Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At starte HELT forfra med et handicap
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 18:06

Jeg skriver det her for at dele min glæde med jer.

Lad det være sagt med det samme - jeg er GAMMEL - bliver 60 i år, føler mig ikke "alderssvarende", men min krop er - ja - slidt diverse steder. De sidste 3-4 år har jeg døjet noget med rygsmerter, ikke slemt, men alligevel. Tænkte - så er det jo godt at ride! Altid godt for ryggen at ride. Jeg har nok også "ubevidst" ikke rigtig ville erkende, at der var noget galt med min ryg - for den blev rent faktisk ikke bedre. Bl.a. havde jeg problemer med nedsidning i trav og i galoppen.

Nå, men i september 2011 varmede jeg op til undervisningstime. Jeg har en utrolig rar og stabil oldenborgvallak og vi var begge meget koncentrerede om traven. Pludselig - og ud af den blå luft - eksploderede han i en flugtgalop - og det tog meget lang tid (sådan føltes det) at få ham stoppet igen. Det var vores berider, der var kommet listende ind af en åbning i barrieren på kortsiden. En indgang, der normalt aldrig bruges og uden at advare, lige som vi var redet forbi.

Jeg fik her et gevaldigt "skub" i ryggen - og så gik det helt galt. De 2 næste gange jeg red, havde jeg kraftige smerter i ryggen med udstråling til balle og knæ :-( og det blev ved og værre.

Røntgen og scanning viste, at det var en discusprotrusion - altså et forstadie til discusprolaps samt slidgigt og sammensunkne disci. Igang med træning, træning og atter træning af ryggen via en dygtig fysioterapeut med McKenziemetoden (kan googles), for udsigten til operation var skræmmende. I 4 måneder sad jeg ikke på min hest, parten og en sød pige tog sig af ridningen. Jeg vidste faktisk ikke, om jeg nogensinde ville komme til at ride igen og måske skulle sælge min guldklump, det kostede mange tårer og tanker.

Jeg trænede flere gange om ugen hos fys'en og hjemme - og langsomt - meget langsomt begyndte det at blive bedre og jeg kunne slippe det smertestillende. Endelig fik jeg "go" til at begynde at ride igen, altså "ride og ride", at sidde på ham i skridt og blive trukket, for en sikkerheds skyld, mens mine ryg- og mavemuskler bliver styrket.

Siden starten af marts har gode venner på mit ridested trukket rundt med mig et par gange om ugen. Det var VIDUNDERLIGT at komme på ham igen og han er den bedste handicaphest . Det er meget underligt at gå fra at være en erfaren rytter med stævneerfaring til at blive trukket som en nybegynder. MEN - jeg har troen på, at jeg - omend ikke som før - vil kunne ride igen. Måske kun letridning - og måske ikke så meget i galop, men at kunne fortsætte og beholde min skønne hest, dét tror jeg på nu. Jeg træner stadig ryggen - det skal jeg gøre livsvarigt. I næste uge vil jeg forsøge at trave lidt, er sikker på, det nok skal gå! Og er kæmpetaknemmelig for den omsorg og hjælp jeg har fået fra mine ridevenner.

Lang historie - I know - og tak fordi i har fulgt med, det var svært at gøre det kort. Vil blot dele min store glæde over at kunne - i en eller anden form - fortsætte min ridning, beholde min hest og hele livsstilen omkring dette

Forhåbentlig også til glæde for andre med lignende problematik.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 18:41

dejligt at høre, jeg skal selv igang igen efter brækket ryg, og går og lurer lidt på hvilken vej jeg skal bevæge mig...

mit hesteliv er nemlig heller ikke færdig endnu!

pøj pøj med det

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Kære Sys
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 18:44

Tak for indblik i dit liv :-)

Jeg er 40 år og ganske urutineret - har denne her angst, jeg ikke helt kan slippe, når jeg sidder på ryggen af hesten. Har forsøgt nu de sidste 6 år :-) Den ene dag, hvor jeg så red ud, uden klump i maven, ville skæbnen, at hesten blev forskrækket og stak i fuld galop - 1 hel kilometer!!!!

Så nu er jeg tilbage ved Adam og Eva.... :-)

Har faktisk haft lidt "stress" over, at være startet i så "sen" en alder. Tænker hvis jeg skal nå, bare et lille stykke i min ridning, skal det til, at være.

Så din historie giver mig masser af håb - hvis jeg kan nå, at få 20 år i sadlen - er det jo fantastisk.

Rigtig god bedring med din ryg - og rigtig god fornøjelse med din ridning :-)

Knus

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 19:08

Tak for de søde ord :-)

Sys

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har jo...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 21:02

... fulgt med på sidelinien, med samtlige fingre krydset.

Og det er bare SÅ dejligt at høre at det går godt, og se optimismen stråle ud af dit indlæg.

Det ville være rædsomt hvis du var nødt til at sælge den dejlige Strix - men det sker heldigvis ikke som det ser ud nu.

Og det er jeg SÅ glad for at høre!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Bare hæng på
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 22:35

Altså også bogstaveligt

Så længe du får noget ud af er det da langt bedre 'kun' at blive trukket i skridt end holde sig væk og savne sin hest. Det psykiske velvære du får ud af det har garanteret også stor betydning for at du kan klare at træne din ryg og holde dig i gang.

I foråret havde jeg træls ondt i ryggen 3 gang i løbet af 3 måneder Men jeg kunne mærke at skridtture gav en blid og god massage. Jeg er endnu ikke kommet i gang med trav og galop, indrømmet fordi hun er så svær at side på og jeg er lidt nervøs for at falde af. Hm... Og jeg er så 'kun' 48

Mvh. Sanne

Westerntøjler købes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 11:07

Tak igen - ja, skridt er rigtig godt for ryggen, jeg skal blot huske på at sidde "rank" - og dertil bruger jeg jo de rigtige ryg- og mavemuskler , som med tiden vil gøre, at jeg også kan komme videre i trav og galop !!

Rigtig god bedring/træning af jeres rygge Sanne og Karina!!

Ja, Lisbeth - hvor var det GODT at jeg ikke gav efter for mine salgstanker i december.

Sys

0
0
Svar på denne tråd

Knap 60 år....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 16:03

Jeg er så knap 60 år endnu - der er tyve år til, mennnn jeg begynder da også at tænke, hvad nu når.....

For for 6 uger siden røg jeg af unghesten, og ja lå i 15 min og kunne ikke røre mig. Røg så ind til OB's for brækket ryg, brækker hofte, brækket bækken - og ja man har da tid til at tænke lidt på fremtiden i den periode.

Jeg nåede frem til, at kunne jeg ikke komme til at ride igen, så ville jeg begynde at kører for vogn Muligvis ville det betyde at mine store varmblodsheste skulle udskiftes med fx welsch, men hellere små heste end ingen.

Jeg var jo i rgt, og fik heldigvis at vide, at der ingen skade var sket - altså denne gang, for jeg havde forandringer i den nederste del af ryggen, og som lægen sagde, var det vist ikke første gange jeg var røget af hesten......

Jeg synes det er sejt gået af jer, som tager det lange seje træk det er, at træne sig op igen. Og sejt gået at skulle vænne sig til, at en sejr kan være en skridtture i skoven på sigt.

man kan hvad man vil, men det skal også hænge sammen med hvad fysikken kan holde til.

så sejt gået af jer

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

at kæmpe sig tilbage...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 19:02

I 2003 brækkede jeg ryggen 3 steder i et biluheld og ja det har da været en kamp at komme tilbage og det har dælme også kostet både smerter og mange tårer, men stædighed ( eller dumhed ;-) ) har gjort jeg ikke VILLE give op og idag rider jeg western og konkurrer på ligefod med folk uden handicap.

Så det kan lade sig gøre, og idag er jeg glad for jeg kæmpede mig vidre også de dage hvor alt drillede og jeg ikke kunne give min hest de rigtige signaler og alt gjorde ondt, de gode dage gør alt for mig :-D

Billede

Hilsen

CJ

CK Ranch - Horses for life

Vær altid god og venlig når det er muligt.

Det er altid muligt.

Dalai Lama

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 21:10

Føj for den Charlotte, grim oplevelse, men godt der ikke var noget brækket - og tak for de rosende ord! Hvor der er en vilje, er der en vej.

Jamen du godeste CJ - en sej kamp du også har været igennem - og kommet godt ud af - igen det der med viljen Det er de gode dage, der bringer os videre !!

Sys

0
0
Svar på denne tråd

jeg....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 21:28

Jeg har et tip.

Jeg har også svært ved nedsidning, og endda også letridning. Men så kan det hjælpe at sidde i let sæde, også i galop. Når ryggen så er varmet op (ca. 20 minutter), plejer jeg at kunne sidde ned/letridning.

Skridt plejer at være ok her.

Hilsen hende, der ikke kan mærke sine ben, efter en cykletur. :)

0
0
Svar på denne tråd

ps.....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 21:31

Og hvis det ene ben ikke virker, kan man bruge en pisk som ben, lidt ligesom i damesadel.

0
0
Svar på denne tråd

Xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 22:25

God tråd :) og tak for at I giver inspiration til at komme videre. Det med let sæde er noteret

Mvh. Sanne

Westerntøjler købes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 09:00

Også noteret her - tak -

Sys

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider