Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Næsebånd?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2012 21:20

Hej Allesammen :).

Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg rider normalt med almidelig klassisk næsebånd, Og så ville jeg høre hvad gør et havannoransk næsebånd i stedet???

Har aldrig redet med det, men er nemlig blevet tilbudt et hovedetøj med det gratis, også ville jeg lige høre hvad det er godt for :)???

Hilsen Elisa :).

Ejer af Kærvangs Prima Donna Light RDH

Husk man bliver ikke en god rytter hvis man ikke kæmper og arbejder for det, fejlene er ikke hestens men dine.

0
0
Svar på denne tråd

hannoveransk
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 08:51

Hej Elisa.

Jeg har en fornemmelse af, at hannoveransk næsebånd kan lukke munden strammere på hesten, hvis man gør brug af det.

Jeg rider med hannoveransk næsebånd, fordi jeg synes det er pænt og fordi min hest fungere godt på det. (Men han gik nu også fint med det "almindelige" kombinerede. )

Så hvis jeg var dig, så ville jeg sige ja tak til trensen, og prøve om det er noget for dig og din hest. Jeg tror det er en smagssag eller en vanesag for de fleste, om de rider med det ene, det andet eller uden.

Heidi

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hannoveransk
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 09:26

Hej :)

Hannoveransk næsebånd var meget populært før vores kombinerede næsebånd med 2 næseremme blev opfundet.

Det sad længere nede og man fik derfor en fornemmelse af at det lukkede munden på hesten mere effektivt, så den ikke kunne kæmpe i mod biddet. Alternativet dengang var et "engelsk næsebånd", som svarer til vores kombinerede uden ekstranæseremmen.

Nu har vi det kombinerede, som vel netop er en kombination af hannoveransk, som sidder over biddet og det engelske, som sidder længere oppe.

Jeg er netop gået fra hannoveransk til kombineret næsebånd uden ekstra næserem. Jeg rider på en unghest, der er meget urolig i munden og jeg har derfor valgt, at hun skal have lukket munden vha næserem. Her er absolut ingen forskel at spore på brugen mellem hannoveransk og et almindeligt - andet end hun virkede mere irriteret over det hannoveranske, som jo sad helt "på næsen".

Hivs begge næsebånd er inspændt, som de skal være, er de lige gode - det siger min erfaring mig i hvert fald.

Jeg tror den væsentligste forskel er det æstetiske - og der er ingen tvivl om, at et hannoveransk næsebånd ser godt ud :) Ulempen er bare, at det kan irritere hesten, fordi det sidder langt nede på et stykke følsom hud ved næseborene.

Jeg havde engang det bedste link til en lang, engelsk artikel om næsebånd og bid - men ak, min computer er gået ned med alle sine links. Måske en anden i tråden kender den?

Heidi :)

~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~

0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd
Forfatter: 
Dato:  14-04-2012 20:51

Det hannoveranske næsebånd virker som den ekstra rem på et kombineret.

Det kombinerede næsebånd er som navnet antyder en kombination af det engelske og det hannoveranske. Det engelske ligger henover tandrækkerne på hovedets sider og kan derved presse kinderne ind i tænderne. Det kan være ubehageligt for hesten, i særdeleshed hvis hesten har tandspidser. Tilbagetræk med forring gør bare det hele værre.

Udover det ligger det engelske næsebånd direkte ovenpå hovednervens udløb af knoglen som kan klemmes, med stort ubehag til følge.

Det hannoveranske ligger foran biddet og holder biddet stabilt i mundvigen. Det ligger på den tandfri del af hestens mund og hvis korrekt lagt generer det ikke næseborene, vejrtrækning, tænder eller nerver.

Jeg har med held brugt det i mange år, da chancen for at det trykker hesten nogen steder er meget mindre end med både det kombinerede og det engelske.

Der skal selvfølgelig kunne være 2 fingre på højkant under alle slags.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider