|
|
| Kony 2012 - debat. |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
07-03-2012 19:33 |
|
Jeg så en af mine venner på Facebook delte denne video, og min nysgerrighed fik mig til at se den. Selvom den er 29 minutter lang, vil jeg klart anbefale folk at bruge tiden. Uanset hvad man synes om projektet er det en meget inspirerende video. Så fik jeg lyst til at dele den herinde, og ikke mindst høre om nogle af jer har set den og hvad I synes/mener om projektet? Link til videoen: www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg blev enormt grebet af videoen. Dybt frustreret og berørt af at sådan nogle forfærdelige ting finder sted, langt væk fra mig fysisk og ligeledes længere væk end mine værste fantasier rakte. Og så følte jeg mig helt skyldig - for selvfølgelig havde jeg da godt hørt om børnesoldater.. Men troede ikke det var et problem længere, og hvor er jeg da egentlig naiv, for selvfølgelig er det det. Og så blev jeg positivt berørt af at se denne amerikanske mands projekt. Hvor er hans kamp for disse børn fantastisk og rørende. Og det her er da i sandhed en positiv mulighed ved det informationssamfund vi lever i idag! Er vildt inspireret af projeketet, og synes det er så flot gjort! Jeg vil i hvertfald følge sagen nøje fremover. 
Med venlig hilsen Line Madsen Fotografering: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes.. |
|
|
Jeg syntes det er et MEGET vigtigt budskab og sprede!! og ville helt klart opfordre HN til at låse sådan en her tråd i toppen igennem hele 2012 for at vise at vi støtter op omkring det!
Sagde Maya Med Vito, ponyen med charme og selvtillid Hvil i fred, elskede og savnede Nobi 1999-2008...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Min computer hakker idag. Er der nogen som præcist vil forklare hvad det her går ud på ? OG hvad der sker i den der video?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Sandra: Videoen er en dokumentar lavet af organisationen "Invisible Children" - en organisation, der er startet op af en amerikansk mand, hvis mål er at gøre verden opmærksom på hvilken forfærdelig skæbne børn nede omkring Uganda må lide. Dokumentaren handler om en organisation/hær, der kidnapper børn. Pigerne bliver tvunget til at være sexslaver, mens drengene bliver tvunget til at være børnesoldater. Disse børnesoldater bliver tvunget til at dræbe deres forældre, samt torturere og dræbe andre mennesker. Denne organisation/hær ledes af en mand der hedder Joseph Kony, og filmens budskab er kort og godt: Målet er, at Kony skal fanges i 2012, og skaberne af dokumentarfilmen tror på, at eneste vej frem er ved at gøre ham "kendt"; altså lade hele verden vide hvilket forfærdeligt menneske han er, og forhåbentlig den vej igennem presse højere magter yderligere til at gøre en indsats for at fange ham.
Med venlig hilsen Line Madsen Fotografering: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Og organisationen forsøger så nu at få Kony kendt gennem denne dokumentar, der blev offentliggjort for to dage siden. De håbede på at få den til at gå ciralt gennem de sociale medier, hvilket så sandeligt må siges at have virket. Hver enkel person der deler denne video, eller fortæller et andet mennesker om Kony, er med til at han forhåbentligt bliver fanget hurtigst muligt.. Personligt har jeg sendt min gamle samfundsfagslærer på gymnasiet en mail, og opfordret ham til at vise den for sine elever. Det er jo det perfekte eksempel på, hvilke muligheder nutidens informationssamfund giver os!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar..... |
CarolineR |
07-03-2012 22:27 |
|
Sandra: Vil anbefale dig at se den når du har mulighed for det, for at danne dig dit eget indtryk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Så har jeg set den, Og delt den på FB.... Jeg kan kun opfordre folk til at se den.
Vh Anja. Med Luxus dyr <3 <3 RIP OZZIE Min stjerne <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersneglen |
|
|
Selvfølgelig skal der gøres noget! Og som jeg ser det, stopper de ikke bare, når de har fanget Kony - så fortsætter de ned ad listen og kæmper for at stoppe den næste, den næste igen osv.. Jeg synes det er fantastisk og jeg blev også meget grebet af videoen. Selvom det kan være svært at forholde sig til, når vi bor i lille DK, så er det et vigtigt budskab at sprede videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| støt projektet |
|
|
Meget gribende video. Noget der går lige ind og rusker op i ens eget magelige og nemme liv. Rystende så mange uhyrligheder, der foregår i verden og som vi aldrig hører om. Budskabet bliver delt og engagementet støttet.' Tak for videoen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Svar..... |
CarolineR |
08-03-2012 14:14 |
|
Real Madness: De oplyser jo netop om i filmen at problemet ikke er som det har været? Og at det netop handler om at tage de sidste skridt og få Kony arresteret. Når det er sagt så synes jeg nu altid det er godt at være kritisk, derfor vil jeg da rigtig gerne høre din egen mening om det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mening |
|
|
Jamen jeg er nemlig også splittet. Først så jeg videoen igår og tænkte "Ååårh, hvor er det forfærdeligt og det skal bare deles, jeg er fandme klar til at smutte til Afrika imorgen!!" Men så kom jeg til at se den anden side af sagen, og læse kritikken. Og det syntes jeg også at I skulle se. Så jeg er ret splittet. Det er forfærdeligt at det foregår, men jeg vil nu researche lidt, og prøve at danne mig et overblik. Selvom man aldrig får at vide hvad der sker i krogene. Og vi ved jo at krig og død stadig sker, også andre steder i verden.
Isabella Vivi - Kalø Økologisk Landbrugsskole -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skeptisk |
|
|
Der er ingen tvivl om Kony eksistere og at han har og stadig gør livet surt for mange mennesker, men om filmen virker den eneste sandhed det ved jeg ikke rigtig.... som Real Madness vil jeg også selv søge lidt mere viden om sagen inden jeg sluger sådan en provogandavideo råt... men sådan er jeg jo bare....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dgsgdgdgds |
|
|
At få arresteret én mand, vil jo ikke automatisk slutte al det børnene udsættes for. Self. vil det være et skridt på vejen, men processen er lang. Jeg kommer til at tænke, om det er en undskyldning for USA til at invadere Afrika...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mening |
|
|
Jeg tror også bare at vi går lidt amok over det, fordi han viser i videoen at der endelig er noget vi kan gøre ved det! Noget som at sætte plakater op osv. Så er det lidt mere håndgribeligt. Hmm, er ret dårlig til at formulere mig, men mon ikke I forstår min mening? 
Isabella Vivi - Kalø Økologisk Landbrugsskole -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se kampagnen med kritik. |
KamillaR |
08-03-2012 20:55 |
|
Idéen med det hele er meget gribende og jeg synes det er flot mennesker kan gøre så meget for dem der har brug for hjælp.
Når det så er sagt, så betyder arrest af Joseph Kony jo ikke at børnekidnapning stopper helt. Terrorisme sluttede jo heller ikke på trods af Bin Ladens død.
Her er et billede af lederen af invisible children sammen med Sudans militær, som forøvrigt har mange sager omkring børnemisbrug: www.scarlettlion.com/blog/wp- content/uploads/2012/03/ GlennaGordon_InvisibleChildrenA.jpg De sender derudover også penge til den ugandiske hær.
Her kan I læse om sagen set med kritiske øjne: http://visiblechildren.tumblr.com/
Et lille uddrag: ''The group is in favour of direct military intervention, and their money supports the Ugandan government's army and various other military forces. Here's a photo of the founders of Invisible Children posing with weapons and personnel of the Sudan People's Liberation Army. Both the Ugandan army and Sudan People's Liberation Army are riddled with accusations of rape and looting, but Invisible Children defends them, arguing that the Ugandan army is "better equipped than that of any of the other affected countries"
Når alt det her er sagt, vil jeg også gerne sige, at jeg ikke kender alt til denne kampagne, har faktisk først hørt om den for ikke så lang tid siden. Mener bare man skal kunne se tingene fra begge sider af, inden man kommer med afgørende konklusioner.
|
|
|
| Kony 2012 |
|
|
Uanset om folkene bag kampagnen er helt pletfri eller ej, tjener den da sit formål: Vi taler om børnesoldater! Folk sætter sig ind i en problematik, som de måske ellers aldrig ville have tænkt ret meget over. Og når man først har brugt tid på det og er blevet påvirket af en sag glemmer man den heller ikke så let igen. Og det er i hvert fald vigtigt! Uanset om kampagnen ikke kan redde hele verden kan den da få mange til at stoppe op og i 30 minutter og forhåbentlig mere få folk til at se lidt længere end deres egen næsetip!
Portrættegninger tilbydes efter foto - se præsentation for mere info 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kony 2012 |
|
|
Det er sjovt at flere nævner at de er kritiske. Jeg har set videoen, men kan ikke få mig selv til at dele den endnu. Jeg skal lige have kigget nærmere på kritikken af hele projektet. Det er dog interessant at se hvordan ens facebook-venner sluger den råt og ukritisk deler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar..... |
CarolineR |
08-03-2012 22:33 |
|
Stephanie: Hvordan ved du at de ukritisk deler?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmmmmm |
|
|
CarolineR. Jeg er enig med Stephanie og jeg tror, at hovedegrunden til, at jeg føler, at folk ukritisk klikker "del" er til dels situationen nede i Uganda. I filmen får ikke meget mere indsigt end, hvordan vi skal gøre end ond mand kendt og det bliver opstillet meget simpelt. Men virkeligheden er jo langt mere kompliceret og man skal tage hensyn og lave analyser af hvordan det hænger sammen. Jeg kunne da godt tænke mig at vide, at hvis man putter fokus på Kony og hans gruppe - hvad vil det betyde for det ugandiske militær og dermed resten af Uganda osv. Derudover er dette kombineret med hvor hurtig og hvor følesesmæssigt filmen bliver spredt og den allerede eksisterende facebook kultur, hvor man på få sek. kan dele hvad som helst og som folk også gør brug af. Jeg tror ikke filmen kunne blive spredt, hvis den ikke vækkede en form for kollektivt had mod Kony og hans handlinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kony 2012 |
|
|
Jeg tror egentlig, at alle kan blive enige om, at terror, vold, udnyttelse og tvang af børn og unge er totalt uudholdeligt forfærdeligt - det som L.R.A. (the Lord's Resistance Army, som Kony er en del af/leder af) er ansvarlige for er sygt. Jeg kan heller ikke forestille mig, at Joseph Kony's arrest vil være direkte negativ, og jeg synes, såfremt Invisible Children ikke har en skjult dagsorden, at initiativet fra dem er rigtig flot - desuden kan man vel heller ikke være andet end imponeret over deres markedsføringsstrategi - Kony 2012 videoen er jo omnipræsent, og yders velrepræsenteret i nyhedsmedierne. Som andre, så er jeg også en anelse kristik over deres fremgangsmåde - at involvere det amerikanske militær - vold mod vold - er jeg ikke tilhænger af. Det virker lidt igen, som om, at nu skal store, stærke, superpower USA igen klare skærende og redde verden. Og det skal de måske også, det er jeg ikke helt afklaret med, men jeg synes ikke, at det gør noget, at forholde sig en smule kritisk. Jeg har selv delt videoen og vil også anbefale folk at se den - LRA findes (stadig) og spreder fortsat terror og smerte. Jeg synes dog, at det er spændende at læse andres reaktioner på den - jeg synes, at det er en stærk film, jeg var personligt meget rørt af den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har hørt (og altså kun hørt) at Kony ikke har været aktiv siden 2006, samt at penge doneret til Invisible Children skulle ende hos Ugandas hær - som heller ikke er engle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| interessant vinkel |
|
|
Hej - jeg fandt lige denne video fra en nyhedsudsendelse - http://youtu.be/L_TCh1OvFRc Jeg synes egentlig, at den meget godt repræsenterer en anden og mere kritisk vinkel til hele Kony 2012 debatten. Det her er jo en anden ekstrem, grænsende til konspirations-agtig holdning, men Marcel har alligevel nogle meget interessante pointer, som man godt lige kunne tænke lidt ekstra over. Det eneste, som jeg personligt ikke finder meget relevant er hans sidste kommentar om American Warlords - man kan altid finde anden dårligdom at fokusere på i denne verden, det burde ikke gøre det ene problem mere eller mindre vigtigt end det andet. Som sagt, så er alle generelt enig om ubegrundet og tilfældig vold, især mod børn, er fuldstændigt grænseoverskridende og ikke i orden, men en aktion involverende amerikanske styrker er ikke nødvendigvis en velovervejet løsning i fremtiden. Jeg håber, at I har tid til at se videoen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
Spændende måde de fordeler deres penge på. Den var nok ikke gået hos Kræftens Bekæmpelse osv... Citeret fra den sidste artikel: " Invisible Children har brugt 80,46 procent på programmer, der fremmer den tre-foldige mission: - At gøre verden opmærksom på Lord's Resistance Army (LRA). Heriblandt at lave dokumentarfilm og bringe dem rundt i verden, så de kan ses gratis af så mange som muligt.
- At kanalisere energi fra seerne af Invisible Childrens film til storstilede kampagner for at stoppe LRA og beskytte civile.
- At drive programmer i de områder, der har været berørt af LRA og tilbyde beskyttelse, rehabilitering og udviklingsassistance."
Hvad bruges de sidste 20% til? Hvordan bruger man penge på at kanalisere energi til storstilede kampagner? Det er jo ikke til de gratis sete dokumentarfilm. Jeg har ikke støttet det, og jeg ville gerne vide om dem der har, har tænkt ret meget over, hvem det er de forestiller sig USA's soldater skal skyde sig i gennem for at komme til den onde krigsherre?
Skønne plage fra 2008 sælges. Se præsentation  Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok
Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| videoen |
|
|
Jeg har personligt delt videoen, men ikke ukritisk - som du også kan se i mine tidligere indlæg i denne tråd. Jeg synes sagen i sig selv er værdig dog lidt idealistisk og forsimplet, og jeg synes, at videokampagnen i sig selv er temmelig episk - over 70 millioner har set Kony 2012, det er jo helt vildt. Jeg synes også at deres budgetering virker en smule mærkelig, men lige den side af sagen har jeg ikke meget forstand på/sat mig ind i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MetteBo |
CarolineR |
10-03-2012 10:49 |
|
MetteBo: Blot et gæt. Men plakater, t-shirts mv. skal jo produceres for at kunne sælge det, samt der skal resourcer til at drive en webshop? At starte sådan et sortiment op koster jo selvfølgelig en investering førend der kommer penge ind den vej. Dertil så jeg noget om at de var rundt og screene filmen forskellige steder og der kan jo være omkostninger forbundet med dette også. Som sagt blot et gæt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er lavet |
low ♣rider♣ |
10-03-2012 11:27 |
|
en film, Machine Gun Preacher, med Gerard Butler som hovedrolle. Den forsøger også at fortælle om de forfærdelige ting som sker i Afrika. Der er stadig hære som bruger børn og det er et kæmpe problem. Måske burde "man" - England, US and A, Frankrig m.m. går talstærkt ind i Afrika og rydde op i det svineri. Og få indsat en ordentlig regering for en gangs skyld. Jeg har været i Afrika og det var sgu ikke særligt fedt at opleve. Det er utroligt at resten af verden ikke vil få Afrika frem og give befolkningen ro for alle de hære som mishandler. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| indblanding |
|
|
Low-rider: Men tror du virkelig, at det er vejen frem, at lade 'supermagterne' fra vesten gå ind og tage kontrol??? Jeg er da fuldstændig overbevist om, at det ikke vil føre noget positivt med sig. Man kan jo ikke bare tvangs-indsætte en regering i et land - det er da det mest udemokratiske grundlag at starte et demokrati på (efter min mening). Desuden, så har de omtalte lande jo blandet sig rigeligt i Afrika igennem de sidste par hundrede år, og det har ikke ligefrem ført fryd og gammen med sig. Det er ikke resten af verden, som i 'almindelige' mennesker, som ikke er interesseret i Afrika og dens befolkning - det ses tværtimod gang på gang, at det er disse, som kæmper for diverse sager i Afrika - det er netop de vestlige 'supermagter' (deriblandt dem du nævner), som ikke er interesseret i Afrika, overhovedet! Det er et velkendt fakta, at fx USA primært (kun) blander sig, hvis der er noget for dem selv at hente - aldrig af deres gode hjerte. Og jeg tror nu nok, at de skal blande sig i denne sag og evt gøre lige præcis, hvad du beskriver (der er nemlig olie i Uganda), men jeg tror ikke, at det betyder fred og fordragelighed for landets indbyggere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For lidt og for sent... |
|
|
... Det havde været mere reelt at gøre noget ved Kony for en del år siden. Men han var nok knap så interessant FØR der blev fundet olie i Uganda. http://www.information.dk/295700
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|