Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hestepas - kontrol
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:12

Fik lige en snak med min dyrlæge om hestepas osv. Min opstalder siger så at i forhold til kontrol mm. så skal hun opbevare min hests hestepas.

 

Det kan jeg selvfølgelig godt se meningen i, hvis nu der kommer kontrol af hele stalden. Men jeg er ikke så vild med at udlevere dette dokument. Jeg ser det som et personligt dokument som ejeren af hesten holder. Jeg ved godt det ikke beviser hvem der ejer hesten. Det gør ejercetifikatet. Men det er jo ret dyrt hvis passet bortkommer. Og hvis der skulle blive uoverenstemmelser ved man jo aldrig om man får det igen.

 

Hvordan fungere det i jeres stald? Jeg har stået et par steder med min hest efterhånden og jeg har aldrig oplevet at ejer af stalden har bedt om selve hestepasset. Så jeg er lidt i tvivl om jeg bør udlevere det. Jeg har lidt tid at løbe på. Jeg skal have sat medicinsider i og så hesten kan udskrives af fødekæden. Så jeg slap for at aflevere det idag.

 

Jeg er ikke tryg ved det. Hvad havde i gjort? Og hvordan fungere det lige HVIS der kommer kontrol af stalden og jeg ikke er til stede med passet?

 

Og hvad koster det at få sat medicinsider i sit hestepas? Er der andre rettelser jeg skal have gjort mig. (Passet er fra 2004) For jeg kan jo lige så godt få gjort det hele med det samme.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 123465
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:26

Jeg har udleveret begge mine hestes pas til opstaldnings stedet, om end jeg heller ikke var meget for det.

Opstaldnings stedet var heller ikke glad for det, men for at overholde lovgivningen var der ingen vej uden om.

 

Mit største "problem" er ved min haflinger, da han er registreret med østrigsk pas, hvor ejerskabet står i selve passet.

Dvs. jeg har intet bevis herhjemme for at jeg ejer hesten, ud over selvfølgelig kopier af passet.

 

Det var i øvrigt min dyrlæge som sagde at det var nødvendigt at opstaldnings stedet havde passet, med mindre du selv kan komme med passet indenfor 3 timer.

 

Jeg stoler fuldstændig på vores opstaldnings sted, så har som sådan ikke noget imod at aflevere passet til hende, men princippet i det bryder jeg mig ikke om.

 

Mvh

Janni

 

 


Med haflingeren Anton Stenbek og Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Medicinsider
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:26

På landcentrets hjemmeside, står der præcis hvad det koster at få sat medicinsider i dit pas.

 

Mht. opbevaring af pas hos staldejer, så er det jo en ny regel der er lavet at passet skal kunne fremvises i tilfælde af kontrol. Har staldejer det ikke på sig, skal det kunne fremskaffes indenfor 3 timer. Da kontrolbesøg kan forekomme på alle tidspunkter, er det derfor vigtigt at det er hos hesten.

Fordi det er en ny regel, har du ikke oplevet det andre steder.

 

Passet skal altid følge hesten. Og har du dit ejercertifikat derhjemme opbevaret sikkert, ja så er der altså ingen fare på færde.

Selvfølgelig koster det noget at få et nyt pas i tilfælde af det skulle bortkomme, men det er peanuts i forhold til hvilken bøde man får, hvis der mangler pas i stalden.


Den heldige ejer af Milancio S & Lille Karlshøj's Manon & 2 føl i vente

Samt mor til en Noah 20.09.2009 & ny i vente 05.07.2012


"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd
 
 30 min
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:31

Hvis der kommer kontrol skal man kunne fremvise passet i løbet af 30 min, om det er dig eller staldejer der får bøden hvis ikke, ved jeg faktisk ikke, men tror det er staldejer.

 

Jeg ville personligt aldrig have en andens hest eller pony til at stå hvis ikke ejer vil udlevere passet. Fint nok hvis ejer siger at han/hun kan komme med passet i løbet af en halv time ved kontrol, eller selv betaler evt. bøde. Men det vil nu en gang nok være mig der hænger med ansvaret i forhold til at kunne fremvise passet, og dermed også bøden hvis ejer ikke vil eller kan betale hvis det skulle komme til en bøde.

 

Hvis jeg havde min hest opstaldet ude ville passet også blive afleveret, men jeg ville sikre mig en kontrakt hvori staldejer skriver under på at han/hun har ansvaret for passet, og dermed betaler bøden hvis den forsvinder i staldejers varetægt.

 

Husk, det er ejercertifikatet der beviser hvem der ejer hesten, som jo selvfølgelig skal være ejerskiftet på landscentret ikke bare på certifikatet som det var muligt med de gamle.

 

 


Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk


Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke sikker
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:33

Må hellere lige sige at jeg ikke er sikker mht tidsfristen.

 

 


Heidi K Nielsen


Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk


Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kopi...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:37

De har fået en kopi,ikke på vilkår om jeg vil udlevere origenalen til nogen,heller ikke staldejer,selv om jeg stoler på dem.

 

Du skal bare kunne fremvise originalen inden for 3 timer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 konsum?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:42

Tak for jeres svar.

 

Jeg flyttede ham i sommers. Hvornår er disse regler trådt i kraft? Jeg har i den grad sovet i timen, jeg har haft ammehjerne det sidste år.

 

Men jeg sidder nu og ved at sørge for at få medicinsider til passet, også har jeg aftalt med dyrlæge at han udlukker ham fra konsum.

 

Lige et spørgsmål omkring udelukkelse af konsum. Er det ikke muligt at man kan vælge at få skudt sin hest i stedet for aflivning når den er udelukket fra konsum?

Og kan den bruges til f.eks løvemad når den er udelukket konsum? Tænkte på om det kun gælder som menneskebøffer, eller om det også gælder som dyrefoder når man betragter "fødekæden".

Jeg har jo altid haft et ønske om at når min hest ikke kan mere om 20år selvfølgelig Så skal den ende som løvemad, eller anden slags dyrefoder. Men det er måske slet ikke muligt når den skal udelukkes fra konsum?

 

Findes der nogen udspil til kontrakter på udlevering af hestepas til opstalder?

Jeg har desværre oplevet så mange uheldige ting med andre opstaldere at jeg af princip ikke har blind tillid til nogen på det område.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 bøde på 3 timer
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:44

Og hvis fristen på 3 timer er den rette og ikke 30 minutter vil det ikke være noget problem. Jeg bor jo i nærheden og HVIS der skulle komme kontrol ville jeg jo sandsynligvis slippe alt hvad jeg havde i hænderne og fise afsted til stalden med passet. Og var jeg på ferie ville min parts familie have passet. Så den mulighed ville jeg altid have.

 

Et nyt pas koster da alligevel en tusse. Men det er selvfølgelig intet imod de 7000kr som man kan få i bøde.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej hej
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 13:54

Man må gerne selv spise ens egen hest der er udlukket fra konsum og den må også godt bruges til dyrefoder.

Det var det svar jeg fik da jeg spurgte min dyrlæge, om jeg måtte lave min hest til hundemad når hun skal den vej engang.

Jeg tror så ikke at den kan blivet slagtet ved en slagter til eget forbrug, men man må gerne gøre det selv.

 

Jeg har taget nogen kopier fra passet og lamineret dem, og lagt dem ned i stalden, om det er nok ved jeg ikke, men jeg kan (næsten) altid komme i stalden på max 1 time også selv når vi er på camping i sommerferien.

 

Hilsen

 

Heidi

 





Nu med Robotool´s Qira

Den dejligste hest

for mig



0
0
Svar på denne tråd
 
 bøøøøøøøøøøf
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 14:00

Jamen så vil jeg da lige slagte min egen hest hjemme køkkenet og skære den til bøffer og hundemad (Min elsker iøvrigt hestekød, men kan bedst lide hjort)

 

Jeg tror bare jeg donere den til zoo som var planen. Jeg kan gode spise heste kød, men det er bare for underligt at indetage sin egen hest..


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 @ Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 14:08

Du efterlyser udspil til kontrakter på udlevering af hestepas til opstalder?

 

Se f.eks. Heste-Nettets opstaldningskontrakt her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/kontrakt.php


mvh.
Henrik (HN)
Heste-Nettet Teknik

0
0
Svar på denne tråd
 
 henrik...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 14:15

nææææh, jamen tak.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 kontrakt...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 14:16

Hov, altså jeg har jo en opstaldningskontrak. Men der står ikke noget hestepas i denne og det ville jeg jo gerne have lavet inden jeg udlevere hestepasset.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 14:57

afleveret Nessa pas til staldejer hvor hun er opstaldet , hvis ikke jeg har tillid til at de kan passe på et stykke " papir " hvordan skulle jeg så kunne havde tillid til at de passer på min hest , skulle det ske at passet bortkom for dem , har jeg tillid til at de betaler for udstedelsen af et nyt.

 

 


Vh Berit

 

Ebony super smuk tinker hoppeplag fra maj 2011 er chippet og har pas fra Dansk Tinker Forening sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestepas
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 16:17

jeg har endnu ikke afleveret passet til hende der ejer stalden....for synes det er lidt problematisk..især med irish cobben som er registeret i Holand,, for her er ejercertifikatet en fast del i hestepasset Shetlænderens pas ligger der ude da han lige har været syg, men her er ejercertifikatet hjemme hos mig.

 

Der er IKKE fordi jeg ike stoler på staldejer, for selvfølgelig gør jeg det når jeg stoler på at mine øjesten bliver passet godt på tænker mere om hvis de får indbrud og en eller anden snupper passene.


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 udenlandsk...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 16:23

Jer med udenlandske heste. Er det slet ikke muligt at få lavet et almindelig dansk ejercertificat? Det er da noget upraktisk at ejercertificatet sidder i passet!

 

 


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 Udenlandsk pas
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 20:03

Jeg har udenlandsk (læs: tysk) pas på de fleste af min ungheste, og de har alle særskilt ejercertifikat.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Billig HTR-trakehnerhoppe efter Silver Moon til avl og let dressur

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fbggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 21:08

Jeg aflevere ikke passet, vi er så heller ikke blevet bedt om det.

 

Passet er min personlige ejendel, og det er mig der står med lorten hvis det forsvinder.

 

Jeg kører med hesten ca. 2 gange i ugen, sikke et rend hos udlejer hvis jeg skulle hente pas hos hende hver gang, og hvad hvis hun ikke var hjemme....

 

Jeg har desuden snakket med 3 dyrlæger uafhængigt af hinanden som alle siger at ud fra hvad de har tolket, så er det eneste der står, at passet skal følge hesten under transport, og at det skal kunne fremskaffes inden 3 timer.

 

Der står ikke noget om at det SKAL være på stedet hvor hesten står opstaldet.

 

www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/ Maerkning_flytning_og_registrering/ Hestepas_med_medicinsider/Sider/ forside.aspx


 

Tanja

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 fdsaaaaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 21:18

Desuden varsles kontrolbesøg og i dette tilfælde kan man jo så samle pas ind.

 

Men det burde slet ikke være et problem, hvis hesten er udtaget af fødekæden og dermed registreret som hobbydyr, så er en kopi af passet nok. Da dyrlægen i tilfælde af medicinering faktisk ikke skal skrive eller andet i den stil i passet:

 

Regler for heste, som er taget ud af fødekæden (hobby-heste)

For heste, som er taget ud af fødekæden (hobby-heste) simplificeres medicinreglerne betragteligt.

For hobby-heste gælder således følgende lempelser:

  • Ejeren må selv medicinere hesten med medicin udleveret af dyrlægen uden at have bestået et medicinhåndteringskursus, uden at være landmand og uden at have arbejdet med produktionsdyr.
  • Dyrlægen skal ikke udfylde anvisningssedler (=tilbageholdelsessedler), som dermed heller ikke skal opbevares af hesteejeren.
  • Ejeren skal ikke føre logbog over medicinering og ud- og tilgang af heste i stalden.
  • Hesteejeren skal ikke indberette foderplaner jf. EU-foderdirektivet (Foderhygiejneforordningen).
  • For hobby-heste skal dyrlægen ikke skrive medicineringer ind i hestepassets medicinsider.

For hobbyheste gælder at gammel medicin og medicinrester må opbevares frem til produktets udløbsdato, men medicinen må ikke anvendes efter behandlingsperiodens udløb.
Medicinen skal opbevares under rene og tørre forhold uden adgang for uvedkommende og etiketten på medicinpakningen skal bevare
s intakt.

 

 


 

Tanja

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nikks nej
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 21:51

Nej jeg ville ikke udleverer det... Det er den vigtigste ting (efter hesten ) jeg ejer, fordi ejercerfitikatet er i det (hollandsk)

 

 

derudover har jeg også en trist historie med det, hvor opstaldning indsamlede alle hestepas i en pengeboks på gården, og pludselig en dag var hele boksen væk efter et indbrud... ALLE pas var væk (inkl. heste fra LANGT I L*RT lande)... Dybt forfærdeligt

 

Skal så siges de var SK*DE heldige at tyvene åbenbart har "afleveret" pengeskabet igen (måske de blev pænt skuffede over indholdet ) fordi de siger de har ledt OVERALT, og efter et par dage finder de boksen ved hønsene.... Vides ikke om de har kigget der, men ville undre mig da det er ligger klods op af stalden. Men heldige var de!!


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid



Hvil i fred, elskede og savnede Nobi
1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd
 
 pas...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 23:30

Som Tanja skriver varsles besøget. For et par uger siden var de på kontrolbesøg på ridested 15 km herfra, hvor min kærestes hest er i tilridning. Ejerne af stedet fik besked et par dage før.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kopier??
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 03:51

Der, hvor mit ridedyr står opstaldet, der har vi forhørt os hos flere forskellige dyrlæger og alle har sagt, at det er nok, at staldejer bare har kopier af de vigtige sider i passet.

 

Er der nogen, der ved noget om det/har fået lignende at vide??

 

I øvrigt er det vel ikke det store problem, hvis besøget bliver varslet nogle dage før. Så er der da rigeligt med tid til at få passet med i stalden.

 

 


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende equipage 2011

 

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak.......
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 10:42

Tak for jeres svar.

 

Hvis besøg varsels uger eller dage før, kan jeg ikke se nogen grund til at jeg skal udlevere min hests pas til stald ejer.

 

 


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej hej
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 10:58

Jeg har lige hart ringet ind til videncenter for hest, og det er ikke nok at der ligger kopier i stalden, da der ikke står navn og reg. nr. hvor de er udlukket af konsum.

 

Hilsen

 

Heidi

 





Nu med Robotool´s Qira

Den dejligste hest

for mig



0
0
Svar på denne tråd
 
 konsum...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:03

De kan vel bare få en kopi af det dokument hvor de er udelukket fra konsum?

 

Og hvis det varsels så kan jeg ikke se problemet.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 passsss
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:17

På mit opstaldnings sted skal man ikke udlevere noget, og hvis hun ville kræve dette, ville hun også få afvide at hun godt kunne glemme at få mit pas.. En kopi kunne godt kommme på tale, men hun ville aldrig få min hestes pas..

 

Jeg betragter min hestes pas som mit, og det er min opgave at have styr på dette, for også at kunne fremvise til stævne osv...

Og når det er mig i sidste ende der kan få en bøde for at hestene ikke har pas, så vil jeg ikke give mit pas (som der er 100% styr på) i andres varetægt..

 

Ligeledes så udlevere jeg ej heller mit pas, når de til stævner siger jeg bare kan ligge det så tjekker de det senere.. Der for de også pænt afvide at de enten kan tage en kopi, eller tjekke det med det samme, for passet for de ikke.. Og det tager jo 2 sek. at tjekke passet, som de også altid gjorde førhen, og nu er det stik prøvekontrol, så det er måske kun 20 hestes pas de skal tjekke til et stævne..

 

Og så kan jeg så også godt snildt troppe op med hesten pas, hvis der ligepludselig er kontrol af stalden..

 

Så jeg synes ikke at opstalder kan kræve hestens pas, for det er vel i sidste ende ejer der for bøden, hvis hesten ikke har pas...

 

 


Mvh. Trine

Det er ikke modig at gøre noget man ikke er bange for... Men det er virkelig modigt at gøre noget man virkelig frygter..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:20

Mener faktisk opstaldningsstedet skal have det. Også for ens egen skyld... Såfremt hesten skal have dyrlæge pludseligt er det vigtigt at han kan se, om hesten er udelukket fra konsum eller ej for eventuel tildeling af medicin, og det kan han se i passet.

Tror dog at en kopi af passet er nok - ved det dog ikke.
Har også afleveret mine hestes pas, men beholdt ejercertifikatet....


Venlig hilsen

Lili Kvistgaard mobil 4040 4766.


Een gang fjordhest - altid fjordhest. Har haft racen siden 1978

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:53

Nu har staldejer vel også et job og er væk på ferie, så hvem siger, at man kan få fat i vedkommende og adgang til passet med tre timers varsel? Eller ved akut dyrlægebesøg? Eller andet for den sags skyld.

 

Der er noget, der halter helt vildt med den regel. Man kan jo ikke binde passet fast om halsen på hesten, så det altid følger den.

 

De må da kunne lave et system, så de kan skanne chippen og få oplysningerne ad den vej. Tsk-tsk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke alle har chip
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 12:44

Nu er det jo ikke alle heste med pas der er chippet, så den løsning dur vist ikke.


"Tvivl aldrig på, at en lille gruppe af omtankefulde og dedikerede mennesker kan forandre verden. Det er i virkeligheden det eneste som nogensinde har gjort det." Margaret Mead
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 14:16

joooo. selvfølgelig kan opstaldningsstedets ejere være på ferie, men er stadig ret sikker på, at passet skal være der, hvor hesten er....
Det ville virkelig være et smart system, den dag alle heste er chippet og man så kan se det af dens ID nummer, om den er udelukket fra konsum eller ej....

Ved f.eks. der hvor jeg har mine heste til at stå, at en af hesteejerne var på ferie langt væk og hendes hest blev syg... Passet var ikke på opstaldningsstedet, og såfremt de ikke havde kunnet få fat i ejeren og få hende til at sige, at det var OK den fik medicin, som udelukkede den fra konsum, så havde de reelt stået og ikke kunnet behandle hesten... Og et dilemma for opstaldningsstedet.

Der er godt nok mange ting at tænke på til, når man har hest...


Venlig hilsen

Lili Kvistgaard mobil 4040 4766.


Een gang fjordhest - altid fjordhest. Har haft racen siden 1978

0
0
Svar på denne tråd
 
 3 timers regl???
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 15:15

Bare lige en tanke ;)

men bliver dyrlægen/fødevarestyrelse eller hvem der nu udfører kontrollen på stedet i 3 timer??

Sidder de så og spiller kort ind til da???

 

På de små steder med 4-8 heste kan det da ikke tage lang tid at tjekke dem, og hvis der så mangler pas på en, sætter de sig så og venter i 3 timer???

 

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 18:23

Diana - nej, det er jeg klar over. ;-)

 

Jeg forstår det sådan, at reglen om passet skyldes, at de skal kunne se, om hesten er taget ud af konsum?

 

Alle heste, der er taget ud af konsum, er chippet.

 

Så heste uden chip vil aldrig være taget ud af konsum.

 

De kan derfor sagtens scanne chippen og se, om det er en hest ude af konsum eller ej. Har den ingen chip, er den ikke ude af konsum. Har den chip, skal de blot tjekke i deres optegnelser, om den er eller ej.

 

Det behøver de ikke noget pas for at gøre, kun et moderne system fra vor tid. :-D

 

Det kan ikke undgås, at regler som de nuværende ind i mellem vil medføre, at passet ikke kan skaffes, fordi vedkommende, der har det, er beskæftiget med noget andet. Uanset hvem der har passet.

 

At betale ved kasse et for at formaste sig til at være på arbejde eller andet, når det passer myndighederne at kigge forbi. Suk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 21:29

Det er faktisk langt mere alvorligt for din opstalder, at du ikke har fået indsat medicinsiderne i hestepasset, inden fristen udløb her til nytår, det kan gå hen og blive en ret dyr fornøjelse for dig.

Der er nogen ting, som man altså har pligt til selv at vide (jeg ved godt at det nogen gange lyder helt tosset, men sådan er lovgivningen altså skruet sammen), dette er et af de lovgivningsmæssige tiltag, du har pligt til at vide. Loven trådte faktisk i kraft i 2009, men med elastik frem til nytår.

Prisen på medicinsiderne er lige steget til nytår til ca. det dobbelte af før nytår. Men contra en bøde for manglende sider eller at kontrollen tvangsmærker din hest ud af konsum ved et tilsyn, så kan de ca. 140 kr. være givet godt ud.

 

Har du et staldskab, der kan aflåses stående i stalden, så kunne det måske være din kompromis løsning, fordi så er passet jo rent faktisk tæt på din hest.

Men hvis din udlejer insisterer på at overholde loven, så står du med den risiko, at du simpelthen bliver sagt ud, fordi hestepasset skal ligge, der hvor hesten befinder sig fysisk.

 

Besøg kan være uden varsel, dog skal staldens ejer så i givet fald sige ja, til at kontrollen må gå ind.

 

Mvh

 


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk


Godt kåret palomino avlshoppe udlånes fra sæson 2012 til avl/ridning evt. ifolet. Flere gode palominoer sælges m.m. Alle med fuld afstamning, alle OCD fri m.m.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja i know...vg
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 21:32

Jeg ved godt at det er noget jeg har pligt til at vide. Men der har været så mange ændringer og ting i mit liv at lige den del har jeg simpelhent overset. Og det er der selvfølgelig ingen undskyldning for!

 

Men nu har jeg fået gjort mit til at vi kan få rettet passet OG at min hest kan afskrives konsum.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider