur hvis man vedlægger frankeret retur kuvert når man indsender det til videnscentret, det har jeg i hvert fald fået indtil nu. Undersøgelsen der linkes til drejer sig jo kun om heste i avlsforbund, så lille lotte på marken der ikke er med i et forbund tæller jo ikke i de undersøgelser. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu med Miss Jay, Badi'ah og Dagirr ox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlsforbund |
|
|
mkc - jeg er selvfølgelig ikke sikker, men jeg tror at alle heste der er meldt døde, er talt med. Der står godt nok "på tværs af avlsforbund" men mon ikke det også dækker over de heste der er LU-registrerede???? Det er vel også en slags "avlsforbund" Skulle "Lille Lotte" ikke være talt med så tror jeg stadig at tallene er mere retvisende end den gamle undersøgelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du |
|
|
vedlægger en frankeret svarkuvert og besked om at du ønsker passet tilbage får du dine pas tilbage med et stort fedt "Annulleret" stempel på alle de vigtige sider. Jeg skal gerne vise at billede af Zantos pas som jeg gerne ville have tilbage hvis det har interesse? :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
ALLE heste skal registreres og dermed meldes døde, når de er det. Sådan er loven nu. Så andet ligger der ikke i det med avlsforbundene - det gælder også heste udenfor avlsforbund, da det gælder alle heste. Men kommentaren om avlsforbund skal nok ses i lyset af, at nogle har taget den gamle forsikringsundersøgelse et skridt videre og konkluderet, at rideheste = DV'er, og derfor er det DV'er, der i snit kun bliver de legendariske 7 år. Man kan slet ikke konkludere sådan ud fra den undersøgelse, der jo kun har set på forsikrede heste (jeg går ud fra, det er uanvendelighed, der er tale om, når det er rideheste specifikt). Og nu viser tallene så, at det ikke holder stik. Gennemsnitsalderen er langt højere, når man ser de reelle, konkrete tal for alle heste i DK. Og det er ikke anderledes for DV'er, der jo i høj grad er rideheste, så den med ridehestene holder næppe heller. Personligt synes jeg, at det er dejligt, at der er kommet nogle konkrete tal på bordet. At nogle så ikke har afmeldt deres heste, det gør næppe tallene totalt misvisende, da der er mange nok, der HAR fulgt loven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvor |
|
|
længe går der så før man får passer retur ? Har indsendt et pas til afmeldelse for 3 uger siden, og har ikke hørt noget endnu. Ved de har travlt, men er jo lidt nervøs for at det skal forsvinde i posten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haffen |
|
|
lige præcis. Det viser jo også i hvor høj grad man kan udlede forskellige ting af statistikker og undersøgelser. Et glimrende eksempel er jo f.eks galophestes gennemsnitsalder. Jeg kan ikke huske hvad den er, men for eksemplets skyld kan vi sige 4 år. Det betyder jo ikke at de gennemsnitligt kun lever til de er 4 år, men at gennemsnitsalderen på de AKTIVE galopheste er 4 år. Udover de aktive, er der jo flere af årgangene der aldrig kommer i løb og bliver rideheste, avlshopper osv, og så er vi jo ovre i gennemsnitsalderen for fuldblodsheste istedet, og her er den jo en del højere, faktisk vil jeg tro den nogenlunde matcher det generelle niveau for heste i Danmark.
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undersøgelse |
|
|
Den sidste undersøgelse er jo nok tyve år gammel og viser forsikringsselskabernes statistik og det var dengang at den danske ridehest kun blev sølle syv år. Især fordi den undersøgelse som 'alle' kender ikke findes. Jeg ledte meget grundigt efter den for nogle år siden. Havde gang i Landbohøjskolens bibliotek og ringede til forsikringsselskaber og INGEN kunne finde en undersøgelse om hestes gennemsnitslevealder. Jeg skrev også mange mails til folk som havde refereret til undersøgelsen i artikler. De måtte jo kunne give mig en kilde? Men nej - ingen havde set den undersøgelse selv. De havde bare hørt om den. Det er bare blevet til sandhed fordi vi har fortalt hinanden det utroligt mange gange. Lige en sag for detektor 
I am not young enough to know everything (Oscar Wilde) ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ane - ja en |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
26-04-2012 18:46 |
|
fjer kan hurtigt blive til fem høns 
Mvh Janni en lang march venter forude 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de berømte 7 år |
|
|
Så vidt jeg husker, stammer det der med ridehestenes gennemsnitlige livetid på 7 år, fra en udsendelse "Heste sladrer ikke". Udsendelsen handlede primært om hvordan sportsheste blev behandlet i DK og noget person fnidderfnadder om en fynsk berider osv. Det var en lidt træls udsenelse, synes jeg for vi havde en forventning om at nu kom der en seriøs debat om hvad det egentlig er vi gør med vores konkurrenceheste, deres begrænsede levealder osv. Men det faldt helt til jorden i en hetz mod den førnævnt berider...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg vil tro, at der er sket det, at en eller anden har set nogle tal fra et forsikringsselskab, og man har så konkluderet videre ud fra det. Men nej, Ane, jeg har også forsøgt, og jeg kan heller ikke finde noget konkret nogen steder. Tallene fra Videncentret viser, hvordan situationen er for ALLE heste. Både rideheste og alle de andre. Derfor kan man ikke bare udlede, at rideheste lever i gennemsnit 13-14 år. Men da de fleste heste nok trods alt ER rideheste i Danmark, så tillader jeg mig alligevel at hælde til et tal nærmere de 13-14 år. Der skulle en hel del meget gamle avlshopper og foldbumser til for at opveje det, hvis rideheste kun levede i 7 år. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men haffen |
|
|
tallene fra videnscentret siger også at der ikke var store variationer mellem avlsforbundene. altså er gennemsnitshesten 13-14 år uanset om det er en fjordhest eller en araber eller en DV.
Med venstre hånd Line http://linebergmann.dk/ Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udsendelse |
|
|
Så vidt jeg husker, stammer det der med ridehestenes gennemsnitlige livetid på 7 år, fra en udsendelse "Heste sladrer ikke". Myten om de 7/8 år levede allerede inden den udsendelse, så det er ikke dem der har fundet på det. De har sandsynligvis bare referet det 'alle ved'. Ligesom mindst en dyrlæge har gjort.
I am not young enough to know everything (Oscar Wilde) ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|