Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Salg i dagens Danmark - eller????
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 09:35

Lige for at slå fast en gang for alle - dette er IKKE en salgsannonce men noget der gerne skal ta' form i en debat om hvordan man forholder sig som hestesælger som tiden og reglerne efterhånden har taget form.

Sagen er den at jeg har en ( i mine egne øjne) prima (hjemmeavlet)hoppe på 4 år, godt temperament, super gode bevægelser, og fin dressurpræget afstamning, hvor både far og farfar og bevist sit.

Hesten er ikke tilredet endnu, da jeg synes hun har været for klejn, og er af den overbevisning at ingen hest "ta'r" skade af vokse sig lidt til inden man begynder at krølle sammen på dem og kræve en h***** masse.....herudover longe/sadelvant, trafiksikker, trailervant osv osv. Passet og opfostret efter alle kunstens regler - sund og rask og har altid været det.

Da jeg i og for sig har nok at ride på i min anden hest, er manden jo meget nysgerrig på hvad jeg egentlig har forestillet mig med dette hjemmeavlede dyr. Jeg forestiller mig at hun skal gå her til hun "drop dead" men det er han så ikke helt enig.

Så jeg er begyndt at overveje hvordan og hvorledes med "hvad der er smart" - set i relation til de efterhånden temmelig tunge regler der er omkring hestehandler ( i hvert fald for en sælger) samt den tunge finanskrise der har styrtdykket priserne....

Planen er at dyret skal sendes til kåring i juli og sadelkåring i september.....

men men men men - hvis tanken på sigt skal være salg :

er det så smart at man FØRST får egen dyrlæge til at lave handelstjek/røngten mv. mv. - inden man bekoster en sum penge på kåring, tilridning mv. - hesten vil jo antagelig igennem samme tjek hvis den en gang bliver udbudt til salg....

Eller kører man løbet igennem med omkostningerne til "det hele" og lader en evt. køber om at afholde udgifterne til handelstjek og hvad dertil hører....????

Skulle hesten vise sig at ha' graverende fejl vil jeg formodentlig i sidste ende vælge at beholde....medmindre altså at den som ej-ridehest ville være attraktiv i et avlsøjemed i kraft af afstamning og evt. fejl altså ikke var arvelige....og det ved man jo intet om uden at den er tjekket i h**** og r**.

Derudover giver det i mit perspektiv ikke mening at udbyde noget til salg med henblik på avl, medmindre det var prøvet af. Jeg ville aldrig selv købe et dyr til avl uden at ha' set afkom - medmindre den var drægtig.

Så hvad gør man - hvad er "den rigtige" rækkefølge....

dyrlæge - kåring

kåring - salg - dyrlæge

osv osv ????

Jeg synes sq det er svært - gi' mig nogle input og meget gerne nogle erfaringer....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 09:50

Hej Annette

Jeg kan ikke råde dig til hvad der er rigtigt, men fortælle hvordan det gik min hest.

Avler har betalt tilridning, kåring og alt hvad der til høre.

Jeg skulle købe den og ville have den i røngen, den viste sig at have mus, jeg valgte så at købe den og få den opereret, men det gjorde jo at prisen på hesten faldt meget drastisk, så der er ingen tvivl om at den har kostede hende mange penge.

Det er svært, men det kommer jo nok også an på hvor meget du mener hesten er værd ved et salg.

Hilsen

Heidi

Nu med Robotool´s Qira

Den dejligste hest

for mig

0
0
Svar på denne tråd

Var jeg avler...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 09:55

... ville jeg nok poste penge i at få unghestene kontrolleret før der blev postet for mange penge i dem.

Det vil sikre imod at en eventuel køber kommer og siger at f.eks. røngtenfejl ligger før købet, og det vil sikre imod at bruge en formue på kåring af en hest som man reelt måske ikke vil ende med at avle på.

Med ungheste vil det også gøre at man kan fjerne eventuelle mus FØR man begynder at ride hesten - og selv om jeg ikke har noget videnskabeligt belæg for det, er min egen teori at det må være bedre at få dem fjernet tidligt og få lov til at hele i lang tid før benene bliver belastet.

Skulle jeg siden sælge, ville jeg stille det krav at køber får foretaget fuld handelsundersøgelse - hos en dyrlæge de selv vælger!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Mine input
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 10:02

Jeg synes med den alder hun har at det er vigtigere hun er tilredet, så evt. købere kan få en fornemmelse af hende ridemæssigt.

Kåring synes jeg ikke du skal ofre penge på medmindre du selv beholder; for selvom man selv synes ens hest er underskøn så kan der falde lave karakterer/mindre positive vendinger som gøre et salg sværere.

Jeg fik min 3 års OCD screenet som 1 1/2 års og han er nu 3 år. Han ryger snart afsted i en måneds tilridning og jeg har ikke tænkt mig at få ham undersøgt mere før i en evt. handelssituation.

Pøj Pøj.

Mvh Janni

Til salg:

Særdeles velgående 1 års hingsteplag efter Sieger Hit DVH 1033.

0
0
Svar på denne tråd

Mit valg
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 10:19

Jeg har selv en plag fra 2010, med ham var det egentlig besluttet at han skulle i røngten i Dec/Jan, men da jeg måtte sige farvel til hans 6 år gl mor i December, var lysten ikke lige til en evt. ny dårlig dyrlæge besked.

Men på mandag bliver han kørt til dyrlæge til røngten af ben incl hovseneben, da moderens skade sad i dette område, jeg har fravalgt røngten af ryg/nakke/hals. Er der evt mus der sidder, så det kan fjernes, bliver det gjort tirsdag sammen med den liggende kasteration.

Viser røngten noget rigtig skidt, bliver der ingen kasteration tirsdag.

Jeg har valgt at få ham undersøgt nu, da der ingen grund er til at gå og vente på ham 1-2år mere, hvis det alligevel ikke bliver til noget, ved dog ikke om han er en beholder, det kommer an på om vi klikker rent ridemæssigt.

Jeg vil altid vælge at få dyrlæge undersøgelsen først, så jeg er klar over hvad det for et "produkt" jeg har stående og om det kan betale sig at poste flere penge i, evt mus er det jo også bedre at fjerne inden de i forbindelse med ridning måske skaber problemer.

Skulle det ende med at min plag ender til salg om et par år vil jeg nok ofre endnu en klinisk undersøgelse inden han annonceres, røngten er jeg nu ikke helt sikker på og så vil jeg nok som sælger få en evt salgskontrakt gennemgået af en hesteadvokat, da købeloen ikke stiller sælger super godt når det gælder levende dyr.

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Det samme her
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 10:21

Jeg var også tidligere i tvivl om hvad jeg skulle gøre med min.

Jeg har valgt at tilride hende først inden salg. Også selvom det er sent (hun har være langsom til vokse)

Jeg ved hun har en basalmus (som ikke skulle have betydning for hende efter flere dyrlægers betydning) hun har ikke haft meen af det endnu.

Hun rides først da det har givet mig den erfaring at det er lettere at de er tilreden først og så senere bliver stillet til kåring når hun har sat muskler. Som en anden også siger så kan man alligevel ende ud med en dårlig karakter.

Køber kan selv vælge at få taget nye røngtenbilleder igen til sidst inden køb.

Mvh

Sandra

Dygtig rytter og rideveninde søges & FULDopstaldning tilbydes

Ryttervant 5 års allround trakhenerhoppe e.Chopin m. Chopstik til farfar.

Hjem før pris el. Udlånes

- Forsvunden pony efterlyses-

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 12:09

Ved ikke om du skal tilride først eller senere, men hvis du vil sælge kan jeg helt klart anbefale dig at få taget billeder INDEN hesten blir sat til salg..

Jeg solgte selv min 4 års sidste år. Det var ikke som sådan nogen dyr hest lå i 50.000 kr klassen, men erfarede da hurtigt at købere går virkelig meget op i de røngten billeder.. ALT for meget mente min dyrlæge. Der endte med at ligge 25 billeder (på 2 år ) på min hest, som JEG betalte fordi hendes forsikringsselskab var i tvivl om de ville tage ham. Det var en ubetydelig anmærkning og med et ekstra billede fra en anden vinkel tog forsikringen ham.

Skulle jeg sælge igen ville jeg helt klart få taget de mest normale billeder som ben og hovseneben. Ryg, hals osv. må køber selv betale. Røngten billeder er lige så meget for sælgers skyld som købers. Det er dælme svært at være sælger i tiden.. Og så er det meget frustrerende og stå og stort set have solgt hesten for så at finde ud af der er en røngten fejl..

Iøvrigt er det måske også et ekstra plus at sælger har taget billederne lige inden salg. Billederne gælder jo 3 måneder efter til forsikring osv. Og i de her tider skal der måske lidt ekstra til for at sælge ;0)

Så kan kun råde dig til at have gjort det inden. Det kostede mig nogle penge, men der er så heller ikke noget at komme med mht. røngten for køber bagefter, det giver os en vis tryghed ;0)

Held og lykke med hvad du nu beslutter ;0)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider