Lige for at slå fast en gang for alle - dette er IKKE en salgsannonce men noget der gerne skal ta' form i en debat om hvordan man forholder sig som hestesælger som tiden og reglerne efterhånden har taget form.
Sagen er den at jeg har en ( i mine egne øjne) prima (hjemmeavlet)hoppe på 4 år, godt temperament, super gode bevægelser, og fin dressurpræget afstamning, hvor både far og farfar og bevist sit.
Hesten er ikke tilredet endnu, da jeg synes hun har været for klejn, og er af den overbevisning at ingen hest "ta'r" skade af vokse sig lidt til inden man begynder at krølle sammen på dem og kræve en h***** masse.....herudover longe/sadelvant, trafiksikker, trailervant osv osv. Passet og opfostret efter alle kunstens regler - sund og rask og har altid været det.
Da jeg i og for sig har nok at ride på i min anden hest, er manden jo meget nysgerrig på hvad jeg egentlig har forestillet mig med dette hjemmeavlede dyr. Jeg forestiller mig at hun skal gå her til hun "drop dead" men det er han så ikke helt enig.
Så jeg er begyndt at overveje hvordan og hvorledes med "hvad der er smart" - set i relation til de efterhånden temmelig tunge regler der er omkring hestehandler ( i hvert fald for en sælger) samt den tunge finanskrise der har styrtdykket priserne....
Planen er at dyret skal sendes til kåring i juli og sadelkåring i september.....
men men men men - hvis tanken på sigt skal være salg :
er det så smart at man FØRST får egen dyrlæge til at lave handelstjek/røngten mv. mv. - inden man bekoster en sum penge på kåring, tilridning mv. - hesten vil jo antagelig igennem samme tjek hvis den en gang bliver udbudt til salg....
Eller kører man løbet igennem med omkostningerne til "det hele" og lader en evt. køber om at afholde udgifterne til handelstjek og hvad dertil hører....????
Skulle hesten vise sig at ha' graverende fejl vil jeg formodentlig i sidste ende vælge at beholde....medmindre altså at den som ej-ridehest ville være attraktiv i et avlsøjemed i kraft af afstamning og evt. fejl altså ikke var arvelige....og det ved man jo intet om uden at den er tjekket i h**** og r**.
Derudover giver det i mit perspektiv ikke mening at udbyde noget til salg med henblik på avl, medmindre det var prøvet af. Jeg ville aldrig selv købe et dyr til avl uden at ha' set afkom - medmindre den var drægtig.
Så hvad gør man - hvad er "den rigtige" rækkefølge....
dyrlæge - kåring
kåring - salg - dyrlæge
osv osv ????
Jeg synes sq det er svært - gi' mig nogle input og meget gerne nogle erfaringer....
KH:)Annette