|
|
| Dækken, eller ikke dækken, hvorfor??? |
|
|
Som overskriften siger, hvorfor bruger du, eller bruger ikke dækken på din hest/pony?  Personligt går min egen lille bamse ikke med dækken. Hun får lov til at sætte al den vinterpels hun har brug for, og så overlever jeg den periode hvor hun fæller rigtig meget Jeg synes lidt at dette høre med til det at have hest. At man bruger tid på at ordne hesten, og at det så kan være lidt irriterende når de fæller, det synes jeg man skal tage med hvis man har hest. Jeg ved godt at der også er heste der går med dækken, fordi det er nødvendigt for dem. Men nu tænker jeg på dem, der unødvendigt klipper og giver deres heste dækken på. Hvad gør i selv, og hvorfor? 
Sagde Freja med den lille plettede pony Dixie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger.... |
|
|
Jeg har tre heste, som i perioder går med dækken. Den gamle på 17 år er pensionist, og får kun et regndækken på de dage hvor der er dagsregn og megen blæst. De heste jeg har hjemme går nemlig på fold i ca 12 timer om vinteren, og da han nemt bliver lidt stiv når det står ned i stænger og blæsten piver , ja så får han regndækken på. det skal siges at der en løsdrift på vinterfolden, men nogle dage står han derinde, og andre dage vil han hellere stå ude. Pinot på 5 år er min ridehest, og da ham trænes en del og er opstaldet ude - ja så er han fuldklippet. Samtidig er de folde han gik på her i vinters helt åbne uden læ, så der har han selvfølgelig gået med dækken. nu er han kommet hjem til pensionisten og går, og dage som nu her går han uden dækken. I næste uge lover de så mere køligt vejr og blæst, og så får han et regndækken på. Caspian på 4 år har hele vinteren været hjemme hos på pensionisten, og har gået uden dækken. nu er han sendt i tilridning, og har haft regndækken på de første par uger. Dette af hensyn til tilridningsstedet, da de ikke skal spilde tid på at stå og strigle en gennemmøget unghest, da han jo elsker at rulle sig mudder. dog har jeg valgt at han i disse dage, hvor det er varmt, tørt og ikke blæsende går uden dækken. Jeg giver ikke dækken på for at undgå fældning, men for enten at hjælpe hesten til ikke at gå og bliv stiv i musklerne ved en ældre hest. Og så får ridehestene det på, for ikke at kampsvede under ridning og bagefter stå længe med en våd og klam pels, mens de tørre. Det letteste i verden er at have heste uden dækken - der er meget arbejde i at passe en dækkenhest, da dækkenet skal af dagligt, de skal holdes i god stand , man skal skifte efter vind og vejr osv. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min går med dækken.
Han er dressurhest og bliver trænet dagligt og derfor sveder han meget. Grunden til han er klippet, har overhovedet ikke noget med at de fæller at gøre. Når han er langpelset, og er svedt over hele kroppen, er det ikke sundt for ham at han derefter bliver kold. Det tager for lang tid at tørre, samt jeg vil ikke risikere at han bliver syg. Fordi han er klippet, går han også med dækken.
Emma. Ejer af Eddie Badutspring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Min går med dækken af flere forskellige grunde. Han går med dækken når det bliver køligere og koldt udenfor. Han har dog - de sidste to dage - haft dækkenet helt af pga af det nu milde vejr. Men bliver det hårdt igen med fx regn og blæst og under 10 grader kommer det på igen. Han går med dækken fordi: - jeg ikke gider at komme ud til en hest som er drivvåd af regnvejr og så skal jeg til at ride. Jeg har ikke tid til at vente 2 timer på dyret tørrer. - han er en frossenpind og fryser over det mindste. Han er meget kortpelset.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
Jeg har 4 heste og ingen af dem går med dækken. De får alle en tyk pels, og har også stalden de kan gå ind i om dagen når det er vinter. Jeg rider heller ik specielt meget om vinteren, så synes ik det er nødvendigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum.. |
|
|
Her har vi to heste med dækken, den ene er fuldklippet og den anden danner bare ikke vinterpels. De bliver begge to brugt og derfor kan de heller ikke gå som langpelsede islændere hele vinteren. Derudover har vi tre ponyer, hvor to af dem bliver brugt en enkelt gang eller to ugentligt og de er derfor klippet på de steder hvor der bliver svedt mest, men kan godt gå uden dækken. Jeg foretrækker helt klart ikke at have dækken på mine heste, da det både er besværligt for os at skifte dem hele tiden alt efter temperaturen og også fordi det må være temmelig frihedsberøvende for hestene. De sidste par dage har de kunne gå uden et par timer om eftermiddagen og nøj hvor blev der tumlet, leget og rullet sig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har to heste |
|
|
og de går begge i løsdrift. Mini shetteren går uden dækken, han sætter al rigeligt pels, og det skal han bare ha lov til.. Jeg bruger gerne den ekstra tid på at strigle ham, når han synes han har skulle rulle sig. Haflingeren går uden dækken, hun sætter ikke den samme voldsomme bamsepels som shetteren, men hun kan sagtens holde varmen, desuden ahr hun stået skadet hele vinteren, hvilket i min verden giver endnu mindre grund til at give dækken på(medmindre de selvfølgelig fryser). Jeg har absolut ingen planer om at mine skal ha dækken på, nogensinde, heller ikke selvom genoptræningen af haflingeren går som smurt, og vi rigtig kommer igang med at ride... Men nu må vi se, jeg har selvfølgelig ingen intentioner om at hun skal blive driv våd, og så bare ud og stå igen, det er jo ikke sundt.. Men min generelle overbevisning er at det er sundest for heste at gå uden dækken, deres pels får luft, og de kan få kløet sig igennem. Desuden har jeg set mange tilfælde hvor folk simpelthen ikke få dækkenet af tit nok, og det resultere altså i ubehagelige hudlidelser  Jeg skal forhåbentlig aldrig ha dækken heste... Men igen, måske jeg ændrer mening, hvis mine ponyer bliver tudse gamle, og får problemer med at holde varmen eller sætte nok pels.... Mne dyr skal ikke lide bare fordi min overbevisning siger det er sundest at gå uden  Men... Jeg må ærligt indrømme, jeg troede godt nok ikke der var nogle der lagde dækken på deres hest/heste af "dovenskab", simpelthen for at undgå den bliver beskidt 
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken på |
|
|
Jeg har en dækkenhest pt. - en gammel avlshoppe/kørehoppe som ankom i rigtig træls stand, og hvor jeg vurderede at et dækken ville kunne hjælpe damen i den rigtige retning mht. huld. Det har hun haft på i ca. 13 dage nu, og efterhånden kommer det af om dagen nu hvor det bliver varmere og hendes huld er forbedret. /Lene
Basse 198? - 15/09/08 Cargo B 10/03/96 - 04/11/10 Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken eller ej |
| Forfatter:  |
Kira S-N |
| Dato:  |
24-03-2012 14:12 |
|
Hej hej, Jeg har en enkelt hest, en dejlig 7 års hoppe og hun går med dækken i vintersæsonen (enten regndækken eller hvis det er rigtig koldt et vinterdækken m 200 gram fyld), men hun bliver ikke klippet og sætter derfor en rimelig tyk pels alligevel. Jeg bruger dækken fordi hesten er svær at "holde huld på", forstået på den måde at hun simpelthen må ha' en forbrænding der ville få de fleste 2-benede hunkønsvæsner til at blive helt af misundelse. Problematikken består egentlig i at hesten er "kræsen" og foretrækker at leve på wrap og vitaminer, hvilket jo i og for sig er sundt nok, men da hun simpelthen ikke kan spise nok pr. døgn til at holde på sulet om vinteren, får hun dækken på for ikke at skulle bruge alt for megen energi på at holde på varmen. Kira
Don't just slide 'em - Trail N' Pleasure Ride 'em! Nu med Rosie - Den smukkeste rødhætte hest i verden! Elsket & savnet - Apache & Thilda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
De fleste af jer der har skrevet, som har heste i putter dækken på, har jo også en årsag til det, og det er jo fint nok så  Men jeg kender da en del omkring mig som putter dækken på hestene fordi de ikke lige gider at strigle dem. Dvs. de klipper dem, og putter dækken på, så går det jo let  Jeg tænker bare lidt.. hvis man nu ser på hvordan heste i naturen har klaret sig. De går jo i læ hvis det bliver for meget. Hvis vores heste i dag har læskur de kan gå ind, så sørger de fleste jo selv for at gå derind - ved godt at der også er nogle der ikke gør det. Jeg tænker bare, at man jo også skal passe på, at man ikke laver hestene om til glasheste, og fører dem helt væk fra deres naturlige vaner.. Vores hesteflok går uden dækken, og de klare sig fint, også selvom de sommetider er øsende regnvejr! Jeg er så også en af dem der bruger tid på at stå og tørre m. enten håndklæde eller halm hvis jeg skal ud og ride og hesten er våd. Jeg opfatter det som en del af det, at have hest. Min overbevisning er, at det klart er sundest med en hest uden dækken. En hest i naturen har jo aldrig gået med dækken..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grunde.... |
|
|
Grunde til dækken: - Egoisme, hesten er lettere at strigle end mudderpels - Hesten fryser. Derfor fik mine dem på i december, var ellers stædig.  - Hesten bliver meget våd under ridning, og får dækken på for at den ikke sætter for meget pels, og ikke skal ud på fold, mens den er våd. - Astma-heste. Har fundet ud af, der er visse fordele i ikke at skulle hvirvle en masse støv op, pga. mudderpels!! Begynder selv at hoste, jeg har kun alm. støv allergi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hest i naturen |
|
|
har aldrig gået med dækken, skriver du. Den har da sådan set heller ikke gået med sadel og rytter, bid i munden, bandager, klokker osv. Alt det naturlige stoppede sådan set den dag vi satte hegn omkring græsset, og stoppede hesten fra at finde føde og læ der hvor den havde det bedst med det. Nu har du lige set dig gal på folk, som ikke vil stå med en mudderhest, når de skal ud og ride. Det er faktisk sådan, at mudder og skidt i en tyk bjørnepels er meget svær at få helt væk, og så sidder skidtet nede i pelsen, bliver trykket mod huden og giver irritation og sår. Hvor godt er det lige? Nogle af os, som har begrænset med tid, vil nok også vælge den lidt lettere løsning for overhovedet at kunne nå at ride. Ellers skulle vi jo nok ikke have en hest, eller hvad? Man kan altså se tingene fra flere sider. Mine heste går med dækken om vinteren, fordi de ikke altid kan komme ind, når vejret er koldt og blæsende, det har jeg det bedst med. Den ene af hopperne har en lændeskade, og dyrlægen har anbefalet at hun går med dækken for ikke at få spændinger i muskulaturen. Den gamle hoppe som nu er aflivet gik også med dækken, da hun frøs og ikke satte pels nok, det gik ud over huldet. Ellers stod hun oppe ved hegnet og kaldte og ville ind. De får dækkenet af, når det ikke længere bliver så koldt. Om vinteren kommer de i ridehuset uden tøj på for at de rigtig kan rulle sig. Man kan også blive for pylret, det synes jeg da også, men man skal nok ikke fordømme nogen fordi det hele skal være åh så naturligt, for det er der ikke en skid af det vi gør, som er alligevel.
Lil Chief No White født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding Far: Satchmo Design Mor: Great Shawnee Pine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TS.... |
|
|
Min hoppe (DV) er en dækken-hader, men sætter ikke nok vinter-pels derfor fryser hun om vinteren, så hun får dækken på, dog så sent som muligt og dækkenet kommer af så tidligt som muligt (hun fik det af for en uge siden - og sikke en glad hest)...  Har med vilje ikke klippet hende de sidste 5 år og droppet ridehuset, så hellere ride udendørs, med den smule vinterpels hun har og hun slipper for, at få alt for tykke dækkener på om vinteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gfgffddfrtrt |
|
|
DEns tore jeg har går med dækken fordi hun simpelthen ikke sætter pels! Det år vi fik hende, regnede vi med hun nok skulle klare det, da hun kom fra litauen, og når vi nåede vinter havde hun kun været ½ år i DK. Men ak! Da det så blev vinter, så blev hun rigtig kold! Hun mistede energien og hun blev tyndere og tyndere! Så i starten smed jeg bare et ulddækken på, også måtte vi afsted, vi fik et lille dækken med kun 150 g i, og det lagde vi oven på ulddækkenet, og nu går hun med kun det alm. dækken, og hun sætter en smule pels. Boksene hestene står I er IKKE isoleret. Min tidligere ponyer har aldrig haft dækken på, de har sat en dejlig varm bamsepels, men den nye hyggepony vi har købt, er såda en lille pussenusse en, hun har gået med dækken før! så hun er kommet ind i varmen, og satte ingen vinterpels, på med et lille 150 g. dækken, og nu er hun også i gang med at lægge noget vinterpels 
©©
K r i s t i n a med Columbija
©©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken/ikke dækken |
|
|
Jeg har haft mine heste opstaldet i 2 år i løsdrift hvor de har gået uden dækken. Det har fungeret fint - den gamle var dog lidt spændt over lænden om vinterne, men ellers har de klaret si helt udemærket. De kunne dog også gå indenfor når det blev for koldt/vådt. Nu er de flyttet i boks, men går på fold i alle de lyse timer, og unghesten havde jeg ellers besluttet mig for ikke skulle have dækken på før næste år. Men jeg måtte overgive mig i decemeber da det blæste og regnede en del. Nu går de begge to med dækken og sikke da en fornøjelse Hestene er aldrig kolde eller våde og jeg slipper for en mudderet hest når jeg skal ud og ride. Så skal da gerne indrømme at der er en komfort i det fra min side. Til gengæld sørger jeg for at mine heste går med dækkener af god kvalitet som passer dem, sørger for at de ikke fryser/sveder og at de dagligt får dem af. Så tror jeg såment de lever fint med dækken på. Havde jeg løsdrift heste som ikke skulle rides havde jeg nok også ladet dem gå uden dækken, men når de skal rides vil jeg godt have en tør hest når jeg skal sadle op.
Vh Maria Contact Primary bomløs sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sætte pels |
|
|
Det er rigtigt at heste sætter pels om vinteren. Men der er store forskelle fra race til race hvad de er beregnet til. Islændere, fjordheste, shettere osv. kommer oprindeligt fra områder med kolde vintre, så de er bl.a. avlet til at kunne klare sig i en lang kold vinter ved at sætte en tyk pels. Arabere og forædlede heste som DV, fuldblods osv. kommer typisk fra varmere områder og/eller er avlet gennem generationer til at være højtydende = svede fremfor at kunne klare sig en kold vinter. Så heste sætter altså pels efter deres gener. Da vi købte vores fik vi at vide, at hun plejede at gå uden dækken (kom ind om natten) men sidste vinter (som nu er forrige) fik hun dækken på fordi det var så koldt. Jeg ville lige afvente for at se hvad hun satte af pels (19 år og DV). Da vi kom til september begyndte hun at blive for tynd, så hun blev sat op i foder OG fik dækken på. Og da det så blev rigtigt kold fik hun et fleecedækken inden under. Fleecedækkenet røg for ca. 2 uger siden og det sidste dækken røg af i denne uge. Og damen virker glad og veltilpas. Det er rigtigt, at en hest MED dækken ikke bliver så mudret. Til gengæld har den stadigt rigtigt godt af at blive gnubbet og børstet igennem. For mig at se er det ca. det samme børstearbejde, man slipper bare for at få mudderstøvet i næsen og øjnene 
Mvh. Sanne Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING! Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe Hm ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
Greatpieimage: Rolig nu, det var ikke for at rakke ned på nogen, men blot for at høre forskellige grunde og meninger om det! Som jeg også selv sagde, JA! der er jo heste der behøver det, og netop fordi de måske kommer fra syden, eller af en eller anden årsag. Men nu hørte jeg fx. forleden en fra min rideskole der sagde, at hun puttede dækken på alle sine heste, uanset om det var små shetlandsponyer, eller hvilken slags hest det var. Grunden til det var, at hun ikke gad bruge tid på at stå og strigle, og hun gad ikke alt det hår når de fællede. Det er så bare her jeg ikke ville gøre det samme.. Ja, jeg ved da godt at en indhegnet fold, sadel, bid osv. ikke er en naturlig ting for hesten, men derfor kan man jo godt tænke lidt over det alligevel.. Jeg siger ikke, at man slet ikke burde bruge dækken til heste. Men jeg ser bare så utrolig mange heste i dag der går med dækken, og derfor ville jeg gerne høre hvorfor?! :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|