Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Den rigtige sadel - til rytteren..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 00:41

En lille tanke omkring sadler og det at finde den rigtige sadel - ikke kun til hesten :)

jeg er ikke det bredeste menneske - en str 34-36 - og oplever at jeg stort set aldrig kan passe almindelige 17-17,5" sadler, da de er for store i sædet.

Når jeg sidder korrekt og afslappet (både med og uden bøjler), kommer mine lår aldrig i nærheden af knæstøtten, ligesom jeg ikke får noget ud af sædestøtten.

Nu skal sadlen jo som bekendt først og fremmest passe hesten, og er når man nu kun er part, kan jeg jo ikke ligefrem kræve, der investeres i ny sadel, når hesteejer sidder fint i den. ;)

Generelt har jeg vænnet mig til at undvære støtten til sæde/ben og lever med tingenes tilstand. Men det er ærgeligt at skulle bruge en masse energi på at sidde roligt og korrekt, når nu det ikke ville være nødvendigt, hvis sadlen også passede mig.

Til min egen hest fik vi bygget sadlen, så den både passede mig og lå rigtigt på hesten, men som sagt er det ikke en mulighed her.

Nogle gode forslag og idéer til hvad man kan gøre???

- At korte bøjlerne er jo ikke en mulighed - for ja, jeg kan så lægge benene korrekt i forhold til knæstøtten, men resten af min opstilling og sæde bliver ødelagt i stedet.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift ..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 00:52
Årh hvor jeg kender det ..
Har lige efter et års kamp med mit sæde og tanken 'det er nok bare mig for skal Vagn mig sammen' fundet ud af at mit problem er det samme som dit ..

Er på sadeljagt nu .. desværre ..
Kan ikke rigtigt råde dig, ved selv hvor meget energi man bruger når man skak anstrenge sig for at sidde ordenligt i en sadel der ikke passer ens mås :)

Håber i findes en løsning :)

. Nadja & Max Nobel .

..Se ik kritik som noget skidt..

.. brug det som en mulighed til at forbedre dig ! ..

5 stk. 100 kg wrapballer sælges for 650 kr, afslag ved hurtig handel, afhentning !

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 00:58

Har du prøvet med en lammeskinds-rø.-skåner? Natur ikke syntet naturligvis...

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

FÅ DIN EGEN KNABSTRUPPER - KLIK HER

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 09:19

et meget stort problem og du kan se du skal være ved den part længe, skulle du måske investere i din egen sadel?

Eller kan centreret ridning nogle gange også hjælpe.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Sadelproblem
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 11:52

Jeg kender alt for godt problemet med ikke at kunne nå støtten på sadlen. Jeg er voksen men kun 150 cm lav, så problemet er virkelig udtalt.

Tidligere har jeg bare redet i "alm" sadler, men efter at have prøvet en med rigtig støtte, var det slet ikke en mulighed længere.

Jeg har haft stor glæde af juniorsadler, som ofte har kortere klapper. I min nuværende kentaur young jumper var det dog ikke helt nok, så jeg har fået lavet knæstøtten om. Inden den blev lavet red jeg med sammenfoldede strømper foran knæstøtten, for at finde ud af, hvordan det skulle være.

Det kunne måske være en løsning for dig, når det nu ikke er din egen hest? og så tror jeg faktisk også et lammeovertræk i sadlen kan få den til at virke mindre, så du sidder bedre.

Mvh

Mette

ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd

kun.....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 15:05

Jeg melder mig i klubben. Jeg fik en sadel, der passer min hest 100%, men jeg skal nærmest have en stige for at komme op i og ud af den. Fordi der er voldsomt meget støtte, jeg har vænnet mig ret fint til det, men kan stadig genere mig ind imellem.

I en med meget støtte, er det sadlen, der bestemmer, hvordan du skal sidde, sadelmageren sagde, jeg havde en perfekt opstilling før, hvor jeg ingen støtte havde i sadlen. Men har du billeder af dig i sadlen? :)

0
0
Svar på denne tråd

Køb selv??
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 16:13

Hvis jeg var dig ville jeg finde en brugt sadel med gode ændringsmuligheder, for eksempl Passier GG ekstra i en 16"

Dernæst ville jeg få en sadelmager til at tilpasse den hesten, og naturligvis ikke lægge den på hesten, uden ejers godkendelse.

Skifter du så part eller køber din egen hest, så er det jo bare at få tilpasset sadlen til den nye hest.

Guldhår & Sigøjnerhestene

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

0
0
Svar på denne tråd

Tak for Svar :)
Forfatter: 
Dato:  23-04-2012 21:38

Umiddelbart er jeg endnu ikke interesseret i, at investere i endnu en sadel, da jeg ikke har haft parten så længe, og stadig har to sadler fra min gamle hest herhjemme (hvoraf den nye af dem var meget dyr - på den anden side af 23.000,-)..

Med andre ord er det ikke udelukket, men jeg vil i så fald gerne være sikker på, det er et blivende arrangement ;)

Desværre tror jeg ingen af mine nuværende sadler vil kunne stoppes til at passe parten - men det vil tiden vise.

Det er rart at høre, jeg ikke er den eneste, der har oplevet problemet.

I første omgang prøver jeg nok med en uldpad til at lægge oven på sadlen, så sædet bliver fyldt lidt mere ud.

- Det der irreterer mig mest er nok, at jeg ikke får gavn af sadlens knæstøtte.

Det har altid været et problem - på nær i mine egne sadler - så et eller andet sted har jeg jo vænnet mig til det.. Det er bare surt, nå man har oplevet forskellen ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider