Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Brumbasser i stalden...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 19:58

Jeg har et kæmpe tilbagevendende problem, som jeg bliver nødt til at have nogle fleres syn på, og måske råd til at få løst!

Hvert forår begynder det... Jeg har en åben løsdrift, som er indrettet med to bokse, en til hver hest.. Som skillevæg mellem de to bokse er dels et træ"hegn/stakit" og dels en hel trævæg som høhækkene hænger på på hver side.

Der er et hulrum inde i den ende af væggen hvor høhækkene hænger, og derinde bor en ret stor brumbassefamilie, som hvert eneste år vågner op og flyver ud og ind ad stalden... Jeg har ellers læst mig frem til at de normalt ikke bruger samme sted to gange i træk, men de må vel finde det så mageligt her hos os at de har valgt at blive

Jeg har læst meget om bekæmpelse af sådanne væsener, men alle steder står der at man egentlig helst ikke skal bekæmpe dem hvis det ikke er meget vigtigt, da de gør megen nytte for os på mange måder ( Det er altså ikke noget jeg mærker meget til... )

De gør jo ikke nogen skade på hverken heste eller mig (endnu!), men jeg er simpelthen så hysterisk bange for dem at jeg er nødt til at helt opgive min ene boks hele sommerhalvåret, og sadle op og strigle dens beboer udenfor... Det er i sig selv heller ikke noget problem, når det altså ikke regner...

Nu er det bare sådan at jeg har fået en unghest ind i boksen ved siden af, og han er knap så tolerant over for mine HELT UFRIVILLIGE udbrud når de her store kampfly kommer imod mig... ... Jeg kan virkelig ikke gøre for det... Jeg er SÅ bange, og det kan jeg ikke skjule...

Så problemet er, skal jeg bare tage min sprællemand af en unghestebasse ud, og være nødt til at ordne al pasning af ham udenfor boksen i sommerhalvåret og vænne mig pænt til det, eller er der en eller anden anden løsning man kan benytte??

Kan man evt. sprøjte lidt gift ind til dem?

Jeg har fået at vide at hvis man skal gasse dem skal det være om aftenen, da de er mest rolige der, er der nogen der har erfaring med det?

Jeg er ret forsigtig med at gå i gang med noget som helst, og har levet med det i en 3-4 år nu, og det er primært fordi jeg er MEGET bange for dem ...

Help!!!

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

Du må da ikke slå de
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 21:00

små basser ihjel - find en der har bistader og bed ham om at flytte boet

Karin

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 21:40

2 gange har vi haft brumbasse"huler" på ret utilgængelige steder.. Og begge gange har en ordentlig omgang Staldchok kunnet klare ærterne..

Og ja, det er bedst om aftenen så flest muligt af dem er hjemme.. Men pas på.. De bliver IKKE glade når man begynder på hverken det ene eller det andet!..

Og JA, det gør temmelig ondt når de bider eller hvad de nu gør. ;)

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 11:32

Du kan også se det som din mulighed for, at gøre din unghest mere tolerant ;D

Brumbasser... desværre inden løsningsforslag.

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

Aner ikke...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 11:53

Jeg ved ikke om det passer, men de ældre siger, at har du brumbasser boende har du i al fald ingen hvepseboer nogen steder!

Så jeg vil til enhver tid foretrække brumbasserne

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 13:41

Ja, ældre siger så mange ting, men vi havde nu både hvepse og brumbasser på samme matrikel, og ingen af delene var inviterede. :P

(Begge dele blev også "bortskaffet" hurtigst muligt). ;)

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 15:53

Uhh hvor kan jeg godt forstå dig!! Jeg blev stukket af en hveps som lille, og lige siden har jeg været SKRÆKSLAGEN for sådan nogle kryb! Bier, hvepse, brumbasser, fluer, myg, allesammen! De er klamme og uhyggelige, den måde de flyver på og bare alting!

Kan edderma'me godt forstå du vil af med dem! Hvis jeg var dig ville jeg skide på hvad folk sagde om at de ikke stikker og "er alt for søde til at slå ihjel". Gu er de ej, det er dræbermaskiner der bare venter på at overtage jorden

Kan du ikke ringe til sådan en bi-mand, som avler sådan nogle kræ, måske kan han fjerne dem?

Eller hører i byggemarkedet om de har noget gift? Eneste problem med gift er om hestene kan tåle det..

0
0
Svar på denne tråd

1234542
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 21:29

Jeg vil sige mange tak for alle jeres svar :)

Hvorvidt de holder hvepse væk ved jeg ikke, vi har da hvepse, men næsten aldrig i eller omkring stalden... Det kan da godt være det er på grund af brumbasserne...

Jeg synes bare boksene er så forholdsvis små (de er på størrelse med helt almindelige bokse, så det er ikke sådan en kæmpe løsdrift) at de flyvende grimrianner kommer ret tæt på mig når de flakser rundt... Og jeg er så træt af at stå og småskrige eller være nødt til at flygte ud af stalden med armene baskende om mig i vild panik hele tiden... Jeg er SÅ træt af det

Jeg tror de får en gang gift... Ikke af mig personligt, det har Gozone, tak for det, overbevist mig om... Der må større mandfolk til, ellers ville det nok kræve en form for rumdragt...

Jeg kunne ikke forestille mig at hestene skulle blive generede af giften, de er stort set aldrig i stalden om sommeren, og der er også masser af udluftning... Går det ikke, tror I?

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider