|
|
| Dumme tanker |
|
|
Hej Allesammen Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det her, men prøver alligevel . Er der nogen af jer der ligesom jeg tænker alt for meget over tingene?? Altså det kan være mange ting, vi kan jo tage hesten som et eksempel. Hvis jeg nu har været ude og ride, og der har været nogle ting som ikke rigtig ville fungere, så kan jeg tænke så meget over hvad og hvorfor det ikke lige fungeret idag, selvom det plejer at fungere ellers. og jeg er så træt af det for det gør jo også at jeg ikke kan nyde de gode ting der, som der jo altid er flest af . Nogen af jer der har haft det sådan??? Jeg har også det problem hvis jeg finder en fyr jeg rigtig godt kan lide, så tænker jeg så meget over det og jeg ender med at ødelægge det for mig selv . Også kommer alle de tanker om at man ikke er god nok osv. vil så bare lige høre om nogen af jer andre har prøvet det??? Hilsen Elisa
Ejer af Kærvangs Prima Donna Light RDH Husk man bliver ikke en god rytter hvis man ikke kæmper og arbejder for det, fejlene er ikke hestens men dine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg vil mene tankerne kun er dumme, hvis tilfældet er, at du smider al skyld for hvad der evt. ikke måtte være gået så godt, over på dig selv. DET er dumme tanker. At tænke over tingene er ikke så mærkeligt. Ang. at finde fyre; hvad mener du så, når du siger du ødelægger det for dig selv? Jeg selv har i mange år tænkt alt for meget på ting - og bebrejdet mig selv en masse. Jeg er blevet bedre til at tage tingene som de kommer, og lade være med at tænke alt for meget på hvad der kan gå galt.
Bissen ... there's a reason
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig.. |
|
|
Jeg skynder nemlig skylden på mig selv, hvad har du nu gjort forkert, hvorfor kan du ikke bare gøre det rigtig, og du kan da heller ikke finde ud af noget, det er sådan nogle tanker. jamen angående fyre, er det jo fordi jeg er så bange for jeg ikke er god nok, også tænker jeg så meget over det, at jeg ikke åbner op og ikke giver dem en chance, så vil jeg heller opgive det for så behøver jeg jo ikke have de tanker . Hilsen Elisa
Ejer af Kærvangs Prima Donna Light RDH Husk man bliver ikke en god rytter hvis man ikke kæmper og arbejder for det, fejlene er ikke hestens men dine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nej nej nej, du er SLET ikke den eneste jeg har gjort det så længe jeg kan huske. Og det er som regl om aftenen når jeg skal sove, så strømmmer alting bare ind, fra det der er sket i løbet af dagen. Hvad tænker de andre dog ikke om mig, fordi jeg ikke kunne svare rigtigt/sagde noget mærkeligt/var uenig i deres musiksmag? Hvordan har min lillebror det ikke med, at jeg nu flytter væk og efterlader ham hos vores modbydelige stedfar? Er det ikke min egen skyld hvis Jesper går fra mig, når jeg bruger så meget tid på studiet? Hvad tænker de andre på studiet om mig, når jeg dumpede den eksamen? Nu tror de nok jeg er dum, og så gider de mig ikke? Hvad tænker Line mon om mig som part, passede jeg Figaro godt nok? ALLE de ting kan du sikkert godt kende. Så nej du er ikke den eneste det kører bare rundt i hovedet på én, nat og dag. Jeg har altid været ufattelig længe om at falde i søvn om natten, uanset hvor træt jeg er. For jeg kan bare ikke lukke af for alle de tanker, for det meste falder jeg i søvn af udmattelse. Når jeg siger for det meste, så mener jeg i de perioder, hvor det er værst. Nogle perioder er okay, så tænker jeg kun lidt, og så falder jeg i søvn hurtigere. Jeg aner ikke hvad det skyldes, jeg har gjort det siden jeg var barn, eller ihvertfald så langt tilbage jeg kan huske.. Det er meget udmattende i perioder  Men jeg har også en løsning, måske. Min kæreste har tvunget mig til at skrive dagbog inden jeg går i seng. Bare ned med alle tankerne, alt simpelthen, lige meget hvor åndssvage de er. Og til aller sidst skal man skrive 3 gode ting, som er sket den dag og det SKAL man! For det er vigtigt både at komme ud med det dårlige, og så afslutte med noget godt  Jeg har ikke gjort det så længe, men jeg synes jeg kan mærke en lille forbedring. Så måske du skulle prøve det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig... |
|
|
Sophie »Whisper«: Lige præcis sådan jeg også her det, i perioder er der slet ikke noget og andre perioder tanker jeg så jeg er ved at blive skør . Men det med dagbogen lyder som en god ide, det vil jeg prøve . Det med de 3 ting sagde min psykolog også til mig at når jeg lå i min seng om aften så skulle jeg tænke på 3 gode ting som var sket den dag . Men tusind tak for dit svar, dejligt hvis man kan sige det, at man ikke er den eneste 
Knus Elisa 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oiuytrewdcvb |
|
|
i forbindelse med min kæreste, eller med fremtidsdrømme kan jeg kører migselv ud på et helt vildt urealistisk sidespor. både på godt og ondt. i forbindelse med min kæreste kan jeg nogen gange sidde tilbage med virkelig dårlig smag i munden af dårlig samvittighed. og andre gange virkelig få følelsen af jeg gør alting forkert, ikke forstå hvorfor han vil være sammen mig. og uanset hvor meget jeg ved det hele er forkert og ved hvor glad han er for mig. så kan jeg virkelig ikke stoppe det når jeg først jeg kommer igang. Dengang jeg havde hest havde jeg det også sådan efter "dårlig" ridning. jeg ville aldrig blive god nok og jeg blev så ked af og frustreret over det ikke bare kunne virke for mig som for alle mulige andre. og frygter tit at jeg aldrig opnår bare en lille ting i ridning af det jeg gerne vil, for det kan virke som om jeg bare ikke kan ride og at det bare er umuligt at lære det og forstå det. i perioder kan jeg også få sådan nogle tanker med alle må sytes jeg er pestilens og ingen i klassen burde være venner med mig. men hvor sygt det end lyder så er folk i klasser ikke dem jeg har brug for hvis jeg har andet der gør mig glad. og i andre perioder er det ligepræcis dem jeg elsker allermest jeg har.
..... .............LOUISE. Hále Bob & Perle de Phantomic
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig... |
|
|
oo2-Pirat Hvad kan så få dig til at holde op med de tanker?? for er jo også dem jeg har. Hilsen Elisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke alene |
|
|
uhh nej, det er vi vist mange der kender! og jeg kan betro dig at der kun er een vej frem og det er hårdt arbejde. arbejde med møjsommeligt at ændre sine tankemønstre. dagbogs ideen er rigtig god synes jeg! og så kan du fx gøre sådan her: du har en bekymring. fx om din veninde kan lide dig. kig så på jeres relation; i har fx mødtes sludret og drukket kaffe for nylig. ergo; det gider hun ikke hvis hun ikke kan lide dig, ergo KAN hun lide dig. ergo har du en ven og du er værd at holde af!!! og stop så der. skulle du i morgen præstere at gøre noget der kan smadre dette venskab i atomer, så er det jo i morgen og det kan du ikke gøre noget ved i dag. færdig! altså; du har en ven, NU og det er GODT. prøv at spil alle dine bekymringer op mod denne væg. fx job; mon jeg bliver fyret? du har job nu! og du kan ikke spå. ergo, du har et job og det er godt. SUPER. og stop der  det bruger jeg meget selv. jeg falder stadig i tungsindets sorte gryde gang på gang (er 36 år) men det bliver nemmere med årene at få fisket mig selv op igen. bla ved hjælp af nævnte "grydeske"  og det med hvad andre tænker; tror det er meget aldersrelateret. smider lige et billede af mig selv fra i fredags. i denne mundering stod jeg på et gadehjørne, kun sammen med en lille krøllet hund med kæmpe sløjfe og en ballonpyntet klapvogn og ventede på min datter og hendes klasse for hvem jeg skulle lave en "cirkusjagt" i forbindelse med hendes fødselsdagsfest. og hyggede mig gevaldigt over at SÅDAN havde jeg ALDRIG turdet stille mig op for 15 år siden i "evig" angst over hvad andre dog måtte tænke og var mig virkelig lykkeligt bevidst om at lidt har jeg da flyttet mig på det plan:
så fat mod, det er sejt af og til, men bare det at du er bevidst gør at du allerede er i gang med at flytte på dig 
Venlig hilsen Sarah.
Det er menneskeligt at føle....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps... |
|
|
sakra: Du har helt ret i det du siger, og prøver alt hvad jeg kan og nogen gange lykkes det og andre gange gør det ikke, men jeg synes at de fleste gange går det godt , men puha hvor er det nogen gange nemmere sagt end gjort . Men håber da det bliver nemmere med årene, da det godt kan være lidt belastende i længden .
Knus Elisa .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kender jeg desværre alt for godt, min hjerne er som en 10 sporet motorvej, men jeg har så også Borderline så jeg har altid mange tanker i mit hoved. Men kunne være at man skulle prøve det med at skrive tankerne ned inden sengetid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja :)...... |
|
|
Ja det kunne da ikke skade og prøve .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Min kæreste har også borderline. Og er oven i hatten depressiv. Jeg fik tippene af ham, som så fik dem af sin psykiater, så de skulle altså være ganske udemærkede Jeg synes ihvertfald de hjælper (ikke at jeg fejler nogle af de ting heldigvis. Det går jeg ihvertfald ikke ud fra )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt for mange tanker |
|
|
Jeg kan rigtig godt kende de tanker, fik for fire år siden diagnosen maniodepressiv og i de maniske perioder, tænker jeg så meget over tingene at jeg føler at jeg er ved at blive skør og kan slet ikke "slukke" for dem.. Har nu arbejdet helt vildt meget med mig selv og det går meget bedre.. For mig lyder det som om du mangler meget selvtillid og er meget usikker på hvilke signaler du udsender.. Tror du er lidt perfektionistisk og vil helst have alt skal være perfekt.. Har selv været det og det der har virket for mig er: - Ha' en mantra "kørende" i dit hoved: INGEN ER PERFEKT.. Jeg vil vædde med alle dine venner eller fyre du dater alle har "fejl", hvorfor skal du så være fejlfri og hvorfor er det det er okay, at de ikke er perfekte? (Bare tænk over det og lad det bundfælde sig, især når tankerne, begynder at snurre).. - Hvorfor bekymre sig om ting, du alligevel ikke kan gøre noget ved her og nu.. Dit nye ord der skal læres: PYT!! Hvad er det lige du skal nå og hvad sker der hvis du har haft en ridetur, der ikke lige var som du havde forestillet dig? PYT!! Så længe jeg har hygget mig.. - Skriv dagbog lige inden du skal i seng.. Skriv alt ned hvad du tænker, ligegyldigt om det er usammenhængende, bare lad hjernen køre og lad det flyde ud og ned til papiret.. Kan forstå du går til psykolog og det jeg gjorde, var jeg gav min "dagbog" til psykologen og lod denne person lægge i, hvad der nu skulle lægges i det.. Synes det var meget nemmere end, at skulle sidde derinde en time og enten komme til og sætte den automatiske "maske" på eller glemme et eller andet jeg gerne vil have fortalt.. Hvis du giver dagbogen videre, får psykologen jo råt for usødet, hvad det egentlig er der foregår i dit hoved og kan bedre hjælpe dig videre.. - Skru ned for tempoet og brug noget længere tid til tingene, så du kan følge med oppe i hovedet.. Sørg for og nyd nuet istedet for og tænke på i morgen.. - Når hjernen kører for stærkt, træk vejret dybt ind og pust langsomt ud.. Samtidig siger du til dig selv når du trækker vejret ind: Ind med det gode, når du trækker vejret ud: Ud med det dårlige.. Vejrtrækningen ind forestiller du dig er klar ren luft.. Vejrtrækningen ud er alle dine tanker og din uro du puster ud.. Det kræver lidt øvelse, men det virker.. - Del dine tanker/bekymringer med en fortrolig, jo mere du får det "ud" og får sat andre øjne på, kan det tit berolige lidt.. For du vil nok ofte få at vide, af dine venner holder af dig som den du er og ikke for den du prøver at være.. Det kan berolige.. Du skal bare turde gøre det..  - Når hjernen virkelig begynder at køre rigtig stærkt, så tjek lige hvad tid det er på måneden, det kan berolige, hvis man kan se det "bare" er hormoner.. (Midt på måneden, under og efter menstruation).. Håber du kan bruge nogle af mine råd/erfaringer.. Du er bestemt ikke alene.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig... |
|
|
Ditte *pichu*: Du har helt ret, jeg har lav selvtillid og selvværd, men det er ikke rigtig noget jeg snakker med nogen om, da jeg ikke vil have at andre skal have ondt af mig. men det er nogle super gode råd du kommer med, som jeg vil prøve og bruge så godt jeg kan for vil meget gerne arbejde med det, og ændre på det hele . Den med pyt synes jeg er rigtig god, men har godt nok svær ved den nogen gange, at få den banket ind i hovedet . Jeg går ikke til Psykolog lige nu, men begynder nok igen, og den med at vise ham/hende ens dagbog var da en fed ide, det vil jeg i hvertfald gøre .
Tak for gode råd Knus Elisa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ondt af dig |
|
|
Tror bestemt ikke nogen vil have ondt af dig, vi har jo alle i en vis form for dårlig selvtillid..  Du har helt ret i, at den med pyt kræver nogen træning, men hvis man altid har den i baghovedet, begynder den til sidst langsomt at snige sig ind..  Et andet råd kan også være: Vi med dårlig selvtillid er SÅ GODE til at finde "fejl" hos os selv.. Vend den om og prøv nogle gange og se "fejl" hos andre, så er dine/vores "fejl" faktisk slet ikke så slemme.. Glad for du kan bruge mine råd, hvis du har brug for at "hælde af" en gang imellem er du meget velkommen til og skrive privat hvis det er.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig... |
|
|
Ditte *pichu*: mange tak vil jeg bestemt have det i baghovedet : Ja det vil jeg gerne tror at når man først har fået det indkodet, så hjælper det rigtig meget, og har allerede brugt den . Okay Det vil jeg prøve og have i tankerne fremover , For det er egentlig rigtig , og nogengange tror jeg bare at man skal lære sig selv at tænke anderledes . hilsen Elisa 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ændre tankemønster |
|
|
Kan forstå du har fanget den.. Det er netop lige det det handler om: At ændre tankemønstre.. Tanker kan faktisk også være dårlige vaner og hvis man skal ændre vaner, tager det noget tid.. Det er en proces, som man skal arbejde med, men tager man tiden til det og arbejder med det, kan det lade sig gøre.. Det er jeg levende bevis på..  Hvis ikke jeg havde lært og tænke anderledes, skulle jeg have været på medicin resten af mit liv.. Nu tager jeg intet!! Og det kun fordi jeg har fået ændret mine tankemønstre.. (Synes lige du skulle høre en succeshistorie, det kan nogen gange godt give lidt mere blod på tanden).. Held og lykke og du er altid velkommen i min mailbox.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jhghgjgjfkkffkf |
|
|
Jeg tror du kunne ha glæde af at snakke med en god psykolog for at få nogle værktøjer. Og så er det altså rigtig rigtig rigtig godt at motionere. Ikke en lille hyggetur, men fuld skrald så pulsen kommer op, sveden springer og man ikke har vejr til at snakke. Det er ligegyldigt om du løber, svømmer, cykler, bokser what ever men du skal knokle for at få din krop ien bedre fysisk balance. Og det er jo noget du kan gå i gang med med det samme  Du kan jo finde bøger på biblioteket om hvordan du kommer i gang eller finde træningsprogrammer på nettet.
Mvh. Sanne Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING! Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe Hm ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|