Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ridderdyst eller Jousting?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 19:57

Hej med jer,

Jeg interessere mig en del for middelalderen, og er flittig deltager til Europæisk Middelalder Festival i Horsens, og ja, går da også til Live action rollespil, trods min alder... (27 år... Føler mig vældig gammel...Hehe!) :-P

Jeg har lige siden de startede med EM i ridder turnering eller ridderdyst til Horsens Middelalderfest, haft lyst til at prøve krafter med dette selv.

Jeg må indrømme, at jeg stort set ingen erfaring har i at ride, andet end at jeg har reddet lidt på min eks's hest, som nok også en af årsagerne til at jeg har fået smag for selve det at ride.

Mit spørgsål er så; hvor i alverden kan man gå til sådan en spændende sport, helst i Jylland?

-Og hvad kræver det for at lære det?

Håber i vil hjælpe!

På forhånd mange tak! ;)

Ha' en super aften!!

Mvh.:

Jesper F. Nielsen

Tidligere tråd om samme emne:
Ridder turneringer

0
0
Svar på denne tråd

Glemte et par spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 20:30

Glæmte lige nogle væsentlige spørgsmål... :0)

Først og fremmest; hvad koster det?

Og skal man have sin egen hest, eller kan der lånes?

Hvor kan man skaffe sin pladerustning, og er der særlige krav til denne?

Tror lige det var det... :-P

Det kan jo smutte... Hehe... ;-)

Mvh.:

Jesper Fuglsang Nielsen c",)

0
0
Svar på denne tråd

Mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 08:55

Nu har jeg ikke forstand på ridderdyster - men tvivler på det er noget man kan "gå til" nogen steder - som man f.eks. går til fodbold.

Det er mit indtryk at folk der dyrker den form for showridning, hvad det vist oftest er, er folk der har siddet på en hest hele deres liv.

Du skal vist starte med overhovedet at lære at ride - dvs. god gammeldags kedelig dressur - senere evt. klassisk dressur. Alt efter hvor stort et naturtalent du er ud i den svære ridekunst, så tror jeg du skal regne med mindst to års ret intensiv rideundervisning, helst enetimer. Og her snakker vi betydeligt mere ridning end én gang om ugen - for det er forsvarligt at ride rundt med en lanse og en hånd på tøjlen.

Som en af kommentarerne er i den tråd du linker til, så vil jeg også mene du helst skal kunne ride lidt middelsvær dressur. Men det tager meget længere end to år at blive så god.

Hest og udstyr bliver du nok også nødsaget til at anskaffe dig selv. Kan ikke forestille mig folk står i kø for at låne deres hest ud til den slags eksperimenter til en fyr uden ride- og hesteerfaring :-)Og rideskoler overhovedet ikke.

Men start med ganske alm. rideundervisning på en rideskole. Så får du det grundlæggende på plads på en stabil begynderhest. Tror du hurtigt vil opdage du skal være meeeeget tålmodig før det bliver aktuelt med ridderdyster :-)

Men du kan også sagtens få tiden til at gå med bare at ride ganske normalt hvis du først får det grundlæggende lært. Det er udfordrende og spændende nok hvis du først bliver bidt af det :-)

E

0
0
Svar på denne tråd

oidug0e89rgu04
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 09:11

jamen det kan jeg da svare dig på da jeg har redet ridderturneringer gennem flere år bla. på voergård slot og spøttrup borg samt div. dyrskuer mm.

jeg red mod Ole Bach som partner :)

1. jeg brugte ca 20.000 kr om året på udstyr dvs. lanser ( 4 meter lang rundstok) spyd, trense ( små 4000 kr. ) fortøj, betræk til hesten, quintaine, sværd ( ca. 2500 kr. skal være go kvalitet da det skal tage mange slag samt husk det skal være et ethåndssværd og husk en blankvæbentilladelse inden du skaffer et for flere politikredse er meget svære og få en tilladelse ved.

så kommer transporten rundt samt smed hvor jeg brugte sko med mordax i perioder da hesten ellers kan glide rundt

2. ja du skal have egen hest, det samarbejde man bruger kræver komplet tillid til hinanden dvs hesten skal stole 200 % på at når du siger højre jamen så er det den vej uden spørgsmål og det får man ikke ved en lånehest.

3. du kan skaffe en pladerustning flere steder, min kammerat Jean Smith laver dele og kan henvise til andre men det koster altså en rigtig go slat penge og det er vigtigt det blir lavet lige til dig da der skal være bevægelse for og kunne udfører opgaverne.

4. jeg konkurrerede i ting som.

angreb af gruppe hvor man skal ride i fuld galop mod en gruppe lansknægte ( mennesker) og angribe dem med sværd, det er en utrolig svær øvelse da det ikke ligger en hest naturligt at løbe ind i mennesker og den skal her løbe i høj fart ind i en mængde for og dele dem.

angreb på quintaine hvor du rider i høj fart mod en plade på en bom som man skal ramme med sin 4 meter lanse dette kræver god balance

ild vi lavede så en del hvor hestene skal springe gennem ild, dette er dog ikke noget man bare lige skal kaste sig ud i da hesten kan lide stor skade hvis man ikke har 100 % styr på hvad man laver så den anbefaler jeg på ingen måde man bare kaster sig ud i

præcision. man har evt. 5 pæle hvorpå man starter med og lægge eks. et kålhoved på hver, her skal man så i galop hakke kålene i stykker der er ca 3-5 meter mellem pælene så man skal være hurtig og præcis og have styr på sin hest. derefter kan man gøre tingene mindre eks lægge kartofler så det blir sværer

ring. fange en ring som blir kastet i luften, først skal den fanges med en 4 meter lanse og derefter i tempo med sværd dette kræver en god kaster da ringen skal komme meget præcis over en da man ikke har den store bevægelighed på hesten.

derudover have vi en masse show ting vi selv lavede/ opfandt :)

jeg vil sige du skal have pengepungen i orden hvis du gerne vil ud og dyste men ellers kan man jo godt træne det billigere derhjemme, dog skal du passe på ting som eks sværdet, falder du af kan du komme alvorligt tilskade hvis du lander på det eller hesten kan blive ramt.

det kræver en speciel hest, ikke alle heste kan klare de mange ting der sker omkrng dem, de skal være stærke, kunne starte fra stop og komme op i fart utrolig hurtigt, de skal være modige og turde stole på deres ryttere de skal kunne stoppe hurtigt ( eks. sliding stop) være nemme og dreje med en hånd eller eks benene.

her er nogle billeder fra nogle af mine shows

her ole

fra horsens :)

mig

jeg er stoppet med det i dag men underviser da lidt i det ind imellem :) hesten er i dag solgt :)

3 ÅRS ISLÆNDERHINGST SÆLGES EFTER JOSEPH FRA SKARDI 5 GÆNGER MED MASSER AF MAN OG HALE, NEM AT HÅNDTERER OG SADElvant, 145 i stg RIGTIG GODT BUD PÅ ET KÅRINGSEMNE PRISIDE 35.000 KR.

0
0
Svar på denne tråd

Jousting???
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 21:26

Showridning vil jeg næppe kalde det

Nærmere rigtig ridning for rigtige mænd.

Muligvis en sport for mig!!!

www.youtube.com/ watch?v=FLAvtsiduA4&feature=relmfu

www.youtube.com/ watch?feature=fvwp&v=Bh5Y_tX- E8U&NR=1

www.youtube.com/ watch?v=paJkjB2dK4Q&feature=related

Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 22:33

Hej Tine.

Jeg blev simplethen lige så nysgerrig - hvor har du dit våben fra og hvad er historien bag det?

Her er et bilede af mit

Hvis du syns det er sjovt at læse om, er familiehistorien HER

Pt. hænger skjoldet på Rosenborg og jeg bruger det ikke. Men det er jo meget sjovt at have.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 10:22

Men Moekkvi, det kræver jo at du sidder på ryggen af din hest ;)

Anne

I have found my Magic

RIP Røde. Vil altid huske dig!
0
0
Svar på denne tråd

Jousting?
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 15:30

Det kunne selvfølgelig blive et problem. Et andet og langt større problem, ville være mit behov for to lanser. Een til at vippe modstander af med og en anden med gulerod i enden, for at få krikkedyret til at bevæge sig...

Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svarene!
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 10:30

For dælan Bombur, gift dig med mig.. Lige en kvinde efter mit hoved...!

Hehe... Spøg til side... ;-)

Men tusind tak for alle de gode svar, det var hurtigt! Jeg får jo mere og mere lyst til at prøve krafter med det, men får dog også mere og mere ondt i pengepungen... Jeg får nok desværre aldrig råd til at komme igang... Men blankvåbentilladelsen har jeg, så noget middelalder reenactmen på "landjorden" er måske en bedre løsning til mig?

Men den der ikke spørger, lære intet nyt ;-)

Endnu engang tusind tak for jeres gode svar!

Ha' en vidunderlig dag!

De bedste hulsener,

Jesper c^^,)

0
0
Svar på denne tråd

Ridderdyst
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 09:35

Hej Jesper,

Det er vel ikke helt umuligt med tiden. Det er ikke helt ukompliceret at ride, så måske var det en ide at få noget rideerfaring samtidig med at du får "kamperfaring" fra jorden - så kan du senere blande det...

Måske var det en god ide, at starte med at ride westernridning - der lærer du at ride hesten med én hånd, hvilket du skal bruge til turneringer.

Jeg ved at der er nogle fra westernfolket der hovedsagelig laver borgerkrigsreenactmen men som vist også har trænet "middelalder-ridning". Se link:

www.westernportalen.dk/2006/03/ nyhedsbrev-nr-3-marts-fra-7th- tennessee_06.html

Jeg ved fra en bekendt, der er medlem af en middelaldergruppe, at Heidi Vineke (der ellers er klassisk dressurrytter)har været med til reenactment på Bornholm. Link:

http://www.heidivineke.dk/

Du kunne måske prøve at kontakte nogle af dem...

Der er et par bøger der måske kunne være interessante for dig:

Sylvia Loch: The Royal Horse of Europe

I kap 4 diskuterer hun hvilke typer heste/ridning, der blev benyttet i middelalderen i kamp. Hun antyder, at der måske ikke kun har været benyttet de tunge hesteracer som det normalt bliver antaget.

(Bogen kan lånes på biblioteket)

Plunivel: The Manege Royal

Engelsk oversættelse af Plunivels bog fra 1625 (bogen er måske lige ny nok). Det er en beskrivelse af hvordan man træner træner den adelige ridehest. I de sidte ca. 70 s. er der også beskrivelse af hvordan man træner/rider til turneringer. Der er mange kobbertryk af træningen, udstyr mm. - jeg har lagt 5 billeder fra bogen ind på min præsentation.

Bogen er i flere udgaver - jeg mener det er denne du skal have fat i:

www.amazon.com/everything- neccessary-excellent-according- practices/dp/093331616X/ ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid...83911&sr=8- 2

Så fandt jeg lige et billeder af turneringsregler fra 1511 hvis det kunne have interesse: www.bl.uk/onlinegallery/onlineex/ henryviii/musspowor/jousting/ largeimage93122.html

Jeg har håber du kan bruge det.

Mvh Nanna

0
0
Svar på denne tråd

origyr0th0
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 17:51

Jens. jeg bruger ikke våbenskjold på min udrustning holder det i farven rød, jeg har tysk adelsblod i slægten men har ikke studeret mit våbenskjold nok til jeg ønsker at bruge det.

det er ikke alle der rider turneringer der rider dressur på højt plan, specielt ikke her i dk, flere af dem kan max slæbe sig gennem en lc, de hænger mere bare fast på hesten :D

de udenlandske ryttere er ofte stunt ryttere som udover kamp kan lave de sygeste ting på hestene :)

3 ÅRS ISLÆNDERHINGST SÆLGES EFTER JOSEPH FRA SKARDI 5 GÆNGER MED MASSER AF MAN OG HALE, NEM AT HÅNDTERER OG SADElvant, 145 i stg RIGTIG GODT BUD PÅ ET KÅRINGSEMNE PRISIDE 35.000 KR.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider