Hej 
Hannoveransk næsebånd var meget populært før vores kombinerede næsebånd med 2 næseremme blev opfundet.
Det sad længere nede og man fik derfor en fornemmelse af at det lukkede munden på hesten mere effektivt, så den ikke kunne kæmpe i mod biddet. Alternativet dengang var et "engelsk næsebånd", som svarer til vores kombinerede uden ekstranæseremmen.
Nu har vi det kombinerede, som vel netop er en kombination af hannoveransk, som sidder over biddet og det engelske, som sidder længere oppe.
Jeg er netop gået fra hannoveransk til kombineret næsebånd uden ekstra næserem. Jeg rider på en unghest, der er meget urolig i munden og jeg har derfor valgt, at hun skal have lukket munden vha næserem. Her er absolut ingen forskel at spore på brugen mellem hannoveransk og et almindeligt - andet end hun virkede mere irriteret over det hannoveranske, som jo sad helt "på næsen".
Hivs begge næsebånd er inspændt, som de skal være, er de lige gode - det siger min erfaring mig i hvert fald.
Jeg tror den væsentligste forskel er det æstetiske - og der er ingen tvivl om, at et hannoveransk næsebånd ser godt ud
Ulempen er bare, at det kan irritere hesten, fordi det sidder langt nede på et stykke følsom hud ved næseborene.
Jeg havde engang det bedste link til en lang, engelsk artikel om næsebånd og bid - men ak, min computer er gået ned med alle sine links. Måske en anden i tråden kender den?
Heidi