Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dilemma med hackamore & veninde
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 10:40

Hejsa (-:

Jeg er lidt i tvivl om, om det her indlæg høre hjemme herunder.

Nå ..

Men det er fordi, at jeg rider med hackamore på min hest, da han ikke kan gå med bid, og efter prøvning af diverse bidløse trenser, har vi fundet frem til, at hackamoren passer bedst til os.

Men så herforleden dag læste jeg en artikkel i ''Ridehesten'' hvor der stod, at man kan slide på hestens næseryg, hvis man ikke bruger hackamoren korrekt. Min hest giver ikke udtryk for, at den er irriteret, når jeg rider den, men alligevel tror jeg, at jeg vælger at skifte til en anden form for bidløs trense efter at have læst artiklen..

Men nu er det sådan, jeg har en veninde, som rider min hest rigtig meget. Hun er ikke helt vildt god til at ride med hackamore, og det har flere gange irriteret mig.
Artiklen satte tanker igang, og jeg er kommet frem til, at jeg egentlig ikke rigtig vil have, at hun rider ham med hackamore; da jeg helst vil skåne min hest mest muligt.
Hun kan ikke ride ham med sidepull, fordi det simpelthen er alt for svært på ham, hvis man ikke bruger sine ben ekstremt meget.

Men hvordan siger jeg til min bedsteveninde, at jeg helst ikke vil have, at hun rider min hest længere?

0
0
Svar på denne tråd

hackamore
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 10:52

Kan du ikke linke til artiklen i Ridehesten?

Personligt har jeg redet med hackamore on / off i mange, mange år og min hest er på vej til de 22 år og hun ser altså ikke "skadet" ud. Eller sagt på en anden måde, skaden sidder ikke "under øjene". .

Har selv 2. En soft og en "hård". Den hårde er der et TYKT lammeskind på. Kan det hjælpe dig at sætte lam på?

Muligvis afhænger det også af hvad du rider. Altså om det er skovtur, dressur, spring eller ??

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

2 GODE Dartmoor ponyer på 8 og 12 år sælges.

Stübben islænder sadel, sælges.

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 11:17

Vi har til sammen tre hackamore, som vi deles om.
Jeg rider så kun med en soft hackamore og en der ligner lidt en blomst(kommer op på google, hvis du søger på ''soft hackamore'')

Og så en tung hackamore med lange stænger, som ''vi'' ikke bruger.

Jeg er ikke så vild med at sætte lam på, da jeg så ligeså godt syntes, at vi kan skifte trense istedet. Men hun kan ikke holde ham i den blødeste hackamore jeg har..

Jeg rider både skovtur, dressur og spring med den, dog kun på hyggeplan (-:

Og det samme gør hun også på ham..

Kan desværre ikke finde artiklen )-:

0
0
Svar på denne tråd

wwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 17:41

Hvis hun er en god veninde burde du kunne snakke med hende om det, og sammen finde en løsning.

Helt ny mulighed for at få fantastisk lækkert svinekød, gratis leveret direkte til din hoveddør - uanset hvor du bor.

www.halv-gris.dk

0
0
Svar på denne tråd

qwerty
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 18:02

Vil du ikke have at hun rider med hackamore eller vil du helst have at hun slet ikke rider din hest? Som jeg kan læse sidst i din tekst vil du helst ikke have at hun rider den længere...

Men hvis du helst ikke vil have at den bliver redet med hackamore fremover og hun ikke kan styre ham med sidepull - ...giver det så ikke sig selv i længden?

Gem hackamorene væk i en kasse og sig at du fremover kun ønsker at der bliver brugt bidløst på ham - du kan vel altid begrunde dit valg med udgang i artiklen. Så behøver du ikke gøre hende ked af det med at sige, at du synes hun rider ham dårligt med hackamore .

Mon ikke hun så vælger at prøve at finde en anden hest at ride, hvis hun ikke kan styre ham med sine ben?

Det er måske en vattet måde at tackle det på, men hvis du gerne vil være bedste-veninde med hende fremover tror jeg ikke du skal gå lige på (-jeg ville ihvertfald blive lidt ked af at få sådan noget at vide; især hvis jeg måske selv syntes det gik godt... )

Vh Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hackamore eller hackamore ikke
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 18:56

Jeg kender dilemmaet.

Min hest havde et sår i munden og kunne ikke rides med bid og fik derfor hackamore på. Min part er ikke så dygtig, så hver eneste gang hun red med hackamoren stod jeg og holdt øje. Hendes underviser mente det ville være rigtig godt hvis hun fortsatte med bruge hackamore, dog kunne hun slet ikke kontrollere den med vægt, ben og sæde - så jeg fik hende pænt forklaret at nu havde vi forsøgt, men at hun havde brug for mere tid med bid, inden hun havde kontrol nok til at ride bidløst. (min part er stor stor fan af bidløs ridning)

Det er også rigtigt at hvis en hackamora (uanset type) kan skade næseryggen - hvis den vel og mærke sidder og/eller anvendes forkert.

Jeg tror lige som Pernille ovenfor at det ikke er en løsning at sige det direkte til hende at hun ikke rider din hest godt nok - i hvert fald ikke hvis I fortsat skal være gode veninder.

Du kunne muligvis forsøge at prøve nogle flere forskellige bid og se om hesten vil acceptere det. Evt. æble- eller kobberbid suger mange godt på. Dog har jeg haft stor succes med et tykt gummi-stangbid til min springhest. Det er jo en jungle at finde rundt i.

En anden mulighed, som jeg også har prøvet (med succes), er at du under hackamoren kan ligge et alm bid i en nakkestrop fra en kandar-trense, og så sammenkoble hackamore og bid med en deltastrop. Så får du halv effekt at begge dele.

Ellers kunne du bede hende om at modtage undervisning når hun rider med sidepull, og hvis det stadig ikke går og han fortsat render afsted med hende - så stopper hun vel med at ville ride af sig selv.

Beslutter du dig at du ikke synes hun skal ride den længere, så i stedet for at sige at det er fordi du ikke synes hun rider godt nok, kan du jo bare sige at du gerne vil have at det kun er dig der påvirker ham, eller at du hellere vil have at han får et par fridage om ugen.

Men kender alt for godt selv, og man synes aldrig at nogen anden der rider ens egen hest bedre end sig selv ;)

Håber du finder en løsning, for det er ikke et nemt problem at løse.

Mvh. Sandra

0
0
Svar på denne tråd

SandraNormann ♥Voguecamoraϖ
Forfatter: 
Dato:  20-04-2012 09:31

Tror jeg gør som du nævner (-:

Siger at hun måske ikke er helt god nok til at ride med hackamore, fordi en ny undersøgelse har vist, at det kan skade hesten, hvis man ikke har 100% styr på det.

- Jeg er også selv igang med at vende ham til noget andet, så det bliver nok lidt forvirrende for ham, hvis vi vender ham til det på forskellige måder (-:

Og så får hun også en ny hjem d. 1 maj (-:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider