Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Smørsovs
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:02

Min kæreste havde til aften lavet skinkeschnitzler og jeg havde bedt om at få smørsovs - altså RIGTIG smørsovs.

Hans version af smørsovs er stegemargarine, der er smeltet/brunet af på den pande som kødet er stegt på. Resultatet bliver noget brunt snasket fedtstof og dét kalder jeg ikke for smørsovs.

I min verden er smørsovs en god klat Lurpak-smør, der forsigtigt er smeltet i en kasserolle. - Serveres fin og klar til maden.

Jeg fik selvfølgelig min RIGTIGE smørsovs, og mens vi dinerede talte vi om hvorvidt min version eller hans version af smørsovs er den "rigtige". Jeg kalder hans version med stegemargarinen for "pandeafkog" (men jeg er altså også en knold i et køkken - og laver aldrig mad selv).

Hvad mener i? Hvad er smørsovs for jer og hvad kalder i den version med margarinen på panden?

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

Bryder mig ikke
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:11

om smørsovs som sådan, men husk de flydende fedtstoffer er sundest - du skulle jo gerne holde i mange år - smørsovs eller ej

Mvh Janni

en lang march venter forude :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ligger i navnet?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:19

Du vil have SMØRsauce - så kan det da aldrig være lavet af margarine??

Flødekartofler er jo heller ikke flødekartofler, hvis der ikke er fløde i?

0
0
Svar på denne tråd

Smørsovs....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:21

... indgår ikke i mit køkkenrepetoire.

Og det gør stegemargarine heller ikke, så den version ville jeg heller ikke indtage.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Mange år siden
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:27

Uha, det er godt nok mange år siden, jeg har fået smørsovs. Jeg havde da glemt alt om, at det fandtes.

Nå, men jeg er enig i din version. Lurpak i kasserolle.

Mvh Jean

0
0
Svar på denne tråd

Jeg holder endnu :-)
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:40

Nu sker det vist 1 gang om året at jeg får smørsovs - faktisk får vi sjældent sovs (desværre), da min kæreste er på evig skrump og det er ham som laver mad. Men han er sød til at lave sovs hvis jeg vel og mærke beder ham om det.

Der må vel være nogle af jer derude, der har ældre, kvindelige familiemedlemmer, der kender den korrekte betegnelse for det dersens margarine-værk på panden. Jeg synes det smager virkelig ulækkert og stegemargarine bruges vel til STEGNING!?!

Nogle ting skal bare steges i margarine - frikadeller stegt i olie holder minus. Mine svampe skal steges i smør. Hver ting til sin smørelse - eller noget...

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:57

Fyfferpyffer - margarine! Det smager jo mildt sagt forfærdeligt.

OM smørsovs bare er klaret smør, er jeg faktisk ikke klar over (no pun intended), men smør all the way!

Og smør er IKKE usundt. Det er derimod de fleste planteolier.

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

Smørsovs
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 21:58

Er ret sikker på at det smørsovs jeg har fået som ædelse i min opvækst var fra stift margarine - her snakker vi også fattig firserne

Der findes flydende olie margariner på markedet idag, som jeg vil mene er væsentlig sundere end det stive.

Mvh Janni

en lang march venter forude :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 22:04

Smørsovs er smeltet smør.

Det fedtstof som kødet er stegt i er faktisk ikke sundt og nogen forskere mener at det kan give øget risiko for kræft.

Jeg må så indrømme at jeg har spist store mængder af dette stegesmør som barn da min farmor serverede det i en sovseskål som dyppelse til koteletter, schnitzler, rødspætter og lign.

Frikadeller blev stegt i svinefedt, det blev så ikke genbrugt. Men fedtet fra stegt flæsk blev gemt og brugt på rugbrødsmadder.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 22:05

Smør i en kasserolle og smelte på lav varme. Samt putte noget persille i og evt smule knust hvidløg. NAM.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Stegesmørsdyppelse
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 22:25

Caro -> Præcis! Jeg/vi fik det også altid serveret hos min kære farmor. Og i "fin" sovseskål endda...

Sandra -> Jeg vil gerne have kogte kartofter der lige er vendt på panden i smør og persille. Lækkert. Men hvidløg får vi ofte i forbindelse med kødet, så det undgår jeg helst i tilbehøret.

Årh, hvor jeg glæder mig til nye kartofler med en klat iskold smør og et bette nip groft salt - mums....

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 06:48

Smørsovs er smeltet Lurpak, f.eks... Og jeg elsker det!! Mine kartofler svømmer i det, når vi laver det herhjemme

Easyboot Trail str 8 sælges, brugt ca 15 gange, send pb for pris! :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..

0
0
Svar på denne tråd

Hehe.....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 15:47

Det din kæreste laver kaldes her i huset for "Cowboy-sovs" ;)

©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`©

www.haflingerstutteri-nordan.com

Vallakker kommanderer man med,

hingste diskuterer man med og

hopper spørger man om lov...!

0
0
Svar på denne tråd

Yiiiihaaa
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 19:57

Spyrow -> Fedt navn til en fed sovs

Det minder mig lidt om en gammel cowboyfilm jeg så engang. En cowboy spørger kokken, hvad der er på menuen til aften. Kokken svarer "Det har intet navn, det er varmt og brunt og der er rigeligt af det".

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider